Hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg var tidligere i eftermiddags (ved 15-16-tiden) ude og gå tur med min lille chihuahua hvalp på tre måneder.
På et tidspunkt kører jeg lidt foran ham (jeg sidder i kørestol, og min hjælper kører mig), så han er bagved os. På et tidspunkt kan jeg mærke i snoren, at han ikke går men står stille. Vi vender os om mod ham, og jeg konstatere, at han har fået noget hvidt i munden, som han står og tygger på. Jeg beder min hjælper se hvad det er, og tage det ud af munden på ham, men desværre er det for sent og han når at sluge det.
Med det samme går jeg igang med at tænke over hvad det kunne have været, da vi på ingen måde nåede at identificere det - alt imens jeg går ind og handler ind.
I første omgang tog jeg det ret stille og roligt, lige indtil jeg kom i tanke om, at det måske kunne have været tyggegummi, og at jeg godt tænkte, at det nok ikke var det bedste, når man tænker på, hvor længe det kan ligge inde i os mennesker. Selvfølgelig velvidende, at det også bare kunne have været et eller andet fuldstændig harmløst stykke papir.
Men jeg gik straks hjem og Googlede tyggegummi, og så at det kunne være mega giftigt. Så jeg ringede med det sammen til nærmeste hospitals vagttelefon, og for en sikkerheds skyld tog vi forbi dyrehospitalet, hvor han fik noget at kaste op på - og det skal gives inden for fire timer efter, at noget giftigt er indtaget - men der kom intet hvidt med op.
Så nu er jeg VILDT bekymret for, om der alligevel er gået mere end de fire timer som grænsen var ift. brækmidlet, så det måske er røget videre i hans system og er igang med at gøre skade alligevel... og hvad så? Hvad er der så at gøre?
Han er mit et og alt og min store/lille kærlighed, så ville slet ikke kunne overskue- og holde tanken ud om, hvis han ligepludselig blev alvorlig syg, eller at jeg i sidste ende - og allerværste fald - skulle miste ham.
Hjælp! Hvad skal jeg gøre, og hvad ville I gøre?
(Overvejer lidt at ringe til min egen dyrlæge i morgen og fortælle dem det, og også høre deres vurdering og mening). Har nemlig ikke altid haft lige gode oplevelser på diverse dyrehospitaler (også bl.a. derfor, jeg skriver herinde) - og så er I bare så super gode og søde til gode råd og vejledning herinde ).
(Jeg har en MEGET livlig og nysgerrig hvalp, plus nogle uheld. Så det er derfor, vi har været afsted på de forskellige hospitaler nogle gange).
På forhånd tak for hjælpen fra en meget bekymret hundemor.
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
sep 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
Det er ikke unormalt at unge hunde spiser lidt af alting.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Tyggegummi og tandpasta etc. gemmes herhjemme helt væk, på trods af, at hverken hund eller nuværende kat, virker det mindste interesseret i det, tværtimod.
Men jeg tror ikke, at der er voldsomt meget tilbage, i et stykke tyggegummi, der er kasseret, fordi det formentligt er gennemtygget ...
Jeg ville være mere bekymret hvis det var helt friskt.
Du skal være obs. da reaktionen i nogle situationer, først kommer efter 12 timer.
Kommer der de mindste symptomer på forgiftning (akut og voldsom opkast, slingerhed, kollaps og kramper), så skal hunden selvf. til dyrlæge akut. Det er de typiske symptomer på forgiftning, uanset hvad det skulle skyldes.
Hvad sagde dyrlægen i forhold til at forebygge?
Problemet med xylitol er jo, at blodsukkeret lige pludselig kan dykke fatalt. Så jeg ville personligt sørge for at min hund var velfodret, så blodsukkeret ikke i forvejen var lavt, skulle det begynde at dykke.
Jeg ved ikke om det er det rigtige at gøre, men det er hvad jeg ville gøre.
En anden gang, så kan du selv fremkalde opkast, hvis du tør, ved at give din hund salt på tungen, til den kaster op (men igen, så er det en lille hund du har, og salt/væskebalancen er sikkert meget mere følsom, end hos en hund på mins størrelse).
Snak med dyrlægen om dette, da din hvalp jo desværre æder alt den kommer i nærheden af, og det derfor nok ikke er sidste gang du får brug for, at få den til at kaste noget farligt op. Jo før, jo bedre.
Jeg håber det kun er en forskrækkelse og at der ikke sker yderligere. Men jeg synes du skal snakke med din dyrlæge om, hvad du selv kan gøre fremover, fordi din hvalp har den dumme uvane, og en lille hund er jo bare det mere skrøbelig.
sep 2016
Det værste er jo næsten bare, at jeg ikke har den fjerneste idé om, om der er grundig til min bekymring, eller om jeg lige nu bekymrer mig fuldstændig unødigt, hvis det nu fx. bare har været papir eller liggende, han har opsnappede og guffet i sig...
sep 2016
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.954
Du har før haft emner om at din hunds lyst til at nuppe ALT, når I er på tur, er et mega stresselement for dig. Så jeg vil sige, træn den! Lær den at lade det være!
Jeg har en hund, der går hen og snuser til mad, etc. og så går hun videre. Jeg holder self altid øje med hende og synes jeg hun står for længe og hænger over fx nogle pommes, så får hun lige et "nej" (stille og roligt, self) og så går hun videre. Da min var hvalp puttede hun også alt i munden, et par gange har jeg pillet glas ud af munden på hende, plastic, cigaretskodder etc.
Så det var super vigtigt at træne hende i at lade ting, der ligger på gaden, være.
Jeg har travlt og skal ud af døren, men vil gerne skrive meget præcist senere, hvad du skal gøre, hvilke øvelser der bare skal sidde i skabet for jer, for at I undgår de her situationer
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 54 Svar: 679
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg tror du er mere urolig end adfærden i virkelighed berettiger og tænker, at det at have hund kan blive ret angstbetonet som tiden går.
Der er så mange ting, der kan gå galt, når en hund opfører sig som en hund og det bliver man nødt til at se lidt pragmatisk på, ellers får man svip....
sep 2016
Derudover har jeg snakket med min egen dyrlæge i dag og informeret hende, og hun står standby de næste dage, hvis der skulle blive noget, eller hvis jeg skulle blive alt for bekymret. Så det er rigtig dejligt og dejlig trygt.
Jeg fandt desværre ud af - igennem min egen dyrlæge i dag - at de ikke har gjort hele deres arbejde på hospitalet i går.
Det gjorde mig selvfølgelig lidt ekstra bekymret igen, og derfor er det ekstra dejligt og rart at vide, at hun står i baggrunden på standby, hvis det er..
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.954
I skal lære flere ting:
1) Din hund skal lære at bytte med dig.
Giv ham en halv-kedelig tyggepind, lad ham ligge lidt med den, gå derefter over og tilbyd ham noget, som han lægger større værdi i, når han går fra den oprindelige tyggepind, for at få den anden ting, så tager du tyggepinden. Efterhånden som det går rigtig godt, og han indser, at når du kommer hen til ham, når han ligger med noget, så er det fordi du har noget der er endnu bedre, så begynder du at variere værdierne, således at der er mindre forskel (dog skal det, du tilbyder, altid være mere værd). Når han er sej til det, tager du det med ud og bruger øvelsen her.
2) Han skal lære at slippe det, han har i munden, med det samme, du beder om det.
Når I er indenfor tager du noget legetøj, som den er super glad for, og begynder at lege med, når han kommer og for at lege, så leger I lige et stykke tid sammen, og så stopper du. Et godt øve-eksempel er en sok med knude på og så ruskeleg. Du stopper ruskelegen, men slipper ikke legetøjet, afventer at han slipper, imens du holder det. Ligeså snart han slipper, begynder I legen igen, og her må han gerne vinde legetøjet, så han bliver ved med at synes, at det er sjovt. Denne øvelse skal også gøres sværere, efterhånden som han forstår den, og I bliver seje til den. Og du kan koble et ord på den til sidst. jeg bruger "tak", når jeg siger tak, så slipper min hund - altid. Jeg vedligeholder øvelsen, selv nu hvor hun er tre, for det er så vigtig en øvelse for os (min hund har ressourceforsvar overfor andre hunde, og her har det været guld, at den øvelse har siddet perfekt).
3) Han skal lære at ignorere ting, der ligger på jorden:
I starten sætter du situationen op, lægger noget, som er lækkert (men ikke sindsygt lækkert i starten) på jorden (eller en tallerken, hvis I fx er indenfor ) og så har du ham i snor, lader ham se det lækre, når han trækker over imod så lader ham ikke få snor nok til at nå det lækre, istedet venter du på han fravælger det lækre og (helst) kigger op på dig, men andre steder hen er også fint i starten. Når han fravælger det lækre får han noget super lækkert af dig -> fravalg af snack på jorden betyder snack ved mor
Når han er super sej til det, kan du gøre de lækre ting endnu mere lækre og sværhedsgraden bliver mere.
Jeg har åbenbart koblet et ord på, (ad-ad) som jeg fx bruger hvis min hund går over til fx en død-rotte, som jeg slet ikke synes hun skal snuse til, så fravælger hun den og kommer over til mig med det samme.
For mig har en kombination af de her ting fungeret super godt
Og NEJ jeg synes VIRKELIG ikke du skal begynde at give din hund mundkurv på!! For det første skal sådan en OGSÅ tillæres, den lægger man ikke bare på en hund! Og for det andet, så er den eneste, der kunne være funktionel (og som der bliver linket til her) ALT for lukket til at hunden skal have den på i længere tid ad gangen. ISÆR i den her varme!! Det er en type mundkurv, som dyrlæger bruger kortvarigt til hunde, som kan risikere at bide, når der udføres ting på hunden, som gør ondt. Det er IKKE beregnet til at have på ret længe ad gangen!
Mundkurv i sig selv giver også din hund problemer ift. andre hunde, så ISÆR taget i betragtning af hundens alder, skal du LADE VÆRE, da din hund har brug for at kunne kommunikere med andre hunde og være social sammen med dem.
Istedet, så hold den i en kort snor (her mener jeg omkring 1m, det vil jo gøre den går lige op ad din kørestol), når I går i områder, hvor der er risiko for at den finder noget. Og så lad den have en løsere snor/være fri, når I er på større græsarealer, hvor risikoen er mindre
Held og lykke!
Hjælp!