Hvalpekuld - økonomisk set {{forumTopicSubject}}
Puha... Så er der købt ind til hvalpekuldet - og det har ikke været billigt.
Jeg har købt:
30kg hvalpefoder
60ml Zoolac
15ml PuppyBoost
1L Hydraboost
1 stk fødekasse
Vinylgulv nok til at dække trægulvet, hvor de skal være
En hvalpegård
En vægt
12 styks hvalpehalsbånd
Tissunderlag til fødekassen - så de bare kan smides ud efter fødsel mm.
Jeg mangler stadig:
Hvalpebar
Tæpper, en masse
Termometer
Måske mere, men umiddelbart tror jeg det er ved at være det!
Så er der vaccineret mod herpes, samt tilkøbt en fødepakke ved dyrlægen, som inkludere vaccinationer, scanninger og tjek af tæve + hvalpe.
Indtil videre har jeg brugt lige omkring 13000kr, og de er ikke engang færdigbagt endnu. Har heller ikke medregnet parringsprisen, og øvrige udgiter endnu, så det ryger nok et godt tak opad!
Næ, det er ikke billigt at få hvalpe - godt jeg har sparet godt op til oplevelsen
Hvor meget bruger I gennemsnitligt på sådan et kuld hvalpe?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Det er det laveste beløb jeg har brugt på et kuld til dato. Beløbet varierer efter kuldstørrelse, hvor langt man skal rejse for parring, om fødslen går vel og efter hvilket udstyr man mangler.
Sådan i runde tal, så går der -her hos os- 10 til parring, 10 til dyrlæge/DKK og 10 til diverse indkøb, såfremt alt er ukompliceret.
Der går langt mere til, hvis der skal bygges/købes kasse, indhegning, hytte til hvalpe osv.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Jeg tænker også at tingene af og til er hvad man gør det til og det er ikke ondt ment.
Jeg mener, man vælger jo selv hvor langt man vil rejse for at få sin tæve parret osv.
Jeg tror sagtens det kan være nogle dyre måneder, om ikke andet så til hvalpene bliver solgt og der igen kommer nogle penge ind på kontoen.
nov 2012
Følger: 11 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 768
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.928
Med hensyn til at rejse efter parring, så kan man nok med de store racer finde egnede hanner indenfor landets grænser, men det er langtfra sikkert, at der er noget brugbart i de antalsmæssigt små racer.
Til mit seneste kuld kiggede jeg på danske hanner, men enten var de typemæssigt for anderledes, for store, manglede drift, var brugt til de kuld de kunne og samtidigt overholde matadoravlsgrænsen eller farven var forkert.
Jeg laver ikke farveavl, men for ikke at ryge ud i problematikken om genetisk relateret pelstab, vil jeg ikke parre fawn med fawn.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 51
Isabelle - Jeg havde egentlig tænkt mig at have tæpperne i kassen, og så skifte dem regelmæssigt ud, når de feks er våde. Vetbed havde jeg ikke rigtig tænkt på, må jeg indrømme Er de så meget bedre?
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 363
Parring står for ca. 10.000
Dyrlæge og reg. af hvalpene 10-12.500
Div udstyr såsom fødekasse, legetøj, mad, hvalpepakke osv. ca. 6.500
Øjenlysning, prog. test, scanning, herpes vacc. avls forsikring osv. vedr. tæven ca. 5.000
Engangsudgifter til kuldet er ca. 2.000 til hvalpegård, fødekasse og wetbeds.
Af udgifter som jo egentlig også høre med under første kuld er:
Opdrætter uddannelsen 1.600
Kennelmærke 2.250
Røntgen af tæven ca. 2.400
Men for min sjælefreds skyld tæller jeg ikke det med som egentlige udgifter til opdræt
Det er sådan de nødvendige ting der er listet ovenfor, dertil kan jo vælges kiropraktor, betaling af 1 års forsikring så man er sikker på hvalpen er sygeforsikret, hvalpetest osv. osv.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.928
Så længe jeg har opdræt kommer jeg ikke til at have hanner, jeg synes simpelthen det er for bøvlet at have begge køn sammen. En whippethan kan højst blive far til 2 eller 3 kuld i sin levetid, så er matadoravlsgrænsen nået og jeg ser ingen grund til at trække mere end 2 kuld på mine tæver heller.
Rent genetisk er der i så lille en race som min heller ingen ide i at bruge samme han på en tæve mere end en gang.
Teoretisk: Skulle jeg købe en han, der passer til en af mine tæver, skulle det være en voksen. Jeg har ingen mulighed for at bedømme om en hvalp, vil udvikle sig og kunne kompensere for de mangler mine tæver har. Økonomisk vil det ikke blive billigere end at køre 12-1700 km efter en parring.
jun 2009
Så skal vi håbe han udvikler sig mentalt og fysisk som ønsket, så han er et match til tæven.
Og ærligt... Kan knap finde en hanhund i DK jeg synes er et egnet match, så sandsynligheden for, at lige netop den indkøbte bliver det....
Den er sgu' nok ikke vildt stor.
Samtidig er det ifht. den genetiske diversitet, uanset race, sjældent ønsket at lave samme kombination flere gange i træk.
Enkelte gør det, men hvis mange får den ide, så ender vi i selv ret store racer, med problemer med flaskehalse.
Så personligt synes jeg det er rarest at arbejde med en tævelinje jeg tror på og så finde egnede hanhunde hos andre.
Kan godt være jeg får en hanhund, men det er lige så meget ifht. mit samarbejde med andre opdrættere at det er relevant som i min egen avl.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
jun 2009
Men der kan i enkelte tilfælde komme så gode hvalpe, der gennemsnitligt er godt over niveauet for racen, fra en kombination at man vælger at gentage den.
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 11 Hunde: 5 Emner: 14 Svar: 51
Budgettet er.. Ja.. Lad os sige jeg efterhånden har opgivet at holde regnskab. Det løber nok op, så jeg kommer ud af det uden underskud, men overskudet bliver ikke noget jeg klapper i hænderne af, og giver en charterferie.
Parringen her har også kostet en hvalps pris.
Hvalpekuld - økonomisk set