{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.086 visninger | Oprettet:

Stine R
Stine R
Følger: 3 Emner: 2 Svar: 5

Patella luxation {{forumTopicSubject}}

Hej. Er der nogen der har erfaring med den nye operation Ridgestop? Det er i stedet for den "alm" operation for patella luxation hvor benet brækkes over og rettes ud. Den skulle være meget mindre invasiv og recovery tiden skulle efter sigende været meget kortere.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Patella luxation
  • #6   13. jun 2016 DKK: Det var da en dum kommentar at komme med, nogle hunde har rent faktisk brug for operation for ikke at have smerter kontant. Men kan regne ud at du ikke har nogen ide om hvor ondt det gør at ens knæskal ryger ud af led.

• #7   13. jun 2016 I skal ikke høre på DKK... Personen har ikke været andet end negativ igennem mine tråde omkring løse knæskaller.

Mht emnet: Mine to chihuahuaer har været igennem knæoperationer i begge knæ. De er kommet sig SÅ godt - specielt den ene havde så mange smerter, at det faktisk var dyremishandling, og vi er så kede af, at vi ikke havde opdaget det tidligere, men hold da op, hvor var han god til at skjule sine smerter. Dyrlægen havde ikke set en hund skjule det så godt før, og både os og dyrlægen troede faktisk at det var hofterne den var gal med. (indtil vi fandt ud af, at han kompenserede så meget han overhovedet kunne!)

MEN jeg er usikker på hvilken operation de har fået? Jeg ved, at begge har fået søm i knæene, da det efter dyrlægens mening var nødvendigt når graden var så slem. Gør man ikke det i den nye operation som du tænker på?
    Det blev gjort hos Virklund Dyreklinik som kun har dyrlæger med speciale i bevægeapparatet.

Her kan du læse om den ene af vores hundes operationer og hvad der er sket efterfølgende.
    http://tossetmedhund.weebly.com/mine-hunde/category/boss-loslashse-knaelig-2016

• #11   13. jun 2016 Der er ingen, der brækker hundens ben ved en patella-operation!! Det er helt sikkert.
    Når man opererer for patella flytter man knæskallens senetilhæftning. Jeg har hørt en del om den nye teknik, men skulle jeg selv have min hund opereret, ville jeg nok foretrække den gamle. Dels fordi man her har mere erfaring med proceduren, men også fordi man her ved meget mere om langtidsprognoserne (og de er gode)!

• #12   13. jun 2016 Man kan lave flere forskellige ting under en PL-operation, kun i de allerværste tilfælde (slem status 3 eller status 4) laver man knogleændringer.
    Hvad status har din hund?

• #17   14. jun 2016 Mener der var en forelæsning på KVL, hvor netop problemer som PL og stigende problemer med korsbånd blev taget op.

Der blev nævnt, at specielt vinkling, eller manglen på samme, bliver et større og større problem, som spiller en stor rolle ved både PL og korsbåndsskader.

• #19   14. jun 2016 Pia ja.. Jeg har jo mest interesse i lidt større racer, og netop korsbåndsskader er ret hyppige, så synes det er meget spændende info.

Avl er bare så kompliceret og jeg frygter, at alt for mange avler uden nogen viden mht anatomi... mange avler jo netop på hunde med meget dårlig vinkling uden at de ved det er et problem.

• Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    jun 2016

#21   14. jun 2016 Min Dyrlæge på Odense Dyrehospital vil netop brække min hunds ben og ændre knogle stillingen for derved at hindre knæskallen i at falde ud. Jeg synes bare det lyder så vildt! Han er grad 2-3 på højre ben og 1 på venstre. Så vidt jeg ved er det kun Kolding evidensia der udfører ridgestop i Danmark pt. Jeg tror vi tager til en forundersøgelse derovre smiley
    Var det i Kolding i fik Anton opereret? Og hvad kom i af med?

• Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    jun 2016

#23   14. jun 2016 Jeg har sendt dig en besked smiley

• #26   15. jun 2016 At hunden ikke har PL er jo en status her og nu... Nye undersøgelser giver større indblik i, at netop bygning af hunden er meget relevant, og derfor avl på hunde, som ikke er korrekt bygget problematisk.

• #27   15. jun 2016 Nu er det jo langt fra alle hunde med PL, hvor det er på grund af forkert benstilling. Men selvfølgelig er værd at tage med i sine overvejelser, hvis man ønsker en race hvor skæv benstilling er "normalen".

• #29   15. jun 2016 #25

Vil det sige, at selvom hunden bliver opereret, så kan ben-stillingen gøre, at knæet med tiden bliver lige så dårligt igen?

• Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    jun 2016

#33   22. jun 2016 I dag har vi været til forundersøgelse på Kolding Evidensia. Det gik rigtig godt og Leo skal opereres i uge 31. Han får protese på begge ben på en gang. Så jeg er spændt på resultatet. De næste uger må gerne gå stærkt for han har ondt i sit højre ben hvor knæskallen er ude af leddet stort set konstant smiley

• #34   22. jun 2016 Vores den ene havde også knæskallen ude konstant, men ligefrem begge på én gang? Det kommer da til at gøre herre nas på den bette hund.

• Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    jun 2016

#35   22. jun 2016 Det er netop fordelen ved ridgestop, at man kan opererer begge ben på en gang. Recovery tiden er kort fordi det "bare" er en protese der bliver sat fast i leddet så knæskallen ikke kan komme ud længere.

• Stine R
    Stine R Tilmeldt:
    jun 2016

#36   22. jun 2016 Det venstre ben har pt grad 1 men er på vej til at blive værre. Og med den fart det højre ben er blevet dårligt så står vi med en hund der ville skulle opereres igen om 3-6 mdr hvis vi ikke får det lavet nu.

• #37   22. jun 2016 Uanset hvilken metode der bliver brugt, så er det et indgreb, hunden vil have ondt bagefter og have brug for at aflaste det opereret ben. Det kan den ikke hvis man operere begge på samme tid.
    Jeg syntes du kraftig skal overveje kun at få det værste ben opereret i første omgang og vente et halvt år med det andet, hvilket er normalt at gøre.
    Jeg har hørt om flere, som har fået begge ben opereret på en gang for at sparer penge, ingen af benene er blivet særlig gode efterfølgende, fordi hunden ikke havde mulighed for at aflaste.

• #39   23. jun 2016 Et halvt år ligefrem? Her gik der 6-9 uger fra operation i det ene knæ til operation i det andet knæ, og det har der bestemt ikke været nogen problemer med. Vi gik i gang med waterwalker lige efter stingfjernelsen og frem til næste operation.

Vores hunde (specielt den ene) har været meget plaget af smerter, og det ville være ALT for synd at vente så mange måneder med at operere.

Men grunden til at de ikke blev opereret på én gang var netop for at aflaste, indtil det andet var klar igen. Den der havde det værst blev opereret d. 11/1 og d. 25/2. For ca. 1 måned siden fik han lov til at rende fri på gåture igen og at gå til træning (miljøtræning, lydighed og rundering). Han har bestemt ingen problemer med knæene længere og har fået gode kommentarer fra Magtor som vi var hos for 2 uger siden. smiley

Kommentér på:
Patella luxation

Annonce