Hund i bur {{forumTopicSubject}}
En del har deres hund i bur, når hunden er alene hjemme, og det fungerer uden tvivl godt for ejerne, men hvordan fungerer det for hunden ?
Gør man det for at forebygge ødelæggelser ( og tro mig.... jeg ved hvad det vil sige at komme hjem til et ødelagt hus ) så symptombehandler man kun i mine øjne.
Der er desuden risiko for at hunden gør skade på sig selv i forsøget på at komme ud..
Hvad hvis der er indbrud ?
Dybt traumatisk for hunden at være spærret inde, mens hele dens verden bliver raseret.
Min mening med hensyn til hunde i bur er vist tydelig, og dette er ment som et indlæg til debat... Ikke til mudderkastning.
Jeg vil vælge at følge med fra sidelinien for at undgå at sige noget "dumt"
Tina
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.401
Lige nøjagtig.
Deler din mening 100% på det punkt. *S*
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 514
Jeg ville ikke selv bryde mig om at sidde i et bur flere timer om dagen og slet ikke hvis jeg i forvejen var utryg.
feb 2006
Følger: 20 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 189 Svar: 2.955
Så beklager... ingen mudderkast herfra... jeg er helt enig ;o)
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
Niño har et bur som han frit kan gå en og ud af, og han kan godt lide at være derinde. Vi bruger det ikke til at lukke ham inde i når han er alene, og hvis han er i buret (med lukket låge) er det kun i kort tid (f.eks. under støvsugning).
Vil med dette bare sige at et bur ikke nødvendigvis er noget "angst-moment" for hunde, men kan sagtens være det modsatte. Det fungerer jo også fint for de mange hunde der er på udstillinger..
nov 2005
Følger: 21 Følgere: 22 Hunde: 4 Emner: 31 Svar: 775
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 19
Jeg har to hunde, begge meget aktive konkurrence hunde... De har derfor brug for masser af ro og hvile.
Min ene hund begyndte at fungere dårligt både fysisk og psykisk, jeg stoppede træningen og startede ingen konkurrencer. Det hjalp dog ikke, flere spurgte om hun var syg og nogle spurgte om hun var meget gammel.
Hun er lige fyldt to år, så gammel er hun ikke. Jeg var hos flere dyrlæger, fik taget blodprøver i lange baner og undersøgt hende fra top til tå. Men de fandt ingen ting.. De sagde at jeg skulle få nogle hvalpe på hende eller få hende stereliseret..
Jeg var ved at opgive håbet om en normal fungerende hund og overvejede at få hende aflivet for psyken var helt slem..
Min træner foreslog at en bekendt til hende kom og så på hende, og det gik jeg med til, vidste han var en dygtig træner inden for politi hunde..
Han kunne ikke gennemskue først hvad det var, men kunne godt se den var helt galt, han spurgte hvor meget søvn hun fik? og jeg kunne bare sige at hun sov aldrig når vi var hjemme og trippede rundt det meste af natten, det vil sige hun kunne kun få sovet når vi ikke var hjemme.
Og da han fortalte at en hund skulle sove mellem 16 og 18 timer kunne vi se den var helt galt..
Han foreslog et bur som var delvis dækket til, da hunde godt kan lide at sove i hule, jeg sagde ikke på vilkår min hund skulle ikke spæres inde, han fik mig dog overtalt.
Det er nu to måneder siden, min hund sover ikke i bur længere, hun lærte at sove trygt via buret og ligger i dag i en hule hvor hun kan gå ud og ind af.
Hun fungere igen og jeg har endda fået kommentaren om jeg har fået ny hund.
Hun er igen blevet livsglad og det er takket være et bur som soveplads i et par måneder.
Så min holdning til buret nu er en helt anden, det har helt klart redet min hund og hvor er det herligt at have hende tilbage.
Vh.Susanne.
feb 2006
Følger: 79 Følgere: 78 Hunde: 6 Emner: 200 Svar: 2.215
tyson var i bur en kort periode. fordi han ødelagde alt men ham gøede også konstant så vi fik klager, han kunne simpelthen ikke slappe af når vi ikke var der..
nu er han ude og går frit rundt, han ødelægger intet mere, og gør heller ikke når der går nogen på trappen.
hans tid i bur fik ham til at slappe godt af. han fandt ud af når vi gik så kunne han slappe af, som han gjorde i buret..
så man kan altså få noget rigtigt positivt ud af det.. men det skal selvfølgelig ikke være altid..
feb 2006
Følger: 12 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 56 Svar: 564
feb 2006
var ellers også imod bur først, og det var altså ikke fordi han ødelagde ting han kom derind, det kunne jeg leve med, det var trods alt kun ting, og mine sofaer osv måtte jeg bare købe nye af.. selv om det var mnage penge i længden
feb 2006
om den er i bur i 3 timer når ejeren går fra hjemmet eller om den er i buret under en udstilling.. en udstillign kan hurtigt vare fra kl 9 om morgen til 7 om aften. så det bliver da også hurtigt mnage timer.
eller når folk lader deres hunde ligge i bilen i sindsyg mange timer
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Hun har ingen og har aldrig haft problemer med at være alene hjemme.
Kassen skal bruges som en "hule" for hende
feb 2006
feb 2006
ja at placere tyson i en kravle gård er lidt svært hihi han kan virkelig hoppe højt, vi prøvede først at lukke ham ud i køkkenet, men vi har ingen dør emn satte så en meget høj kommode og en stige for. men hvem hoppede over.. det gjorde han selvfølgelig..
vi tog først buret en i stuen og havde det åbent så han blev tryg ved det. og meget lidt tid af gangen i starten. til sidst lagde vi et tæppe over buret så der blev lidt mørkt og lidt hule agtigt.. og han gik altid selv derinde.
når jeg kom hjem rejste han sig op. strækkede sig og gabte og så kom han ud. man kunne virkelig se han havde sovet.
hvor normalt sov han ikke når vi ikke var hjemme.
for vores hund virkede det og var en meget positiv ting, buret er for lang tid siden blevet smidt ud. og bliver ikke brugt mere..
han gør aldrig mere, normalt gøede han lige så snart nogle åbnede døren til opgangen vi bor altså på 3. og allerede der begyndte han at gø. og det var jo mange gange om dagen den blev åbnet, og han fortsatte i 15 min ca.
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.276
At ejere kommer hjem dag efter dag efter dag og skælder og smælder, straffer, råber og reagere fordi den dumme hund, der jo godt ved det er forkert (den ser jo selv flov ud når den ser ejeren), stadig ødelægger sin ejers yndlings ting - for til sidst at ende i som afflivet, i dba eller på nærmeste internat uden "forhistorien måske kommer med?
Eller at ejer lære hvordan man lære hunden at være tryg rolig i et bur, som hunden så ligger og sover i ?
Enig!
Det ER symptom behandling. Men ikke alle hunde der ødelægger er angste hunde. Måske hunden stå sig bedre ved et nyt hjem. Måske den ikke gør og eneste "problem" er ødelæggelserne, der så ikke længere forkommer!
Mit budskab er at det ikke altid er så enkelt ude irl, synes jeg.
Nej, jeg er bestemt ikke tilhænger af bur og mine hunde kommer aldrig til at opholde sig i et alene.
Men, står jeg over for ejere der bare ikke vil-gider-orker-forstår at gøre noget alvorligt ved problemets rod (har ikke tid, kan ikke overskue det, tager for lang tid osv osv), ja er det så ikke bedre at de lære hunden at være tryg i en hule/bur og alle så er glade - eller hur?
okt 2004
feb 2006
vi måtte bare prøve alt, synes mange giver for hurtigt op i dag, og skiller sig af med deres problemhund.
nu prøvede vi og det lykkedes.. og vi har en rigtig dejlig hund i dag. som sagtens kan være alene.
og tro mig vi gjorde alt i starten for at vænne ham til at være alene hjemme, men det gik bare ikke..
ville ikke have noget imod at vænde en hund til bur igen, men vil da helst undgå det. hvis det ikke er nødvendigt.
feb 2006
okt 2004
.....fordi den dumme hund, der jo godt ved det er forkert (den ser jo selv flov ud når den ser ejeren).......
Men, hvad mange rent faktisk i ramme alvor siger om deres hund!
......og nu er der mad
nov 2005
Følger: 14 Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 53 Svar: 169
jun 2004
Men hvis jeg skal sætte det op mod hinanden, havde jeg valget mellem en hund der havde det enormt dårlig psykisk eller jeg kunne prøve buret.
I dag sover hun som en sten uden bur og uden at være stresset så det var det hele værd.
feb 2006
når vi var hjemme lukkede vi selvfølgelig ikke... så gik han jo ind og ud som det passede ham
jun 2004
Hvis en hund ikke er tryg, vil den ikke gå ind i buret frivillig, når du så har lukket din hund ind i nogle dage eller uger finder den ud af det er trygt og bruger det nu frivilligt, men en hund der f.eks. er stresset er du nødt til at hjælpe, med at få styr på sig selv. Forstår du det nu?
jun 2004
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg besøgte en "avler" med 3 voksne tæver, 1 han og et kuld hvalpe.
2 af tæverne stod i et bur hver og hvalpene i et 3.
Hvalpene var menneskesky og utrygge ved at være uden for buret.. Det virkede ikke som om de var vant til forskellige underlag som linolium, gulvtæppe, græs fliser.. De turde ikke forlade det underlag de var sat på og havde sår / rødme på poterne...
Hvalpene var 7 uger gamle
Hvorfor har man så hunde ?
Jeg ved godt de der har skrevet i dette indlæg ikke bruger buret på denne måde, men er det ikke uhyggeligt
sep 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 173 Svar: 2.064
pt mister jeg da også nogle ting, senest er mit internetkabel blevet skiftet ud 2 gang, et par bamser og en madrass, er røget ud,
jeg har srlv opdaget at hvis jeg ca 1 time før jeg tager afsted, sender dem ud og søge ting i haven og giver dem ingen gåtur, lukker dem af til kun at være på 30 kvm, så ødelæggelsene på et minimum og tit slet ingen, det samme gælder for at den mindste er renlig
aug 2006
Følger: 45 Følgere: 47 Hunde: 12 Emner: 194 Svar: 1.234
For mine hunde sover i deres bure og er i bur når de er alene hjemme. Og er de med så er de i deres bure i bilen.
Og nej, jeg synes ikke det er synd. Hundene elsker deres bure, de kæmpes om at få lov at komme ind når lågerne åbnes. Glemmer man at lukke et bur, ligger der straks 2-3 hunde i samme bur og putter.
Hundene kommer på gåture, bliver trænet og fræser rundt i haven hver dag. På skift kommer de med 2 og 2 og fræser rundt ude ved hestene.
Om natten er de i bur 6-7 timer og når vi er på job 4-5 timer. Resten af tiden er de ude med os.
Når vores hunde får ben eller griseører, står de ud for hver deres bur og venter på at blive lukket ind så man kan gufle i fred.
Når jeg kigger på mine hunde og ser hvor glade de er for deres bure så synes jeg ikke det er synd.
Og desuden synes jeg det ville være dybt uforsvarligt at lade 4 rottweilere være alene ude når jeg ikke hjemme til at holde øje med dem.
Og jeg mener også at det er uforsvarligt at køre med en hund i bilen der ikke er i bur. En hund på 40 kg bliver til 500g når den kommer flyvende gennem luften ved en katastrofe opbremsning.
Derfor har jeg bure til mine hunde, men jeg respekterer at folk har en anden mening om bure end jeg har.
Stine
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
"Min hund har lige splittet sofaen, så nu køber jeg et bur, og så må den være i det mens jeg er på arbejde fra i morgen"
Ved godt mange hunde er glade for huler.
Og ja selvfølgelig er hunden i bur når den er med i bilen... Det er min også..For alles sikkerhed
jul 2005
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 5 Emner: 64 Svar: 132
Hund i bur