503 visninger
|
Oprettet:
Forslag til "kommandofri øvelser" {{forumTopicSubject}}
Vi havde første egentlige træning i går ved DCH C-hold. Det er super fedt, og jeg er lidt ked af, at der allerede er sommerafslutning i næste uge.
Som opvarmning skulle der laves kommandofri øvelser. Jeg kan snildt forstå princippet, men det er ikke noget Bodhi og jeg har arbejdet med. Det giver jo super god mening at starte blidt op, så hjernen kan holde til 1 1/2 times træning.
Alt hos os har en kommando, også ting, vi selv har fundet på, som virker praktisk.
Så jeg står lidt og mangler nogle ideer til øvelser, som ikke skal have en kommando.
Har du et forslag?
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
"Kommandofri", er det bare, at hunden selv tænker sig frem til en øvelse, uden at du siger noget eller laver håndtegn? Eller må man gerne lave håndtegn?
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Hvis det er sådan noget, ville en god måde at komme i gang på være, at han ikke må tage en godbid, før han får lov, men uden at du siger nej eller lignende inden. De holder en godbid i hånden i god afstand til ham, evt. løfter over hans hoved. Lader han den være roser du og giver et signal, som betyder at han må tage den. Går han efter den, fjerner du godbiden og laver endnu større afstand.
jan 2017
Det jeg så, var at hundene fulgte ejernes bevægelser (med eller uden godbid?) uden at der blev koblet en kommando på.
Meningen er at det skal være en blød start på træningen.
Dit forslag lyder spændende!
mar 2011
Så er det ikke fri-shaping, der skal hunden tilbyde adfærd helt uden indblanding fra føreren. Jeg har ikke lige prøvet at træne på den måde, som du beskriver der, så kan desværre ikke komme med så mange råd.
jan 2017
jan 2017
jan 2017
Vi kører normalt en øvelse igennem et par gange, med godbidder og bevægelse. Når han gør det rigtigt, kobler jeg kommando på det. Og det kører vi videre med i en periode.
Så tester jeg om han gør det uden bevægelse/godbider. Og hvis han gør det rigtigt, får han ekstra meget ros/godbider. Og så udfaser vi gradvist, til kommandoen sidder fast.
Jeg ved ikke, om det er en "forkert" måde at træne på (er meget åben for forslag!). Det har fungeret super fint indtil nu. Han fulgte godt med på C holdet, selvom det var første gang, han prøvede egentlig hold træning med mange nye øvelser.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
Med (fri?)shaping er det lid svære - især når føreren ikke ved, hvad man skal. Her er der rigtig mange, der bruger klikker.
Her kan du se, hvordan min hund lærte at bakke:
https://www.youtube.com/watch?v=rguJbWwOuRY&t=51s
Men en ting der er fælles for de to ting er, at man først sætter kommando på, når hunden er sikker på det den skal.
Her er et trick med lokning "sid pænt"
https://www.youtube.com/watch?v=HIb6uVueF_s
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Der er ikke nogen 'forkerte' måder at træne på Der er rigtig mange veje til målet. Lokning er en af dem og den er der ikke noget forkert i. Det er faktisk en rigtig effektiv metode til rigtig mange hunde.
Fri-shaping som hundetossen nævner er sjovt - såfremt både hund og fører forstår konceptet En lidt 'nemmere' version at starte på er 'dirrigeret shaping' hvor man laver et setup der gør det meganemt for hunden at vælge den adfærd man forsøger at shape frem.
Den eneste af mine hunde hvor fri-shaping for alvor fungere er min lille Clinton, der blev introduceret til fri-shaping som noget af det allerførste: Jeg hendtede ham 9 uger gammel og første dags program bestod af intro til spor og betingning af clikker. På dag to lærte han at bakke cha fri shaping. At bakke er blevet hans default-adfærd=den adfærd han altid starter med at tilbyde, når vi leger med shaping. Han er rimelig 'rå' til at finde på ny adfærd man kan belønne og så er fri-shaping sjovt. Jeg bruger dog også både dirrigeret shaping og lokning til ham. Det afhænger af hvordan jeg tror det vil være mest effektivt FOR HAM at lære en ny øvelse.
Så intet er forkert og man kan sagtens blande metoderne
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.419
mar 2011
Og lokning er rigtig fint og også noget jeg har brugt, men Atlas fokuserer alt for meget på godbidden, og derfor forsøger jeg at bruge andre metoder også
Forslag til "kommandofri øvelser"