Legemønster Legemønster
Én af sagas legekammerater har fået den idé, at det er sjovt at bide sig fast i hendes bagben, så hun ikke kan gå nogen steder.
Legekammeraten gør det nu hver eneste gang de mødes og det stopper helt for sagas lyst til at lege med den (de har ellers altid leget rigtig godt).
Jeg ved at legekammeraten med den fikse idé har overført det til alle lege den har med andre hunde....ejer og jeg er lidt i tvivl om om/hvad vi skal gøre.
Saga ser ikke ud til at finde det særlig sjovt, hun står bare, mens legekammeraten har hendes ene bagben i munden, og kan intet gøre/gør intet. Legekammeraten ser ud til både at bide sig fast i bagben hver gang den vil styre saga når hun leger ( og hun bliver dermed stoppet ) og også hver gang intet sker/saga ikke vil lege og den derfor vil sætte gang i hende.
Har nogen af jer erfaring med dette legemønster?
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.257
apr 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 255
dec 2008
Jeg ville stoppe adfærden.
apr 2014
Det er lidt træls, at denne har fået ideen....for det ødelægger deres ellers gode samværd.
Min tanke har også været at stoppe det...
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
Huskierne leger sådan der, ved at 'bide' sig fast og tumle rundt. De leger meget med munden.
apr 2014
Det er min kærestes hund, så vi har svært ved at undgå den.
Vi bor ikke sammen, så jeg vil ikke betragte at hundene er "i familie", i højere grad legekammerater, da de kun ser hinanden et par gange om måneden pt pga min kærestes job.
Jeg har ikke oplevet nogen af de andre pudel-legekammerater opføre sig sådan når vi ses....
Er der nogensinde nogle af dine hunde i flokken der har generet en af de andre sådan, hvor den anden ikke brød sig om det?
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
Hvis din hund bliver passiv når det sker, er det som sagt ikke ligeværdig leg.
Jeg ville nok gå ind og stoppe det, når din egen hund ikke selv stopper det. Men jeg er slet slet ikke klog nok på det område til at vide om det er korrekt eller ej.
apr 2014
Jeg ville ønske, at hun satte den på plads, som du beskriver at din hund gjorde. Men det er som om hun bliver helt 'afmonteret' og dermed passiv....det ligner lidt, at hun prøver at være 'flink' og ignorere den, for at den vil stoppe det, men den stopper det bare ikke og bliver ved og ved når de er udenfor sammen.
Det er en hanhund på knapt 1 år, så jeg tror lidt det er fordi han er en ballademager og min hund er 'lidt for flink' af sig.
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 46 Svar: 233
Min egen dværgpuddel går gerne efter bagbenene når de leger "ta fat" men hun tager aldrig fat, så det "legemønstre" har jeg ikke set før.
apr 2014
Det er klart noget der skal arbejdes på, men han hører på ingen måde efter, hvis man forsøger at korrigere....
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Og dermed ALTID være der og være parat til at begrænse den del af legen...
Men ærligt alt, så tror jeg bare jeg ville undgå den type leg mellem de to hunde.
apr 2014
Det er bestemt ikke umuligt at undgå at de leger udenfor sammen (det er jo bare at have snor på). Men det er umuligt at de aldrig møder hinanden igen
Min løsningsmodel pt har også været, at de bare ikke skal lege sammen i situationer hvor det kan opstå (fx udenfor, det sker ikke indenfor)....men ville meget gerne høre til om nogle herinde havde erfaringer med noget lignende...
aug 2006
Ingen af dem opnår noget med det, derfor er det lidt mystisk, at det fortsætter.
apr 2014
aug 2006
Som jeg har forstået det fastholder han hende - hvor lang tid står de der og hvad gør han, når han slipper hende igen?
apr 2014
Så står han og holder fast i hende.....så kan hun ikke gå nogen vegne, og er derfor nødt til at stå stille. Når hun så står stille og tydeligt ignorerer ham (man kan se på hende at hun bare tænker 'jesus fucking christ, hvis nu jeg bare ignorerer ham, så går han vel væk til sidst), så slipper han. Når hun fortsætter sin aktivitet, gør han det igen.
Han kan også finde på at 'tonse' hende. Komme med 100km i timen og springe på hende. Hvilket jeg simpelthen ikke vil have, da det kan ende med skader og i øvrigt er rigtig træls for saga.
apr 2014
aug 2006
Jeg tænker at det må være forholdsvis tydeligt, når han skal til at lave det nummer der - og så må hun skærmes lidt indtil han finder ud af, at han intet får ud af det..
Jeg tror faktisk at det kan fjernes ved lidt stædig afledning af ham i den situation.
Ligesom du sikkert gør når han laver det der tonse-nummer.
apr 2014
dec 2008
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.969
Som et par andre nævner, dem der har oplevet noget lignende, så har "offerhunden" sagt fra. Saga er måske ikke bevidst om, hvad hun skal stille op med situationen?
Og da den anden er en ung (vild?) hanhund så kører det måske op i en spids får den?
Personligt ville jeg skære meget strikt igennem overfor den unge. Det er uacceptabel adfærd at "passificere" andre hunde på den måde, det er uhøfligt. Og så må ejer guide
apr 2014
Jeg tror ikke Saga er meget atypisk (jeg kender til andre hunde, der er meget blide ligesom hende - som ikke leger godt med voldsomme hunde, fordi de ikke kan sige fra). Tænker egentlig hun er ret normal når det gælder legeadfærd, men hun hører bare til den gruppe af hunde, der opfører sig 'blidt' (mangel på bedre kategorisering).
Så, meget rart at høre, at du også er enig med mig i at det skal stoppes fra ejers side.
Har du oplevet hunde der har tillært sig den unode, at passificere andre hunde på den måde?
jun 2011
Den er 4,5år, det er en vane som aldrig er blevet stoppet, og nu er det totalt default for hunden, så snart den er sammen med yngre hvalpe... (ejer har sent forstået problemet og formår slet ikke at skære igennem overfor hunden+hun bliver ved med at lade den lege med hvalpe.......)
apr 2014
Som regel efterfulgt af en argumentation om, at "sådan gør ulvene".
Jeg kan simpelthen ikke forstå, at folk stadig mener, at vi uden nuancering slet og ret kan sammenligne domesticerede hunde med ulve.
jun 2011
dec 2008
Junior har helt normal adfærd, men er bare ikke typen som siger fra over for andre hunde
apr 2014
Hvordan stopper I den hyrdende veninde? Og begynder hun ikke igen?
dec 2008
apr 2014
Legemønster