{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.625 visninger | Oprettet:

Min "dræber-hund" {{forumTopicSubject}}

Så har min "dræber-hund" været på spil.

Vi er slemt plaget af krager, som holder til i træerne omkring vores have og larmer ret så meget. I går da vi kom hjem, var der så en stor unge - flyvemoden - som hoppede rundt i haven. Det har den gjort mere eller mindre hver dag de sidste dage. I går havde den så bevæget sig ind på den anden side af hegnet, så den var på hundens område. Det skulle den ikke have gjort. Da jeg lukkede Mille ud satte hun efter den med det samme den bevægede sig. Kragen forsøgte at flyve væk, men Mille var hurtig og hoppede efter den og fik lidt fat i den, nok til den røg ud af kurs og retur på græsset. Og før den nåede at gøre et nyt forsøg på at lette, var Mille over den og så var der ikke mere liv i fuglen. Det går ufatteligt hurtigt, når hun først får fat i dem. Resten af aftenen fløg en voksen krage rundt og larmede. Kan håbe den har "sladret" og de flytter
Mille var vældig stolt af sit bytte

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min "dræber-hund"
  • #1   6. jun 2016 Katten var nysgerrig og skulle da lige se, hvad hunden havde gang i

profilbillede
  • #3   6. jun 2016 Den voksne krage der fløj rundt og "larmede" har været Mor-Krage der kalder på sin unge...
    Stakkels hende.

Helt fair at man har en hund der snupper fugle-unger når de kommer i ens have, men at man ligefrem er stolt af det?? smiley

• #4   6. jun 2016 Min havde godt nok også fået en lille hint til at det gør man ikke ! Hverken mus , rotter eller hvilket som helst andet dyr !

• #5   6. jun 2016 Ronja havde fået den største bøf, købmanden kunne præstere, hvis hun nedlagde en mus, rotte, råge, eller mår!
    Desværre går hun mere målrettet efter pindsvin, det er vi ikke helt enige om smiley

• Lars N
    Lars N Tilmeldt:
    nov 2008

Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
    #7   6. jun 2016 Vores kat har nappet mange fugle, og slæbt med hjem. Rigtig irriterende.

• #8   6. jun 2016 Ludvig har lært fra hvalp at man ikke driller fuglene.

Stakkels dyr, OGSÅ selvom at de larmer.

• #10   6. jun 2016 Min ene hund har taget en muldvarp og en rotte - og det var OK, det var i vores egen have. Så sket det, at hun tog en krage der flaksede rundt i haven, ville jeg ikke gøre mere ved det.

• #12   6. jun 2016 Sådan er naturen nu engang indrettet. Nogle æder de andre. Havde Charlie nappet en fugl i haven, så var der nok en grund til at det kunne lade sig gøre. Svagelig, skadet eller andet. Det ville han ikke få ballade for. Det er hans have. Uden for haven fanger han mus og rotter og får ros hver eneste gang. Harer, fasaner, rådyr og des lige lader han være.

• #14   6. jun 2016 Jeg har det sådan lidt, bum bum.. nupper Freja en fugl i haven så skal den sgu være invalideret i så kraftig en grad at den ikke engang kan flyve smiley

Hun får ikke lov til at gå efter katte, mus, rotter, fugle eller fisk uden for haven smiley Mest af alt fordi jeg synes det er lidt klamt med en levende mus i munden.
    Men jeg har svært ved at styre at en tilfældig fugl hopper ind i haven og er ikke hurtig nok til at stoppe hende i det, for slet ikke at snakke om at lydigheden skulle overtage instinkterne.....

Hvis det så på magisk vis en dag skete, at hun fik en fugl der var hoppet ind i haven mens hun lå udenfor, så ville jeg ærlig talt nok sige at sket er sket.
    Men jeg lukker hende godt nok ikke ud til en fugl i haven udelukkende for at hun kan æde den (og med risiko for at det ikke lykkes)

• Dea
    Dea Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 2 Svar: 206
    #15   6. jun 2016 Min gamle herre på 10 med gigt og det hele har på en eller anden måde lært at fange rotter. Hvordan faen han er blevet god til det når hans normale gangart er langsom tøffen ved jeg ikke, men åbenbart kan herren være MEGET hurtig når det passer ham.. Han får altså ros til han er helt rød i fjæset og byttet dyret ud med et eller andet lækkert som belønning. Men vi har så også haft høns, og desværre dermed rotter smiley

Jeg tænker også, at lige med undtagen af unger, så alt sådan en vovse der kan finde ud af at fange, måske nok ville have været dødt alligevel. Og så er det egentligt mere humant med en rusketur af hunden og en hurtig død frem for at lide x antal dage tænker jeg.

Jeg kan egentligt godt forstå at TS er stolt af sin vovse. Især hvis hun finder kragerne i området irriterende. smiley

• #16   6. jun 2016 Ts jeg er lidt i tvivl. Havde du opdaget fuglen og lukkede din hund ud til den? Eller lukkede du din hund ud og ups der sad en fugl?

Hvis det er det første så siger jeg føj for en opførelse! !! Er det det sidste så ja stakkels fugl men uheld sker. Om end jeg personligt havde kaldt hunden til mig når jeg opdagede det

• #17   6. jun 2016 om katten tager en fugl eller en hund med jagtinstinkt gør, det kan vel komme ud på et.
    det er heldigvis ikke sket her, at hundene har hapset andet end de par rotter som Ebbe har taget, og jo.. et stakkels pindsvin er beklageligvis også blevet nedlagt at to tidligere hunde smiley

men er det mere ok at en hund tager en rotte eller mosegris end en fugl?

det er aldrig noget jeg vil bifalde, og der ville falde et møgfald af, jeg vil ikke have de tager noget levende!.

vi har masser af fuglereder rundt om på matriklen, og jeg kan ikke støvsuge hele haven for evt. nedfaldne unger, og jeg VED at cairnerne og sikkert også Gandalf, ikke ville kunne stå for sådan en flakseting, men jeg bifalder det ikke, og vil stoppe det hvis jeg kan.

• #18   6. jun 2016 Jeg tjekker ikke min have for dyr der kan tages af hunden inden jeg lukker den ud. Kragen har de andre dage hoppet rundt på et stykke græs på den anden side af hundens hegn. Jeg lukkede hunden i haven som jeg plejer når jeg kommer hjem, for hun dkal altid ud og tisse når.jeg ko..wr hjem. .kragen var i mellemtiden hoppet gennem hegnet og da hunden kommer ud vil den lette men hunden var hurtigst.
    Racen hat instinkt tol at slå mindre dyr ihjel og gør hun dwt, så er det sådan det er. Hun får ikke lov at jagte katte.
    Hun har et stort "dræberinstinkt" på skadedyr og fugle og har napper mus, rotter, mosegris, lidt forskellige fugle og et enkelt pindsvin. Pindsvin nr 2 nåede jeg at opdage inden hun fik skadet det of lempet det ud på den anden side af hegnet. Men kan ikke stå og holde øje med hende hver gang hun er ude. Så kunne jeg jo ikke lave andet. Og er der mus eller rotter vil jeg da kun sætte pris på hun slog dem ihjel. Tænk hvad skade de kan lave hvis de bare får lov at formere sig

• #22   6. jun 2016 Caos er go til at fange mus og får meget ros for det, han har også haft snuppet en enkelt due, fred være med det, det kan ikke hidse mig op, så længde han får dem dræbt hurtigt, om det en kat der leger længe med dyrene inden drabet eller om det Caos der dræber og derefter kaster rundt med en død mus, tja det ganske ok her i familien

• #23   7. jun 2016 Mine har taget en mus, en skade og en fasan i haven.
    Musen døde og Zenta åd den smiley
    Skadeungen hoppede ind over græsset og terrassen i stedet for at lette og den blev altså overrumlet af begge hunde og det overlevede den ikke.
    Fasanen overlevede, men det var en fejl fra min side af.
    Da jeg opdagede at Partners in crime, Zenta og Laika, havde mast en fasan op af hegnet imens de var ved at slagte den, der kaldte jeg begge hunde på plads. Og det var en fejl. For fasanen var skadet og inden jeg nåede at tænke tingene til ende, ja der stak den af og var ikke at finde bagefter. De skulle have haft lov at gøre det færdigt.
    Zenta har så også aflivet en due i haven, men der fik hun lov af mig.
    Duen havde været i kløerne på en stor rovfugl som tabte den ned i min have. Rovfuglen sad på hegnet og kiggede på duen, men jeg kom til at skræmme rovfuglen væk og den kom ikke igen.
    Duen trak dårligt vejret og gjorde intet forsøg på at stikke af, aflives skulle den og jeg kan ikke.
    Så det gjorde Zenta.
    Alt sammen er sket i min indhegnede have, jeg opfordrer dem ikke, men de får heller ikke skæld ud.
    Hundene er 9 og 11 år, så det er jo ikke noget vildt der har lavet.

• #26   7. jun 2016 De dyr Mille har slået ihjel er udelukkende sket i indhegnet have. Hun tilbringer rigtig mange timer i haven - især når det er godt vejr, så står alle døre åbne og hun render ind og ud som det passer hende. Skulle jeg så sidde og vogte over alt hvad hun laver, i tilfælde af, at en mus, en rotte eller måske en fugl ikke når at flygte, hvis hun sætter efter den??

Aj ærligt talt, der er godt nok nogle langt ude udtalelser.
    Der er da forskel på om de slår skadedyr ihjel eller kæledyr (Tante Oda's ara?)
    Og ligefrem at sammenligne mus med mennesker.....synes godt nok det er langt ude.

Så bliver jeg nok også høvlet ned, hvis jeg fortæller, at mine katte har slået både fluer, bier og brombasser ihjel. For dem sidder jeg altså heller ikke og vogter over, når der render rundt i haven eller udestuen - det er så mest i udetuen de slår insekter ihjel, når de får forvildet sig ind på den forkerte side af ruden.

Men jeg indrømmer gerne, at jeg ikke skælder og smælder på min hund, når den napper en mus, en rotte eller en fugl. Og hun kan sagtens skelne og ved godt, at hun ikke må jagte vildt, katte, mindre hunde eller hvad der ellers kom frem af mærkelige eksempler længere oppe. Min hun har et indbygget jagtinstinkt, racen er opdrættet til at slå mus og rotter ihjel - og den får den lov til. Så længe det er kontrolleret i egne omgivelser - hun render jo ikke løst rundt og slår ihjel på gadehjørnerne.

• #29   7. jun 2016 Nu er den ene af mine to racer jo som regel i besiddelse af et kraftigt intakt jagtinstinkt. Så jagt er en del af hverdagen. De betyder selvfølgelig ikke at de får lov til at jage ude omkring i landskabet og det er ikke hunde jeg har løs. Derhjemme må de så gerne jage alle de mus og rotter de lyster. Og ja, de har forholdsvis tit held med at fange noget og de afliver byttet hurtigt og effektivt. Hos mig er mus og rotter skadedyr og hundene er langt mere effektive rottefængere end fælder og gift. Især rotter kan anrette temmelig store skader i løbet af ret kort tid og jeg bor et sted, hvor der uværgeligt kommer rotter.
    LIge pt hvor Doberen Perle er alene på posten, og da hun nok er interesseret men ikke kan finde ud af at slå ihjel, så er det jo så os mennesker der må tage affære. For nylig var der igen flyttet rotter ind; jeg nappede en stor fed hanrotte i en smækfælde. Et par dage senere kunne vi fra morgenbordet iagtage en hunrotte flytte et par unger ind på vores stenhøj (som blev undermineret af rotter sidste vinter). Gemalen hentede luftgeværet og lagde sig på lur og fik skudt hunrotten (død på stedet). Perle fandt senere på dagen rotteungerne som hun kom og afleverede to mig en ad gangen, så jeg kunne aflive dem. Vi har smækfælder stående alle vegne og der går jævnligt rotter i dem.
    En af mine gamle Irske Terriers var så god til at fange rotter at hun jævnligt var på job rundt omkring på hølofter og i stalde. For hende var det virkelig en beskæftigelse der gav mening og ingen aktivering med tricks, fodersøg, spor eller noget som helst andet kunne give hende samme tilfredsstillelse som en dag på rottejagt.
    Min Dobermann har massere af byttedrift (tænder voldsomt på og løber gerne efter noget der bevæger sig). Med hende vil jeg af træningsmæssige årsager gerne kunne kontrollere det. Så hun bliver trænet i at lade være med bare at følge sine impulser og rende afsted uden i det mindste lige at spørge om lov. Det fik så stået den ultimative prøve i søndags i mine svigerforældres nyplantede skov. Der er hegn omkring fordi rådyr og harer ikke skal æde træerne (det kan de små nye træer jo ikke rigtigt tåle smiley ). Der var alligevel kommet en hare indenfor hegnet og den mødte vi på vores runde i 'skoven'. Jeg kunne faktisk godt kontrollere Perle - hurraaaaa !!!! Hun fik så faktisk den ultimative belønning for at have hørt efter; et 'FRI' og så fik hun faktisk jaget haren ud af indhegningen igen (hvor den desuden ville være død af tørst i løbet af nogle dage, da der intet vand er bag hegnet). Perle har ikke instinkt for at afslutte jagt, så bare rolig haren er uskadt. Det har ikke ødelagt træningen; de harer vi har set siden har hun pænt undladt at forsøge at sætte efter og istedet pænt taget kontakt til mig.
    Jeg har altså ikke det store problem med at dele liv med et rovdyr og lade det få lov at udfolde sit instintk en gang i mellem. Men altså ikke i fuldstændig fri dressur rundt i skove og på marker.

• #31   7. jun 2016 Altså at sammenligne det, at en kat eller hund tager en fugl, mus, rotte eller lignende med at en alligator tager et barn i tivoli er for mig helt forrykt og hører ingen steder hjemme.

Vores klode er sådan indrettet, at der skal være en balance og derfor er natur og dyreliv skabt sådan, at rovdyrene tager de mindre dyr, der tager de endnu mindre dyr, der tager insekterne .... osv osv - det giver balance.

Jeg så for nogen tid siden en naturudsendelse fra et sted i nordamerika, hvor man havde skudt ulvene og store øde områder var nu næsten fri for det rovdyr. Det man oplevede var, at de store hjortearter voksede og voksede, de havde ikke længere fjender - og det betød så, at alt vegetation blev ædt ned og området blev meget goldt, der var kun små hårdføre buske tilbage.
    efter årtier lod man så være med at skyde ulvene, de holdt så bestanden af hjorte nede, og så voksede faunaen igen og området blev frodigt og grønt.

Det er jo logik at der skal være en balance!!!!

Jeg synes ikke det gør noget, at vores hunde eller katte tager en fugl eller en mus - for pokker da, det er naturligt, det ligger i dem. Nogle hunderacer er endda opdrættet med det formå at tage mus og rotter, og på mange gårde har man stadig katte der tager sig af den del af husholdningen til glæde for alle.

Jeg kunne bestemt ikke finde på at pudse mine hunde på andre dyr - de forstår heller ikke den kommando smiley ... men tager de en fugl i haven, ja så er det bare ærgerligt, hvis det lykkes dem at få fat i den fugl, så må det være fordi den er tilskadekommet tror jeg .... tager de en mus eller en rotte, ja så ville jeg klikke, rose og belønne smiley

Kommentér på:
Min "dræber-hund"

Annonce