{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.366 visninger | Oprettet:

Border, lapphund, islænder ?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Vi overvejer at få en hund.
Jeg overvejer meget border, finsk lapphund og Islandsk fårehund.
Jeg er mest opsat på borderen.
Men vil så høre jer der selv har racen/avler (også islænderen/lapphunden) Mener det jeg kan tilbyde er optimalt.

Vi bor i stort hus med ok have i Thyborøn.
Tur til stranden næsten hver dag. Skal med ud til hesten 3-4 gange om ugen. Og vil også komme med på tur når jeg rider i naturen.
Jævnlig mental aktivering i form af lydighedstræning. (En lille smule hver dag, og mere i weekenderne) ligeledes vil jeg gerne træne agility.
En pige på 1.5 år, der vil knuselske den. Og lege og lege og lege smiley

Jeg har altid trænet meget med hunde.
Jeg ønsker i hunden den er intelligent, samarbejdsvillig, har et godt drive der skal udnyttes i lydighed/agility træningen, men også som kan være med når vi tager på tur med hesten. Skal være tæt med sin føre.
Men jeg ønsker også den stadig skal være afbalanceret de dage vi ikk når en masse træning, eller de lange gå ture (ca 1 gang om ugen, når jeg går til gymnastik med min datter)

Når jeg er på arbejde, vil den kunne gå ind og ud fra have/udestue. Men er self i huset med sin familie når vi er hjemme. Når min mand er hjemme fra hav (er fisker), er der nogen hjemme mere eller mindre hele dagen.

Er det for lidt til en border, eller hvad mener i?
Og hvad med lapphunden, islænderen?

Mvh smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Border, lapphund, islænder ??
  • #1   15. okt 2016 Jeg har ikke så meget erfaring med borderen udover den kræver en del, både motion men også mental træning.
    jeg vil tro til den race skal der ihvertfald sættes mindst et par timer af hver dag til motion og mental træning.

    min veninde har en lapphund. ufattelig klog hund! men han behøver ikke en masse motion og træning hver dag, han tager gerne flere dage på sofaen.
    hun har lært ham alverdens tricks, som har taget få minutter for ham at opfange.
    virkelig rar hun med en lang lunte, der finder sig i det meste. Han kan dog ikke med andre fertil han hunde.
    Han vil gerne træne og kan det sagtens, både længe og hårdt og hvis du spørger mig synes jeg han skulle bruges lidt mere end han bliver, man han trives og kravler ikke på væggene af ikke at blive brugt


  • #4   15. okt 2016 Jeg vil mene du kan leve fint op til alle 3 racer, men hvis du vil dyrke agility på konkurrenceplan, så er borderen mest oplagt. Og man bliver altså hurtigt bidt af det der agility smiley Så det har også noget med dine ambitioner at gøre smiley

  • #5   15. okt 2016 Det eneste jeg tænker kan være et problem, er hvis borderen vil hyrde hestene - det kan nok godt trænes væk, men jeg ved ikke om der skal en uddannet træner/adfærdsbehandler på til det.

  • #7   15. okt 2016 Mange tak for jeres gode svar smiley hvis vi beslutter os for en border. Vil vi klart kontakte nogle opdrættere.

    Er der ikke også forskel på de linjer de avler på? Jeh tænker at nogle måske avler meget på hyrdeinstinktet, hvor andre måske avler mere på andre egenskaber ? smiley


  • #13   15. okt 2016 Med verdens bedste kenzie

    Jeg tror bestemt ikk at hyrde instinktet forsvinder. Jeg tænkte bare at nogle linjer måske er mere gearet/større drive end andre? smiley

    Super smukke hunde. Er vild med de lyse. Hvad linje er det?

    Har oplevet bordere hyrde heste. Men tænker det er muligt at undgå hvis den lære det fra start smiley


  • #15   15. okt 2016 De er smukke. Det er self ikk bare det det skal komme an på.
    Men det lyder til borderen kunne være en mulighed.

    Så må jeg jo tage kontakt til diverse opdrættere.
    Avler din mor stadig? Har tilføjet dig, så jeg kan finde dig igen engang. Håber det er ok smiley


  • #17   16. okt 2016 Ved mine to hunde (aussie og islænder) er det 100 % islænderen der er mest problematisk omkring hestene, ganske enkelt fordi aussien er SÅ meget mere førerfokuseret og lydig i forhold til islænderen -jeg er sikker på også islænderen havde kunnet lære at heste ikke må jages/hyrde, hvis der var sat tidligt og/eller mere ihærdigt ind (de er jo indhegnede, hestene altså -og jeg lukker så Reiki væk når hestene skal lukkes ind/ud osv. En mere ihærdig/stædig ejer, havde måske haft helt til at lære ham det).

    Jeg ville ikke være så bekymret for hyrdning af hestene -som sagt: sættes der ind fra start, er jeg sikker på det kan læres, helt som al mulig anden uønsket hyrdning kan stoppes/begrænses.

    MEN og det er et stort men -jeg ville ALDRIG tage min islænder med på ridetur, ganske enkelt fordi ridning + snor er en dårlig kombination. Og selvom du kan læse alle mulige steder at islændere ikke har jagtinstinkt, så er min erfaring at det er løgn. Kigger man mentaltests fra DKK, så vil langt de fleste islændere ganske rigtigt være testet med minimalt jagtinstinkt. MEN hvis der er rigtigt vildt (og ikke bare en klud som bruges til testen) har jeg endnu ikke mødt en islænder der ikke ville jage det.
    Nej de jage ikke så ihærdigt som f.eks. en husky, en støver e.l. ville gøre. Men jage det gør de. Jeg kan have min løs, hvis jeg har 100% fokus på ham, så jeg kan stoppe ham INDEN han får øje på vildtet. Det kunne vi også med den islænder vi havde da jeg var barn/teenager. Men siddende på en hest har du ikke en kinamands chance for at gribe ind, og jeg vil anse det som uforsvarligt, også selvom hunden ellers er sød og veltrænet.

    Jeg har mødt mange, der siger, at deres islænder sagtens kan gå løs alle steder -men det siger de fordi "den jo altid kommer ret hurtigt tilbage"... FOr nej, en islænder jager ikke til den fanger noget. Den jager typisk til den ikke længere kan se vildtet eller til den bare opdager at den ikke kan fange det og kommer så fluks retur -men dette er også nok til, at hunden burde være i snor (eller under skarpere opsyn og kontrol).

    Der findes ganske givet også islændere der KAN lade helt være at jage -men det har helt bestemt ikke været normen blandt de mange islændere jeg har kendt.

    Sorry -det blev længere end det var planen. Håber alligevel det kan bruges smiley


  • #18   17. okt 2016 Det lyder somom du kan tilbyde en hund en fin tilværelse smiley Hvis du synes at hundetræning er fedt, så skal vælge borderen. Jo, bevares man kan sagtens træne med både lapphunden og islændere, men de har bare slet ikke det drive som borderen har. Og tro mig, bliver man bidt af træningen så er det bare SÅ meget federe at arbejde med en race der er lavet til samarbejde og som kan blive ved og ved og ved smiley
    Jeg kender alle tre racer ret godt. Venner og familie har alle tre slags og jeg har haft flere af alle tre slags på hold gennem tiden smiley


  • #19   17. okt 2016 Jeg synes jo Lapphunden er SKØN.. Men har du ambitioner om konkurrencer på højt plan så får du meget mere givet ved en Border Collie.. Man skal arbejde for at holde drive i en Lapphund og det kræver tilvænning smiley
    Selvfølgelig får man ikke alt givet ved en BC, men kontra Lapphunden, så har man et "nemmere" udgangspunkt..
    Aktivitetsniveau tror jeg faktisk at BC og Lapp er nogenlunde ens - så længe hjernen er stimuleret så er det ikke antal KM der tæller, men kvaliteten af de KM - hvis du forstår hvad jeg mener smiley

    Lapphunden gør og vil nok også have tendens til at hyrde hestene, men kender flere der med stor succes har trænet det væk.. Dog på bekostning af hyrde-lysten fuldstændig, men hvis det er det man ønsker smiley

    Det fantastiske ved alle tre racer, sådan rent visuelt, er at der er stor variation indenfor racerne i sig selv smiley Det kan jeg godt lide smiley


    profilbillede
Kommentér på:
Border, lapphund, islænder ??

Annonce