12.403 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Talgknop Talgknop

Cala har fået en knop ovenpå hovedet på str med en ært. Den er hård og kan flyttes med huden. Den er ikke øm. Den er ikke vokset/blevet mindre siden den dukkede op.
Ifølge dyrlægen er det ret sandsynligt en talgknop som dog skal undersøges nærmere, hvis den ikke forsvinder af sig selv i løbet af et par måneder.

Er der nogle herinde som har erfaringer med talgknopper? Kan man gøre noget for at få dem til at gå væk? Jeg har forsøgt at vaske med Kovaline, men uden det gav nogle ændringer.
Hvor længe kan de sidde inden de forsvinder af sig selv?

Den generer ikke Cala. Jeg er nok mest generet af at den er der.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Hjælp til rep af kanttråd til robot plæneklipper 600 kr.
  • Opsætning af håndvaskamatur 500 kr.
  • Find fejl11 på opvaskemaskine 250 kr.
  • VVS-installatører 1.950 kr.
  • Installation af nyt tv 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Talgknop
  • #2   12. apr 2017 Vi venter. Trille havde en på størrelse med en pistacienød og den gik der hul på. Den var også ret stor.hullet var på størrelse med en ært. De andre er forsvundet af sig selv

• #3   12. apr 2017 Mine forældres hund får også nogle frygtelige talgknopper fra tid til anden. Vi prikker dem som regel ud, hvis vi kan, ellers får de lov at sidde, til de kan prikkes ud. Det er sådan semi-klamt...

Flere i kuldet har det faktisk, så det er åbenbart noget arveligt...

• #4   12. apr 2017 Kia har fået en del med alderen. Oftest i panden.

Jeg prikker dem selvf. IKKE selv ud, da talgkirtler kan være meget lange kanaler, under huden, og der kan gå betændelse i dem, hvorfor det kan ende i en operation, hvor hele kirtlen skal fjernes.
    Så skal der prikkes, så må dyrlægen gøre det smiley Det har heldigvis endnu ikke været nødvendigt smiley

Kia fik fjernet en hel talgkirtel ved øjet for mange år siden, og det var altså en del sting vi var ude i. Den blev fjernet da hun alligevel skulle under bedøvelse (neutraliseres), og der var begyndende betændelse i den, og den sad meget tæt på øjet.

Normalt få hun de her små talgkirtelknuder, som går væk af sig selv. Sidste år fik hun dog en talgkirtel, der voksede sig ud af hendes krop (på nakken). Er du sindsyg den var totalt klam. Varm og sort og bvadr. Som et lille træ, med grene ...

Den tørrede ud, som de andre, mere diskrete talgkirtler, og "døde", hvorpå den faldt af, som de andre gør.

Det er en virkelig dum idé, at pille ved dem, smøre dem med ting etc. da de hurtigere tørrer ud, når de får fred, og risikoen for, at du får lavet betændelse i dem, er mindre, jo mindre du piller ved dem.

• #5   12. apr 2017 Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor der skulle gå betændelse i det? Man stikker da ikke snavsede fingre ned i det, ligesom man selvfølgelig også lige tørrer det pænt af bagefter.
    Vi har godt nok aldrig haft betændelse i nogen af dem, Bibber har haft, og hun er næsten 4 år nu.

Dem, Bibber får, er talget stenhårdt indeni, så der er ikke noget med, at de tørrer ud, de bliver bare siddende og vokser stille og roligt ud af huden, netop som du beskriver, Kia, "som en gren" - vildt ulækkert, derfor vi fjerner dem. De er ofte kæmpe store (sidder meget yderligt i huden) men sjældent ret dybe, så måske de er anderledes end dem, I taler om?

Man fjerner da også den slags på sig selv, så hvorfor man ikke skulle gøre det på hunden, kan jeg ikke se...?

• #6   12. apr 2017 Der er altid en ret stor infektionsrisiko når der prikkes hul ind til et ellers sterilt miljø.

Der er forskel på om den sidder helt ude mod huden, eller om de er flere centimeter dybe, og med en åbning der er på størrelse med en ært, eller større (hvor man kun ser toppen af "isbjerget").

Hvis ikke man ved med sikkerhed, hvad man har med at gøre, kan det koste en operation, hvis man selv roder ved det.
    Min vov er 10 år, og har heldigvis kun haft een af de der klamme trædimser. Så har hun haft den dybe inficerede talgkirtel ved øjet (der gik hul i den af sig selv), som måtte fjernes ved operation, og så har hun haft så helt masse af de små, der alle er gået i sig selv igen, ved ro og tålmodighed.

Men igen, det er individuelt. Jeg har en hund med kronisk kompromitteret immunforsvar, allergihund, så jeg er meget hys med, at man ikke roder og rager mere end højst nødvendigt, ved sådan noget. At man ikke øger risikoen for infektion, når det er unødvendigt ...

• #7   13. apr 2017 Okay... Nu er det jo de færreste, der har hunde med kronisk kompromitterede immunforsvar, så det er nok ikke alle, der behøver tænke i dommedagsscenarier pga en talgknop. smiley

• #8   16. apr 2017 Tak for svar.
    Prikke hul på den vil jeg ikke ud i. I frygt for at det alligevel skulle være noget andet og så få gjort ondt værre.
    Hvor længe skal man vente? Calas har siddet siden midt i januar så synes efterhånden den godt må forsvinde snart...

• #9   16. apr 2017 Trilles sad i næsten et år, før der gik hul. Som sagt den var ret stor og pænt nasty.
    Vedhæfter lige et lækkert billede..

profilbillede
  • #10   16. apr 2017 Jeg valgte at tømme den, nu den alligevel var åben. Dette er resterne.

profilbillede
  • #11   18. apr 2017 Puha... Det var ikke så lidt der var der.
    Jeg væbner mig lidt med tålmodighed.

Kommentér på:
Talgknop

Annonce