{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
782 visninger | Oprettet:

Jer med Tollere {{forumTopicSubject}}

Godaften

Jeg vil høre hvordan det er at arbejde med Tollere?

Der er denne dejlige toller på min træningsplads, men det er jo kun én, og måske den er unik for racen.

Jeg synes det er en dejlig størrelse og dem jeg har set arbejde, ja de arbejder så pænt og med flot fokus (og lydløst)

Jeg synes der er så mange bordere i de hundesports jeg kan lide, så jeg vil gerne lære andre muligheder bedre at kende.

Så skriv gerne lidt erfaringer smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med Tollere
  • #2   13. nov 2016 Ja det er også mit indtryk. Smukke er de også.

• #4   13. nov 2016 Det er underholdende at dele hverdag med en Toller, det er lige det der slår mig som det første. Jeg er utrolig glad for at have fået en af racen, og det er bestemt ikke min sidste Toller. Jeg har ikke opfattelsen af at racen som sådan har flere dårlige hunde end så mange andre racer, men til gengæld er det min holdning at der er mange Tollere som er i de forkerte hænder. Nogle af udstillingslinierne vil godt kunne fungere som hovedsageligt familiehund, men det er virkelig ikke normen inden for racen. Og der er ingen tvivl om at en forkert stimuleret Toller er en forfærdelig hund at gå op og ned af.

Man skal være opmærksom på at en Toller træningsmæssigt ikke er en Labrador eller en Golden Retriever, som mange ellers virker til at tro. Tolleren accepterer ikke samme mængde af repetitioner og har et stort behov for at træningen er varieret.
    Gør man sig derimod klart, hvad det er for en hund man har mellem hænderne, så er den fantastisk at træne med. Jeg træner min i LP, tricks og så DcHs program, hvoraf sidstnævnte er vores hovedfokus. Han er utrættelig i træningen og har et enormt drive og masser af drift, som man selvfølgelig skal være opmærksom på at håndtere rigtigt, for ellers går det over i stress. Stress er generelt noget man skal være opmærksom på med Tollerne, de har nemmere ved at stresse end mange andre racer, men igen, tackler man hunden rigtigt, så er det ikke noget problem.
    Jeg kender mange eksemplarer som er lige sådan, men det er også alle hunde som har kompetence hundeførere. Men man skal være klar på at man får en meget aktiv, lalleglad og til tider tosset hund, men er man til det, er det en skøn race.

Det blev vist lidt rodet, men håber det giver lidt mening! smiley

PS. De slapper altså også fint af indendørs! Min er utrolig rolig indendørs og elsker at putte i sofaen!

• #5   13. nov 2016 Tak for dit meget beskrivende og gode indlæg kaskov smiley

• #6   14. nov 2016 Kaskov dækker det meget godt smiley

Jeg træner også DCH's lydighedsprogram med min toller, og rykkede op i A-klassen sidste år.

Hun kan godt være larmende, hvis hun ser andre hunde arbejde, men det er ikke umuligt at få ro på hende. Arbejder hun selv i lydigheden er hun stille, medmindre det er de øvelser der indebærer halsen selvfølgelig smiley . På agility-banen er hun ret gøende når hun løber. Jeg har så heller ikke lagt kræfter i at træne det væk, men tror ikke det er umuligt.

Jeg har generelt en hund der er aktiv ude og passiv inde. Dvs. når hun har fået sovet igennem efter vi har været ude og træne kommer hun oftest med noget legetøj og vil lege, men vil sige at hvis jeg sørger for KUN at lege med hende, og ikke lader mig forstyrre af pc, tlf. o.lign. så drejer det sig måske om 15 min. så synes hun det er okay at underholde sig selv derfra. Så generelt har jeg en hund der er stille og rolig indendørs.

Stressen som Kaskov nævner er noget man skal være indstillet på. En toller kører nemmere op end ned, men når det er sagt, så er det ikke fuldstændig ukontrollerbart. Jeg har først gennem årene med min røde fræser lært mere om hvordan man lige tackler det når det kammer over, så det er MEGET bedre end førhen. Faktisk når det sjældent at vise sig, og ved man det fra start, så er man jo hjulpet mega godt på vej. Men man er altså ikke tabt, hvis man først lærer det med tiden smiley

Jeg har en SUPER læremester i min toller-pige. Hun har lært mig SÅ meget. En toller gider nok sjældent den gammeldagse tilgang til det at træne. Det der med at hæve stemmen melder den pas på, og du får en toller der ikke rigtig samarbejder, men efterhånden bliver denne tilgang jo også udfaset mere og mere smiley
    En toller er ikke en pleaser, men den vil super gerne samarbejde, såfremt du serverer det rigtigt, og dét er en super lækker måde at træne på, synes jeg smiley

Dixie er meget følsom for mine reaktioner, og dvs. at i konkurrencesituationer, hvor jeg bliver nervøs eller en smule fraværende på anden vis, så melder hun sig ud. Det giver nogle udfordringer, men som jeg ser på det, så lærer jeg jo VIRKELIG meget af det! Her på det seneste har jeg arbejdet meget med at hun fx kørte op i en øvelse. Jeg kan nu få hende ned ene og alene ved at fokusere på ikke at køre med op, bevare roen og selv køre ned. Det reagerer hun også på og kører med ned. Så meget signalfølsom hund. Personligt synes jeg det er fedt! smiley

Sådan i det daglige så har jeg en toller der på ingen måde er alles klappe-kage-hund, og det er vidst ret typisk for racen, selvom jeg har mødt et par stykker med en toller, hvor de fortæller at den overhovedet ikke er reserveret.

Jeg synes det er en super fordel at jeg ikke har en hund der løber hen til alle mennesker, eller hunde for den sags skyld. Hun har nok i sig selv og i os der er tættest på hende.
    Det kan være svært for fremmede hundeglade mennesker at forstå at hun altså ikke synes de skal klappe hende. Forsøger de, så gør hun af dem. Når det er sagt, så er der flere der har den rette tilgang, altså lader man hende være og lader hende komme til en er der langt større chance for at hun har interesse i at ville snakke, men det tager nogle år før man får lov rigtigt at nusse hende. Hun vil sådan set bare gerne selv styre afstand og tempo, og nogle af de mennesker der forstår dette får meget hurtigere lov til at have kontakt med hende, og jeg synes egentlig at det er fint at hun gerne selv vil styre det smiley

Mht. børn er hun ikke den mest tålmodige hund, og det tror jeg også er ret racetypisk, men børn skal jo heller ikke kravle rundt på hunden og hive i pelsen, så det ser jeg faktisk ingen problemer i. Vi har oplevet at et vennepars lilledreng fik taget godt fat i hende (griberefleksen), og der blev hun lidt forskrækket og trak sig væk. Hun er ikke pjattet med de hurtige bevægelser, men vi har heller ikke selv børn, men har børn i familien, og jo mere hun er sammen med dem jo bedre bliver hun til at tackle dem, så tror ikke man skal tage det så ilde op. Det er nok mere et spørgsmål om hvad de er vant til smiley

Jeg håber mit svar kan give mere indblik i hvad sådan en rød tosse er for en.

Vil lige tilføje til sidst at jeg stemmer i med de andre. Se dig for inden køb (men med hvilken race skal man ikke gøre det?). Skal du bruge din toller til noget bestemt, så tag en snak med opdrætter og se på hvilke linjer der ligger bag hunden smiley

Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål.

Kommentér på:
Jer med Tollere

Annonce