1.390 visninger
|
Oprettet:
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
En med forstand på selskabsracerne? {{forumTopicSubject}}
Det bliver ikke vores næste hund - men en eller anden dag, måske når vi engang skal have en tredje hund (
) vil jeg rigtig gerne have en lille hvid pelsklump!
Er der nogen der kan fortælle forskellen på disse racer i forhold til sind, behov, pelspleje og lignende?
Er der nogen der kan/skal/må klippes?
Jeg tænker på bolognese, coton de tulear, malteser og löwchen
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
Den pelsmæssige forskel ses og mærkes ret tydelig på udstilling.
Alle kan de jo klippes kort hvis man vil det. Men stadig er pelsen og strukturen ret forskellig. Coton føles blød som bomuld, malteseren er silkeglat og blød, bolognesen er krøllet, mere strid og fluffy, og løwchen er lidt en mellem ting. Jeg må ærligt sige jeg faktisk ikke ved hvor meget underuld den race har?
Men disse forskelle gør man skal behandle pelsen forskelligt. Og vil man udstille er der stor forskel på at holde den ene og den anden. Og der er jeg nok lidt farvet og synes bolognesen er den letteste
Udstillingspels skal løwchen klippes i løvecut eller hvad de kalder klipningen.. De andre må ikke klippes andet end omkring poter, øjne og rumpe.
Temperamentsmæssigt er de alle sociale glade og kontaktglade r selskabshunde.
Malteser og bolo er mere rolige og afdæmpede end coton og løwchen.
Coton og løwchen sætter større krav til aktivering og mentale udfordringer. De er mere på hele tiden. Men jo stadig ikke på højde med ikke selskabshunde
Og samtidig kan man sige bolognesen er mest reserveret, malteser og coton som mest udadvendt. Jeg kender ikke løwchen nok til at sætte den ind i skalaen.
Der er også en størrelses forskel. Med malteser omkring de 3 kg, bolognesen omkring 4-5 kg, og de to andre er typisk lidt større.
Tag ud og se og mærk hundene. Både på udstilling og i virkeligheden.
aug 2004
Følger: 48 Følgere: 25 Hunde: 6 Emner: 87 Svar: 2.045
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.511
maj 2016
Følger: 9 Svar: 12
Link til bog:
http://cotonshoppen.dk/hvalpeboeger-476/bogen-om-coton-de-tular-christina-baek-moeller-p3640
aug 2004
Men jeg har altid været fascineret af malteseren i udstillingspels,men..i det øjeblik den pels rammer jorden,så skal den jo hæftes op på en eller anden måde og der står min mand af..Vi bor på landet og turene foregår på små markveje og enge..så det ender nok med at blive en Havaneser fra veninden.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.110
Som sagt er det jo nok en del år ude i fremtiden - men umiddelbart tænker jeg det skal være en livlig, klog hund, uden den bliver meget krævende (en arbejdsnarkoman / schæfer er nok
Jeg vil foretrække en race, der ikke har tendens til at være sådan en lille gø-maskine, så ingen alarmhund. Og ja, har læst lidt på cotonnen og umiddelbart er det sådan en klippet i hvalpeklip/bamseklip jeg tror, jeg leder efter, udseendsmæssigt.
jun 2014
aug 2008
Følgere: 1104 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 2.760
Jeg har en i den gruppe og jeg synes ikke han er værre end hvad man kan forvente af en hund. Han gør hvis det ringer på døren eller hvis der er en fremmede/høj lyd, andet har han lært at ignorere.
okt 2006
Følger: 58 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.864
De er lavet til at sidde på skødet og kigge ejer dybt i øjnene..
jun 2014
jun 2014
aug 2004
En med forstand på selskabsracerne?