Når snoren er vigtig... {{forumTopicSubject}}
Her for et par dage siden købte jeg en billig nylonsnor på 2m. Den der standard, hvor man kan justere længden ved at klikke øverste karabin halvvejs eller helt i bund på snoren.
Men den var skide irriterende at gå med, for at sige det mildt. Alt for tunge karabiner i begge ender, en ring på midten, som min finger blev forvildet ind i, hver gang jeg skulle have ordentligt fat i ham, og materialet gjorde, at hånden gled op, når jeg (endelig) fik fat i snoren.
Min tommelfinger er helt følelsesløs på overfladen.
Det highlightede virkelig den stress, jeg oplever, når snoren bare ikke fungerer. Ikke bare for den skodsnor, men for de to andre jeg har også, som dog er mindre irriterende.
Så efter at have brugt den en gang, splittede jeg den ad og syede+limede den sammen udfra hvordan jeg tænkte, den ideelle snor for mig ville være. Med en lettere karabin i bunden, et ekstra håndtag 1/3 nede (der hvor jeg holder snoren alligevel med venstre hånd, når den altså ikke smutter op, fordi han har opdaget noget spændende). Foret med fleece, væk med unødige ringe. Og to længdeindstillinger, som er lige tilgængelige hele tiden. Dvs. kort snor, når jeg holder i ekstra håndtaget og lang snor, når jeg slipper det.
Hold kæft en forskel det har gjort! Nu har jeg testet den på alle turene i går og her til morgen, og jeg har bare så meget bedre kontakt med ham. Det er en utilsigtet bivirkning. Han trækker stort set ikke længere. Der er nogle få forsøg, men han stopper med det samme, når jeg stopper. Måske fordi der ikke er nogen tvivl om, hvor grænsen går? Altså, fordi det nedre håndtag (og dermed længden han kan komme til at gå) ligger helt fast - uden tvivl om, hvorvidt han får lov at trække en halv meter eller to.
Eller også er det fordi jeg selv ikke har den der underliggende stress længere, over ikke at have fuld kontrol over ham, hvis der kommer en anden hund f.eks. Fordi jeg selv udstråler en anden ro/stabilitet, når snoren strammer til og jeg ikke skal slås med snorehelvedet.
Anyway, det var bare lige et glad udbrud fra mig. Jeg er bare overrasket over, hvor meget snoren i sig selv egentlig påvirker gårturen. Og jeg ELSKER min billige, hjemme-modificerede snor!!
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
jan 2017
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 236
Øjeblik... skal lige være på mobilen så.
maj 2015
jan 2017
Her er prototypen
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.390
jan 2017
Og så vil jeg sy ekstrahåndtaget på anderledes, så syningen er mere stabil.
Det bliver i den sort/grønne og sort/orange af de her, med matchende fleece:
jan 2017
Jeg tænker, at når han engang falder mere til ro, så vil jeg nok også foretrække det helt skrabede alternativ. Lige nu er jeg slet, slet ikke der.
maj 2015
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.741
jan 2017
Jeg har fået alle anbefalinger på mine ture, fra flexline til kvæler.... Alt udstyr er vist et spørgsmål om personlig preference.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.501
Når jeg går med flere hunde i snor, så er det nu rart lige at kunne stikke armen gennem håndtagene, hvis jeg skal bruge hænderne til et eller andet.
Jeg synes også det er rart med mulighed for at ændre længden.
Og så vil jeg helst ikke have andet end læderliner, og gerne ret solide men bløde i læderet, så de er gode at holde på.
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
Synes din hjemmelavet snor er ret smart!
jan 2017
Jeg synes, de første karabiner var alt for tunge for min hund. Især når snoren er på korteste indstilling og de to karabiner dingler tæt ved halsbåndet.
Men jeg kan sagten se, hvis man har en 30-50 kg basse, at man foretrækker læder og en solid karabin.
Bodhis 20 kg kan de fleste snore nok godt holde til...
jan 2017
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.501
Jeg synes så ikke nylon er særlig rart at holde på, men bruger da også nylon snore til hvalpene.
jan 2017
Jeg synes, læder er for tungt. Måske når han bliver ældre, selvom han jo ikke bliver meget større. Kunstlæder vejer ingenting, men det er heller ikke rart at røre ved, synes jeg. Og så virker det lidt fimset i kvaliteten. Nylon holder alligevel til en del.
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 150 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 523
Den har dog lidt flere håndtag end din, lader det til
Men det lyder nu også som et hyggeligt projekt at lave sin helt egen line, lige som man vil have den
jan 2017
Jeg så nogle andre snore med blød foring, da jeg købte den billige. Og så en youtube video med snore med "panikhåndtag" en gang. Så de ideer stjal jeg.
Jeg er helt sikker på, med det udvalg der er af alverdens grej til hunde, at der ikke er noget unikt over mit diy projekt. Men ja, mega hyggeligt at lave! Og tilfredsstillende, når det virker!
jan 2017
Når snoren er vigtig...