Race-valg {{forumTopicSubject}}
Nu kan det desværre ikke vare mange år før jeg skal have en ny hund og jeg kan ikke helt bestemme mig for hvilken race.
Krav:
- aktiv race
- kan gøre det godt inden for en eller flere af følgende hundesportsgrene LP, DcH, freestyle, HTM
- Kan bo på en gård med høns, kaniner, katte, ænder, gæs, geder samt evt. unger her af UDEN at æde for mange af dem
- størrelse: ingen kæmper eller dværge
- ingen underlige krops- eller hovedformer
- Jeg går selv på jagt nogle gange om året og hvis hunden er egnet kan den komme med til det
- en hund der kan hjælpe med at hyrde gæs, ænder og geder ind vil det være dejligt ind imellem, med det er heller ikke noget krav
- Pelspleje: Lidt okay, men gider ikke klippe/fønne/trimme/style hund.
-Helst ikke en hund der fryser ved at være i koldt/vådt vejr
- Helst en race folk ikke er bange for
- gerne en race der ikke har alt for meget tendens til at æde andre hunde.
- helst ikke en alt for "lille" race antalsmæssigt på verdensplan. Jeg vil gerne have noget genetisk materiale at vælge mellem. Har ikke noget imod at bevæge mig for at hente hunden.
Selv tænker jeg border collie eller labrador, de passer til alle kravene og der er et stort udvalg af begge racer.
Border collien er jeg bange for er "for underlig" for mig, forstået på den måde, at det er en speciel hund og at nogle individer i racen overhovedet ikke tiltaler mig, men simpelthen er FOR sære.
Labradoren er måske lidt for tung til LP, og så har den nok svært ved at hjælpe med dyrene, ellers passer den godt.
Har også overvejet andre retriever-racer, men kommer tilbage til lab eller måske flat.
Hvis der sidder nogen med den perfekte race til mig, så kan i bare sige det nu
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Har ikke rigtig overvejet aussien, men det vil jeg lige gøre
Tolleren er også et godt bud, eneste lille ting med den er jeg ikke er så tosset med dens farver....men det kunne jeg nok godt lære at leve med.
mar 2008
For et par år siden havde jeg nok synes at labrador var lidt kedelig og intetsigende, men efter jeg har fået Simba (som er lab-blanding) er jeg blevet lidt forelsket i det der totalt happy og ret blide sind. Hver dag er en fest og fremmede mennesker er en bedste ven man bare ikke har mødt endnu, i Simbas optik, det kan jeg godt lide
mar 2008
Kan være jeg skal genoverveje dem, kan ikke huske hvad de faldt på. Måske jeg skulle genoverveje.
mar 2008
Om det har hold i virkeligheden ved jeg ikke, men det må jeg finde ud af.
Størrelsen er helt okay, vi skal bare holde os over de ca 10 kg.
mar 2008
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
Synes dine raceovervejelser lyder fornuftige. Derudover måske en Nova Scotia duck tolling retriever måske. Synes personligt også fx PONen er fin men det er måske for meget pels på til din smag.
jun 2010
mar 2008
Der er nok en grund til at der er så få der har opdaget vandhundens (indsæt selv relativt sjælden race) fortræffeligheder til hundesport. Måske er det, at de ikke er der?
Måske skal jeg bare få mig en border OG en lab
jun 2010
mar 2008
Lagotto bliver det heller ikke, så heller en stor mellem- eller en storpuddel
mar 2008
Jeg har ovså overvejet en af de små sennenhunde appenzeller eller entlebucher, men jeg ved ikke om de kan stå distancen i et lydighedsprogram?
Nogen der kender noget til dem?
Det er jo små racer i DK, men min opfattelse er at der er en del i de tysktalende lande.
mar 2008
Eller en cattle dog, den har jeg altid været hemmeligt forelsket i.
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 240
mar 2008
Det ville selvfølgelig åbne nye træningsmuligheder, som man ikke rigtig har med lab eller border. Jeg ved ikke helt om jeg er klar til så potent en hund som en malle,
Jeg mødte en groenendal, som skulle være af brugslinjer forleden. Den var både smuk, dejlig og ville rigtig gerne arbejde. Tror dog ikke der er ret mange af den slags, de "almindelige" belgiere jeg støder på er ikke mig. Synes de virker for nervøse.
mar 2008
Heldigvis skal de sjældent noget man ikke bare kan trække dem til. En gang var de sluppet ud og ville ikke indfanges og der kunne en hund have være en god hjælp, men til daglig bliver de i folden
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Selvom jeg nu har fået smag for de højere klasser i LP bliver min næste hund også en lab. Jeg synes de passer rigtig godt til sporten.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men helt klart - der er krudt i dem, de er på ingen måde tunge i lydighedsøjemed, fixe vappere med arbejdsiver i top..
aug 2006
Kelpie eller hollandsk hyrdehund ville være bedre bud, synes jeg, men det, du beskriver er virkelig en lab af jagtlinjer.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 984
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Jeg tror ikke lige, den kan hyrde, men på alle de andre fronter, synes jeg den passer ret fint?
Det er én af dem, jeg sagtens selv kunne overveje - hvis jeg ikke ryger på spids igen, eller skifter til én af mynderne
Vi har haft et par stykker på træningspladsen, og de her godt nok været fantastiske. Blide, samarbejdende, udholdende - og smukke
mar 2008
De er desuden ret store, de voksne vejer ca 80 kg og de er generelt ikke bange for noget, men mega-nysgerrige (og søde!).
mar 2008
mar 2008
aug 2006
mar 2008
Måske kan der komme får derefter, det vides ikke endu.
aug 2007
feb 2017
Følger: 25 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 73
Vil sige at selvfølgelig er vi glade ved begge hunde, men syntes til tider det kan være lidt anstrengende at Border Collien vil hyrde alt (andre hunde, forskellige andre dyr, biler, cykler, gående o.lign.). Dette skal man lige være lidt forberedt på..
Selvfølgelig ved jeg godt det kan være anderledes ved intensiv træning, desværre har vi først fået vores hjem da han var 2,5 år og der havde han allerede fået nogle dårlige vaner.
De kan dog begge være både legesyge, med masser af mod på tilværelsen, samt de kan finde ud af og ligge og slappe af.
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Ej, tænker umiddelbart når det bare er for at drive lidt rundt med dyrene ind og ud, så tror jeg faktisk rigtig mange racer vil kunne klare den opgave.
Vil dog nok holde mig fra spaniels ifht fjerkræ.
Labben kunne være et fint bud og hvis du ikke tænker at vinde VM i LP, så kan de fint være med i toppen.
Og de fungere super godt i DcH programmet.
Og er lidt mindre sær end Bc'en
For de ER sære - enhver BC med respekt for sig selv skal have en neurose.
Mine har vand...... De SKAL i alt vand de finder, sådan er det bare.
Kelpie kan også være et bud, men den australske har ikke rigtig noget hyrd i sig længere, men kan nok hjælpe med det daglige fra A-B. De gør det også fint indenfor sport.
WK'en skal du holde dig fra hvis du synes bc'erne er sære De Wk'er jeg har mødt har været..... Virkelig.... Sære.
Aussien er også er bud der kunne være værd at overveje.
aug 2004
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 2 Emner: 96 Svar: 1.497
Jeg er selv ved at lure nærmere på Schapendoes, og har læst et sted at en hjælper med at tage hønsene ind og den skulle også være venlig af sind over for både andre hunde og alle andre dyr.
feb 2014
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.756
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Men det var at VINDE VM jeg skrev det er nok nemmere med en bc pga deres bygning kan få programmet til at se mere flydende ud.
I øvrigt - en jagtgolden mener jeg det er, er også helt med i toppen de sidste par år. Det var da også en race der var værd at overveje - synes der er nogle rigtig fine rundt omkring.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 242
Derudover synes jeg, at flatten har de ekstra gear ift. Labben
mar 2008
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.263
Billedet nedenunder er af kuldbroren til min Saga, han bor hos opdrætteren, der har lamaer, skotsk højlandskvæg, kænguruer, geder osv - og han bliver taget med ud på markerne og kan få dem stimlet sammen, han er 1 3/4 år nu og har været med længe.
Man skal se sig for med linjer og temperament indenfor collie, nogle er mere aktive end andre, og nogle har stadig nervøse temperamenter - men finder man den rette, så kan racen bruges til mange forskellige aktiviteter.
Den vejer 20-30 kg, der er noget pelspleje, men det ser værre ud end det er, de fælder ikke så meget som eks labrdor og golden.
mar 2008
Ud over lab, border og flat overvejer jeg nu også kelpie, staby, golden og den der spanske vandhund er måske heller ikke helt skæv. Godt nok er den sjælden, man hvis man googler lidt omkring er der faktisk flere der laver lydighed på et okay plan. Hvor mange der er i verden ved jeg ikke noget om.
Jeg ved ikke helt med jæmthunden, det er utroligt pæn, men går ud fra at det er en stillende jagthund, som de fleste spidser. Det er der vist ikke helt plads til der hvor jeg kommer på jagt
Collien er jeg ikke så tosset med, dem jeg har mødt er simpelthen for langsomme, men jeg har måske bare mødt de forkerte?
Jeg kan ikke udelukke at hvis jeg får en jagthund, begynder at træne det mere eller hvis jeg får en hyrdehund begynder at hyrde. Jeg har mulighed for begge dele, hvis jeg interessen fanger mig.
aug 2007
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Prøv at tage et kig på f.eks. Lapinettes collies (eller de svenske collier) - jeg siger ikke, at du SKAL vælge hende som opdrætter (men det er ingen hemmelighed, at jeg er stor fan), men det giver en bedre idé om, hvor meget forskel der egentlig er på collierne.
Hun har hvalpe, der både træner rally, LP, agility, PH (mener jeg det er) og hyrdning - og klarer sig godt.
Her er en video af opdrætteren Lapinette, som går FVF med en hund af egen avl.. Videoen er dog fra februar 2016.
https://www.youtube.com/watch?v=GdfEjv4xUbc&t=97s
Og her plejer hun at opdatere om hvalpenes præstationer, her er fra 2016, der ved jeg nemlig der er noget både hyrdning og PH
http://lapinette.dk/news20161.html
Men jo, der findes da helt sikkert også en masse lade (i min mening jkedelige) collies derude
jun 2005
Følger: 33 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 89 Svar: 1.169
Så hvis du overvejer en retriever, så er det helt klart den.
Det er en pleaser, den er altid klar på noget nyt og yder det bedste, hver gang.
Jeg kan kun slutte mig til Julie og sige, at det er da en flatter du skal have!!!
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
Min Dumle vejer fx kun 24 kg, og er bestemt let på tå.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Hvis LP og jagt er vigtigst så ville jeg finde mig en god jagtmodel lab
Jeg har kendt en del jagtmodel goldens og no-offence men der er slet og ret for langt mellem de gode (og dem som ikke får allergi ). Desuden synes jeg at de kan være temmelig skarpe på en ret ufed måde. Jeg kender et par flattere af jagtlinier (min nabo sværger til dem som jagthunde og jeg har en på hold pt.). Virkelig skøn race at arbejde med, men det er ikke helt let at finde en arbejdsmodel Tolleren er lidt et spil i lotteriet; den er ved at blive lidt 'in' blandt LP folket. Men for pokker, hvor er der mange af dem der har issues med et usundt stressniveau (og så er de godt nok ikke specielt venligtsindede overfor andre hunde).
FT springer er nok heller ikke noget dumt bud
Jeg kan virkelig godt følge dig i det med at det er 'svært' at vælge der der sjældne racer. Mit indtryk er også at ejerne alt for ofte kommer til at oversælge dem som virkelig gode til dette og hint. Faktum er oftest at de udelukkende bruges til udstilling og det kan da godt være at de ikke decideret målrettet avler brugegenskaberne ud af dem, men de forsvinder bare lige så stille så snart der ikke er fokus på dem Og nej, man har ikke det store udvalg med de racer. Jeg har gennem tiden mødt rigtig rigtig mange af alle mulige racer på træningspladser og set hvor meget det kan være op ad bakke med sådan en race, der er blevet solgt som 'suuuuper god lydighedshund'. Det gælder fx Schapendoes, Tervueren, Finsk Lapphund, Finsk Hyrdehund (sidstnævnet var godt nok skarp og havde mega jagtinstinkt), Islandsk Fårehund, aussie, toller, Hvid Schweissisk Hyrde/Hvid Schæfer osv osv.
feb 2017
Syntes sådan set ikke at nogle af dem er "underlige" dog har BC'en en tildens til at gerne vil hyrde alt hvad han kommer i nærheden af, samt at han gøer rigtig meget og ofte. Kan til tider være lidt anstrengende at høre på. Havde vi vidst hvad arbejde der var i at have en BC, så var det nok ikke lige sådan en vi havde ladet datteren vælge..
Til slut, dette indlæg skal ikke forståes som at vi er kede af at have BC'en, vi elsker ham alle højt, og kunne aldrig finde på at skille os af med ham.. vi har tilpasset os ham, og han har tilpasset sig os.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.376
Og jeg har som sagt ikke kendt nogen BC'ere der IKKE blev brugt til en eller anden form for hundesport
Det er jo en race, der lærer lynhurtigt og der skal nok ikke så meget til før de også får lært sig nogle sære vaner
feb 2017
Han har ikke haft det letteste opvækst, 3 hjem udover opdrætter på 2,5 år (der flyttede han hjem til os) har fået fortalt at han ved det første hjem måtte leve i en kostald, og måtte leve af hvad han nu selv kunne finde af mad og drikke.
Han er også lidt speciel, fx kan han slet ikke trives med at være ene hund på matriklen, vi måtte aflive vores gamle hund i september, og han var en rigtig stor af at vi valgte at allerede få en anden hund i november igen, ellers havde vi nok ventet til sommeren.
mar 2008
Kort efter denne tråd måtte vi aflive vores elskede terrier pga leversvigt.
Da det lige skete, tænkte jeg at der skulle gå lang tid inden der skulle en ny hund ind i hjemmet. Men så var der pludselig et kuld der dukkede op på min facebook væg og det blev ved med at spøge hos mig. For at få det til at gå væk måtte jeg ud og møde far til kuldet i dag og han var rigtig lækker.
Så hvis alt går vel flytter en af disse rullepølser hjem til mig om et par måneder
Uh, hvor jeg glæder mig!
http://tline.dk/
aug 2006
Blev det FT- eller showlinjer?
mar 2008
Hanhunden er en meget lækker fyr, som er totalt cool hjemme og med virkelig meget gang i den og når han er på arbejde.
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 242
mar 2008
aug 2007
aug 2006
mar 2008
(Mvh hende der de sidste 20 år har haft EN hundehvalp og fire genbrugshunde og som muligvis har glemt hvordan hundehvalpe er (og som derfor også har sagt at hun gerne vil have en af de mere aktive hvalpe i kuldet))
aug 2006
Det er så lykkeligt med fortrængninger :D:D
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Pas på med at få en af de mest aktive fra dét kuld, de er vist allerede MEGET fremme i skoene (citat Tanja) så tror der kommer til at blive knald på dem
feb 2014
Overdrevet skøn, arbejdsglad og kærlig. GLÆD DIG
Derudover er opdrætter også en skøn person som du vil kunne få super meget sparring med, hvis du ønsker det
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
Glæder mig til at følge den lille lab
Race-valg