371 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Legemønster Legemønster

Én af sagas legekammerater har fået den idé, at det er sjovt at bide sig fast i hendes bagben, så hun ikke kan gå nogen steder.
Legekammeraten gør det nu hver eneste gang de mødes og det stopper helt for sagas lyst til at lege med den (de har ellers altid leget rigtig godt).
Jeg ved at legekammeraten med den fikse idé har overført det til alle lege den har med andre hunde....ejer og jeg er lidt i tvivl om om/hvad vi skal gøre.

Saga ser ikke ud til at finde det særlig sjovt, hun står bare, mens legekammeraten har hendes ene bagben i munden, og kan intet gøre/gør intet. Legekammeraten ser ud til både at bide sig fast i bagben hver gang den vil styre saga når hun leger ( og hun bliver dermed stoppet ) og også hver gang intet sker/saga ikke vil lege og den derfor vil sætte gang i hende.

Har nogen af jer erfaring med dette legemønster?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Legemønster
  • #1   30. dec 2016 Race?

• #2   30. dec 2016 Begge samme race, saga er ældst

• #3   30. dec 2016 Ok.. er det et legemønster set før hos racen?

Jeg ville stoppe adfærden.

• #4   30. dec 2016 Jeg har ikke oplevet det før hos de andre storpudler saga kender....men det betyder selvfølgelig ikke, at det er ikke-eksisterende eller atypisk. Jeg har bare ikke set det før.

Det er lidt træls, at denne har fået ideen....for det ødelægger deres ellers gode samværd.
    Min tanke har også været at stoppe det...

• #5   30. dec 2016 Jeg ville undlade at opsøge den legekammerat, for det er jo ikke god, ligeværdig leg.
    Huskierne leger sådan der, ved at 'bide' sig fast og tumle rundt. De leger meget med munden.

• #6   30. dec 2016 Malene

Det er min kærestes hund, så vi har svært ved at undgå den.
    Vi bor ikke sammen, så jeg vil ikke betragte at hundene er "i familie", i højere grad legekammerater, da de kun ser hinanden et par gange om måneden pt pga min kærestes job.

Jeg har ikke oplevet nogen af de andre pudel-legekammerater opføre sig sådan når vi ses....
    Er der nogensinde nogle af dine hunde i flokken der har generet en af de andre sådan, hvor den anden ikke brød sig om det?

• #8   30. dec 2016 Som Malene siger så lægger det f.eks til huskien at gøre sådan.. da Silver stadig var her gjorde hun det også meget, og Jamie som ikke var vant til den slags leg satte hende på plads hver evig eneste gang. Men, som tiden gik kunne den gamle godt 'se det sjove i det', og gik med på den. Hun blev mere og mere husky i den tid vi havde den lille.

Hvis din hund bliver passiv når det sker, er det som sagt ikke ligeværdig leg.
    Jeg ville nok gå ind og stoppe det, når din egen hund ikke selv stopper det. Men jeg er slet slet ikke klog nok på det område til at vide om det er korrekt eller ej.

• #9   30. dec 2016 Line
    Jeg ville ønske, at hun satte den på plads, som du beskriver at din hund gjorde. Men det er som om hun bliver helt 'afmonteret' og dermed passiv....det ligner lidt, at hun prøver at være 'flink' og ignorere den, for at den vil stoppe det, men den stopper det bare ikke og bliver ved og ved når de er udenfor sammen.
    Det er en hanhund på knapt 1 år, så jeg tror lidt det er fordi han er en ballademager og min hund er 'lidt for flink' af sig.

• #10   30. dec 2016 Kan man mon ikke lære den pågældende hund at det ikke er okay ved at sige "nej" når den gør det og fjerne den hvis ikke den hører efter.
    Min egen dværgpuddel går gerne efter bagbenene når de leger "ta fat" men hun tager aldrig fat, så det "legemønstre" har jeg ikke set før.

• #11   30. dec 2016 Michelle
    Det er klart noget der skal arbejdes på, men han hører på ingen måde efter, hvis man forsøger at korrigere....

• #12   30. dec 2016 Hvis det er umuligt at undgå at de to hunde er løse udenfor sammen (tænker at de da må kunne lade sig gøre), så er det jo fysisk at stoppe det, når det sker.

Og dermed ALTID være der og være parat til at begrænse den del af legen...

Men ærligt alt, så tror jeg bare jeg ville undgå den type leg mellem de to hunde.

• #13   30. dec 2016 Enig CH.
    Det er bestemt ikke umuligt at undgå at de leger udenfor sammen (det er jo bare at have snor på). Men det er umuligt at de aldrig møder hinanden igen smiley

Min løsningsmodel pt har også været, at de bare ikke skal lege sammen i situationer hvor det kan opstå (fx udenfor, det sker ikke indenfor)....men ville meget gerne høre til om nogle herinde havde erfaringer med noget lignende...

• #14   30. dec 2016 Personligt har jeg - så vidt jeg husker - ikke set nogen hunde der gør noget i leg, der fuldstændig passificerer den anden hund. Eller jo, det har jeg naturligvis, men ikke noget, den anden hund ønsker at gøre igen, det ødelægger jo legen fuldstændig smiley

Ingen af dem opnår noget med det, derfor er det lidt mystisk, at det fortsætter.

• #15   30. dec 2016 Det som 'ballademageren' opnår i dette tilfælde er, at stoppe hende. fx gør han det, når hun løber rundt og snuser for sig selv og ikke vil lege med ham....

• #16   30. dec 2016 Så det er et kontaktforsøg, han har gang i?

Som jeg har forstået det fastholder han hende - hvor lang tid står de der og hvad gør han, når han slipper hende igen?

• #17   30. dec 2016 Ja, det kan det ofte være. Han kan finde på at 'stoppe' hende, når hun løber rundt for sig selv (fx også når vi tager i skoven og hun gerne vil løbe og snuse for sig selv). Kontaktforsøg er måske et bedre ord ja.

Så står han og holder fast i hende.....så kan hun ikke gå nogen vegne, og er derfor nødt til at stå stille. Når hun så står stille og tydeligt ignorerer ham (man kan se på hende at hun bare tænker 'jesus fucking christ, hvis nu jeg bare ignorerer ham, så går han vel væk til sidst), så slipper han. Når hun fortsætter sin aktivitet, gør han det igen.

Han kan også finde på at 'tonse' hende. Komme med 100km i timen og springe på hende. Hvilket jeg simpelthen ikke vil have, da det kan ende med skader og i øvrigt er rigtig træls for saga.

• #18   30. dec 2016 Det skal lige nævnes, at problemet kun opstår udenfor. Hvis de er indefor vil saga enormt gerne lege med ham og går virkelig til ham for at lege og møfle med ham. Der kan de på meget lidt plads (en kvadratmeters gulvtæppe) tygge i hinanden, hygge, og 'møfle' - hvor begge nyder det.

• #19   30. dec 2016 Han har da helt misforstået hvordan man nærmer sig en dame smiley

Jeg tænker at det må være forholdsvis tydeligt, når han skal til at lave det nummer der - og så må hun skærmes lidt indtil han finder ud af, at han intet får ud af det..
    Jeg tror faktisk at det kan fjernes ved lidt stædig afledning af ham i den situation.
    Ligesom du sikkert gør når han laver det der tonse-nummer.

• #20   30. dec 2016 Ja, det har han smiley Det begyndte her da han blev omkring 7-8 mdr (han er snart 1 år), hvor han pludselig har fået en højde og drøjde der overgår saga. Da han var lille ville hun mægtigt gerne lege voldsomt med ham, men det er sjovt nok...ikke så sjovt....når nu han er et stort knokkeløre.

• #21   30. dec 2016 Jeg tænker det er noget med modningsfaser... hormonerne fiser rundt.

• #22   30. dec 2016 Bjoerk; Med tanke på Sagas fortid kan det jo også være Saga der opfører sig "atypisk"?
    Som et par andre nævner, dem der har oplevet noget lignende, så har "offerhunden" sagt fra. Saga er måske ikke bevidst om, hvad hun skal stille op med situationen?
    Og da den anden er en ung (vild?) hanhund så kører det måske op i en spids får den?

Personligt ville jeg skære meget strikt igennem overfor den unge. Det er uacceptabel adfærd at "passificere" andre hunde på den måde, det er uhøfligt. Og så må ejer guide smiley

• #23   30. dec 2016 Jeg er helt enig Andrea, det har også været min holdning, at det skal stoppes. Det er bare rart nogen gange, lige at høre hvad andre har af erfaringer....og man pludselig ser sig blind på noget.

Jeg tror ikke Saga er meget atypisk (jeg kender til andre hunde, der er meget blide ligesom hende - som ikke leger godt med voldsomme hunde, fordi de ikke kan sige fra). Tænker egentlig hun er ret normal når det gælder legeadfærd, men hun hører bare til den gruppe af hunde, der opfører sig 'blidt' (mangel på bedre kategorisering).

Så, meget rart at høre, at du også er enig med mig i at det skal stoppes fra ejers side.
    Har du oplevet hunde der har tillært sig den unode, at passificere andre hunde på den måde?

• #24   30. dec 2016 Ja, eller noget lignende: jeg kender en cavalier, som ofte nedlægger hvalpe i stress over legen. Han vil have ro på dem, så han holder dem fast, nogle gange begynder han så at humpe imens, fordi han bliver topstresset over situationen - hvalpene er sjældent særligt medgørlige smiley
    Den er 4,5år, det er en vane som aldrig er blevet stoppet, og nu er det totalt default for hunden, så snart den er sammen med yngre hvalpe... (ejer har sent forstået problemet og formår slet ikke at skære igennem overfor hunden+hun bliver ved med at lade den lege med hvalpe.......)

• #25   30. dec 2016 Æv. Jamen det kan man jo ende ud i....ærgerligt at hun ikke er i stand til at ændre noget. I øvrigt, én ting er uvidenhed, det bliver vi alle ramt af fra tid til anden....men der er godt nok stadigvæk mange der holder hårdt på, at alle hunde bare skal klare sig selv.
    Som regel efterfulgt af en argumentation om, at "sådan gør ulvene".

Jeg kan simpelthen ikke forstå, at folk stadig mener, at vi uden nuancering slet og ret kan sammenligne domesticerede hunde med ulve.

• #26   30. dec 2016 Så evigt enig der Bjoerk.. smiley

• #27   30. dec 2016 Junior leger lidt med venindes hyrdehund, men så snart den går i selvsving med at hyrde stopper vi hende med det samme... Junior stopper legen da han ikke gider det der hyrderi, men han siger heller ikke fra... han kigger blot på mig og ligesom tænker "hvad laver det skøre kræ der" smiley

Junior har helt normal adfærd, men er bare ikke typen som siger fra over for andre hunde

• #28   30. dec 2016 Louise
    Hvordan stopper I den hyrdende veninde? Og begynder hun ikke igen?

• #29   30. dec 2016 Hun er blevet bedre med alderen og nej fungerer mere eller mindre nu... før røg hun i snor. Junior gider godt løbe med hende, men hun napper ham også lidt i hals og ben, når hun kører for højt.

• #30   30. dec 2016 God strategi, den tror jeg at jeg vil overføre og så håbe at det hjælper med alderen smiley

Kommentér på:
Legemønster

Annonce