{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udseende vigtigere end alt andet ...
  • #2   25. feb 2017 Det er til at få kvalme af smiley

• #4   25. feb 2017 Cavalier King Charles Spaniels ville undgå hjerteproblemer, hvis man krydsede dem med en anden race.

Eller man kunne TESTE avlsdyrene ordentligt, selektere dem fra der er ramte, eller tage dem ud som er bærer af sygdommen (hvis den er sådan at hunden kan være bærer uden symptomer )

Så længe der avles med hovedet oppe i r så vil de mest syge racer ikke forbedres.

Har bla fulgt med i fb og eb klubbernes avlskrav.

Det er nærmest eneste krav at hunden trækker vejret så kan der avles på den smiley

På den måde vil man aldrig kunne forbedre noget som helst. For det er nødvendigt at få taget de værste eksempler ud af avler, få sat nogle retningslinjer op, som er krav.

Så der bliver mere fokus på at hunden kan trække vejret uden at lyde som en kaffemaskine der burde afkalkes smiley

At få nedsat forekomst af hd ad og ocd i mange racer.

• #6   25. feb 2017 Er ikke i tvivl om at journalisten har nogle gode pointer, meeeen helt så simpelt kan det ikke stilles op, ifølge min overbevisning.
    At hævde, at cavalierens hjerteproblemer, og chi'ens skeletproblemer, skyldes indavl, er at forsimple tingene lige lovligt meget.

Når vi anskaffer os hunde, er det jo, en kombination af deres udseende, egenskaber, temperament, aktivitetsniveau, sundhed osv. At konkludere at folk der køber chi, cavalier og FB, er ligeglade med hundenes sundhed, synes jeg ikke er helt fair.
    Jeg ved at. Cavalier klubben har gjort et kæmpe stort og mangeårigt arbejde, for netop at komme racens hjerteproblemer til livs. Og såvidt jeg ved, virker det. Det kunne bulldogklubben med fordel lære noget af.

Mange racer døjer med diverse helbredsproblemer, også selvom racen ikke er voldsomt populær.
    Er ikke i tvivl om at en "moderace" er udsat for et større helbredsmæssigt pres, end en mindre populær race. Men det er ikke hele forklaringen.
    Det ses netop ved, at også mindre populære racer, kan døje med helbredsproblemer.

Ansvaret for det ekstreme udseende, dårligt helbred, skodpels, usikkert temperament osv. osv. er nødt til at blive fordelt mellem køber, opdrætter og kennelklubberne.
    Jo mere fokus der er på sundhed, eller mangel på samme, jo større chance er der også for, at både opdrætter, kennklub og køber arbejder sig hen mod sundere hunde.

• #8   25. feb 2017 Der er ikke noget særlig overraskende i artiklen. Når vi nu i årevis har set nogle af de mest ekstreme racer være moderacer og blive solgt til voldsomt høje priser på trods af et udseende, der i sig selv bør kunne sige næsten hvem som helst at dette er usundt for hunden, må man konkludere, at sundhed ikke er første prioritet for ganske mange mennesker, når de vælger hund.

Når forfatteren som så mange andre giver indavl skyld for problemerne, vel uden at vide hvor meget indavl, der finder sted i de pågældende racer, trækker det for mig lidt ned i seriøsiteten i artiklen. Det er så nemt at råbe indavl, når man ser et problem, og guderne skal vide, at der er mange, der gør det, men man kan jo sagtens fremavle ekstremer uden at bruge indavl. Ren selektion efter ekstremer er alt rigeligt-

• #9   25. feb 2017 Tror ofte at det handler om, at køberne slet ikke er klar over, at racen, som de er faldet for, har problemer.
    Én af mine kollegaer lavede et kuld hvalpe på sin Franske bulldog. Han gloede fuldstændigt åndssvagt på mig, da jeg spurgte til sundhedsundersøgelser/helbredsproblemer på tæven og hanhunden. Han havde aldrig hørt om at racen kunne have problemer.

Hvis køberne nu blev informeret omkring racernes helbredsmæssige udfordringer, OG blev informeret om hvilke opdrættere, der tog racens helbredsproblemer alvorlige, så er jeg da sikker på, at størstedelen af køberne, ville støtte de opdrættere der havde fokus på sundheden, fremfor udseendet. Det er jo ikke umuligt at lave fladsnudede hunde, uden helbredsproblemer. Det kræver bare at man har fokus på helbred, fremfor udseende.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #10   25. feb 2017 Problemet er jo der ikke har været fokus på sundhed. Man er jo totalt blind for hvad der sker med flere racer. Samtidig råber man op om alle de Blandings hunde og husk at købe med tavle. Man kunne grine af det hvis det ikke var så sørgeligt.

Når man tager penge for at give hvalpene tavle har man også et ansvar for produktet. Man må stå inde for kvaliteten og her har man spillet fallit. Man burde stille større krav,men man valgte at gå den anden vej. Det giver flere penge i kassen.

• #11   25. feb 2017 Max: Helt enig !! Forstår ikke at f.eks opdrætteren af EB, har lukket øjnene for racens problemer ?? Man burde da mene, at man som opdrætter af racen, rent faktisk holdt af racen, og derfor også havde en interesse i at bevare racen sund ?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#12   25. feb 2017 Det er jo dyrplageri at hunde bliver født med så mange sygdomme og skavanker. Hvem kan stå inde for sådan avl?. Tit lyder det at man kun skal avle såfremt man har noget at tilføre racen. Kan være de har misforstået hvad man skal tilføre.Hvorfor er man ikke stoppet forlængst og indset at man ikke magter opgaven.

Og hvem f.... støtter op om sådan avl. Jeg ville ikke have de racer om jeg så fik penge med i købet.

• #13   25. feb 2017 Tror ikke at folk er klar over hvor slemt det står til med racen, før det er for sent. Tvivler på at opdrætterne oplyser særligt meget omkring helbredsproblemerne smiley

Jeg ville elske at have en EB, er vild med deres skæve personlighed. Men jeg har fravalgt racen indtil videre, netop fordi jeg ikke har villet støtte de useriøse opdrættere. Ville ønske at DKK og specialklubben kom noget mere ind i kampen. En skam at en ældgammel, herlig race, kan få lov at blive så ødelagt smiley

• #15   25. feb 2017 Lens: Ja ! De bulldog folk, der snakker sundhed, er ikke populære smiley
    Bare se på bulldogklubbens tiltag: Sundhedscertifikatet. Alle hundene får certifikatet, uanset helbredsstatus. Bare de er undersøgt hos dyrlægen, for diverse dårligdomme. Køber tror at så er alt tip top, fordi hundene har et sundhedscertifikat smiley

• #17   25. feb 2017 Lens: Ingen tvivl om at nye kræfter ville være en god idé i visse klubber ! Ved bare ikke hvor let det er, da de sikkert er gode til at klappe hinanden på ryggen smiley

• #18   26. feb 2017 Der er ikke noget særlig overraskende i artiklen. Når vi nu i årevis har set nogle af de mest ekstreme racer være moderacer og blive solgt til voldsomt høje priser på trods af et udseende, der i sig selv bør kunne sige næsten hvem som helst at dette er usundt for hunden, må man konkludere, at sundhed ikke er første prioritet for ganske mange mennesker, når de vælger hund.

Helt enig - problemet er så bare, at det ikke er det folk indrømmer. De går efter "andre ting" siger de. Jeg synes det er godt, at få tingene ned "på papir" for det ER sådan det hænger sammen.
    Hvor mange gange hører man f.eks ikke, "du skulle hellere tage dig af din egen race, istedet for at udtale dig om min, som du helt tydeligt ikke har forstand på".
    Hvis dette ikke er prøvet - altså ovenstående eksempel - så hop ind i en tråd om udstillingsschæfere og foreslå at "de da vist går en anelse underligt" smiley

Jeg synes faktisk artiklen er god. Den simplificerer tingene, ja - men engang imellem er man nødt til at bruge nogle skyts, bare for at få folk til at indse at det ER et problem.
    Så hvad, hvis man får sat etiket på sig fordi man vælger chi og CKC ? Hvis man virkelig elsker racerne for andet end udseendets skyld, kan det da netop gøre, at man er ENDNU mere grundig inden valg af næste eksemplar.
    Det ser jeg ikke problemet i.

Og mht FB - jeg "kender en" der avler dem liiiidt anderledes og faktisk laver eksemplarer som efter sigende er ret sunde.
    Gæt om h*n er populær i specialklubben smiley

• #21   26. feb 2017 Der kan sagtens trænge til udskiftning i bestyrelserne i nogle klubber, desværre er det mange steder sådan, at folk står ikke i kø for at overtage arbejdet og ansvaret, der følger med at være bestyrelsesmedlem for slet ikke at sige formand.

Men det kan undre, hvis der kun er enkelte klubmedlemmer i f.eks. bulldag klubben, der pipper op om sundhedsproblemer. Er det et tegn på, at folk virkelig ikke synes, der er et problem, ikke selv oplever problemer med deres egne hunde ? Eller melder de sig bare ud uden at gøre noget ? Det er jo svært at ændre ret meget, hvis hverken opdrættere eller hvalpekøbere synes, der er et problem-

• #22   26. feb 2017 Martine, jeg er da enig, der kan ikke for ofte gøres opmærksom på problemerne med usundhed i diverse racer, så det er da fint, at der laves sådan en artikel.

Det eneste, der slog mig lidt i artiklen, var nok, at selv folk, der har stået med en hund, der var usund på grund af dens udseende, ville have en magen til næste gang. Så er det virkelig op ad bakke.

• #24   26. feb 2017 Jeg kunne aldrig drømme om at købe FB eller eb med de sygdomme og opdrættere der findes i de racer.

Jeg er også ked af jeg støttende den opdrætter jeg gjorde dengang med Meeko og når jeg engang skal have hund igen bliver det langt mere researched og undersøgt.

Jeg er dog os ret forvirret over hvorfor man tilføjer en + stambog hvis det ikke er for at sætte fokus på forbedret sundhed.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

Følgere: 3 Emner: 3 Svar: 1.148
    #26   26. feb 2017 Prøv at stille op på udstilling i DKK med en hund som har old school look...og se hvor mange certifikater sådan en type løber med..

• #27   26. feb 2017 Det er til at kaste op over! Mage til raceblindhed skal man lede længe efter og mange sidder og bekræfter hinanden i, at det unormale er normalt smiley
    Jo mere svag og skrøbelig jo bedre, så er der jo mere brug for ejeren og hos nogle oplever jeg, at det er hele deres identitet. Bulldogs må ikke bevæge sig meget (??) og man har et helt arsenal af special plejeprodukter, suk smiley

2. generation af sundhedstestet og velovervejet bulldog, nu håber jeg bare, at han er ligeså smuk indvendig som han er udvendig smiley

profilbillede
  • #28   26. feb 2017 Mange opdrættere er ikke interesseret i at ændre noget som helst, bulldoggen er som den skal være, siger de. Så skide være med at gennemsnitsalderen er 6 år og hunden lider smiley Mange griner hånligt og siger at får bullere snude, så er det ikke en buller længere...og overvægt holymoly, det er jo ikke en mynde, får jeg ofte at vide smiley

Puhhh, jeg får lange patter!

• #29   26. feb 2017 Jeg har meldt mig ud af både DKK og Bulldogklubben.
    Det er nok ikke det smarteste, burde blive og kæmpe, men jeg har ikke overskuddet og er træt af, at blive bagtalt og behandlet som spedalsk.

Nu holder jeg kaje...lidt smiley

• #30   26. feb 2017 Jeg kan sagtens forstå, at de øjensynlig få bulldog ejere, der ønsker en sund hund river sig i håret og føler sig magtesløse.
    Vi kan sagtens sidde her og være forargede, det er også for galt, nogen bør gøre noget, men hvem er de nogen, hvis størsteparten af de mennesker, der beskæftiger sig med racen ikke kan eller vil se et problem, og bare bekræfter hinanden i at alt er vidunderligt ?

• #31   26. feb 2017 Præcis...

• #32   26. feb 2017 Jeg tror faktisk ikke at udseendet har SÅ meget at sige. Fx den korte snude. Kender selv til en mops, der løber konkurrence agility - Den har en kort snude og en hund, der ikke kan trække vejret, den kan altså ikke løbe agility på det plan. Den er desuden meget muskuløs at se på, slank og fin.

Jeg tror de manglende tests, herunder for næseborenes forsnævring, har meget mere at sige, og det gælder altså alle racer.

• #33   26. feb 2017 Jeg tror nu også, det har en del med udseendet at gøre, men avlsrestriktioner og sundhedsundersøgelser ville være fantastisk...

profilbillede
  • #34   26. feb 2017 Nu er jeg også ejer af to skønne fladsnuder, som jeg bestemt ikke fortryder. Men jeg har godt nok også brugt lang tid at sætte mig ind i racen og jeg så også gerne, at der kom nogle ændringer. Jeg ved, at SKK og VDH har lavet noget interessant arbejde omkring nogle af de væsentligste problematikker inden for min race (mops), og det så jeg gerne blev mere udbredt blandt opdrættere og ejere. Problemet er bl.a også (og det tror jeg også er gældende for FB og EB), at det er blevet udbredt en tro om, at det er nogle dovne sofakartofler, der ikke rigtig gider noget som helst. Og så bliver hud forvekslet med fedt - "for en mops skal jo gerne have lidt deller"... det gør ikke ligefrem deres vejrtrækning bedre! Alt for mange mops er alt for (misforstået) tykke

Jeg ville være ked af at blive stemplet som en, der ikke tænker på min hunds bedste, fordi jeg har valgt en fladsnude - for jeg interesserer mig virkelig også for racens bedste - men samtidig ved jeg også, at det ikke nytter at lukke øjnene for de problemer, der er.

• #35   26. feb 2017 Jeg så et program i torsdags. Vist på tvs.

De var inde ved en dyrlæge der solgte en masse spændende, hjemmelavede ting , lavet af andre. Vi så en aflevere de butterflyes beregnet til hundes halsbånd hun havde lavet. De var flotte. Ejer af stedet udvalgte en og ville prøve den på en ventende hund.
    En mops.

En mops der i uhyggelig grad levede op til kælenavnet mopsedelle.

Hunden var FED MED FED PÅ! Det var simpelthen så trist at se!

Det er så misforstået at den race skal se sådan ud, og at det en hund der trives på sofaen uden knap at komme ud på tur.

Fb og eb lider af mange af de samme misforståelser.

Jeg elsker mops, vil gerne have en, og synes at det er kært, deres kælenavn, mopsedelle. Når der blot er tale om en hund i fin form og ikke en delle-på-delle mops.

Så længe racen har de problemer den har, så er det ikke sådan en jeg skal have den dag jeg skal have hund. Hvilket er øv, de er charmerende kvikke og ja, bare hyggelige.

• #36   26. feb 2017 Jeg ser også for mange Dellemopser rundt omkring. Mine hedder også moppedellerne, men der er ikke meget Delle over dem smiley når jeg møder andre mopseejere rundt omkring, kommenterer de tit på, hvor flotte slanke de er, og at deres egne burde tabe sig. Jeg går så også meget op i, at de ikke skal have for meget, for selv 500 gram for meget, er altså en ret stor procentdel for sådan en størrelse

Nå, nu skal jeg ikke bruge tråden til at fremhæve mig selv for meget smiley

• #37   26. feb 2017 Det er jo os, som købere, der kan gøre en forskel. Jeg er vild med fladsnuder, elsker det der brede gavflab grin, som kun en hund af bulldog typen kan levere. Elsker deres selvstændighed og deres charme.
    Men jeg ønsker også at min hund skal blive ældgammel og være sund og rask. Skal jeg have hund af bulldogtypen igen, så bliver den købt hos en ansvarlig opdrætter, der har fokus på sundheden, og tester for diverse helbredsproblemer.

Problemet er jo bare, at hvis folk har forelsket sig i en race, så kan det godt være temmeligt svært at finde de seriøse opdrættere, specielt hvis man render skrigende væk fra DKK og specialklubberne. Kan sagtens forstå at man ikke har energi til at blive ved med at kæmpe, for det er en lang, sej og hård kamp. Men hvis ikke køberne kan se et seriøst, sundt, alternativ nogen steder, så ender køberne jo med at tro, at EB bare ikke skal kunne bevæge sig/trække vejret, for sådan ser de jo alle ud på udstillingerne smiley

Det er trist at så mange racer bliver ødelagt, fordi at "man" vælger at lukke øjnene for racens problemer.

• #38   26. feb 2017 Helt sikkert Ann-marie. Jeg er bare lidt metaltræt og føler, det er never ending story. Diskussionen har været der al den tid, jeg har været i bulldogverdenen. Jeg har jo også været helt grøn en gang, og troede, at bare der var DKK tavle, så var alt fint. Men sådan er det jo desværre ikke og det stod hurtigt klart, hvor grelt det egentlig står til.
    Der er fortalt og diskuteret stolpe op og stolpe ned, men det rykker sig meget lidt, dog rykker det ...lidt...holdningerne er så forskellige og det har jeg bare ikke lige overskud til. Jeg har så valgt min egen lille enklave og heldigvis stødte jeg ind i to opdrættere, der ville den samme vej. Jeg havde ellers opgivet bulldoggen, men valgte at give det en chance til og støtte dem. Jeg ved, at der konstant kommer nye potentielle ejere til og det er så vigtigt at gentage igen og igen, men jeg oooorker det bare ikke pt. smiley

Men ja, JEG har nok givet lidt op...

• #40   26. feb 2017 Rie: Kan sagtens forstå at man bliver træt af at løbe hovedet ind i en mur smiley Det ville jeg også blive ! Men KÆMPE STOR respekt for at I er flere, der fortsætter med at opdrætte, og arbejder for en sundere bulldog, på trods af modstanden.
    Måske hvalpekøberne på et tidspunkt får øjnene op for, at der findes et sundere alternativ, og fravælger de useriøse opdrættere ? Man har da lov at håbe !!

• #41   26. feb 2017 "Siger bare - jeg tror.... siger ikke jeg ved..
    ved molosshuset er en af dem der avler aller sundeste. men de ligger også så langt fra standarten at de ikke ville kunne bruges i udstilling hvilket vi avler efter. så kan man jo sige hvad man vil om standarten. men det er den en bulldog avler. avler efter "

Når ovenstående bliver udtalt af en såkaldt seriøst opdrætter af EB, så bliver man dælme træt og enormt frustreret. For det vidner jo netop om at sundheden ikke kommer i første række. Og vedkommende her er jo ikke en enlig svale. smiley

Og ja, køberne har magten. Men mange laver ikke deres forarbejde ordenligt, og det er dælme heller ikke nemt at navigere rundt i bulldogverdenen som førstegangskøber.

• #43   26. feb 2017 Lens, jeg er ikke opdrætter og bliver det aldrig - det er alt for sammenspist og hårdt i tonen for en sart blomst som mig smiley
    Opdrætterne er medlem og hundene har DKK tavler.

• #45   26. feb 2017 Ja, Molosshuset og Canes Gratia er DKK kenneler smiley

• #47   26. feb 2017 Jeg bliver nok heller ikke opdrætter. Jeg kan ikke en gang holde ud at være i bulldoggrupper på FB, så rent faktisk være tvunget til at have en finger på pulsen, og derved blive konfronteret med alt elendigheden på daglig basis.... Pænt nej tak her fra. smiley

• #48   26. feb 2017 Ja, man føler sig lidt i bad standing smiley
    Men det er seje tøser, hatten af for dem smiley
    Venges hedder nu Canes Gratia smiley

• #49   26. feb 2017 Jo, vi er DKK kenneler - det er trods alt det eneste sted man kan registrere sine sundhedsresultater og kun under FCI man kan finde andre hunde med registrerede sundhedsresultater.

• #51   26. feb 2017 Altså da vi startede var det den rene heksejagt. Det var meget ubehageligt - især herinde faktisk.

Når man udtalte, at naturlig reproduktion og snorkelyde ikke var normalt for nogen hund så fik man jo bare at vide man skulle knytte kaje så længe man ikke selv havde opdrættet racen. Folk var mildest talt modbydelige.

Prøvede i en årrække at kæmpe i klubben, men det var så ubehageligt og vi kom absolut INGEN steder.

Det sled faktisk ret meget mentalt med alle de kampe og vi valgte begge at melde os ud af bulldogklubben og køre vores eget ræs, efter vores etik og moral.

Jeg kan slet ikke holde ud at være i de grupper på Facebook med bulldogs - det er ekstremt deprimerende og folks IQ er jo nærmest lig nul - du kommer igen vegne med fornuft.

Folk der vil sundheden finder os og det er også de bedste hvalpekøbere smiley

• #52   26. feb 2017 Man burde egentligt melde sin ind i bulldogklubben, og råbe højt: Vi vil have sunde bulldogs !!!
    Det burde vel trænge ind, hvis flere og flere ønsker sunde bulldogs ?
    Er ikke på FB, så den mulighed har jeg ikke.

• #55   26. feb 2017 Gør I det. Der er ca. 1000 medlemmer med stemmeret så skal der stemmes om noget med sundhed foreslår jeg at I liiiiige får et par stykker med på vognen smiley

• #57   26. feb 2017 Jeg er ikke så god til at huske at lægge billeder ind smiley
    Jeg har jo også en mandagsmodel, hvor stort set alt er galt, men sådan går det, når man intet ved, bare vil ha' en broget ( smiley ) og tror, at har den DKK tavle er alt fint. Min 1. er rent held, jeg kiggede på hvalpelisten og valgte den opdrætter, der boede tættest på. Hun har desværre allergi og det er slemt nok, de andre skanvanker, de kan være plaget af, er hun heldigvis forskånet for.

Lidt som landsbytossen smiley

• #58   26. feb 2017 Vi er for lidt smiley Men jeg ville ønske at man kunne gøre noget !! Hvis jeg en gang får mig en sund EB, så kunne jeg godt finde på at udstille den. Bare for at vise, at sådan kan de altså også se ud smiley smiley

• #60   26. feb 2017 Tror netop at problemet er, at folk køber en bulldog ud fra tanken om at det er en lækker hund, uden at vide særligt meget om den, og så står man med håret i postkassen, og en syg hund, og må lære på den hårde måde, at en sund bulldog skal der ledes længe og grundigt efter smiley

Én af mine veninder købte FB fra en meget anderkendt opdrætter, for mange år siden. Hold da op et skravl smiley Veninden havde netop troet, at så længe man købte med DKK tavle, så var alt godt smiley

• #61   26. feb 2017 Jeg ville så gerne udstille...altså jeg hader det, men for at vise, sådan kan de også se ud smiley
    Men jeg ønsker mig sådan nogle her:

profilbillede
  • #63   26. feb 2017 Nej, det største problem er at folk er ligeglade!
    Alle siger de vil sundheden men nåååhr nej så var der lige det med farven og tidspunktet og huhej vi kan ikke vente - eller den er tættere på, billigere eller whatever.
    Selv folk der burde være blevet klog af skade gør det samme om og om igen.

Min hypotese er, at bulldoggen henvender sig primært til småbegavde mennesker smiley (og ja, jeg har et glimt i øjet)

• #64   26. feb 2017 Lens -

Martine vil ikke smiley

• #66   26. feb 2017 Haha - du kan låne gamle Deva, hun er sød og har den samme farve som en bulldog .. hvis bulldoggen altså er mørk brindle smiley

• #67   26. feb 2017 Jeg er blondine, det må være forklaringen på at jeg er vild med bulldogs smiley smiley

Er helt med på, at man som opdrætter, nødvendigvis må gå på kompromis. Bare ikke når det handler om fysisk og psykisk sundhed ! Farven må nødvendigvis komme i sidste række (hvis man spørger mig smiley ). Trist at man gambler sådan med hundenes sundhed smiley

PS. Rie: Sådan nogle har jeg smiley Må tage dig under armen, hvis jeg en gang skal udstille bulldog. Jeg er nemlig kold i røven mht. storskulende, bagtalende madammer smiley smiley

• #69   26. feb 2017 Det er bare en aftale Ann-marie smiley

• #70   26. feb 2017 Skal lige have en bulldog først smiley
    Men for satan, hvor kunne det være fedt at stille med en flok bulldogs, der kunne bevæge sig og trække vejret !!!

• #71   26. feb 2017 Du kan altid låne Babette eller Ingolf smiley

• #72   26. feb 2017 Det må jeg lige have i baghovedet smiley Har egentligt forsvoret, at jeg ikke gider det der udstillingsræs. Men at udstille sunde bulldogs kunne jeg godt se det sjove i smiley Man vinder jo alligevel ingen bånd/præmier, så der er ingen grund til at træne/være nervøs/få præstationsangst, for jeg ville udelukkende være der for at promovere de sunde bulldogs smiley

• #73   26. feb 2017 Babette og jeg var racerepræsentant i Tivoli i 2013, der var ingen, som i ingen overhovedet, interesserede.
    Året efter meldte jeg os til igen...den er i vinkel, sagde DKK...men dagen efter havde Bulldogklubben nedlagt veto og stillede med en af deres egne smiley

• #74   26. feb 2017 Rie: Hvor er det trist smiley

• #75   26. feb 2017 Det er latterligt!

• #76   26. feb 2017 Helt enig !! De har for meget magt i den klub smiley

PS. Lækre hunde du har smiley

• #77   26. feb 2017 Ja, vi vil jo nødig være uvenner med specialklubben, som DKK-damen sagde smiley

Takker, ja, de er sgu skønne smiley

• #78   26. feb 2017 Bulldoggen tiltaler i øvrigt også dovne mennesker. Og de ville få et chok hvis de pludselig stod med en EB med en funktionel fysik. smiley
    Mine er der i hvert fald rimelig knald på, nok ikke i forhold til en Malle, men altså... smiley

• #79   26. feb 2017 Her er i øvrigt et billede af Heras fine næse. smiley

profilbillede
  • #80   26. feb 2017 Hahahahahah, true Anne Julie smiley

Og så vil jeg lige indskyde, at vores bulldogs nok ikke er sunde (ift andre racer), det kommer til at ta' laaaang tid (det tog 100 år at ødelægge den...) men de er sundeRE smiley

• #81   26. feb 2017 Smukke og dejlige Hera smiley

• #82   26. feb 2017 De er i hvert fald mere funktionelle. smiley Hvilket også er hvad jeg siger til folk når de spørger ind til Thøffens sundhed. Han er funktionel, men jeg ved ikke om han ligefrem er sund, han er jo ikke blevet undersøgt. Dog fejler vejrtrækningen ikke noget, det kan man jo høre (eller ikke høre smiley )

• #83   26. feb 2017 Præcis, funktionelle smiley
    Det var mere svar til Ann-marie i #72. Kan lige høre kaglen fra hønsegården, hvis det nu viser sig...et eller andet. Seeeeeee, de sagde, de var suuunde smiley

• #84   26. feb 2017 Ja, det der kagleri dukker op i nærmest alle debatter om bulldogs herinde.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#85   26. feb 2017 Det kan godt være at man kan avle hvad som helst og stadig komme af med sine hunde. Det fritager ikke en for ansvar. Hvor er stoltheden og moralen henne. Man må kunne se sig selv i øjnene når sidste hvalp er blevet solgt.

Hvorfor vil DKK være med til det?. Hellere at der kun var 3-4 kenneler tilbage og som man kunne stå inde for. Hvorfor lader man det forsætte. At overlade det til den enkelte klub, er jo at fralægge sig alt ansvar og man kan jo se at det ikke er godt nok.

• #86   26. feb 2017 Max : Jeg tror svare er meget enkelt ift. DKK, nemlig : Penge

Og så er mange hvalpekøbere ikke i stand til at behovsudskyde, og når det kun kan gå for langsomt med at få en hvalpe hjem. Så laver man ikke sit forarbejde.

• #88   27. feb 2017 Isabelle: Det er simpelthen så trist. smiley
    Men det må være rigtig nemt at have hund på den måde, den kræver jo ingenting, for den kan ingenting. smiley

• #90   27. feb 2017 Perserkatten er et godt eksempel. Se blot vores opdrætter herinde af typen med næse. Hvor hun må kæmpe mod raceklubben på samme måde som avlerer af fb eb og mops med næser.

Trist simpelthen trist. At man ikke kan indse at nu skal der gøres noget! Sundheden og hundens livsvilkår skal i højsædet NU!

jeg græder ved tanken om den eb Isabelle mødte der knap kunne gå en tur i skoven! Men vraltede bagefter ejer. Så længe folk mener at sådan er en eb jo, doven og gider ikke gå. Øh hvis den nu kunne få ilt nok til hjernen så gider den faktisk en hel massse!!

• #91   27. feb 2017 Enig Salla smiley
    Og ja, en bulldog er en ret aktiv hund, hvis den kan...

Edit, det er de andre fladsnuder, både af hunde- og kattefamilien sikkert også.

• #92   27. feb 2017 Et af mine første møder med en EB var på en udstilling. Jeg stod ved indgangen, og skulle betale, da jeg hørte en meget mærkelig lyd. Kan kun beskrives som en rallen/prusten/stønnen, så jeg vendte mig om, og stod ansigt til ansigt med en bulldog ejer, med 2 bulldogs, der var kommet for sent, og derfor havde løbet fra parkeringspladsen til indgangen. Det var hundene der prustede og stønnede, de kunne ikke få luft smiley smiley smiley
    Nægter at tro på, at en opdrætter af EB kan se den slags, uden at overveje om man kunne gøre noget anderledes/bedre !
    Er sikker på at racens helbred kunne forbedres drastisk i løbet af få generationer, hvis alle opdrættere tog den ærlige og kritiske opdrætterbrille på, og samarbejdede om at forbedre racens helbred.

Bulldogs er populære, men jeg tror at mange nu fravælger EB, pga deres dårlige helbred, og i stedet køber en OEB, fordi de (forgæves) håber på at de er sundere smiley Grundtanken bag OEB er sådan set god nok (at skabe en sundere udgave af EB), problemet er bare at man ikke har været opgaven voksen, desværre.
    Hvis EB folkene rent faktisk tog sig sammen nu, og gik efter at avle sunde hunde, ville racens fremtid se væsentligt bedre ud.

• #93   27. feb 2017 Og så er problemet jo også at man har avlet ind, og avlet ind, og avlet ind. Så den engelske bulldog befinder sig i en genetisk flaskehals, bare lige for at komplicere det hele yderligere..... smiley

Det mest effektive, hvis man vil redde racen, ville være at lave kontrolleret krydsavl, altså blande med en anden race. Men det bliver en kold dag i helvede, før FCI/ The kennelclub går med til det....

• #94   27. feb 2017 Det er jo så problemet med linieavl i en lille race smiley
    Sad en dag og kiggede på EB i Australien, det virker som om at de gør et nogenlunde fornuftigt arbejde dernede, netop fordi racen har haft svært ved at klare varmen pga. vejrtrækningsproblemer. Måske man skulle prøve at hente nye EB fra "varme" lande ?

• #95   27. feb 2017 Det er da en mulighed. Har du et link ?

• #96   27. feb 2017 Næ, desværre ikke. Det er sådan cirka meget længe siden, at jeg kiggede på det smiley Men jeg kan da prøve at Google lidt smiley

• #97   27. feb 2017 Jeg har fundet den klub som er medlem af FCI i Australien, men deres hjemmeside er ikke til megen hjælp. Eller også er jeg for blond til at kunne finde ud af den.
    Men de par opdrættere jeg har fundet avler lige så grimme bulldogs som andre steder i verden....

• #98   27. feb 2017 Må i gang med at Google, måske jeg er mere heldig ? smiley Men ok, hvis ikke opdrætterne laver FCI hunde, så hjælper det jo desværre ingenting, hvis der findes sunde bulldogs i Australien smiley

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

• #100   27. feb 2017 Anne Julie: Det er dem her jeg har kigget på: http://www.aussiebulldogclub.com/index.html

Men jeg tvivler desværre på, at de er FCI anerkendt smiley En del af hundene ser ret fornuftige ud.

• Peter
    Peter Tilmeldt:
    okt 2016

#101   27. feb 2017 Aussie Bulldog population with approximately 40 or 50 more enthusiastic breeders joining together all three lines of dogs. Nobes lines and Greens lines were developed heavily based on British Bulldog, Bullmastiff, Boxer and a small percentage of Staffy, closely followed in the months to come by the introduction of Joe and Louise Cauchi's dogs based mainly on JD Johnson Line American Bulldogs, which do not have any connection in physical type or temperament to the American Pitbull or the Scott line American Bulldog.

http://www.dogbreedinfo.com/aussiebulldog.htm

• #105   28. feb 2017 Mon ikke mange netop køber EB, fordi de ønsker sig en ikke specielt aktiv hund. Det kunne da nemt være en meget medvirkende grund til at så mange bulldag ejere øjensynlig ikke ser deres vejrtrækningsproblemer og mangel på udholdenhed som et problem.

Det er dog ikke noget, jeg ved, det er bare et gæt.

• #106   28. feb 2017 Det er nok ikke et helt dårligt gæt, Lene.

Der er jo desværre mange der virker som om at deres hunde blot er en form for accessories, der helst bare skal ligge og sove 24/7 - ellers bliver det for besværligt.

• #107   28. feb 2017 Jeg var en dag sammen med en flok hunde, hvor EB'en i denne flok var nødt til at få time-out for sig selv i et bur hvis den havde leget længe med de andre. Altså - ikke fordi den var stresset, eller dum mod de andre... men fordi den fik helt røde øjne og ikke kunne trække vejret........

Afledt af at en bekendt har delt artiklen, så håber jeg forresten også at folk forstår nuancerne i problemet. De hundeentusiaster jeg kender i det virkelige liv har desværre intet begreb om sundhedsundersøgelser og racerelaterede lidelser, og så er vi jo lige vidt hvad angår dem smiley

• #108   28. feb 2017 Fünke, helt sikkert, der er da mange, der ikke ved så meget om relevante sundhedsundersøgelser m.m., men det forklarer bare ikke tendensens, som beskrives i den indledende artikel, nemlig at folk, som allerede har haft eller har en hund med udseendesmæssigt relaterede problemer, skaffer sig en magen til bag efter. smiley

• #109   28. feb 2017 Ja det fatter jeg heller ikke, men jeg er meget enig i jeres betragtninger om at folk nok simpelthen bare er vant til at se (og høre) på det og ikke mener der er noget galt.. de vil have hunden koste hvad det koste vil..

• #110   28. feb 2017 Jeg er også enig i at folk anskaffer syge racer som EB netop fordi de ikke kræver ret meget (fordi de ikke kan...)
    Hvis en af de rigtig dovne hundeejere fik fingrene i Hera, eller en mangen til, så ville de ikke ane hvad der ramte dem. Hera er der altså smæk på, eller rettere hun er en helt normal hundehvalp på 6 måneder (lige om lidt). smiley Og hun ville jo splitte hjemmet ad, hvis det blev forventet at hun bare skulle ligge i sofaen og så ellers nøjes med en tur rundt om blokken.

Kommentér på:
Udseende vigtigere end alt andet ...

Annonce