3.005 visninger
|
Oprettet:
Klipning {{forumTopicSubject}}
Hej. Jeg har en Malteser på 4 mdr. hvor tidt vil i mene han skal klippes?
mar 2016
Følger: 3 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 9
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.471
mar 2016
mar 2016
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.471
Der findes da så mange racer, som ikke er langhåret og ikke skal klippes.
Hvorfor vælger man ikke en af dem
mar 2016
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 437
Ulempen ved, at få den klippet er, at pelsen bliver blødere, mister struktur, og derved sværere at holde, hvis man gerne vil have lidt længde på. Det lyder mærkeligt, men en hund i fuld pels, der aldrig er klippet, er faktisk nemmere at holde, end en hund i bamseklip. Det er dog vigtigt, at du lærer fra din opdrætter, hvordan du skal holde pelsen, det er nemlig altafgørende, at man har de rette redskaber, at man kommer helt i bund, og ud i alle "hjørner og kanter", for at kunne holde hunden filtfri. Når først man har lært hvordan, så er det ikke så svært endda, at holde hunden i fuld pels. Med en pels som Malteserens, der skal man IKKE være imod vask af hund, for det kan simpelthen ikke undværes, det er en absolut nødvendighed, at pelsen bliver vasket med jævne mellemrum, da det letter pelsarbejdet betydeligt.
En klippet pels suger desuden snavs ind, og holder på det, indtil hunden vaskes, det gør en uklippet pels ikke.
Hvis du er klar på, at lære hvordan du skal holde pelsen, og gerne VIL lidt pelspleje, så vil jeg klart anbefale, at holde hunden i fuld pels.
Hvis du ikke er interesseret i pelspleje, eller finder ud af, at du ikke har tiden/ikke får det gjort, så vil jeg anbefale, at få den klippet helt kort, med jævne mellemrum.
Det vigtigste er, at du ikke lader din hund blive filtret, da det er yderst ubehageligt, og bliver meget smertefuldt, des længere tid den går med det. Jeg arbejder ved en hundefrisør, og har set konsekvensen af, når hunden går for længe med filtret pels. Det er IKKE noget man ønsker, at udsætte sin hund for!!
mar 2016
feb 2005
1. En GOD karte - det er ikke ligegyldigt hvilken, da der er stor forskel på dem. Man kan f.eks få nogle med træskaft, som er ret elendige. Den eneste jeg kan anbefale, og den eneste slags vi bruger på salonen, er denne:
http://www.alttilhundogkat.dk/6storage/579/4043/3190kwuniversal_carde.jpg
2. En fin stålkam, uden for store mellemrum. Den skal udelukkende bruges til, at køre igennem pelsen, efter du har børstet den, for at tjekke for oversete filter. Du skal være sikker på, at kammen kører helt nede på huden af hunden, og så er det ellers bare hele vejen rundt, indersiden af benene, lysken, armhulerne (hedder det overhovedet det hos hunde? ), fronten, og ikke mindst hovedet inkl. skægget. Det jeg har skrevet, er de steder som folk generelt glemmer, men det er altså ALLE steder med pels, der skal gennemgåes. Finder kammen en filt, så er det fat i karten igen.
De filter der ikke sådan lige kan børstes ud, kan klippes igennem med en saks. Sørg for at spidsen af saksen vender væk fra hunden, og så klip ud igennem filten, evt. et par gange, så kan det børstes ud med karten.
Det er også en god idé, med nogle gode sakse, men ift. børster/kamme er disse sådan set det eneste du skal bruge.
mar 2016
feb 2005
Du skal også være opmærksom på, at hvis du skulle vælge at kastrere ham, så kan du risikere, at pelsen bliver ganske forfærdelig, og svær at holde.
mar 2016
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.777
Det er ikke nødvendigvis fordi ejer ikke gider besværet med at børste
Én - ud af mange grunde til at jeg også købte en sådan race, er fordi de ikke fælder. Så det er ikke nødvendigvis fordi der lige findes alternative racer som ikke skal klippes som man bare kan vælge
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.777
Første gang han blev klippet, var hans første sommer. Han gik fra at ligge i skyggen og puste, til at rende rundt og ville lege. Selvfølgelig render vi stadig ikke ude i den værste sol, men der var en tydelig forskel at mærke på ham.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Til det med hvorfor man skal have en langpelset hund hvis man klipper den - ja jeg håber sørme ikke man vælger hund ud fra pelsen alene. Desuden klipper man også pudler osv. Hvad forskellen er på at klippe sådan en og en malteser har jeg svært ved at se. Og ja så synes jeg nu også det er værd at bemærke at en malteser der er så langpelset som dem man ser vibde alt på udstilleren altså er de hunde med en racemæssig unaturlig pels da de stort set går med pelsen rullet opaltid for at opnå en sådan længde. Alt i alt vil jeg sige at mine er klippet fordi jeg synes det er LANG pænere og fordi de virker til at have det bedre med dette. Det har INTET at gøre med at jeg fx ikke gider pelspleje - langtfra
jun 2010
mar 2016
jun 2010
mar 2016
feb 2005
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
Og under poterne bliver hun også klippet ofte.
Hun er altid tip top i orden, er meget forfængelig med hende.
Vi klipper selv, og får stor ros hos vores dyrlæge.
Om vinteren er hun lidt længere på pelsen end om sommeren.
Og så har hun jakke på hele vinteren. Og resten af året når vi selv har jakke på.
feb 2005
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
feb 2005
Det er super, at du får ros for din klipning, du skal bare ikke tage dyrlægens ord for mere, end alle andres, for faktum er, at det ikke er dyrlægens kompetence.
feb 2005
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 23 Hunde: 5 Emner: 106 Svar: 6.040
Klipning