{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.390 visninger | Oprettet:

En med forstand på selskabsracerne? {{forumTopicSubject}}

Det bliver ikke vores næste hund - men en eller anden dag, måske når vi engang skal have en tredje hund ( smiley ) vil jeg rigtig gerne have en lille hvid pelsklump!

Er der nogen der kan fortælle forskellen på disse racer i forhold til sind, behov, pelspleje og lignende?

Er der nogen der kan/skal/må klippes?

Jeg tænker på bolognese, coton de tulear, malteser og löwchen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En med forstand på selskabsracerne?
  • #2   15. jun 2016 Selvom racerne alle minder om hinanden og er tættere på hinanden end på andre racegrupper. Så er der forskel på dem i sind og krav til ejeren.
    Den pelsmæssige forskel ses og mærkes ret tydelig på udstilling.
    Alle kan de jo klippes kort hvis man vil det. Men stadig er pelsen og strukturen ret forskellig. Coton føles blød som bomuld, malteseren er silkeglat og blød, bolognesen er krøllet, mere strid og fluffy, og løwchen er lidt en mellem ting. Jeg må ærligt sige jeg faktisk ikke ved hvor meget underuld den race har?
    Men disse forskelle gør man skal behandle pelsen forskelligt. Og vil man udstille er der stor forskel på at holde den ene og den anden. Og der er jeg nok lidt farvet og synes bolognesen er den letteste smiley når man høre hvad andre ejere gør med deres pelshunde, så virker mine i hvert fald som en dans på roser...
    Udstillingspels skal løwchen klippes i løvecut eller hvad de kalder klipningen.. De andre må ikke klippes andet end omkring poter, øjne og rumpe.

Temperamentsmæssigt er de alle sociale glade og kontaktglade r selskabshunde.
    Malteser og bolo er mere rolige og afdæmpede end coton og løwchen.
    Coton og løwchen sætter større krav til aktivering og mentale udfordringer. De er mere på hele tiden. Men jo stadig ikke på højde med ikke selskabshunde smiley
    Og samtidig kan man sige bolognesen er mest reserveret, malteser og coton som mest udadvendt. Jeg kender ikke løwchen nok til at sætte den ind i skalaen.
    Der er også en størrelses forskel. Med malteser omkring de 3 kg, bolognesen omkring 4-5 kg, og de to andre er typisk lidt større.

Tag ud og se og mærk hundene. Både på udstilling og i virkeligheden.

• #3   16. jun 2016 Ginne-Bolognese <3,hvor vil du så placere havaneseren??? pelsmæssigt og temperamentsmæssigt ???

• #5   16. jun 2016 Malteserne synes jeg jeg kan sige en hel del om så har du spørgsmål osv så skrivendelig su er ogsåmeget velkommet på besøge og møde dem irl.

profilbillede
  • Anders  H
    Anders H Tilmeldt:
    maj 2016

Følger: 9 Svar: 12
    #7   16. jun 2016 prøv og tag fat i Christina Møller, hun har skrevet flere bøger om den type hunde og ejer http://cotonshoppen.dk smiley Hun plejer at være rigtig hjælpsom!

Link til bog:
    http://cotonshoppen.dk/hvalpeboeger-476/bogen-om-coton-de-tular-christina-baek-moeller-p3640

• #8   16. jun 2016 min næste hunde kommer nok fra Bichongruppen,en veninde er småopdrætter af havaneser,jeg passer ind i mellem hendes hunde og er tilstede ved fødsler,så jeg kender til Havanesere..
    Men jeg har altid været fascineret af malteseren i udstillingspels,men..i det øjeblik den pels rammer jorden,så skal den jo hæftes op på en eller anden måde og der står min mand af..Vi bor på landet og turene foregår på små markveje og enge..så det ender nok med at blive en Havaneser fra veninden.

• #9   16. jun 2016 Mange tak for svar!

Som sagt er det jo nok en del år ude i fremtiden - men umiddelbart tænker jeg det skal være en livlig, klog hund, uden den bliver meget krævende (en arbejdsnarkoman / schæfer er nok smiley )

Jeg vil foretrække en race, der ikke har tendens til at være sådan en lille gø-maskine, så ingen alarmhund. Og ja, har læst lidt på cotonnen og umiddelbart er det sådan en klippet i hvalpeklip/bamseklip jeg tror, jeg leder efter, udseendsmæssigt. smiley

• #11   16. jun 2016 Okay, den side jeg læste på stod der bla. andet coton'en gør sjældent, hvorimod to af de andre jeg har nævnt (kan ikke lige huske hvilke), var mere alarmhunde.. Kan selvfølgelig godt være at deres side blot er fejlinformeret smiley

• #12   17. jun 2016 At de er alarmhunde betyder ikke nødvendigvis at de gør en masse.
    Jeg har en i den gruppe og jeg synes ikke han er værre end hvad man kan forvente af en hund. Han gør hvis det ringer på døren eller hvis der er en fremmede/høj lyd, andet har han lært at ignorere.

• #13   17. jun 2016 Bolo og malteser har ikke været alarmhunde..
    De er lavet til at sidde på skødet og kigge ejer dybt i øjnene..

• #15   17. jun 2016 Ønsker som udgangspunkt en race, der ikke har tendens til at gø. Har ikke brug for at f.eks. den lille hvide klump sætter Nicki i gang med at gø og den anden vej rundt smiley

• #17   17. jun 2016 Jo bestemt - men det ændrer ikke på, at jeg ikke gider gøre det mere besværligt end det behøver at være smiley

• #18   18. jun 2016 mon ikke også at der er en individuel forskel på hundene i samme race ?? og det kommer an på hvor meget energi man selv sætter ind i opdragelsen af hunden?

Kommentér på:
En med forstand på selskabsracerne?

Annonce