1.443 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

HJV Hundetjeneste - erfaring? HJV Hundetjeneste - erfaring?

Måske et niche-spørgsmål, men here goes...

Jeg har været i HJV i 17 år, men har ikke været aktiv i nogle år. Hvis jeg skulle genaktivere mig selv, så skulle det være som hundefører, hvilket jeg synes, lyder enormt spændende.

Nu fik jeg så endelig fat på kontaktpersonen for Hundetjenesten i mit distrikt, men jeg blev mere forvirret end klog. De er ved at skifte ansvarlig, fik jeg at vide, og jeg vil blive ringet op af hende. Mens jeg venter på det, så kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad dine erfaringer er, hvis du allerede har hund i HJVs hundetjeneste.

Hvordan er træningen og hvor meget træner du?
Er du tilknyttet en enhed ud over hundetjenesten, hvor I tilgår resten af tiden, eller er du kun tilknyttet hundetjenesten?
Hvor gammel skal hunden være for at få optimalt udbytte?
Jeg spørger, fordi Bodhi kun er 7 måneder nu, så han skal passes på ift. fysiske aktiviteter.

Jeg ved godt, at ovenstående indebærer, at han overhovedet bliver godkendt, men jeg er optimistisk. smiley Og jeg er med på, at der er teori/tilstede kursus som jeg/vi skal på. Det er egentlig mere et spørgsmål om, hvordan hverdagen/måneden ser ud ift. træning.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJV Hundetjeneste - erfaring?
  • #2   14. jun 2017 Hvilket kmp. Man hører til er jo vidt forskelligt,
    Der trænes efter nutidige metoder, og instruktørene er up to date med nye metoder. Der tages også instruktører ind fra politiet eller andre med forstand på feks. C arbejde. Eller hvad der nu måtte være fokus på.
    Jeg startede med pixie da hun var 4-5 mdr. Der startede der også et par andre hvalpe så de kunne følges lidt
    Da jeg trænede der var det 1 gang om ugen i vinterperioden og 2 resten af året. Uden du må hænge mig op på det mener jeg der er kommet krav til hvilke racer der kan godkendes så start med at tjekke op på det. Hvor bor du henne??

• #3   14. jun 2017 Fedt at høre!
    Jeg bor i Hørsholm, men har primært været tilknyttet hhv stabskmp på kratbjerg og inf'erne i hillerød.

Jeg forsøgte at læse mig til, hvilke racer det kunne komme i betragtning. Der står kun at det ydre skal godkendes (noget i den stil). Så jeg antager at det handler om størrelsen ift. Opgaverne?

• #4   14. jun 2017 Jeg har forstået at man stille er gået over til brugsracerne i hjemmeværnet efter der er kommer krav til forsvarsarbejde.

Der siver schæfere den vej pt og der siver hundeførere til Schæferhundeklubben for at understøtte træningen i forsvarsarbejde.

• #5   14. jun 2017 Jeg kunne sagtens forestille mig, at det ville være en af de ideelle hunde til opgaverne.

• #6   14. jun 2017 Det er det nu, hvor hunden skal kunne bide smiley

• #7   14. jun 2017 Kiggede lige på racerne Bodhi er blandet af og ingen af dem besidder de brugsegenskaber, der testes for i HJV.

Det kan godt blive lidt op ad bakke smiley

• #8   14. jun 2017 CH, kan du uddybe lidt, hvad de tester for?

• #9   14. jun 2017 Egentlig ikke - men da jeg træner sammen med en fra HJV har jeg set hvad der skal til, når det kommer til forsvarsarbejde i forhold til den årlige mønstring.

Og det er jo klassisk brugshundearbejde. Byttedrift er nødvendigt, evnen og modet til at bide og fastholde selvom den bliver overfaldet - og så det, der er skelsættende i forhold til vores cirkusprogrammer i brugshundesporten - hunden skal kunne bide i skjult ærme og dermed overvinde sin bidehæmning. Det er ikke den letteste opgave, ej heller for en brugsrace.

• #10   15. jun 2017 Det lader til, at der er sat fokus på fælleskrav for hundetjenesten. Det kan kun være en fordel i et større billede.
    Men samtidig tænker jeg også, at det ikke er så langsigtet ift de specifikke krav til hunden. Man burde lave to "funktioner" for hunde. En for aktiv brug (med de kriterier, du beskriver) og en for førertræning og gruppens tilvending til brug af hund i enheden.
    Tænker, at den ene side af uddannelsen er, hvad hunden kan. Den anden er hvad føreren skal kunne. Og denne del burde godt kunne trænes, selvom den pågældende hund ikke vil bide i skjult ærme.

Forstået sådan at den hund kan ikke bruges i aktiv tjeneste, men kan godt bruges på øvelser. Så føreren bliver kompetent i funktionen, selvom den specifikke hund ikke er det 100%.

Det er i hvert fald nyttig viden, CH, som jeg kan spørge ind til, når de engang får ringet tilbage. Tak!

• #11   15. jun 2017 Arg det er da spild af tid og ressourcer at uddanne hunde der Ikke må indsættes. Der er rigeligt med hundefører der gerne vil ud og lave noget så hvis man vil vænne delinger til at arbejde med hunde kontakter man bare nogen af dem

• #12   15. jun 2017 Det virker som spild af ressourcer at træne en hundefører uden der kommer en brugbar hund ud af det.

• #13   15. jun 2017 Haha - som du lige havde skrevet, Steffen smiley smiley

• #14   15. jun 2017 Jeg så en hvervekampagne fra 2015, som fortalte, at der var stor mangel på hundeførere. Så meget kan der da ikke være ændret på to år?

Det meste af den træning, der foregår i HJV er jo netop til opgaver, som måske aldrig skal løftes. Derfor kan jeg ikke se, at det skulle være anderledes med funktionen hundefører.

At hunden så netop også bruges i tjeneste er jo en god ting. Men det behøver jo ikke at være det fulde billede.

Jeg tænker her, at det at uddanne personel ikke er spild af ressourcer. Ikke mere spild end at uddanne folk på dysse eller AT4. Så kan det godt være at hunden (som hjv ikke engang skal supplere) ikke egner sig til at stille ved civile opgaver, men det gør den næste hund, som hundeføreren anskaffer sig, måske. Så lang er "tjenestetiden" for en hund jo trods alt heller ikke, set ift. hvor længe medlemmer bliver i HJV.

Min pointe er, at det langt fra kun er hunden, som får proppet noget i hovedet.

Tilføjelse: naturligvis skal der være nogle minimumkrav til hunden. Ellers er der ingen der får noget ud af det. Men et minimumskrav behøver ikke at være, at den skal kunne stille i civilt arbejde.

• #15   15. jun 2017 Hvordan kan du uddannes i den del, der handler om forsvarsarbejde med en hund, der ikke kan bruges til det?

Jeg synes altså det lyder lidt som ønsketænkning, men du kan da kontakte hundetjenesten og hører om de er interesserede i de præmisser.

• #16   15. jun 2017 Civilt arbejde? Ingen af hundene bliver uddannet til civilt arbejde.. der er en del hjv. Hf. Der støtter flyvestationerne som hundevagt i weekender olign. En hund der Ikke er mønstret må Ikke deltage i øvelser olign. Af bla. Forsikringsmæssige årsager. Det er nok bare desværre Ikke den rigtige hund du har hvis det er den vej du gerne vil

• #17   15. jun 2017 CH,
    Jeg taler jo altså ikke specifikt om min egen hund nu, men derimod mere generelt om hundeføreruddannelsen i HJV. Og som jeg skrev: "naturligvis skal der være nogle minimumkrav til hunden"

Men fordi hunden ikke vil bide i skjult ærme, behøver den eller fører vel ikke at være helt uduelig til resten. Med mindre det du mener er, at det er hundens primære opgave, hvilket ikke er mit indtryk.

Og ja, naturligvis er det ønsketænkning... Det troede jeg var helt tydeligt i det jeg beskrev. Men, igen, ikke ønsketænkning ift min egen hund, men ift hundetjenesten. Hvis Bodhi ikke egner sig (bredt set), så er det jo bare sådan, til alles bedste.

• #18   15. jun 2017 Steffen,
    "Det er nok bare desværre Ikke den rigtige hund du har hvis det er den vej du gerne vil"
    Hey, jeg prøver mig frem og ser hvad der er fedt for ham. Han har krudt i røven og skal bruges. På hvad, det er spørgsmålet, jeg prøver at finde frem til.

Det, jeg mente med "civile opgaver" var nu også, hvad du beskriver... Forstået på den måde, at hvis de skal bruges som hundevagt, selv på militært område, så må det forventes at det er i forhold til udefrakommende personer, som ikke har noget at gøre på området. Typisk civile, antager jeg. Altså, hunden skal lære at bide korrekt ... i civile. Og det stiller immervæk nogle høje krav til både hund og fører.

Men, og dette er igen "ønsketænkning", det kunne jo også være fedt med f.eks. en hund tilknyttet sanitetsdelingen til at hjælpe med af afsøge et område for sårede? Her mener jeg ikke, det er nødvendigt, at hunden skal kunne bide igennem. Denne hund vil så ikke kunne stille på flyvestationen, men den kan stadig være et brugbart værktøj i en enhed.

• #19   15. jun 2017 Personligt synes jeg nu det er en god ide at der bliver stillet endnu højere krav til hundene. Nu skal de uddannes til det samme som politiets hunde. Det højner ihvertfald samarbejdet med dem. Selvfølgelig ville din hund sikkert elske det. Der er jo heller ingen der siger den Ikke kan. På en kursus havde vi en lab. Med der var mønstret efter de gamle retningslinier, den var super til c arbejde. I skjult ærmeme og det hele. Men ethvert skridt man tager i retning af at gøre det mere proffessionelt hilser jeg velkommen. Også selvom at det er på bekostning af noget andet

• #20   15. jun 2017 Steffen, vi er ikke uenige i at høje krav er en god ting. Jeg så også forvandlingen i HJV, da der begyndte at komme udd. og timekrav, og opdelingen i aktiv/reserve (har sågar været poster girl for den første brochure der kom ud omkring det).

Min pointe er blot, at hunde kan have mange andre funktioner end forsvarsarbejde. Også helt professionelt. Jeg er ikke inde i de danske politihundes funktioner, om de alle er uddannet på det hele. Men det er f.eks. ikke unormalt for politiet i UK at du har forskellige hunderacer til forskellige opgaver. Og både cocker og springer bliver brugt i vidt omfang som snifferhunde. Bl.a. fordi de netop ikke har det "truende" udseende, når de sendes ud i befolkningen. Labradoren er også et godt eksempel på en hund, som sendes ud og lede efter sårede og ældre/børn, som er blevet væk. Fordi hunden ikke skræmmer dem, når den finder dem.

Og hvis vi skal snakke egentlige ressourcer, så kunne det da være fedt, hvis HJV kunne stille med en håndfuld venligt udseende hunde, hver gang en plejehjemsbeboer forvildede sig ud i sneen. Og godt for HJV's image, hvis vi skal tage det med i betragtningen.

• #21   15. jun 2017 Jeg spurgte træningskammeraten her til aften hvordan det ser ud med godkendelserne og han siger at der pt. stort set kun optages schæfere og maller i hundetjenesten.
    Alle hunde må i teorien - som hidtil - men i praksis er det næsten udelukkende dem, der kommer igennem optagelsesprøven.
    Og det er den samlede ekvipage, der godkendes.

Hundene trænes pt som generalister - de skal alle kunne det hele.

• #22   15. jun 2017 Fedt at du spurgte! Tak smiley

• #23   19. jun 2017 Lille update, har nemlig snakket med den nye kontaktperson i dag.

Bodhi skal testes i bidarbejde på onsdag. Ikke i ærme (det synes hun vil være for udfordrende til at begynde med), men med hhv skind og stofpølse.

Ang. Størrelse og race mente hun ikke, det betød noget. De har en labrador på holdet, som så vidt jeg forstod har bestået alle prøver. For hende var det vigtigste at hunden har stoppekraft og kan være intimiderende, når den skal.

Så nu må vi se. Jeg glæder mig i hvert fald til på onsdag under alle omstændigheder. smiley

• #24   19. jun 2017 Hvor er det henne?

• #25   20. jun 2017 Nær Høvelte kas.

Kommentér på:
HJV Hundetjeneste - erfaring?

Annonce