Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne? Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne?
Hej HG'er.
Det har igennem hele mit liv været min største drøm at få en Dobermann, lige siden jeg var lille har den race været den helt store drømme hund.
Jeg vil gerne begynde at spare sammen til min helt egen, men jeg vil gerne have folks mening om hvor hensyns mæssig det er at holde denne slags race i en lejlighed.
Jeg er 26 år og bor sammen med min kæreste på 21 år og min bedste veninde på 26 år også, hun har sin søn hver anden weekend og han bliver 6 år i år. Vi har 2 racekatte på 9 år og 3 år og en hittemis på 10 mdr. (alle neutraliseret og vant til hund).
Vores lejlighed er på 2 sal uden elevator, men der er gode brede trapper. Lejligheden er 101 kvm så der er massere plads. Vi bor 600 meter fra et indhegnet træningsareal for hunde med agility udstyr og andre metale og fysiske udfordringer. Derudover bor vi cirka 1 til 1,5 km fra en stor indhegnet hundeskov og samme sted er en kæmpe skov som bliver brugt af hundelufter, løbere, ridning osv. Vi bor desuden heller ikke så langt fra havet så der er massere muligheder for motion.
Jeg kan godt lide at løbe, men har haft en længere pause grundet manglende løbepartner (en hund) og tror ikke kattene er med på at komme med under armen ;). Motion er vigtig for mig, har tabt 14 kg siden maj 2016, så jeg vil gerne holde min motion ved lige.
Jeg er vokset op med Scæfter/Labrador, Labrador/Dobermann og Grand Danois. Og jeg har selv haft en dejlig Labrador/Springer Spaniel som jeg har haft siden han var 8 uger gammel, havde fulgt ham siden han var 2 dage. Han bliver 3 år i år og bor hos min daværende kæreste da Aslan som han hedder var mere fars hund end min så ville ikke nænne at tage ham med, det ville være synd for ham. Og nu føler jeg virkelig det tomrum efter et lille års tid uden hund, at jeg tænkte på om det var på tide at spare sammen til drømme hunden.
Syntes i det ville være okay at holde en race som dobermann under de forhold jeg har beskrevet? Hvis ikke hvad race anbefaler i så?
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 91
aug 2008
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 736
Det eneste jeg lige tænker, er at de ikke har så godt af at gå på trapper det første år, og dobermann kan godt være lidt tung at bære op og ned af trapper flere gange dagligt
aug 2008
Eneste råd herfra er at købe med stamtavle, altid!
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
maj 2008
Lens - Dejligt med en anden doberfan
*Mike's Mor* - Dejlig med sådan nogle fine ord og erfaring fra en som har haft med racen at gøre
aug 2008
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
Hvis trapperne er brede så kunne du finde sådan en hunde slidske der kan lægges på trapperne så det ligesom at gå op/ned af en bakke og ikke trapper (;
maj 2008
*Mike's Mor* - 2 små babyer er en mundfuld, men også en fornøjelse for de har så meget glæde af hinanden, min mors udstationerings Grand Danois tæve fik hvalpe i dec og der er en som har købt 2 hvalpe fra det kuld, du skal se nogle skønne billeder altså! De har så meget glæde af hinanden og de har altid en at lege med. Men ja forberedelse er altid godt, men vi ved jo alle godt uanset hvor meget man forbereder så er det noget helt andet når man står i det
maj 2008
aug 2008
Bær hunden så længe du kan
maj 2008
*Mike's Mor* - Det vil jeg helt sikkert gøre
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Sludder - vi har i vores team en doberman med - og vores "søster-team" i Jylland består foruden maller og schæferhunde af ikke mindre end 4 dober"mænd".
Så er den heller ikke mere anderledes
jun 2012
En dober er en krævende hund ja, men rolig nu. Så særlig er den heller ikke.
Sund fornuft som Lens siger og at man har sat sig ind i racen inden går en lang vej også (:
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 207 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
men er da så glad for at læse i endeligt overvejer hund! ved hvor meget du har savnet en følgesven ?
maj 2008
Jeg har ikke tænkt mig at finde mig en anden lejlighed denne lejlighed var svær nok at finde i forvejen, i Nordsjælland er det møg svært at finde noget at bo i som ikke koster over 10.000 kr. En have er ikke et must for en hund, faktisk er det bevist at hunde uden haver kommer oftere på gode lange ture i stedet for bare at blive lukket ud i haven. Personligt bliver jeg lidt fornærmet mht dit spørgsmål om tilladelse til hund, som om jeg er totalt uansvarlig. Selvfølgelig har jeg undersøgt om jeg må have hund og nej Dobermann står ikke listet som en af de hunde man ikke må have hvor vi bor, dette ved jeg fordi jeg sidder i den nuværende beboerbestyrelse og jeg er referent til bestyrelsesmøderne.
I vores beboer forening blev der i 2012 (før min tid) lavet disse forbud imod understående racer:
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
aug 2008
Spar op til din hund og køb den.
Ps. Hvis ikke en hund kan holde til at gå på trapper, så er det satme avlen der er noget galt med. Bær din hund så længe du kan og når du ikke længere kan, så lad den gå selv.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 66 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 355 Svar: 14.424
Jeg tror ikke - selvom jeg virkelig spekulerer - at jeg kan komme på nogen, som gør det at have hund SÅ indviklet som du gør det
Kan du prøve at forestille dig, at der måske er sket noget med den race også - i de mange år der er gået siden du var ung ?
Jeg kan huske doberen fra "dengang" (i 90´erne på Østerbro) - der er altså sket lidt.
Som sagt, så har vi en i vores team med en ung pige - førstegangshundefører - som uden problemer har denne her hund.
Jeg synes du blæser det helt ud af propertion - og synes ærligt talt du er noget uartig overfor TS ..
"Find dig en ny lejlighed - du har ikke sat dig ordentligt ind i racen - hvad nu hvis din familie, alle dine venner, dine børn og fremtidige børnebørn OG disses venner ALLESAMMEN får ondt i ryggen, hvem skal måske så bære hunden op af trappen ....."
Katastrofetænkning - måske godt til en film, men for pokker altså
Sidst jeg kiggede under den dober i vores team, stak der noget ud som vistnok kaldes ben .. hvis man ikke mener at en brugsrace kan finde ud af at klare et par trapper op til 2. sal .. så mener man heller ikke, at den har en fysik der er noget som helst værd !
Come on !!!
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.483
Ja, en dober er en brugshund, der helst skal ud og lave noget med både hoved og krop hver dag. Men så er det altså heller ikke værre. Jeg bruger min temmelig meget idet jeg træner konkurrencelydighed (DcH programmet og DKK LP) med hende, men jeg kender da dobere, der trives godt med lange gå/løbeture og træning på hyggeniveau. Desuden er racen (desværre) blevet opdelt i en brugs og en udstillingsmodel. Udstillingsmodellerne er noget mere afdæmpede. Til gengæld så har jeg oplevet en del udstillingsmodeller, hvor temperamentet ikke var særlig godt (usikre hunde). Min er en brugsmodel.
Det er nogle ting man skal være opmærksom på med en dobermann.
1. Den er meget 'fysisk' og den er stor. Dvs den kan godt komme til at virke meget voldsom. Når den er glad så hopper den rundt og logre med hele sin store krop. Det kan godt virke meget overvældende. Min er flere gange kommet til at vælte børn omkuld; hun bliver så overstadig, når hun møder børn hun kender at selvom hun ikke hopper op af dem, så vælter de altså alligevel
2, Man skal også tænke over at det er en ret gøende race og den har en stor stemme. Det er meget svært at lære den ikke at følge sine instinkter og gøre opmærksom på at den har hørt en mistænkelig lyd.
3. Man skal heller ikke regne med at man kan have den løs; mange dobere har temmelig kraftigt jagtinstinkt, som fuldstændig overdøver lydigheden når det tændes. Min går kun løs på steder hvor jeg er 110% sikker på at vi ikke møder et rådyr, en hare eller en cyklist.
... og det er altså ikke fordi jeg ikke har trænet med hende i at lade være med at tænde helt af på vildt.
4. De fleste af dem er OK med andre hunde, men der findes eksemplare der ikke gider andre hunde. Det største problem med at færdes med dem i en hundeskov er at de slet og ret er ALT for voldsomme i deres leg for langt de fleste andre hunde. Når de leger så er de damptromler på speed og de ænser ikke at andre hunde måske ikke synes at det er vildt fedt at blive 'løbet over ende' gang på gang. Små hunde og dober er en skidt kombi; de små kommer til skade.
5. Sundheden er noget man skal være obs på, men at hente hund i udlandet er ikke nogen garanti for at få en der ikke har DCM eller wobblers
6. Du skal også huske at, hvis du falder for fristelsen for at importere en kuperet model, så kan du ikke rigtigt bruge den til noget som helst i DK: Du kan ikke gå til prøver eller konkurrencer = du kommer altid til at rode rundt i begynderklasserne og det bliver lidt kedeligt i længden med en hund der kan mere end det
Det er en skøn race for den der er klar på at have en hund, der fylder virkelig meget i ens liv
aug 2008
For man må ikke have fuldtidsjob, hunden må ikke være alene hjemme i mere end 6 timer om dagen og den må aldrig forlades mere end en gang om dagen, den må ikke bo i lejlighed og den må ikke gå på trapper og hvis man finder en opdrætter der vil sælge til den slags, så er opdrætter useriøs ..
Det værste er nok at overstående ikke er sandheden ..
Det er derimod folks egne meninger og holdninger som de forsøger at trække ned over hovedet på alle andre som værende den enestående sandhed.
Af og til kan ikke engang jeg lade være med at grine af det
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.760
Derfor er råd forud for racevalg af afgørende karakter.
Det er ikke lyserødt at eje hund. Der er større og mindre udfordringer, og man skal være klar over hvad man går ind til.
Folk skriver ud fra egne erfaringer, og det er nu engang rigtigt, at brugsracer kan give store udfordringer for deres (uforberedte) ejere.
maj 2015
Følger: 53 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.510
Det giver unødigt slid og belastning.
aug 2008
sep 2009
Følgere: 8 Emner: 1 Svar: 99
Vi havde en dobermann her i byen som havde en del problemer med andre hunde, som var startet ved at den regelmæssigt kom i hundeskov, og havde fået nogle træls oplevelser. Ejer har svært ved at styre den fordi den ikke kan med andre hunde og der er mange små og mellemstore hunde i bydelen. Særligt problematisk blev det at passere andre på fortov fordi hunden er så stor at hun ofte ikke kunne skærme af for fordipasserende, uden den kunne mase sig forbi hende og lyde som om den vil æde den forbipasserende. Hunden begyndte at knurre ad alle hunde på 10-20 meters afstand og det skaber altså meget utryghed, også blandt ikke-hundeejere. Tænker denne ejer har rigtig store udfordringer med alle de daglige lufte ture fordi hun skal være nervøs for hvad der er rundt om alle hjørner, fordi den hund alligevel er af en hvis kaliber.
Hvis man har en ustabil hund temperamentsmæssigt, er det sværere at håndtere inde i byen, fordi der er trangt og nogle gange kan man fysisk ikke undgå at skulle passere andre mennesker og dyr tæt. Det gør det ikke nemmere at det er en stor og stærk hund.
Synes måske man bør overveje om man har mod på det ekstra hensyn der skal lægges, hvis en stor hund bliver adfærdsvanskelig, fordi det kan være svært at komme uden om andre i byen. Ved godt at små og mellem hunde kan være lige så træls når de er adfærdsvanskelige, men de er ofte nemmere at "holde" eller afskærme hvis man er i en situation hvor man ikke kan komme over på den anden side af fortovet.
Held og lykke uanset, men jeg vil nu alligevel slå et slag for små og mellem hunde selv om jeg altid har været stor-hunde menneske, så gør det altså en forskel i byen da det er så meget mere praktisk i flere henseende.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.734
Man kan gøre noget ved glatte trapper...............
maj 2008
Jeg ved ikke hvorfor Boxer og Boston terrier er med på listen over hunde man ikke må have, der har siddet en lidt diktator agtig bestyrelse før i tiden og tror de har sit sig ilde på disse racer, men jeg kæmper for at få dem af listen.
Mette - Det er nogle rigtige gode punkter du har skrevet, jeg sætter virkelig pris på du har taget dig den tid og forklaret hvordan en hverdag kunne set ud
Kenzie - Kan kun give dig ret, det er meget dårlig opdræt hvis hunden ikke rigtig kan holde til noget, specielt når man bær den og skåner den så meget som jeg nu kan. Hunde er jo ikke lavet af glas
Zenta - Kan kun give dig ret og sagen er det jeg skal først studere enkeltfag til sommer så jeg har massere tid til at lære hunden de mest basale ting. Jeg har haft en hund fra han var 8 uger gammel og han kan da være alene hjemme i længere tid og det er uden at spise kattens mad som står på gulvet ovenpå, derudover ødelagde han aldrig noget og heller ikke som hvalp, han var renlig som 11 ugers og har været det lige siden også. Så helt gal på hunde kan jeg ikke være han er Labrador/Springer en rigtig stor lækker energibombe ;).
Salla - Det er de ikke, tvært imod er det yderst skridsikre
Linda L - Nu er det ikke bare sit og dæk vi snakker om, jeg vil rigtig gerne ud og være aktiv med hunden som fx at gå spor eller anden form for hundesport.
MM - Jeg bor ikke inde i byen, jeg bor faktisk på landet vil jeg kalde det, jeg bor i udkanten af en by på 8500 indbyggere, rundt om os er der marker og skov så jeg bor der hvor du kan se den røde pil.
Anni - De er slet ikke glatte, hvis det skulle blive et problem jamen så investere jeg bare i nogle skridsikre sko/muffer eller simpelthen beder boligselskabet om at ordne det, da jeg heldigvis sidder i bestyrelsen :).
aug 2008
Spring ud i det, du er mindst lige så værdig som hundeejer som alle vi andre er det
maj 2008
jun 2012
Et andet godt råd til dig herinde er, lær at spring op og fald ned på visse ting herinde, det har hjulpet mig meget
Glæder mig til at se billeder af dyret engang
aug 2008
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.143
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 160 Svar: 2.235
Jeg bærer stadig min ned af trapperne, men hun vejer også kun 5 kg. Vejen op går hun selv. Hun er 4 år nu.
maj 2008
Buch - God viden at have i baghovedet, det vil jeg huske!
jul 2012
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 180
det virker som om du har sat dig ind i det og tror sagtens den vil ku trives i en lejlighed. trapper ja du kan holde pause efter 7 trin hehe har haft en basset på 30 kilo som skulle bæres op og ned af trapper jeg lever da endnu
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.483
Det man som dober-elsker altid er sådan lidt på vagt overfor er at den tiltaler mange -ofte ganske unge - mennesker der udelukkende er faldet for dens image og dens kønne ydre
Dobermann i lejlighed - Hvad er jeres erfaring med racer som denne?