{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det ok, eller ikke ok
  • #1   3. aug 2016 Jeg synes at det er forkert.. smiley

• #2   3. aug 2016 Nogle af arterne kan jeg forstå at man vil have udryddet, da de formere sig aggrasivt og ødelægger vores fauna.

eks muntjak, den er så lille at den er svær at se, men den formere sig eksplosivt, og æder alt på sin vej. Det samme gælder uldhåndskrappen, den er også grumt stor smiley
    Bjørneklo har af alle dage været uønsket, så væk med den skumle plante.

Sumpbæver kan jeg ikke forstå, da man har lavet et projekt hvor man netop har beskyttet et område med sumpbævere, og var glade for at den var kommet igen i vores natur. Den har været her før, men har været udryddet.

• #3   3. aug 2016 Det er ok!
    Synes dog bæveren skal have fred! (konen hedder Bæver til mellemnavn)

• #5   3. aug 2016 Jeg synes det er ok, det er jo ikke arter som selv har kæmpet sig herop, men ofte er kommet via mennesker som har medbragt dem og evt. dumpet dem. Især skildpadderne - de er nuttede og små i dyrehandlen og koster 50kr, men vupti er de altså vokset sig til 20-25cm og er ikke sjove mere.
    - Så er da kun glad hvis de ikke kan købes i dyrehandlen mere.

Næsebjørne og vaskebjørne var så populære hos private en overgang, kunne godt forestille mig hvis mange ikke havde hegnet korrekt og mistet nogle dyr etc. - skal man overhovedet være registreret for at have haft disse dyr? smiley

Dog kan det så ærgre mig, at man ikke sætter samme fokus på de ejerløse/vildtlevende katte i Danmark, det er vel på sin vis også en invasiv art, der truer mange små dyr, gnavere og fugle? (Ikke at jeg synes katten skal udryddes! Men mere kontrol...)

• #6   3. aug 2016 Tjaa jeg er ikke biolog. Jeg aner ikke særlig meget om det. Men jeg håber, at dem der beskæftiger sig med det, ved hvad de taler om. Jeg er da i hvert fald ikke en af dem der skriger op over at "sådan en sød lille hjort" (hvad var det nu, den hed?) SKAL have lov at leve og det er sååå synd....

• #8   3. aug 2016 Tror ikke det er sumpbæver der er blevet lavet et område til, men alm. bæver - sumpbæveren hører ikke til herhjemme og ødelægger en del på sin vej.

• #9   3. aug 2016 Det er helt iorden.

• #10   3. aug 2016 Nåå ja det var muntjak den hed - læste lige dit indlæg TG - og der var bare RAMASKRIG over at den nuttede hjort ikke skulle have lov at leve og mennesker var sååå onde mod dyr smiley smiley

• #12   3. aug 2016 BATDOG: Kan det ikke være fordi det er en EU liste der nævnes? Jeg mener mårhunden var/er en del af et separat EU/Skandinavisk projekt.

• #13   3. aug 2016 Synes det er helt ok og også helt nødvendigt.

Til gengæld bliver jeg træt, når dansken går bananas over dyr, der er kommet hertil naturligt og selv er vandret ind.
    Dem synes jeg vi skal lade være - også selvom det er lidt besværligt for os....

*Hilsen en, der edderbukme kæmper med Japansk pileurt, som efter efterhånden 10 år med intensiv nedkæmpning stadig spirer år efter år.....*

• #14   3. aug 2016 Ja det var muntjak, og ja en ser sød og uskyldig ud, men det er den desværre ikke. Jeg kan som batdog også undre mig over at mårhunden ikke er med på listen.
    Måske fordi den er hjemmehørende i naturen i nogle af eu landene, som en del af faunaen, og har altid været det, jeg ved den har eksisteret i det sydlige af polen i rigtig mange år, hvor den af og til optræder i så stort et antal at den er en pastilens.
    Og ja, jeg fik lige forvekslet alm bæver med sumpbæver, det var lige en upser.

Bent gør en heftig indsats mod bjørneklo, jeg har da pt 4 sække bjørneklo stående i gården, som er høstet ved Balle strand.
    De skal brændes af sammen med det flyvehavre der er høstet i langebæk.

• #15   3. aug 2016 Her er hele listen - og der er mårhund også med smiley

http://svana.dk/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/invasive-arter-i-danmark/sortlisten

(2008 - de nye er ikke med på listen)

• #18   3. aug 2016 Enig Batdog - det er jo et fælles ansvar, vi har.
    Således med alle planter på sortlisten...

Men jeg må nok indrømme, at jeg nok ikke kommer til at bekæmpe hybenrosen - og det af sentimentale grunde. Så jeg er lidt dobbeltmoralsk der smiley

• #19   3. aug 2016 Tænk jeg troede man lærte om flyvehavre og coloradobiller i skolen og at der er anmeldelsespligt? Det gjorde vi da for mange år siden, men nu boede jeg så godt nok også ude på landet.

• #20   3. aug 2016 Synes det er helt fint at de forskellige planter og dyr på listen skal fjernes.. De hører jo ikke til her..

• #21   3. aug 2016 Jeg anede intet om flyvehavre (eller japansk pileurt) før jeg flyttede på landet..

Ikke meget undervisning der...

• #22   3. aug 2016 Jeg aner ikke hvad flyvehavre er smiley - hvorfor er det "ødelæggende" ?

• #24   3. aug 2016 Personligt synes jeg at man også burde udrydde Clematis.. smiley

Hold kæft en lorte plante !

• #26   3. aug 2016 Nej nej.. Clematis..
    Kan satme ikke få bugt med lortet.. smiley Det er over alt ! smiley

• #28   3. aug 2016 Kan se i er meget enige her smiley
    Ja jeg ved så ikke helt, hvad jeg selv syntes, om nogle af arterne

• #29   3. aug 2016 Elsker clematis, men er elendig til at få dem til at brede sig *GGG*

Efeu/vedbend er jeg også svært glad for selvom vi da også har områder, hvor de er lige livlige nok smiley
    De er nu gode til at dække over ting, der ser kedelige ud...

• #31   3. aug 2016 Det her er flyvehavre ( billedet er just taget ude i gården hvor jeg har 5 sække stående )

Flyvehavre breder sig som en steppebrand, der er ingen næring i det, og dyrene kan ikke fordøje det, så når møddingen ender på marken kommer flyvehavren igen.

profilbillede
  • #32   3. aug 2016 CH - Du kommer bare og kidnapper mine Clematis.. smiley

De er i græsset og i hækkene og breder sig konstant.. smiley

• #33   3. aug 2016 Brombær burde komme på listen smiley

I alt fald den vilde brombær smiley I sidste uge hvor vi klippede cypres lignede Bent en der var blevet overfaldet af en kat på benene pgå alt det brombær der er ude i kulturen smiley

• #34   3. aug 2016 Arrgh - Carina, sådan har vi det med snerler... køn køn lille sag, men de æder ALT.

• #35   3. aug 2016 Jeg tænker bare, ja ja EU, men hvem sørensen skal sørger for det, samt holde øje med planter og dyr er væk,, god fornøjelse,, det kommer aldrig til at ske, ikke 100% ihvertfald

• #37   3. aug 2016 Fint med mig. Sumpskildpadder hører ikke hjemme i de danske søer ! Man må jo tænke på at hver gang en ny art bliver udsat her i Dk. Så truer den en anden, oprindelig art.
    Ved bl.a at England har store problemer med at de store grå egern, efterhånden har udryddet de oprindelige røde egern. Det ønsker jeg ikke skal ske her i DK.

• #45   3. aug 2016 Hybenroser er også en del af min barndom fra Vesterhavsegnen - kan huske vi lavede "parfume" af blomsterne og "klø-krudt" hybenene. smiley

Grunden til at den skal udryddes er at den spredes utrolig nemt og danner store, tætte krat der fortrænger lyset og udkonkurrerer andre arter, men smuk det er den - det synes jeg også japansk pileurt og rød hestehov er - og jeg ville ønske at mine clematis voksede som ukrudt. smiley

• #46   3. aug 2016 Bortset fra at hybenrosen ikke bare spreder sig i din egen have smiley den spreder sig som fanden!! Ja det er da også nostalgisk for mig, og minder mig om min barndom oppe i sommerhuset, men sorry, den kan være/er altså virkelig et helvede især her ved vesterhavet...

• #47   3. aug 2016 M.I - ej hahaha, jeg har lavet SÅ meget "parfume" af de blomster som mindre smiley smiley

• #54   3. aug 2016 Er fasanen ikke indført fra fjernøsten? Den får vi nok ikke udryddet foreløbigt. Denne kalkunens endnu mere debile halvfætter/-kusine er med til at sikre succesoplevelser selv blandt de mest tumpede jægere.
    Jeg er så lyksalig selv at kunne opleve denne gokkefugl på allernærmeste hold. I skumringen under mit smukke, måske invasive valnøddetræ spankulerer den kaglende rundt, som havde den netop færdiggjort blueprintet til den dybe tallerken. Retarderet og skrydende - god cocktail smiley

PS! Landets fedeste ræve bor også her. smiley

• #55   3. aug 2016 Åh... forbyd endelig den hjernedøde fugl smiley Mage til tumpet kræ skal man nu godt nok lede længe efter smiley

Jeg har en fasanvoliere 50 m fra min have af, så jeg muntre mig gevaldigt med at pille de dumme kræ ud af munden på mine hunde, hvert år i slut august og beg af september smiley

Af og til spekulere man på, hvad guds mening, ærlig talt var, med at skabe så dum en fugl smiley smiley

• #56   3. aug 2016 Ej heller den asiatiske hveps, skal vi have:
    https://www.youtube.com/watch?v=2P7Q1ncgcoY

Dejligt, at de ordner møget i Sydeuropa

• #58   3. aug 2016 Kan vi ikke lige få skvalderkålen på .... så går jeg ud og fortæller den at den er udvist af dk .... eller bare fra min have ....

• #60   3. aug 2016 @ Minion .... du må få mit .... og du kan høste flere gange på en sæson ...

• #62   3. aug 2016 måske jeg skal have kaniner gående langs hækken, er ikke sikker på det kommer til at foregå uden kommentarer fra skotterne smiley

• #64   3. aug 2016 Jeg har både ulovlig plante og og snegl i mit akvarie.

Henholdsvis cabomba, og min lilla mysteriesnegl, døbt lektor blomme på af farven...

Men jeg må jo gerne eje dem, men ikke brede dem..

• #65   3. aug 2016 Minion : Kom hid... Her må¨du høste alt det skvaderkål du vil, ganske gratis smiley

Så slipper jeg også for at sparke polakkerne til at sprøjte dem ud, og hidse mig op over de kommer for tæt på mine roser smiley

• #67   3. aug 2016 Jeg vil altså heller ikke af med skvalderkål, det smager fantastisk i en salat smiley Og mine marsvin elsker det smiley

• #68   3. aug 2016 Altså hvis der er nogen som vil have noget kvikgræs, så er I velkomne til at komme og grave det op. smiley

• #69   3. aug 2016 Jeg ville så gerne have en havedam på et tidspunkt med en masse forskellige sumpskildpadder, helst ikke de der snapturtles smiley men bare helt alm. så som guløret terrapiner, men de er ulovlige nu smiley og skal udryddes

• #71   4. aug 2016 Ikke desto mindre er de blevet ulovlig gjorte, folk som ejer dem på nuværende tidspunkt skal sørge for de ikke stikker af eller yngler og dem som er i dyrebutikker må sælge dem de har indtil, og jeg mener det er november. Så det slut og de er blevet ulovlig gjorte i Danmark smiley import forbudt

• #75   4. aug 2016 Det er det jo så lidt alligevel for dette betyder jo at man hverken må købe, sælge eller avle på disse dyr.

Og så er de jo umulige at få fat i...

• #77   4. aug 2016 Næ, ikke hvis man er ligeglad med forbuddet. Så kan alt jo skaffes smiley

• #78   4. aug 2016 Jeg er 100% på at jeg til den tid sagtens kan skaffe mig en, eller 10 skildpadder, men det ændre ikke på de er ulovlige til den tid smiley
    Eller rettere, de er ulovlige nu smiley

• #81   4. aug 2016 Må man ikke ærgre sig over at man skal gøre sig til forbryder for at anskaffe et kæledyr?

Ikke at jeg på nogen måde er uenig i den prioritering, der er gjort, men jeg synes det er ganske ok at folk ærgrer sig over at de ikke længere legalt kan dyrke deres hobby.

• #83   5. aug 2016 Nogen af de invasive arter har jo andre konsekvenser end blot konsekvenser for vores hjemmehørende flora og fauna fx den asiatiske hveps. Vores honningbier har det trængt nok i forvejen med mangle på vilde blomster i vores ret fattige natur og store arealer med monokulture af noget bierne ikke kan bruge til noget som helst. Det er faktisk sådan at bierne lige nu sulter i store dele af landet. Uden bier er der store dele af det vi høster her i landet der ikke vil give noget udbytte/meget mindre udbytte: fx kløver, raps og æbler. Vores honningbier har ikke brug for endnu flere udfordringer.
    Men ja, man glemmer lidt af mange af de arter vi betragter som hjemmehørende i virkeligheden er indførte arter, som faktisk har trængt andre arter tilbage. Fx fasanen, der bla. deler levesteder med agerhønen. Ahorn, der skygger andre træer væk i vores skove.
    Fasanen slipper vi så nok ikke af med, da der er store økonomiske interesser forbundet med den i forb. med jagt......

• #85   5. aug 2016 Ps og så er vores gule honningbier jo rent faktisk også en indført art smiley

• #88   5. aug 2016 Hrem... nu skal jeg så lige kloge mig lidt smiley

Rent faktisk lavede man et projekt på Rosenfeldt, for en del år siden, i 1999, var der en som hed Susanne der var skytte på Rosenfeldt. Og hun havde indført at man ikke måtte skyde hønerne under jagten, kun haner.
    I løbet af få år havde de faktisk en naturlig bestand af fasaner på Rosenfeldt.
    Da Susanne stoppede, blev planen droppet og jægerne skød igen til højre og venstre, så de er tilbage på fasan-udsæt igen.
    Men det kan godt lade sig gøre, at få dem avle selv smiley

Kommentér på:
Er det ok, eller ikke ok

Annonce