Online Tilmeldt:
28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.313
sterilisation eller ej (endnu en om Rosa) {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt jeg nu har lavet flere tråde omkring sterilisation af Rosa, men nu er jeg altså igen i tvivl.
Jeg synes det er en stor operation på en så lille hund, men samtidig har jeg jo også hørt hvor godt det skulle være sundhedsmæssigt.
Min første begrundelse til at få hende ordnet, var fordi vi jo har Lucky, så ville ikke have en tæve i løb, selvom han er kastrat, men hun er lige blevet færdig med sin anden løb (igen en hvid løbetid) og han reagerede ikke det mindste, det gjorde andre hanhunde tilgengæld.
Rosa ændre sig på ingen måder når hun kommer i løb, og sidst var hun en smule falsk drægtig, ved at hun fik minimalt mælk i 2 patter, men det påvirkede hende ikke overhovedet og dyrlægen sagde det var så lidt at det bare skulle gå væk af sig selv, hvilket det også gjorde.
Rosa gik i løb sidst i maj denne gang, og har endnu ikke vist tegn på noget, men det er selvfølgelig også lidt tidligt endnu.
Men nu er jeg simpelthen i tvivl om den store operation er det værd? vi har jo tydeligvis ingen gener når hun er i løb og man mærker det ikke på hende overhovedet. hun er 1½ år gammel og har været i løb 2 gange.
Er det sundhedsmæssige så godt at det er værd at slæbe en sund og rask lille bitte hund igennem en operation for ?
Hvad ville i gøre hvis i stod i mit sted?
Jeg tænker jeg vil skrive og spørge min dyrlæge, men i plejer at være så erfarne og kloge herinde at jeg også ville høre jer ad
P.S. det handler på ingen måde om pengene, jeg har sparet sammen til det, det er udelukkende et spørgsmål om hvad der er bedst for Rosa.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.633
vil sige mht, falsk drægtighed, at så er det min fornemmelse at den slags bliver værre med alderen, de unge hunde har sjældent så store problemer med det ikke alle oplever det, men nogle gør jo .....
Vil sige jeg er absolut for sterilisation grundet de helbredsmæssige gevinster, men skal du have nogen gevinst i forhold til mindre risiko for brystkræft, så er det nu det skal ske, jo flere løbetider jo mindre gevinst lige i forhold til det ....
der er denne forholdsvis nye tråd :
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/657012-sterilisation
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.313
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.144
feb 2011
for øvrigt er det vel ikke en større operation på en lille hund, end på en stor hund, så det er nok ikke det der skal være afgørende
nov 2012
Men jeg tror vi gør det, det lyder til det er det bedste for Rosa, og vil bestemt ikke ende med en syg hund og fortryde at vi ikke gjorde.
feb 2011
nov 2012
Men ved Rosa håbede jeg jo lidt at få en rigtig løbetid anden gang, men den var hvid igen, hvilket gør det enormt svært at vide præcis hvornår hun er i løb
jeg ringer dog til dyrlægen torsdag, håber jeg kan få en tid i næste uge, vil gerne have det overstået inden jeg skal på kursus, så jeg kan være hos hende 24/7 den første uge. Hun kommer ikke til at være alene uanset, men vil gerne være hos hende
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Der er altid bedre chancer for at en ung, sund og rask hund overlever sådan en operation, end en ældre hund med livmoderen fuld af betændelse.
Men beslutningen er din, for der er altid en risiko, ved at få bedøvet en hund.
nov 2012
nå men så ved jeg da at hun skal steriliseres om 3 mdr
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
sterilisation eller ej (endnu en om Rosa)