2.215 visninger
|
Oprettet:
Martine
Online Tilmeldt:
6. jan 2006 Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.187
Online Tilmeldt:
6. jan 2006 Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.187
Udseende vigtigere end alt andet ... {{forumTopicSubject}}
Det har jeg jo sagt i mange år ...
http://videnskab.dk/kultur-samfund/danskere-er-vilde-med-saarbare-indavlede-hunde?utm_content=buffer8f3a1&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.402
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Eller man kunne TESTE avlsdyrene ordentligt, selektere dem fra der er ramte, eller tage dem ud som er bærer af sygdommen (hvis den er sådan at hunden kan være bærer uden symptomer )
Så længe der avles med hovedet oppe i r så vil de mest syge racer ikke forbedres.
Har bla fulgt med i fb og eb klubbernes avlskrav.
Det er nærmest eneste krav at hunden trækker vejret så kan der avles på den
På den måde vil man aldrig kunne forbedre noget som helst. For det er nødvendigt at få taget de værste eksempler ud af avler, få sat nogle retningslinjer op, som er krav.
Så der bliver mere fokus på at hunden kan trække vejret uden at lyde som en kaffemaskine der burde afkalkes
At få nedsat forekomst af hd ad og ocd i mange racer.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
At hævde, at cavalierens hjerteproblemer, og chi'ens skeletproblemer, skyldes indavl, er at forsimple tingene lige lovligt meget.
Når vi anskaffer os hunde, er det jo, en kombination af deres udseende, egenskaber, temperament, aktivitetsniveau, sundhed osv. At konkludere at folk der køber chi, cavalier og FB, er ligeglade med hundenes sundhed, synes jeg ikke er helt fair.
Jeg ved at. Cavalier klubben har gjort et kæmpe stort og mangeårigt arbejde, for netop at komme racens hjerteproblemer til livs. Og såvidt jeg ved, virker det. Det kunne bulldogklubben med fordel lære noget af.
Mange racer døjer med diverse helbredsproblemer, også selvom racen ikke er voldsomt populær.
Er ikke i tvivl om at en "moderace" er udsat for et større helbredsmæssigt pres, end en mindre populær race. Men det er ikke hele forklaringen.
Det ses netop ved, at også mindre populære racer, kan døje med helbredsproblemer.
Ansvaret for det ekstreme udseende, dårligt helbred, skodpels, usikkert temperament osv. osv. er nødt til at blive fordelt mellem køber, opdrætter og kennelklubberne.
Jo mere fokus der er på sundhed, eller mangel på samme, jo større chance er der også for, at både opdrætter, kennklub og køber arbejder sig hen mod sundere hunde.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Når forfatteren som så mange andre giver indavl skyld for problemerne, vel uden at vide hvor meget indavl, der finder sted i de pågældende racer, trækker det for mig lidt ned i seriøsiteten i artiklen. Det er så nemt at råbe indavl, når man ser et problem, og guderne skal vide, at der er mange, der gør det, men man kan jo sagtens fremavle ekstremer uden at bruge indavl. Ren selektion efter ekstremer er alt rigeligt-
dec 2010
Én af mine kollegaer lavede et kuld hvalpe på sin Franske bulldog. Han gloede fuldstændigt åndssvagt på mig, da jeg spurgte til sundhedsundersøgelser/helbredsproblemer på tæven og hanhunden. Han havde aldrig hørt om at racen kunne have problemer.
Hvis køberne nu blev informeret omkring racernes helbredsmæssige udfordringer, OG blev informeret om hvilke opdrættere, der tog racens helbredsproblemer alvorlige, så er jeg da sikker på, at størstedelen af køberne, ville støtte de opdrættere der havde fokus på sundheden, fremfor udseendet. Det er jo ikke umuligt at lave fladsnudede hunde, uden helbredsproblemer. Det kræver bare at man har fokus på helbred, fremfor udseende.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Når man tager penge for at give hvalpene tavle har man også et ansvar for produktet. Man må stå inde for kvaliteten og her har man spillet fallit. Man burde stille større krav,men man valgte at gå den anden vej. Det giver flere penge i kassen.
dec 2010
dec 2008
Og hvem f.... støtter op om sådan avl. Jeg ville ikke have de racer om jeg så fik penge med i købet.
dec 2010
Jeg ville elske at have en EB, er vild med deres skæve personlighed. Men jeg har fravalgt racen indtil videre, netop fordi jeg ikke har villet støtte de useriøse opdrættere. Ville ønske at DKK og specialklubben kom noget mere ind i kampen. En skam at en ældgammel, herlig race, kan få lov at blive så ødelagt
dec 2010
Bare se på bulldogklubbens tiltag: Sundhedscertifikatet. Alle hundene får certifikatet, uanset helbredsstatus. Bare de er undersøgt hos dyrlægen, for diverse dårligdomme. Køber tror at så er alt tip top, fordi hundene har et sundhedscertifikat
dec 2010
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.187
Helt enig - problemet er så bare, at det ikke er det folk indrømmer. De går efter "andre ting" siger de. Jeg synes det er godt, at få tingene ned "på papir" for det ER sådan det hænger sammen.
Hvor mange gange hører man f.eks ikke, "du skulle hellere tage dig af din egen race, istedet for at udtale dig om min, som du helt tydeligt ikke har forstand på".
Hvis dette ikke er prøvet - altså ovenstående eksempel - så hop ind i en tråd om udstillingsschæfere og foreslå at "de da vist går en anelse underligt"
Jeg synes faktisk artiklen er god. Den simplificerer tingene, ja - men engang imellem er man nødt til at bruge nogle skyts, bare for at få folk til at indse at det ER et problem.
Så hvad, hvis man får sat etiket på sig fordi man vælger chi og CKC ? Hvis man virkelig elsker racerne for andet end udseendets skyld, kan det da netop gøre, at man er ENDNU mere grundig inden valg af næste eksemplar.
Det ser jeg ikke problemet i.
Og mht FB - jeg "kender en" der avler dem liiiidt anderledes og faktisk laver eksemplarer som efter sigende er ret sunde.
Gæt om h*n er populær i specialklubben
maj 2008
Men det kan undre, hvis der kun er enkelte klubmedlemmer i f.eks. bulldag klubben, der pipper op om sundhedsproblemer. Er det et tegn på, at folk virkelig ikke synes, der er et problem, ikke selv oplever problemer med deres egne hunde ? Eller melder de sig bare ud uden at gøre noget ? Det er jo svært at ændre ret meget, hvis hverken opdrættere eller hvalpekøbere synes, der er et problem-
maj 2008
Det eneste, der slog mig lidt i artiklen, var nok, at selv folk, der har stået med en hund, der var usund på grund af dens udseende, ville have en magen til næste gang. Så er det virkelig op ad bakke.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg er også ked af jeg støttende den opdrætter jeg gjorde dengang med Meeko og når jeg engang skal have hund igen bliver det langt mere researched og undersøgt.
Jeg er dog os ret forvirret over hvorfor man tilføjer en + stambog hvis det ikke er for at sætte fokus på forbedret sundhed.
okt 2016
Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
Jo mere svag og skrøbelig jo bedre, så er der jo mere brug for ejeren og hos nogle oplever jeg, at det er hele deres identitet. Bulldogs må ikke bevæge sig meget (??) og man har et helt arsenal af special plejeprodukter, suk
2. generation af sundhedstestet og velovervejet bulldog, nu håber jeg bare, at han er ligeså smuk indvendig som han er udvendig
apr 2008
Puhhh, jeg får lange patter!
apr 2008
Det er nok ikke det smarteste, burde blive og kæmpe, men jeg har ikke overskuddet og er træt af, at blive bagtalt og behandlet som spedalsk.
Nu holder jeg kaje...lidt
maj 2008
Vi kan sagtens sidde her og være forargede, det er også for galt, nogen bør gøre noget, men hvem er de nogen, hvis størsteparten af de mennesker, der beskæftiger sig med racen ikke kan eller vil se et problem, og bare bekræfter hinanden i at alt er vidunderligt ?
apr 2008
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Jeg tror de manglende tests, herunder for næseborenes forsnævring, har meget mere at sige, og det gælder altså alle racer.
apr 2008
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Jeg ville være ked af at blive stemplet som en, der ikke tænker på min hunds bedste, fordi jeg har valgt en fladsnude - for jeg interesserer mig virkelig også for racens bedste - men samtidig ved jeg også, at det ikke nytter at lukke øjnene for de problemer, der er.
maj 2015
De var inde ved en dyrlæge der solgte en masse spændende, hjemmelavede ting , lavet af andre. Vi så en aflevere de butterflyes beregnet til hundes halsbånd hun havde lavet. De var flotte. Ejer af stedet udvalgte en og ville prøve den på en ventende hund.
En mops.
En mops der i uhyggelig grad levede op til kælenavnet mopsedelle.
Hunden var FED MED FED PÅ! Det var simpelthen så trist at se!
Det er så misforstået at den race skal se sådan ud, og at det en hund der trives på sofaen uden knap at komme ud på tur.
Fb og eb lider af mange af de samme misforståelser.
Jeg elsker mops, vil gerne have en, og synes at det er kært, deres kælenavn, mopsedelle. Når der blot er tale om en hund i fin form og ikke en delle-på-delle mops.
Så længe racen har de problemer den har, så er det ikke sådan en jeg skal have den dag jeg skal have hund. Hvilket er øv, de er charmerende kvikke og ja, bare hyggelige.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Nå, nu skal jeg ikke bruge tråden til at fremhæve mig selv for meget
dec 2010
Men jeg ønsker også at min hund skal blive ældgammel og være sund og rask. Skal jeg have hund af bulldogtypen igen, så bliver den købt hos en ansvarlig opdrætter, der har fokus på sundheden, og tester for diverse helbredsproblemer.
Problemet er jo bare, at hvis folk har forelsket sig i en race, så kan det godt være temmeligt svært at finde de seriøse opdrættere, specielt hvis man render skrigende væk fra DKK og specialklubberne. Kan sagtens forstå at man ikke har energi til at blive ved med at kæmpe, for det er en lang, sej og hård kamp. Men hvis ikke køberne kan se et seriøst, sundt, alternativ nogen steder, så ender køberne jo med at tro, at EB bare ikke skal kunne bevæge sig/trække vejret, for sådan ser de jo alle ud på udstillingerne
Det er trist at så mange racer bliver ødelagt, fordi at "man" vælger at lukke øjnene for racens problemer.
apr 2008
Der er fortalt og diskuteret stolpe op og stolpe ned, men det rykker sig meget lidt, dog rykker det ...lidt...holdningerne er så forskellige og det har jeg bare ikke lige overskud til. Jeg har så valgt min egen lille enklave og heldigvis stødte jeg ind i to opdrættere, der ville den samme vej. Jeg havde ellers opgivet bulldoggen, men valgte at give det en chance til og støtte dem. Jeg ved, at der konstant kommer nye potentielle ejere til og det er så vigtigt at gentage igen og igen, men jeg oooorker det bare ikke pt.
Men ja, JEG har nok givet lidt op...
dec 2010
Måske hvalpekøberne på et tidspunkt får øjnene op for, at der findes et sundere alternativ, og fravælger de useriøse opdrættere ? Man har da lov at håbe !!
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.977
ved molosshuset er en af dem der avler aller sundeste. men de ligger også så langt fra standarten at de ikke ville kunne bruges i udstilling hvilket vi avler efter. så kan man jo sige hvad man vil om standarten. men det er den en bulldog avler. avler efter "
Når ovenstående bliver udtalt af en såkaldt seriøst opdrætter af EB, så bliver man dælme træt og enormt frustreret. For det vidner jo netop om at sundheden ikke kommer i første række. Og vedkommende her er jo ikke en enlig svale.
Og ja, køberne har magten. Men mange laver ikke deres forarbejde ordenligt, og det er dælme heller ikke nemt at navigere rundt i bulldogverdenen som førstegangskøber.
apr 2008
Opdrætterne er medlem og hundene har DKK tavler.
apr 2008
maj 2007
apr 2008
Men det er seje tøser, hatten af for dem
Venges hedder nu Canes Gratia
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
mar 2015
Når man udtalte, at naturlig reproduktion og snorkelyde ikke var normalt for nogen hund så fik man jo bare at vide man skulle knytte kaje så længe man ikke selv havde opdrættet racen. Folk var mildest talt modbydelige.
Prøvede i en årrække at kæmpe i klubben, men det var så ubehageligt og vi kom absolut INGEN steder.
Det sled faktisk ret meget mentalt med alle de kampe og vi valgte begge at melde os ud af bulldogklubben og køre vores eget ræs, efter vores etik og moral.
Jeg kan slet ikke holde ud at være i de grupper på Facebook med bulldogs - det er ekstremt deprimerende og folks IQ er jo nærmest lig nul - du kommer igen vegne med fornuft.
Folk der vil sundheden finder os og det er også de bedste hvalpekøbere
dec 2010
Det burde vel trænge ind, hvis flere og flere ønsker sunde bulldogs ?
Er ikke på FB, så den mulighed har jeg ikke.
mar 2015
apr 2008
Jeg har jo også en mandagsmodel, hvor stort set alt er galt, men sådan går det, når man intet ved, bare vil ha' en broget ( ) og tror, at har den DKK tavle er alt fint. Min 1. er rent held, jeg kiggede på hvalpelisten og valgte den opdrætter, der boede tættest på. Hun har desværre allergi og det er slemt nok, de andre skanvanker, de kan være plaget af, er hun heldigvis forskånet for.
Lidt som landsbytossen
dec 2010
dec 2010
Én af mine veninder købte FB fra en meget anderkendt opdrætter, for mange år siden. Hold da op et skravl Veninden havde netop troet, at så længe man købte med DKK tavle, så var alt godt
apr 2008
Men jeg ønsker mig sådan nogle her:
mar 2015
Alle siger de vil sundheden men nåååhr nej så var der lige det med farven og tidspunktet og huhej vi kan ikke vente - eller den er tættere på, billigere eller whatever.
Selv folk der burde være blevet klog af skade gør det samme om og om igen.
Min hypotese er, at bulldoggen henvender sig primært til småbegavde mennesker (og ja, jeg har et glimt i øjet)
jan 2006
Martine vil ikke
jan 2006
dec 2010
Er helt med på, at man som opdrætter, nødvendigvis må gå på kompromis. Bare ikke når det handler om fysisk og psykisk sundhed ! Farven må nødvendigvis komme i sidste række (hvis man spørger mig ). Trist at man gambler sådan med hundenes sundhed
PS. Rie: Sådan nogle har jeg Må tage dig under armen, hvis jeg en gang skal udstille bulldog. Jeg er nemlig kold i røven mht. storskulende, bagtalende madammer
apr 2008
dec 2010
Men for satan, hvor kunne det være fedt at stille med en flok bulldogs, der kunne bevæge sig og trække vejret !!!
apr 2008
dec 2010
apr 2008
Året efter meldte jeg os til igen...den er i vinkel, sagde DKK...men dagen efter havde Bulldogklubben nedlagt veto og stillede med en af deres egne
dec 2010
apr 2008
dec 2010
PS. Lækre hunde du har
apr 2008
Takker, ja, de er sgu skønne
maj 2007
Mine er der i hvert fald rimelig knald på, nok ikke i forhold til en Malle, men altså...
maj 2007
apr 2008
Og så vil jeg lige indskyde, at vores bulldogs nok ikke er sunde (ift andre racer), det kommer til at ta' laaaang tid (det tog 100 år at ødelægge den...) men de er sundeRE
apr 2008
maj 2007
apr 2008
Det var mere svar til Ann-marie i #72. Kan lige høre kaglen fra hønsegården, hvis det nu viser sig...et eller andet. Seeeeeee, de sagde, de var suuunde
maj 2007
dec 2008
Hvorfor vil DKK være med til det?. Hellere at der kun var 3-4 kenneler tilbage og som man kunne stå inde for. Hvorfor lader man det forsætte. At overlade det til den enkelte klub, er jo at fralægge sig alt ansvar og man kan jo se at det ikke er godt nok.
maj 2007
Og så er mange hvalpekøbere ikke i stand til at behovsudskyde, og når det kun kan gå for langsomt med at få en hvalpe hjem. Så laver man ikke sit forarbejde.
maj 2007
Men det må være rigtig nemt at have hund på den måde, den kræver jo ingenting, for den kan ingenting.
maj 2015
Trist simpelthen trist. At man ikke kan indse at nu skal der gøres noget! Sundheden og hundens livsvilkår skal i højsædet NU!
jeg græder ved tanken om den eb Isabelle mødte der knap kunne gå en tur i skoven! Men vraltede bagefter ejer. Så længe folk mener at sådan er en eb jo, doven og gider ikke gå. Øh hvis den nu kunne få ilt nok til hjernen så gider den faktisk en hel massse!!
apr 2008
Og ja, en bulldog er en ret aktiv hund, hvis den kan...
Edit, det er de andre fladsnuder, både af hunde- og kattefamilien sikkert også.
dec 2010
Nægter at tro på, at en opdrætter af EB kan se den slags, uden at overveje om man kunne gøre noget anderledes/bedre !
Er sikker på at racens helbred kunne forbedres drastisk i løbet af få generationer, hvis alle opdrættere tog den ærlige og kritiske opdrætterbrille på, og samarbejdede om at forbedre racens helbred.
Bulldogs er populære, men jeg tror at mange nu fravælger EB, pga deres dårlige helbred, og i stedet køber en OEB, fordi de (forgæves) håber på at de er sundere Grundtanken bag OEB er sådan set god nok (at skabe en sundere udgave af EB), problemet er bare at man ikke har været opgaven voksen, desværre.
Hvis EB folkene rent faktisk tog sig sammen nu, og gik efter at avle sunde hunde, ville racens fremtid se væsentligt bedre ud.
maj 2007
Det mest effektive, hvis man vil redde racen, ville være at lave kontrolleret krydsavl, altså blande med en anden race. Men det bliver en kold dag i helvede, før FCI/ The kennelclub går med til det....
dec 2010
Sad en dag og kiggede på EB i Australien, det virker som om at de gør et nogenlunde fornuftigt arbejde dernede, netop fordi racen har haft svært ved at klare varmen pga. vejrtrækningsproblemer. Måske man skulle prøve at hente nye EB fra "varme" lande ?
maj 2007
dec 2010
maj 2007
Men de par opdrættere jeg har fundet avler lige så grimme bulldogs som andre steder i verden....
dec 2010
okt 2016
dec 2010
Men jeg tvivler desværre på, at de er FCI anerkendt En del af hundene ser ret fornuftige ud.
okt 2016
http://www.dogbreedinfo.com/aussiebulldog.htm
maj 2008
Det er dog ikke noget, jeg ved, det er bare et gæt.
jan 2006
Der er jo desværre mange der virker som om at deres hunde blot er en form for accessories, der helst bare skal ligge og sove 24/7 - ellers bliver det for besværligt.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Afledt af at en bekendt har delt artiklen, så håber jeg forresten også at folk forstår nuancerne i problemet. De hundeentusiaster jeg kender i det virkelige liv har desværre intet begreb om sundhedsundersøgelser og racerelaterede lidelser, og så er vi jo lige vidt hvad angår dem
maj 2008
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
maj 2007
Hvis en af de rigtig dovne hundeejere fik fingrene i Hera, eller en mangen til, så ville de ikke ane hvad der ramte dem. Hera er der altså smæk på, eller rettere hun er en helt normal hundehvalp på 6 måneder (lige om lidt). Og hun ville jo splitte hjemmet ad, hvis det blev forventet at hun bare skulle ligge i sofaen og så ellers nøjes med en tur rundt om blokken.
Udseende vigtigere end alt andet ...