{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.834 visninger | Oprettet:

køb af hvalp. {{forumTopicSubject}}

hejsa...

jeg vil lige høre jeres mening ang. dette emne - nævner med vilje ikke navne eller racevalg, da det ikke kommer sagen ved??

jeg står muligvis og skal købe hvalp. Hvortil avler selvfølgelig spørger ind til om jeg har planer om avl på tæven.
Hvilket jeg ikke umiddelbart har - hertil spørger avler ind til om hun i så fald må låne tæven til avl (hvis alt går som det skal mht. helbred m.m.) altså tæven føder hjemme v. hende og hun tager sig af det praktiske med hvalpe osv.

mit spørgsmål er jo så.
skal jeg betale fuld pris for sådan en hvalp hvis jeg synes det kunne være interessant, eller skal man i kontrakten blive enige om avlsudgifter, betaling pr. hvalp tæven laver m.m.?

nogen der har haft hund på disse præmisser - og var det noget du ville have det godt med?? jeg ved ærlig talt ikke helt hvad jeg synes om det.

det skal siges det er en reel avler og hundende får DKK papirer osv.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af hvalp.
  • #1   12. maj 2017 Altså min Hera er en udstationering. Hvilket vil sige at jeg har fået hende gratis og opdrætter har ret til at lave to kuld hvalpe hvis Hera egner sig.

• #2   12. maj 2017 Det plejer at være således, at man får hvalpen til nedsat pris eller gratis - f.eks. halv pris, mod at opdrætter har avlsretten på hunden. Hvad der indgår i aftalen, er nok lidt forskelligt, men jeg ville umiddelbart forvente at opdrætter har udgifterne til alle avls-relaterede ting - dvs. også udstilling, hvis det er et krav fra DKK smiley Det betyder nok så også, at ejeren/dig ikke får nogen penge ud af selve kuldet.

Jeg ville have det godt med det, med opdrætteren af vores kommende hvalp. Vi har faktisk lavet en udstationeringsaftale - men det er så på en hanhvalp, ikke en tæve smiley Jeg ville dog være lige så tryg ved at "dele" en tæve med hende.... Men det kommer nok meget an på kemi. Man skal jo have lyst til at personen "passer" ens hund i 8-9 uger, og stole på personens dømmekræft - og så skal man selvfølgelig også have lyst til det.

Jeg ville helt klart snakke med opdrætter 100% om, hvad aftalen indebærer, så alle er på samme side.

Jeg vil dog også sige, at køber du hvalpen til fuld pris, så har opdrætter ikke RET til noget som helst i mine øjne.. Ved en udstationering, der aftaler man jo så, hvilke rettigheder man har hver især.

Jeg er ikke sikker på, om man ved tæver plejer at få hunden gratis, til halv pris, eller fuld pris med aftale om pris per hvalp.. Den aftale jeg har lavet med min kommende opdrætter er halv pris, og hun holder udgifterne ifbm. avlsgodkendelse, men det er jo også en hanhund, så det er lidt nemmere smiley

• #3   12. maj 2017 Det lyder ikke som udstationering når hun spørger om hun må låne den til avl..

• #4   12. maj 2017 jeg skal selvfølgelig have talt med hende om hvad hun mener, og hvad hendes forventninger er m.m.

jeg er helt uklar lige nu, hun nævnte det blot i en tlf. samtale.

ville blot høre hvad jeres erfaringer er - jeg er ikke bange for at hun skulle have min hund i en periode - det vil jo bare blive tomt her, men da også underligt på en eller anden front..

• #5   12. maj 2017 Jeg ville ikke gøre det, jeg køber ikke en hund for så at låne hunden ud til avleren. Det er jo også flere måneder hvor hunden skal bo hos avleren, jeg har ikke en hund for at den skal bo hos andre.

Jeg ville også være nervøs for at der sker noget med hunden undervejs.

Omvendt kunne jeg godt sige ja til at låne hunden fra avleren mod at ejerskabet overgår til mig når hunden ikke længere skal bruges i avlen.

• #7   12. maj 2017 En udstationeret tæve skal være gratis.
    Det kræver er utroligt godt forhold mellem vært og opdrætter for at udstationeringer går godt
    DKK ser desværre rigtigt mange problemer og brudte aftaler, så man skal tænke sig grundigt om, og få udfyldt kontrakten med alverdens punkter, også ting man ikke tænker er relevant pt.

• #8   12. maj 2017 Det setup hun foreslår lyder som udstationering og normalen er, at man får hvalpen gratis, mod X antal kuld på tæven hos opdrætter.
    Det er alene opdrætter der står for alle udgifter og får alle indtægter i den henseende.

Normalt 1-2 kuld.

Men ville kun gå med til det, hvis jeg
    1. kunne undvære hunden i 10-12 uger.

2. Bor tæt på opdrætter eller hunden som minimum skal passes der jævnligt.
    Tænk hvor meget vi går op i at omplacere hunde og hvor meget vi piver over pasning til hundene, mens man i det her tilfælde omplacere en drægtig tæve, smækfyldt med hormoner og i en virkelig sårbar og tildels stresset tid for hende.
    Så rent etisk synes jeg det er absolut altafgørende at hunden kunne komme regelmæssigt og blive tryg i hjemmet den skal have sine hvalpe.

3. Har en helt eminent kontakt og kemi med opdrætter for at det bliver en succes og forventningsafstemningen skal virkelig være på plads.
    Hvad med "fremvisning" af din kommende hvalp ifht. at opdrætter skal kunne få afsat hvalpene? Er der noget du skal gøre der, træning, udstilling osv. eller noget opdrætter vil med ind over.

Du skal i hvertfald tænke det meget, meget grundigt igennem og der ER en risiko ved avl - Hver gang man trækker et kuld på en tæve er der en lille bitte risiko for at det ikke går godt.
    Og den skal man også have med i sine overvejelser.

• #9   12. maj 2017 Menellis kommer med rigtig mange gode pointer. Man skal virkelig tænke sig om, før man går ind i sådan en aftale. Specielt når det drejer sig om en tæve, det er lidt enklere med en hanhund.

De eneste grunde jeg ser til at lave den slags aftaler med sin tæve, er at man f.eks. selv er interesseret i opdræt på længere sigt, og her måske kan være med på sidelinjen og få en indsigt i tingene, eller at man måske selv kunne tænke sig en hvalp efter sin tæve.

Ellers ville jeg synes, der var for mange minusser, som at tæven skal være væk hjemmefra i et par måneder. Hvis det er en tæve man er aktiv med i en eller anden form for træning eller sport, skal man regne med, at den ikke kan deltage på særlig højt niveau både mens, den har hvalpe men også i en god del af drægtighedsperioden., samt en periode bagefter. Er det en pels hund, som man udstiller, kan man regne med, at den er ude af billedet fra midten af drægtigheden indtil op til 6 - 7 mdr. efter hvalpene er født.

Og så er der jo altså altid en vis risiko i forb. med en fødsel. Det er da gud ske lov sjældent, at det går galt, men det sker altså. En ting er, at man er villig til at tage den risiko, når man ønsker sig et kuld hvalpe, men er risikoen m.m. det værd, hvis man ikke selv skal have kuldet eller har en særlig interesse i at tæven får hvalpe.

Jeg siger ikke, at det ikke kan gå godt, jeg startede selv mit opdræt med en tæve i del eje med en opdrætter, jeg kendte rigtig godt. Det gik fint, jeg var netop interesseret i selv at blive opdrætter, hendes kuld blev født hos mig og var der til de var 8 uger, så jeg skulle ikke undvære tæven, og havde en erfaren opdrætter med på sidelinjen første gang. Og så havde vi aftale om, at tæven blev min efter hendes kuld.

• #10   12. maj 2017 Vi har sendt 3 tæver i udstationering og det har fungeret godt for os og for de familier der er tale om.
    Men - det er mennesker vi kender og som vi ses med ofte. Hundene kommer her ofte og er vant til vores hjem. De har to hjem, plejer vi at sige smiley
    Andre har allerede givet gode pointer.
    Var jeg dig ville jeg dog ikke acceptere at skulle betale noget for hunden, hvis opdrætter skal tage et kuld på den senere hen.

• #11   12. maj 2017 Jeg låner lige tråden til et spørgsmål smiley

Hvis man har en tæve som en opdrætter har udstationeret hos en og tæven af en eller anden grund ikke er egnet eller ikke må/kan få hvalpe, skal man så alligevel betale senere hen?

• #12   12. maj 2017 Frk. Jensen : Vi skal ikke.

• #13   12. maj 2017 Det er jo så en af de ting, man skal have aftalt og have på plads, inden man underskriver aftalen.
    Hvis tæven viser sig ikke at være egnet til avl, ville jeg ikke mene, man skulle betale. Det er opdrætteren, der tager en chance, når han eller hun vælger at udstationere i stedet for at sælge hvalpen. Hvis hun havde beholdt hvalpen, ville den jo heller ikke være blevet avlsegnet.
    Lidt anderledes forholder det sig, hvis hunden kommer til skade, mens udstationeringshjemmet har den, og den derfor ikke kan bruges i avl. Hvem er så ansvarligt, og hvem skal betale, og hvor meget skal der betales ?
    Der er simpelthen så mange ting, man skal overveje på begge sider, før man laver udstationeringsaftaler. Derfor er det også en fordel, når der som i Lisbeths tilfælde udstationeres til nogen, man kender rigtig godt.

• #14   12. maj 2017 I en udstationerings aftale plejer det også at fremgå at de f.eks. to kuld skal trækkes inden tæven fylder f.eks. 6 år, hvis de ikke er det, så overgår det fulde ejerskab stadig til udstationeringsfamilien og denne skal stadig ikke betale noget for hunden, heller ikke hvis det viser sig at hunden ikke er egnet til avl.

• #15   12. maj 2017 Det er rigtig svært at tale om "plejer" med den slags, især fordi trådstarter ikke kan bruge "plejer" til så meget.
    Det bedste er at tale med opdrætter og høre hendes konkrete planer og se kontrakten. Eventuelt tage den med hjem og læse den og mærke efter om det er noget man kunne have interesse i

• #16   12. maj 2017 i skal have 1000 tak for alle jeres svar;)

tæven er endnu ikke drægtig så der er noget tid at tænke over sagerne, og det vil jeg selvfølgelig gøre..

lige nu siger min mavefornemmelse nej tak - eftersom der jo kan være mange komplikationer med en drægtighed, fødsel, kontrakt osv.

jeg skal bruge hunden til sport og det er jo i dens bedste alder hvalpene ville skulle nedkomme, og det har jeg det muligvis lidt stramt med, så selvfølgelig skal det overvejes nøje - MEGET NØJE det skulle jo gerne blive mit lille "hundebarn";)??

• #17   12. maj 2017 Hvis ikke du virkelig brænder for at være med i et forløb med hvalpe, og gerne vil kunne bruge hunden til sport, så synes jeg du skal sige nej tak.

Det er jo op til dig selv, men i denne situation må man gerne være egoistisk, og hvis der ikke er nogen fordele for dig ved sådan en ordning, så vil det da være dumt at gå ind i det.

• #18   12. maj 2017 jeg er sådan set enig med dig, men jeg synes virkelig det kunne være spændede, at være en del af processen.

men omvendt set mister jeg en del af sporten i hundens bedste alder - jeg får lige trænet hunden op, får måske nogle rigtig gode resultater hvorefter jeg må afsætte halvdelen af sæsonen eller mere til drægtig, hvalpe og derefter genoptræning m.m.

jeg tror nu også jeg vælger at være "egoistisk" her, men vil selvfølgelig gøre mig nogle overvejelser når nu også avlere faktisk viser mig den tillid - hvis du kan følge mig? smiley

• #19   12. maj 2017 Vi har en tæve udstationeret og er egentlig ret godt tilfredse med det. Vi har en god kontrakt og kennelejeren er til at stole på.

En dealbreaker for mig ville være at tæven skulle have hvalpene et andet sted - i vores kontrakt står der at vi selv kan vælge. Perfekt smiley

Jeg ville aldrig indgå sådan en aftale her uden at kende opdrætteren godt.

• #20   13. maj 2017 Cherie, hvis du synes, det kunne være spændende at være en del af det, så er der jo også noget i det for dig. Og heldigvis har du jo god tid til at overveje for og imod.

• #21   13. maj 2017 det er jo det.... men det er også vigtig at gøre sig helt klare overvejelser i sådan en situation smiley

men lad os nu se - jeg vil gerne se hvad jeg kan nå på konkurrence banerne også, så måske jeg vægter det højere end et kuld hvalpe..

jeg ville jo gerne have lavet et kuld på min nuværende hund, men da hun udviklede så stærk allergi ville jeg ikke byde hende det eller evt. hvalpe der kunne få noget af det med sig.

ved godt allergi nok ikke ligger i generne, men tænker når tæven i forvejen har et nedsat immunforsvar så kunne det jo tænkes hun ikke producerer det hun skal i råmælken m.m.
    det er ærgerligt for hun er virkelig en god hun i alle henseender ??

• #23   13. maj 2017 Jeg ville ikke forvente at skulle betale for hunden ved en udstationering. Har hørt/set flere have 'medejerskab' og udstationering, og det fungerer da for nogen men synes også jeg hører om meget bøvl ved det - men synes der er kommet rigtig mange gode pointer op der er værd at tage med i overvejelserne og senere en evt. kontrakt.

Det er jo med at tænke alle scenarier igennem, og få det afklaret på forhånd - forhåbentligt bliver meget lidt af det aktuelt, men skulle det er det vel rart at have en god idé om tingene på forhånd smiley

Kender også nogen indenfor min race, der har købt og betalt hunden - men opdrætter har ret til fx 3 parringer fra en hanhund. Dét synes jeg dælme er flabet, og jeg var personligt ikke gået med til det - har jeg købt og betalt hunden, er den min. Færdig.

• #24   13. maj 2017 Jeg ville heller ikke betale for hunden med en udstationeringsaftale.

Her hos os har opdrætteren stillet os stærkest ved at give os hunden og også skrevet den over i vores navn.

Vi sørger for den "daglige drift" - foder, almindelige dyrlægebesøg osv. og han sørger for - økonomisk set - alt, der handler om hvalpe.
    Prøve- og udstillingsgebyrer, sundhedsundersøgelser osv. Min mand står til gengæld for det praktiske i uddannelse og klargøring.
    For det får opdrætter ét kuld med minimum 5 hvalpe.

• #25   13. maj 2017 Wow jeg har godt nok været heldig med min tæve-køber. Tæven solgte jeg for fuld pris i 2014 og nu skal hun indgå i avl. Dertil har jeg spurgt om 1 tævehvalp som så skal udstationeres (og min veninde skal ikke betale en rød øre). Ejer af tæven ser jeg flere gange om året og hunden kender mig særdeles godt. Vi har lavet den aftale at jeg betaler alle udgifter i forbindelse med kuldet, men så har jeg også valgt hanhunden. Tilgengæld får jeg en tæve og de får resten af hvalpene. De skal opvokse hos mig, men det var deres valg da de har tre børn, heste, gård, osv der ligeledes skal passes. Ejer er selv dyrlæge, så vi slipper lidt billigere for nogle af udgifter.

Derudover har jeg solgt en hanhund i 2015 med en lidt anderledes aftale. De ønskede nemlig at jeg skulle "interessere" mig lidt ekstra for deres hund, så de fik ham lidt billigere hvorimod jeg så får 50% fra første parring. Lidt anderledes aftale, men det lød spændende så jeg sagde ja. Ham slæber jeg med til udstillinger i ny og næ for at promovere ham lidt, selvom han ikke engang er 2 år endnu. Uanset hvad så modtager alle mine hvalpe julegaver hvert år og jeg slæber dem gerne rundt til udstillinger helt uden at have ejerskab i dem. Det er jo mit guld uanset hvad smiley

• #26   13. maj 2017 Jeg har faktisk lige haft en tæve hjemme som fik hvalpe her, hun blev købt af ejer på normale betingelser, da hun blev 2 år, spurgte jeg om de kunne tænke sig at jeg tog et kuld hvalpe på hende, og at de skulle tænke sig meget godt om, om de kunne undvære hende så længe.
    Alt blev gennem gået og de kunne trække sig helt indtil parring, det var de med på, og jeg "købte" så en hvalp af dem fra det kuld, som jeg så udstationerer.
    Så det kan godt lade sig gøre, uden at tæven er ren udstationering.
    Hvis du køber den på normale vilkår, kan du jo "styre slagets gang" og få det planlagt så det ikke ramler ind i konkurrence perioden. Selvfølgelig lige finde ud af hvordan tævens cyklus er, mht. hvilken tid på året hun som regel kommer i løb.
    Så køb hende på normale vilkår og hold kontakt med opdrætter, så kan du jo se senere hen om det er noget du har lyst til at lægge hund til, dumt ikke at købe den hvis det er den du vil ha'.

• #28   13. maj 2017 At kende hinanden inden er en god ting.
    Tillid som udgangspunkt er vigtigt - og en detaljeret kontrakt smiley

• #31   14. maj 2017 Ville aldrig nogensinde "handle hund" på den måde - jeg køber hunden og så er den min og der skal ikke være nogle krav overhovedet forbundet med den.
    Det eneste jeg måske ville kunne gå med til, var tilbagekøb .. men igen, det tror jeg faktisk ikke engang.

Jeg har hørt om / talt med en del, der havde problemer i forbindelse med udstationering ... så kig dig godt for.

• #33   14. maj 2017 Til Isabelle

Jep, ingen krav på en hund jeg betaler fuld pris for. Hvis opdrætter stiller krav, så må vedkommende selv betale / lave nedslag i pris.

• #35   14. maj 2017 Jeg ved nogenlunde hvad en malle-hvalp koster, og bliver den meget dyrere så tror jeg at jeg ville tænke .. hmmm .... smiley

Kommentér på:
køb af hvalp.

Annonce