Hvilken hund passer til mig? {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Jeg er en fyr på 23 år, som gerne vil have hund.
Lidt om mig selv:
- Bor i lejlighed på 3. sal
- Har ikke selv haft hund før (men er meget disciplineret, når det kommer til research om hunderacer, opdragelse bl.a.)
- Realistisk set kan jeg tilbyde hunden 1-2 timers daglig gåture/motion udendørs. Resten af tiden skal den være i min lejlighed bortset fra når den skal på hundetoilettet
- Vil gerne tage hunden med til hundetræning 1-2 gange ugentligt
- Vil gerne træne meget lydighed
Lidt om hvad jeg søger i en hund:
- Glad og venlig hund
- Må gerne være meget kontaktsøgende og meget hengiven overfor ejer (mig)
- Gerne en mellemstor til stor hund
- Søger hverken en hund, som er doven eller som kræver enormt meget motion. Det skal være en hund, som er glad for bl.a. at lege (fx finde godbidder med lugtesans, gribe frisbees, hente pinde/tennisbolde), gåture, løbe frit når muligheden er der for det, men også en hund som godt kan lide at ligge og putte med mig i sofaen om aftenen og se fjernsyn
Der er sikkert flere ting jeg kunne nævne, end hvad jeg har skrevet op, men det er hvad jeg kan komme i tanke om lige nu Og hvis der er ting, som jeg ikke er kommet ind på, fx pelspleje, så lad som om det er underordnet.
Jeg har selv kigget på en Chodsky Pes - jeg vil meget gerne høre om I tænker det kunne være et match ud fra hvad jeg har beskrevet ovenover
jul 2016
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 28
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
"Hundetoilettet" ?
Har absolut ingen bud på race til dig (er generelt dårlig til at foreslå racer til folk)..
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.986
sep 2008
Synes bare at det lød underligt..
jul 2016
sep 2008
Tænkte lige "Hundetoilet?! Hvad f*nden er nu det for noget pjat?!".. :D
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.442
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.850
Hvalpe skal ikke gå på så mange trapper hver dag. Det ødelægger deres led. En hvalp af stor race vil skulle bæres i de første 6-12 mdr.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Du kan evt også kigge på springer spaniel, toller, labrador, pon, tysk pincher, schnauzer, norsk buhund, de større terriers (irish softcoated weaten, airedale eller andre).
nov 2015
Følger: 28 Følgere: 338 Hunde: 1 Emner: 31 Svar: 569
Nu ved jeg ikke om du har elevator, men i længden ka det godt blive hårdt at rande op.og ned fra 3. Sal med en større hund og hunden må først gå på trapper når den er 12 måneder.
En Cavalier king charles spaniel er vel.et godt bud hvis jeg selv skal tale godt om min race
jul 2016
Mht. Chodsky Pes, så har jeg netop snakket med en opdrætter. Hun beskriver den som en race af moderat energiniveau, og hun mener ikke jeg skal bekymre mig om trapper såfremt jeg bærer den op, når den stadigvæk vokser.
Jeg vil helst have en lidt større hund, så en dansk svensk gård hund bliver lidt lille, synes jeg. Det samme gælder Cavalier King Charles Spaniel også. Og pudler er jeg bare ikke så stor fan af
@Smilla B
Jeg tror nu en labrador har samme eller større behov for motion som en Chodsky Pes. Desuden vejer de mere, så der er mere at bære på, skulle hunden falde og slå sig, tænker jeg?
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Og en Chodsky er så vidt jeg har forstået en brugshund ....der mere minder om en blanding mellem en brugsschæfer og en bordercollie i aktivitetsniveau. Selvom en labrador også er en meget aktiv hund...så har den ikke helt behov i samme boldgade
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Men jeg kan godt se at det er forvirrende at jeg udtaler mig om Chodsky lige bagefter
Og jeg udtaler mig ikke om dens energiniveau generelt...jeg pointerer bare den er i en anden boldgade end en labrador
Men det er da meget fortrøstningsfuldt jeg har selv overvejet racen, men tænkt det måske var for stor en mundfuld...men det lyder da overhovedet ikke slemt, ikke i sammenligning med hvad jeg allerede gør med bulldoggen..
(i sammenligning, der skal mere til det er jeg med på, men skellet er dælme pludselig ikke stort)
jul 2016
Hvis I har andre råd til hunde, må I meget gerne komme med dem. Jeg har også kigget lidt på finske lapphunde. Jeg tænker generelt en vægt på omkring 20-25 kg er passende
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
Hvad med en voksen hund fra et internat? Her slipper du for at skulle bære hunden op ad trapperne 3-4 gange om dagen, og kan få en hund der præcist matcher dig i aktivitetsniveau
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
aug 2008
Dermed ikke sagt at den SKAL bruges på jagt for at trivedes
jan 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 6 Emner: 30 Svar: 368
jul 2013
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Jeg tænkte nu også lab, da jeg læste din beskrivelse. Eller måske en collie?
jul 2016
@Rotteberg
Hvad forestiller du dig en hund med et meget højt aktivitetsniveau kræver? Det virker på mig som om du stiller alt for høje krav til hvor meget motion man skal give sin hund. Og jeg foretrækker i øvrigt en hvalp frem for en ældre hund.
@Lenschow
Jeg tror også det er en hund, som har brug for både fysisk såvel som mental træning hver dag. Og ja, den er vildt lækker
@Emma
Tja, jeg kan jo ikke gøre andet end at fortælle, at den opdrætter jeg snakkede med, sagde noget andet. Det er under en uge siden jeg havde en dialog opdrætteren. Og som jeg sagde, blev der sagt, at energiniveauet kan sammenlignes med en hvid schæfer, og det blev i øvrigt beskrevet som "moderat energiniveau". Det er det også beskrevet som herinde: http://koebhund.dk/kb/hvalpeliste/race?raceId=5114
Mht. labradoren, så har jeg også det indtryk, at den har brug for meget motion. Mere end hvad jeg umiddelbart tænker Chodsky Pes gør. Eller måske noget af det samme? Jeg har overvejet en labrador, men jeg synes de bliver for store og tunge i udseendet, når de bliver ældre. Så kunne man overveje en formel 1 labrador, men den kræver en del mere motion end den traditionelle labrador, så vidt jeg kan forstå. Jeg er ikke så stor fan af en Collie, heller. Tænker I det er et spørgsmål om træning mht. den finske lapphund og hvor meget den gør?
Umiddelbart var jeg interesseret i Schæfer, men den tror jeg bliver for krævende for mig. Derefter var jeg lidt ovre i Golden Retriever pga. temperamentet. Men så var der en, som foreslog Chodsky Pes. Og den virker på mig som en mindre udgave af en langhåret schæfer med et mildere temperament. Det er derfor jeg tænker det kunne være et godt match
aug 2008
jul 2013
maj 2012
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 88
Jeg har mødt flere eksemplarer af Chodsky Pes'en, alle af udenlandsk opdræt. Alle skønne, imødekommende og glade hunde, med et godt energiniveau, men ikke på niveau med f.eks. min Toller eller en aktiv Schæfer. Jeg kender dog flere der siger at de som race er lige så krævende, så det er meget forskelligt.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
maj 2012
men som jeg lige har skrevet kommer det an på hvordan man definerer aktiv! Rigtig mange hunderacer bør komme ud og blive BRUGT hver dag. Altså til noget træning. Sådan er det ikke med en borzoi - derfor putter jeg den nok i ikke super aktiv-kassen.
Og så er der rigtig rigtig rigtig mange hunde, der simpelthen sover hele dagen væk. Hvor hunden er typen der bliver inaktiv i stedet for hyper når den er understimuleret, og ejer tolker dette som at den ikke har behov for så meget.
feb 2013
Mange opdrættere af 'brugshunderacer' ved - desværre - ikke ret meget om hvad der egentlig kræves af en hund for at den skal være rigtig fed at træne med. Det er vist kun hvis man selv går op i en hundesport med liv og sjæl, at man helt ved det.
feb 2013
jul 2016
Hvilken hund passer til mig?