6.230 visninger
|
Oprettet:
Usynlig hegn {{forumTopicSubject}}
Hej her inde.
Jeg kan ikke finde så meget information på dette emne.
Men jeg kan se vi er kommet meget længere i udviklingen med systemet.
Så vil høre om der er nogle som har mere erfaring med dette, og ikke bare teorier.
Vi har en ældre hund, og den strejfer konstant, og vi ønsker ikke at den skal være i snor heletiden.
Heller ikke at sætte 3 km hegn op, ja det er en kæmpestor grund.
Mvh
Jackson
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hvis du med usynligt hegn mener stødhegn i jorden, så er det ulovligt.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.845
Hegn er simpelthen den eneste fair og etiske korrekte løsning for både hunden, naboer og vilde dyr, når ikke det er lykkes at lære hunden at blive på grunden.
mar 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 33
Personligt ser jeg ikk problemet i det hegn, da hunden hurtigt lære hvor den kan gå til, og ikke går ud hvor den vil få stød med halsbåndet på.
Og jeg syntes bestemt det er bedre hunden ville få et stød, hvis den overtrådte grænsen, som at den løb op på eks vejen og blev påkørt.
Nu har vi mistet to hunde som pludselig har været stukket af op på en hovedvej og er blevet påkørt, den ene gik der flere dage inden vi fandt da den var røget helt ned i en grøft, hvor vi ikk ku se den fra bil da vi ledte. Den anden havde flere brud i bagpartiet og måtte aflives.
De har været igennem store smerter i forhold til og ha vidst hvor de måtte gå til via et halsbånd i mine øjne.
aug 2016
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 4
Men når jeg læser om det i udlandet, er folk glade og anbefaler det med 5/5 stjerner.
aug 2016
Jeg ønsker også bare han skal løbe i haven og lege, men uden jeg skal stå der 5 timer og følge med.
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
mar 2009
Vi bor på landet, så vores hunde skulle også gerne ku nyde det frie liv med en masse plads uden vi skal ha øjne på dem konstant.
Heldigvis har de to hunde vi har nu ikke den trang til og udforske naboer osv, så vi har ikke behovet for hegnet, men blev det et problem så ville overvejelserne være og prøve det, tror jeg. Det kan købes forholdsvis billigt i udlandet hvor det er lovligt.
okt 2006
I mange lande har man ikke den samme generelle viden om hunde, adfærd og træning som vi har her hjemme.
Forestille dig scenariet hvor din hund strejfer, får stød og bliver angst, løber og kan nu ikke komme hjem igen, fordi den får stød på vejen hjem...
Du aner ikke hvad du indlærer din hund. Hunden kan ikke forklare smerte uden grund, og selv om tanken er at hunden skal forbinde det at forlade matriklen matriklen med ubehaget, det kan du ikke kontrollerer. Hunden kan kigge på dig, andre personer, høre en bestemt lyd, dufte noget bestemt og koble smerten på dette istedet. Du kan ende med at stå med en tiggende bombe af en hund, du selv har skabt..
mar 2009
okt 2006
jun 2009
Jeg bor altså også på landet med 150 ha marker i baghaven, men det forhindrer mig sørme da ikke i at hegne hele haven ind Så selv på landet kan havehegn bruges
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.120
Og ja, heldigvis er den slags ulovligt.
Jeg håber TS er en troll...
mar 2009
Nu har vi heldigvis IKKE brug for det til de hunde vi har, men for mange år siden havde vi en hund (rottweiler) som ikk ku finde ud af og blive hjemme, og der skulle ret højt hegn til for og holde den inde, samt vi faktisk gerne ville at vores hund ku følge os der hvor vi var på grunden, men det ku den ikk altid med indhegning. Vi ku ikk få det til og fungere og skulle hegne hele grunden ind med højt hegn da vi bor på landet og har heste også, så med højt hegn blev den lidt afgrænset for de andre aktiviteter på grunden, det tror jeg som heller ikk altid hunden syntes var det sjoveste.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.390
mar 2009
Derfor skal må ikke blande andre landes quickfixes ind i DK!
Din hund keder sig, derfor strejfer den. Giv den en mindre indhegning og noget at lave, så skal du se glæde hos din hund.
Stødhegn får de fleste hunde til at skynde sig igennem, og derefter nægte at gå tilbage pga stødet. Totalt bagslag!
Så vælg nu bare den kloge løsning.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Hvordan lærer den dette? Hvis den tilfældigt i chok hopper på den anden side af den usynlige grænse og forbinder dét at gå ind i haven igen med ubehag? Hvis den tilfældigvis snuser til jorden samtidig og du derfor lærer den at associere dét med ubehag? Hvordan lærer du hunden, at den skal vende om, og hvordan kontrollerer du hvad den associerer smerten med?
Held og lykke med at styre det
Nej, det ville jeg for det første slet ikke udsætte min hund for, og så skal man fandme være KNALD skarp hvis man skal have situation og hundens reaktion helt under kontrol, som Ginne siger.
Hvorfor ikke bare hegne noget af din have ind?
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.483
Mit hjerte bløder for de arme dyr, som skal leve hele deres liv i angst.
I stedet for at torturere hunden, så find et nyt hjem til den og lad være med at anskaffe dig en ny.
Skulle du gøre alvor af at bruge et ulovlig hegn, så håber jeg at der er en eller anden som melder dig.
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
For dælen da.
Undskyld. Men helt ærligt. Det er da hundeejerens ansvar at hunden ikke render væk og bliver kørt ned, og eftersom de usynlige hegn er ulovlige, så lad dog være med at bruge dem.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Ja men det er for at undgå, at hunden strejfer og bliver påkørt... nej det er dovenskab, og så kan man da lade være med at anskaffe sig en hund.
dec 2008
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
Derudover så bør man da tænke lidt over HVORFOR hunden stikker af. Ofte handler strejferi jo om at hunden simpelthen dødkeder sig. Der er alt for mange hunde der bor på en dejlig stor grund på landet som stort set aldrig ser andet end den grund og ikke modtager nogen former for mental stimulation.
dec 2008
mar 2009
dec 2008
mar 2009
Jeg kender flere idag som bruger det hegn hvor jeg ser en glad og trivelig hund når vi kommer, de ved blot hvor langt de kan gå med, og længere er den ikk.
Jeg ku ikke drømme om og melde dem for og bruge deres hegn.
Ja ja nu er jeg sikkert også dyremishandler, fordi jeg ik reagere på noget loven siger er ulovligt selvom det faktisk fungere i praksis!
dec 2008
Ja at give sin hund stød via det hegn her er mishandling.. derfor det er ulovligt.
Ja nogle ejere er åbenbart ligeglad med, at deres hunde får unødvendig stød.
apr 2008
Det lyder lidt som om du tror, at hunden automatisk kan ræsonnere sig frem til, at når den får et tilfældigt stød ud af det blå, så er det fordi at det her er et usynligt hegn og den skal blive inde på grunden.... men realiteten er at du LIGE så let kan komme til at straffe den for at snuse til jorden fx.
At man vil udsætte sin hund for det er én ting, som jeg ikke forstår, men at man sætter hunden i en situation hvor man ikke har kontrol over den straf der tilføres, hvor man ikke kan styre timingen af ubehaget.... og mener at dette er en skidegod løsning..... så har man sgu mere end ualmindelig dårligt styr på helt basal indlæringsteori
aug 2016
Vores hund er en Jack russel terrier, og alle jer med en Jack russel vil vide at de er så meget deres egen herrer, at hvis han vil strejfe så gør han det. Det skal siges at vi også har en finsk laphund som udemærket ved hvor grunden stopper, han løber aldrig væk.
apr 2008
Og du svarer: "Forstår de delte meninger, ved også det er ulovlig i Danmark. Men når jeg læser om det i udlandet, er folk glade og anbefaler det med 5/5 stjerner."
Nå, jeg opfattede det ellers som om du netop bekræftede, at der var tale om at hunden fik stød når den "træder ud"
Et halsbånd der vibrerer er så vidt jeg ved ikke ulovligt i Danmark..
feb 2013
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.483
Jo, det er et stød halsbånd/hegn, at man kan indstille det fra at vibrere til at give virkelig stærke stød gør det ikke bedre.
Og selv om det kun vibrerer, så er det ULOVLIGT.
Inden du anskaffede dig en Jack Russel, burde du måske have undersøgt hvad sådan en fætter kræver.
Jeg mener stadig at du skal finde et andet hjem til den frem for at torturere den med ulovlige remedier.
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
Der kan blive listet nok så mange argumenter for det modsatte, men den psykiske belastning man udsætter en hund for, ved at give den stød, uden at den ved hvornår det kommer, er så ødelæggende for hunden at INTET argument er godt nok.
Øv at nogle overhovedet kan overveje det !
mar 2009
Jeg ved de bliver vænnet til det ved at vise hunden at når der kommer lyd skal den vende om, så hunden bliver kaldt længere ind på grunden igen.
Så altså direkte stød som eks heste får er det slet ikk i samme grad, synligt eller ej.
Vi har heste, og selvom de kan se hegnet sker det da med mellemrum de kommer til og røre hegnet.
dec 2008
mar 2009
Om i syntes det er synd eller ej, så har jeg en erfaring der har virket på de hunde jeg har set have dem på, og det syntes jeg er bedre end risikoen for de evt bliver påkørt.
Stopper diskutionen her, for enige bliver vi aldrig.
dec 2008
Nej du kan ikke få ret, når du går ind for mishandling af dine hunde.
mar 2009
Men hvis man bor på landet og har sine hunde frit kan man træne nok så meget uden og stole 110% på de aldrig ku finde på og udforske verden lidt udenfor grunden, nogle hunde ligger det bare mere til end andre, og deres instinkt kan man ikk fjerne helt.
Men du er garanteret typen som lufter dine hunde i snor hver dag!! Så er problemet jo ikk så stort, så ved de fleste vel hvor de har deres hund!
dec 2008
mar 2009
Er der mon andre end dig som er egnet til og ha hund???
dec 2008
mar 2009
apr 2008
Ej... ej vent.... jeg kommer lige med en HELT skør idé..... hold da op.... hvad med..... et HEGN?!?! :)
mar 2009
apr 2008
Hvis man ikke vil have at ens hund bliver påkørt så ER der jo andre muligheder end bare at lade den rende...
okt 2006
Tænk hvis andre med større dyr havde den tilgang til det. Jeg køber 5 heste men gider ikke hegne min grund...
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Det er MEGET billigere at give hunden stød end det er at indhegne en stor grund fysisk.
Længere er den jo ikke...!
aug 2016
Ikke mange som ren faktisk har prøvet den, som jeg efterlyste.
Dog en masse teorier, hvilket jeg ikke komme meget længere med, da folk ikke ved hvad de snakker om
Jeg smutter ud af tråden nu, da det nu bare er blevet mudderkast,
apr 2008
apr 2008
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
jun 2009
Så kan man sørme da lige så godt tegne en streg i jorden med en pind og så lære hunden at vende om når den ser den. Men uanset om det er en lyd(stød) eller en streg så ændrer det jo ikke på at hunden uden problemer kan komme ud på den anden side. Et ordentligt hegn der imod.......
apr 2008
Og siden der jo åbenbart slet ikke er tale om stød alligevel, så kan du godt droppe det usynlige hegn Steffan - det vil IKKE holde din hund på grunden med en lyd fra halsbåndet! Fysisk hegn = problem solved, så let er det
feb 2013
Nej, for man kan jo ikke vide noget om noget man kun har læst om: Man er pinedød nødt til at gøre sine egne erfaringer...... Gad vide hvad jeg egentlig brugte 6 år på uni for ? Min uddannelse omhandlede bl.a. dyreadfærd så jeg ved udmærket hvilke mekanismerne, der får et 'ikke-el-men-kun-irritations-halsbånd' til at virke og hvilke ulemper, der er forbundet med at bruge det, set fra hundens synspunkt. Der findes massere af forsøg der dokumentere at brug af den slags 'opdragelse' er en rigtig dårlig ide set fra hundens synspunkt. Det er nok for mig.
For øvrigt så gad jeg da nok vide hvordan i der er fortalere for det egentlig lære hunden at det vibrerende halsbånd og den irriterrende pive-lyd betyder at nu må den ikke gå længere ?
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
For at den slags skal virke, så kræver det at ubehaget er større end den fordel hunden opnår ved sin adfærd.
Og jeg er ked af det, men en strejfende hund ser STOR fordel i at smutte og komme ud og opleve.
En vibration i et halsbånd er den fuldkommen helt og aldeles ligeglad med, medmindre det er en virkelig sølle hund. Og er det tilfældet er det arrangement der nok overkill, der skal bare et nej til...
Hvorfor dog forsøge at stikke folk blår i øjnene?
Og så er vi ved stød - mange har nævnt det ufatteligt uretfærdige i, at hunden ikke kan se afgrænsningen og derfor gentagende gange må få rap før den har koblet lyden (advarslen) med ubehaget.
Dertil kommer at det ikke er helt uden risiko fysisk. Der er ikke så mange der tænker over det, men stød giver en øget risiko for udvikling af epilepsi - kindlingeffekten.
Mange finder sikkert at det er en risiko der er værd at løbe for at undgå det uæstetiske i indhegnet grund og det arbejde, der ligger i sådan et projekt...
Men det er dælme da ikke for hundens skyld, man træffer det valg.
Som om, der ikke er noget imellem de to muligheder - at hunden løber ud og bliver kørt ned og at den bliver zappet for at gå over en usynlig grænse....
Hegn ind eller gå ud og vær sammen med din hund! Eller endnu bedre - gør begge dele... Så får hunden ovenikøbet noget glæde og fornøjelse ud af det.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Pivelyden skal ikke som sådan hindre hunden i at gå ud, den skal advare om, at hvis hunden ignorerer lyden og fortsætter, så kommer stødet.
Ideen er hunden at skal have lært, at lyden er en advarsel om et ubehag.
Jeg kan også kun anbefale at hegne så meget som man har råd og energi til, og så kun have hunden uden for det hegn, når man selv er sammen med den. Der er jo ingen, der siger, at den ikke kan få lov at få en god løbetur, når nu man har store arealer, det skal bare ikke være alene.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Under alle omstændigheder skal der betingning til - og det kræver at hunden bliver zappet op til flere gange.
feb 2013
apr 2008
Det lyder lidt som om man prøver at lyve sig fra stødshalsbåndet.... men det ér jo det TS mener, hvilket han tydeligt har gjort klart fra start (#4). Bare træls man melder sig ud af debatten med undskyldningen om at det er "mudderkast" fordi man ikke kan forholde sig til kritik af det redskab man vil bruge
Så hvis du, TS, stadig hårdnakket påstår at det halsbånd ikke har noget med stød at gøre, jamen hvorfor så spørge, en lyd og lille vibration vil ikke holde hunden på grunden...
Usynlig hegn