OEB, EB - eller en helt anden? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg står og gerne vil have en hund
Jeg bor i lejlighed, og har mulighed for at tage hunden med mig på arbejde dagligt, hvor jeg arbejder på et kontor i stueetagen, med have og andet lige uden for.
Jeg har kigget en del på english bulldogs, fordi jeg elsker deres udseende. Jeg fandt desuden ud af, at deres stille og rolige sind (og dovenskab) ville egne sig godt både til lejlighedslivet, samt dagligdagen på kontoret. Jeg fandt dog også ud af, at de desværre er meget syge, og jeg tror ærlig talt ikke, at jeg tør at bruge så mange penge og så meget kærlighed på en hund, som måske kan forsvinde ret hurtigt.
Så kiggede jeg videre på på OEB, som jo også er søde, og har lidt samme sind, men siden der ikke er nogle avls-retninger, så er det lidt som at købe katten i sækken - eller hvad?
Jeg køber selvfølgelig en hund med stamtavle - og kan man så (nogenlunde) komme uden om alle de sygdomme? Eller er det bare som det er?
Og hvis jeg ikke skal have sådanne nogle, er der så nogen derude, som har en ide til en hund som kunne egne sig til livet i lejlighed og på kontoret, men som samtidig er social?
DBH
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.403
Men du skal huske at den slags hunde faktisk oftest kun er dovne fordi de ikke kan få luft og det er satme skræmmende! Men jeg forstår godt hvad du mener, det er jo ikke ligefrem en toptunet brugshund.
Og ja, køb ALTID med stamtavle. Altid.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
På trods af at jeg selv har EB og har haft OEB så vil jeg ikke anbefale nogen af racerne. Helbredet er simpelthen for ringe. De er disponeret for et hav af arvelige sygdomme (særligt EB) og der er ikke rigtig kultur for at teste for disse (igen er dette særlig slemt hos EB). Men OEB går bestemt ikke fri ift. arvelige sygdomme og ringe opdræt.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Du er ikke sikret imod sygdomme fordi du køber med tavle og det er ikke mit indtryk at oeb er særligt meget sundere end eb.
Min gamle eb var hverken sløv eller doven og oeb'en har vidst også en del energi
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
Som nævnt. Det er kun skamavlen der er dovne fordi de ikke KAN TRÆKKE VEJRET ORDENTLIGT!
Det er simpel dyrplageri at avle dem så defekte.
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
maj 2007
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1232 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 2.838
maj 2017
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 5
Jeg tror jeg holder mig fra EB og OEB... Jeg er simpelthen for bange for, hvad jeg får med hjem.
maj 2017
maj 2007
maj 2017
maj 2017
Når jeg er hjemme må den godt bare tulle rundt, og ikke kræve alt for meget aktivering
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.415
Og ok, indrømmet..jeg ER en doven slapsvans med tøsearme som den pige jeg er...
men nogle franske (ok tit overvægtige og skamavlet store) vejer altså 16 kg...og det er tungere end man tror...
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
maj 2007
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 15 Svar: 53
At sige en race er svært at sige da det også kommer an på hvad du er til typemæssigt. Jeg kan dog anbefale dværgpincheren, som lejligheds/kontor hund.
Jeg har selv en og det er en meget nem og alsidig hund som ikke er særlig udbredt her i Danmark så de er generelt også utroligt sunde De elsker lange gåture og være med, men er ikke typen der kravler på væggene hvis man en dag ikke lige har tiden. Og så har den en størrelse hvor den er nem at have med og bære op og ned
maj 2017
Så jeg tror jeg kigger mod de franske, men jeg er stadig lidt nervøs omkring sygdommene. Kan I sige, hvad jeg skal kigge efter, når jeg er ude og se på hvalpe? Og hvad der skal stå i en købskontrakt.
Jeg skal holde øje med hvordan vejrtrækningen er, og selvfølgelig om den halter eller andet. Men er der noget jeg kan sikre mig imod, som de kan være tjekket for på forhånd - eller noget forældrene kan være tjekket for? Her tænker jeg særligt i forbindelse med allergi, hofte og skulder problemer, og vejrtrækning, da jeg kan forstå, at det er de mest omfattende problemer for racen.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Men hvis det skal være racEN så kræv i det mindste at se bevis for de ting forældrehundene er tjekket for, det er ikke nok at der bliver sagt at dyrlægen har sagt at de er sunde og raske eller at de er tjekket for alt
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.581
Køb med stamtavle, gå langt udenom blå fb'er, se beviser for at forældrene reelt er undersøgt for arvelige sygdomme, godtag ikke at de har fået sundhedstjek, for det er blot et billede af at hunden umiddelbart ser sund og rask ud, men dyrlægen har næppe røngtenblik og køb ikke hos en der forsøger at sætte dig ringere end hvad købeloven siger.
Og hav i mente at det kan være svært at få dyrlægeforsikring på en fb, og at der så ofte er en masse ting de ikke vil dække.
maj 2007
Men jeg kan anbefale Molosshuset og Canes Gratia (er i tvivl om stavemåden)
OEB, EB - eller en helt anden?