1.752 visninger
|
Oprettet:
Lære voksen hund indkald {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min JRT er 2 år gammel. Hun har aldrig kunnet slippes løs på stranden og lignende, fordi indkaldet ikke har været til at stole på.
Nu vil jeg så høre: kan jeg lære hende det nu eller er det for sent?
Har I nogle gode råd til, hvordan jeg skal bære mig ad?
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Hvad har du prøvet indtil videre?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
dec 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.168
Øhhhh ..... :D
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.526
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Det afhænger i høj grad af hvilke erfaringer hunden tidligere har haft med at stikke af. Hvis den har fået lov til at fx jage smådyr på egen hånd, kan det være svært at lære den et sikkert indkald hvor der er småvildt tilstede.
Brug de råd du har fået, meld dig evt til et indkaldskursus, hvis der findes et i nærheden og lad aldrig din hund få mulighed for at stikke af. Det vil sige at hver gang du ikke er 100% sikker på at hun kan komme på dit indkald, har du linen på.
Jeg har arbejdet meget med indkald med min tyske jagtterrier-blanding, som inden jeg fik hende havde erfaring med at jage og dræbe katte på egen hånd. Det har været lidt svært at lære hende et pålideligt indkald, men det er lykkedes, så hun kan gå løs en del steder, men aldrig steder hvor der er chance for fx rådyr eller hare.
Jeg har faktisk lige skrevet en artikel om indkald til canis-bladet, som udkommer i december.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Start inde eller i haven, lun en flæskesteg og skær den i tynde skiver, stil dig op med hunden lige ved siden af dig, brug dit indkaldsord, fx her eller kom og sig det samtidig med at du serverer en Skive lun flæskesteg, gentag 3-4 gange, nu venter du til hunden kikker den anden vej og prøver så igen med indkaldsord og belønner med flæskesteg så snart hunden vender sit hoved mod dig.
Det er vigtigt ikke at lokke, det vil sige, tag ikke flæskestegen i hånden før efter indkaldsordet har lydt og hunden er opmærksom på dig.
Nu kan du så begynde at kalde når hunden er lidt væk, det skal gerne være sådan nu at hunden kommer spurtede så snart den hører ordet og tænker flæskesteg straks;)
Når du er der kan du begynde at give mere alm godbidder nogle af gangene, første gang du er på udebane med løs hund har du naturligvis flæskesteg med og husk at forstærke dit indkald jævnligt så det bliver ved med at betyde flæskesteg;)
Obs det er ikke for sjovt jeg skriver lun flæskesteg, rigtig mange står og tjatter med alm godbidder, det er ikke godt nok, det skal være noget særligt som kun bruges til det, lun kogt lever, lun flæskesteg, lune frikadeller m.m, lad være med at bruge den belønning til andet, dit indkaldsord skal simpelthen betyde, skynd dig og kom der er lun flæskesteg klar;)
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Sådan en hund har jeg og hun har faktisk fået et hæderligt indkald, trods alt
Lære voksen hund indkald