Opmærksomhedssøgende adfærd {{forumTopicSubject}}
Min søde Sita vaps er virkelig gået hen og blevet teenager, og er derfor knap så sød hele tiden. Jeg ville sælge hende, men vi er nu alligevel blevet så gode venner, at jeg ikke helt kan få mig selv til det
Nu har hun fundet på, at hvis hun nu gør rigtig meget, stjæler tilstrækkelig mange ting og hopper rundt længe nok, så får hun min opmærksomhed, sådan skal det jo ikke være. Jeg er derfor begyndt at ignorere hende FULDSTÆNDIG, indtil hun stopper og slapper af. Det er det råd jeg har fået, og det er det, jeg har erfaret hjælper. Hun bliver nu hurtigt træt af at gø. Til gengæld er hun begyndt at stjæle mine puder, tæpper og diverse andre ting hun lige kan få fat på, som hun jo så kaster rundt med og bider i.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal reagere på ovenstående, og om jeg overhovedet SKAL reagere. Problemet ligger i, at jeg helst gerne vil beholde mine puder og andre pyntegenstande i en fin og intakt tilstand, samtidig vil jeg heller ikke forstærke den opmærksomhedssøgende adfærd. Har i erfaring med noget lignende, og har i evt et råd eller to?
apr 2017
Følgere: 5 Emner: 49 Svar: 971
Jeg tænker straks en understimuleret hund, som keder sig ekstremt.
nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan jeres dag ser ud, eller hvor meget du mentaltræner med din hund, men dette er bare en tanke
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.958
Gø-adfærd er meget svært at komme af med, har du fundet en metode med ignorering, så er det super. Men jeg ville ift. pudelegen umiddelbart simpelthen skrue op for aktiviterne i dagligdagen, så hunden er træt, når du gerne vil have ro.
Hvad laver du med din hund i løbet af en almindelig dag?
dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
Hun er en blandingshund fra Nuuk, ikke en slædehund, men meget adræt og kræver jo derfor naturligt en del aktivering. Jeg føler bare at jeg i forvejen gør meget for at aktivere hende. Men hvis det er understimulering, har i så evt nogle tips til, hvordan jeg kan stimulere hende yderligere?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Hun skal have brugt hovedet meget mere. Afsted til træning, fx Rally-lydighed, lav søgeøvelser, samarbejdsøvelser, læg spor, træn balance og kropskontrol. Det er de gode til.
dec 2011
Malene: Det var ment i humor, selvfølgelig ville jeg ikke sælge hende
dec 2011
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
dec 2011
Ulla, ja der er nok noget slædehund i hende Jeg læste det som om, at du mente hun ER en slædehund, sorry!
Jeg vil sige, at hun ikke gør denne adfærd hele tiden, oftest om morgenen inden gå tur, også en gang i mellem om eftermiddagen hvis jeg har været i skole - så Det er helt sikkert nok en blanding af kedsomhed og almindelig teenagekrudt. Men det er stadig meget rart at høre jeres input. Jeg vil jo det bedste for min hund, men nogle gange er det bedste jo tydeligvis ikke det man selv tror der er det bedste. Jeg kan fornemme at jeg skal fokusere mere på mental stimuli end jeg i forvejen gør, og det vil.Jeg jo så dykke ned i Tak for hjælpen!!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.772
Det lader til at hun mangler noget at lave og noget respekt for reglerne i huset.
Jeg har haft fire slædehunde indenfor og oplever ikke den slags problemer. Jo jo, de stjæler ting som unge, men kun når de keder sig. De udfordrer mig aldrig, de napper ikke i os for opmærksomhed (problemer man oplever ofte med slædehunde og blandinger heraf). De kender reglerne og ved hvad der kan betale sig.
Ved at få etableret det gode forhold, respekt og samarbejde fra dag 1, kommer man virkelig, virkelig langt.
Hunden skal have brugt sin energi på andet end ulykker, og det er dit job at sørge for det.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Lykkes det alligevel for hunden ville jeg fratage hunden det stjålne UDEN kontakt.
Bare væk med det og tilbage til udgangspunktet.
Ikke et ord, ingen øjenkontakt, intet.
aug 2006
Det er bare opdragelse...
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Det man kalder Nuuk-hunde stammer istedet fra diverse fåre/hyrdehunde, schæfere og retrievere. Det er ret vigtigt at have med i overvejelserne, da de jo har et noget andet sind end de fleste slædehunde.
Jeg ville se at komme i gang med noget træning med hende. Lydighed, tricks, nosework, rally eller noget andet. Alle de racer, der er gemt i hendes gener, er racer, der har brug for at brug hovedet i langt højere grad, end de har brug for motion - helst i samarbejde med deres ejer.
Jeg har selv haft et par stykker, så du er evt. velkommen til at skrive til mig i PB. Det er en FANTASTISK "race", som stort set ikke har et eneste fællestræk med en slædehund
aug 2007
De hævder hårdnakket, at der ikke er (eller har været) grønlandske slædehunde i byen
dec 2011
Dagen i dag, har forløbet således:
Sita og jeg gik 30 min morgentur, hvor jeg fik hende til at søge sin morgenmad, og hvor vi trænede nogle små tricks. Hun skal, som sagt, altid kæmpe lidt for sin mad, så de små tricks var det nye her.
Hun var alene i ca. 3 timer, hvorefter vi slappede af herhjemme i nogle timer. Ingen problemer. Hun var sød og dejlig, og lå bare og boblede ved min side mens jeg også selv endte ud i at tage en middagslur
Omkring kl 16 går vi ud. Jeg har pt et projekt, hvor jeg skal tage billeder i nærområdet, så vi gik en lille tur i nærliggende naturområde, hvor hun løb frit og lavede noget mere snudearbejde og nogle små tricks.
- Ellers brugte vi en times tid på at gå rundt og tage billeder, hun får selvfølgelig lov til at snuse rundt mens jeg tager billeder.
Jeg parkerede hende hos min mor (bor i selv samme nærområde) i ca. 30 min, mens jeg lige skulle tage nogle indendørs billeder.
Kl. 18.15 går vi til hundetræning som starter kl. 19, det varer ca. en time og er første gang. Det er et begynderhold og vi har haft meget fokus på, at hun skal lærer at fokusere på mig. Det er også meget vellykket. Jeg får nogle gode guldkorn med hjem, og nogle ting vi skal øve til næste gang. Efterfølgene går vi hjem. Hun får lov at løbe lidt frit på vej hjem også.
Alt hvad vi har lavet i dag, har været gå afstand. Det er egentlig en rimelig standart dag ift til aktivitet. Hundetræning er selvfølgelig noget nyt, også har jeg skruet en tand op for de øvelser vi laver når vi går tur.
Alligevel er hun helt oppe og køre, når vi så kommer hjem igen og jeg sætter mig til rette for at spise aftensmad.
Jeg ignorere hende som sædvanligt og hendes flip stopper da også igen forholdsvis hurtigt (men først efter hendes gøen lige har været oppe og ramme de der helt ulidelige toner, haha).
Hun skulle til at nappe mine puder på et tidspunkt, men det stopper jeg hurtigt med et bestemt 'nej!', som nogle af jer sagde jeg skulle prøve, også lader hun ellers også dem være.
Hun flipper lidt rundt med noget af sit eget legetøj, og prøver at søge min opmærksomhed. Efter at jeg har ignoreret hende længe nok, og hun indser hun ikke får så meget ud af det, lægger hun sig ned. Hun har været sød og rolig lige siden.
Lige umiddelbart virker understimulering lidt fjollet. Jeg har også hørt om overstimulering, men igen.. det virker også lidt fjollet.
Jeg tænker, om det måske bare er teenagekulder? Det er rart at høre, at det ikke kun er mig, der har oplevet det (det regnede jeg nu heller ikke med), eller om det måske er mig der har gjort noget forkert ift til opdragelse?
Hun er jo alenehund i en lille et værelses lejlighed med mig. Tidligere har jeg boet med min kæreste som nu er i værnepligt, og min veninde, der bor lige ved siden af, har også været meget forbi. Kan det mon være, at hun er vant til at få opmærksomhed hele tiden, også måske bliver lidt frustreret, når jeg laver noget andet?
Der var en der skrev noget med, at hun ikke respektere reglerne i huset. Siden jeg fik hende, har jeg lært hende, at hun altid skulle vente, inden hun får lov til f.eks. at gå ud af døren, få sin mad, løbe når jeg har taget snoren af hende osv, men det kan godt give mening ift. at jeg tidligere ikke er så god til at give de der bestemte 'nej'er på de rigtige tidspunkter. Det vil jeg øve mig på.
aug 2006
For mig at se er den adfærd ganske almindelig og en del af det at have unghund. Vi har som sagt været igennem det (og det, der var langt værre) med tre af vores hunde og med stædighed går det over.
Men jo mindre de får ud af adfærden, jo hurtigere forsvinder den. Så vær standhaftig - og vær altid parat til at det kan blive værre før det bliver bedre.
dec 2011
Caroline: Det giver god mening, at hun måske ikke selv har lært at slappe af. Jeg tror jeg vil træne det med at hun skal gå hen i kurven. Uanset om det hjælper på hendes små flip eller ej, er det jo smart at hun har lært det , ift når der er gæster eller i situationer, hvor hun lige skal være sig selv
aug 2006
Dette for at minimere belønningen for hende.
Det er klart, at der kommer noget aktivitet, men det er jo desværre nødvendigt - tingene skal hun jo ikke have.
Så, som skrevet før - forebyg og fjern det, du kan. Andre ting må du fjerne fra hende når hun laver numre, men uden et ord og ret tilbage til det, du lavede lige før.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.958
Nogle gange er det altså ok også at markere hvad der er ok og hvad der ikke er overfor hunden.
TS, i en situation som den, du beskriver her til sidst, ville jeg bede hunden lægge sig, evt. sætte mig på gulvet med den i kurven (hvis det er der du vil have den), nusse lidt, og så vente til den bliver rolig. Det er fra mit synspunkt en teenageting, at hunden gearer totalt op, når den kommer hjem fra en aktiv dag, og ikke kan finde roen selv. Min egen på 4 gør det stadig, men forskellen er, at hun har lært at håndtere det nu, så hun selv efter lidt tid, kan finde ud af at lægge sig.
aug 2007
Jeg har brugt de der små oksehuds-tyggepinde til de små hunde, og de lidt større stave til de større hunde. Sætter mig ned til dem på gulvet (eller tager dem op i sofaen) ved deres kurv eller tæppe, og tilbyder dem, at de må tygge i pinden, mens jeg holder i den. Heeeelllt roligt. De må ikke stjæle den, så de kan løbe rundt og lege videre med dem. Tilbuddet er, at de kan ligge og gnaske i den, mens de tygger sig selv til ro, og det bliver en hyggestund. For hver dag man gør det, oplever jeg, at de bliver bedre og hurtigere til at falde ned, og så bliver det hyggeligt istedet for en konflikt.
Det bedste er, hvis du kan nå at "fange" hende, inden hun kammer helt over. Hvis du nu ved, at det er der efter aftensmaden, så sæt dig ned, og få helt ro på hende, før du går videre med dine egne aktiviteter.
Giver det mening?
aug 2007
Qimmit kunne tømme hele kurven med legetøj på et splitsekund og fordele det over hele huset og haven. Og når det var gjort, så hoppede han rundt og kastede med det. Han er jo jævnaldrene med Aqui, som i samme tidsrum bare lagde sig ned og sov
dec 2011
Opmærksomhedssøgende adfærd