{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

Lua
Lua
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 66 Svar: 246

Lære voksen hund indkald {{forumTopicSubject}}

Hej.

Min JRT er 2 år gammel. Hun har aldrig kunnet slippes løs på stranden og lignende, fordi indkaldet ikke har været til at stole på.

Nu vil jeg så høre: kan jeg lære hende det nu eller er det for sent?

Har I nogle gode råd til, hvordan jeg skal bære mig ad?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lære voksen hund indkald
  • #1   18. nov 2016 Jeg ville sige: bær dig ad som var det en hvalp.. træn kun indkald når du har VIRKELIG lækre godbidder, om det er kylling, pølse, whatever.. hunden skal bare sidde der efter et sekund fordi det er SÅ godt at komme hen til dig.. og vær sikker på at hunden ikke har muligheden for at fravælge dig - så lad være med at kalde og kalde og kalde når du ved at hunden er i gang med noget andet spændende.. det handler virkelig om at være et skridt foran så der kun er succes og gode oplevelser med indkald.
    Hvad har du prøvet indtil videre? smiley

• #2   18. nov 2016 Sæt en lang line på hunden og træn så som i #1. Med linen på kan din hund ikke stikke af, det skal den ikke have held med. Har selv lært min voksne JRT på den måde. Og hans indkald er 99% sikkert, det kan aldrig blive 100%

• #4   18. nov 2016 Super, tak for råd alle tre. Det skal prøves! smiley

• #7   18. nov 2016 "Kald kun på hunden, når du ved den vil komme" ???

Øhhhh ..... smiley :D smiley smiley

• #8   19. nov 2016 Zarah en JRT er ikke "designet" til ikke at slå mindre vildt ihjel. En kaningård for en JRT er simpelthen at tvinge den til noget unaturligt og når indkaldet har været et problem allerede som hvalp, så er det simpelthen for meget forlangt. Det vil kræve super kontrol over hunden og ALT for dyrt i længden med alle de kaniner der skal erstattes

• #10   19. nov 2016 Jeg vil sige at det måske kan lade dg gøre, måske ikke.
    Det afhænger i høj grad af hvilke erfaringer hunden tidligere har haft med at stikke af. Hvis den har fået lov til at fx jage smådyr på egen hånd, kan det være svært at lære den et sikkert indkald hvor der er småvildt tilstede.

Brug de råd du har fået, meld dig evt til et indkaldskursus, hvis der findes et i nærheden og lad aldrig din hund få mulighed for at stikke af. Det vil sige at hver gang du ikke er 100% sikker på at hun kan komme på dit indkald, har du linen på.

Jeg har arbejdet meget med indkald med min tyske jagtterrier-blanding, som inden jeg fik hende havde erfaring med at jage og dræbe katte på egen hånd. Det har været lidt svært at lære hende et pålideligt indkald, men det er lykkedes, så hun kan gå løs en del steder, men aldrig steder hvor der er chance for fx rådyr eller hare.

Jeg har faktisk lige skrevet en artikel om indkald til canis-bladet, som udkommer i december.

• #11   19. nov 2016 Hvis en hund skal lære at komme når du kalder, så skal du have dens navn eller et indkaldsord til at betyde noget godt.
    Start inde eller i haven, lun en flæskesteg og skær den i tynde skiver, stil dig op med hunden lige ved siden af dig, brug dit indkaldsord, fx her eller kom og sig det samtidig med at du serverer en Skive lun flæskesteg, gentag 3-4 gange, nu venter du til hunden kikker den anden vej og prøver så igen med indkaldsord og belønner med flæskesteg så snart hunden vender sit hoved mod dig.
    Det er vigtigt ikke at lokke, det vil sige, tag ikke flæskestegen i hånden før efter indkaldsordet har lydt og hunden er opmærksom på dig.
    Nu kan du så begynde at kalde når hunden er lidt væk, det skal gerne være sådan nu at hunden kommer spurtede så snart den hører ordet og tænker flæskesteg straks;)
    Når du er der kan du begynde at give mere alm godbidder nogle af gangene, første gang du er på udebane med løs hund har du naturligvis flæskesteg med og husk at forstærke dit indkald jævnligt så det bliver ved med at betyde flæskesteg;)
    Obs det er ikke for sjovt jeg skriver lun flæskesteg, rigtig mange står og tjatter med alm godbidder, det er ikke godt nok, det skal være noget særligt som kun bruges til det, lun kogt lever, lun flæskesteg, lune frikadeller m.m, lad være med at bruge den belønning til andet, dit indkaldsord skal simpelthen betyde, skynd dig og kom der er lun flæskesteg klar;)

• #12   20. nov 2016 Det behøver ikke være lunt, alt kød virker på en hund, ALT!

• #14   20. nov 2016 Og så er der også en del hunde, som er pænt ligeglade med om flæskestegen er lun, kølig eller nedfrosset til -18 grader; hvis der er vildt, fært af vildt eller bare den mindste mulighed for noget ikke menneskeligt/hundeligt liv, så kan du for hunden skyld placere flæskestegen lige hvor du har lyst, for den skal ikke have noget af den smiley
    Sådan en hund har jeg og hun har faktisk fået et hæderligt indkald, trods alt smiley

Kommentér på:
Lære voksen hund indkald

Annonce