{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Vaccination el ej {{forumTopicSubject}}

Basse er altid blevet fuldt vaccineret, men han er jo efterhånden blevet 8 år, så nu tror jeg det stopper. Det er muligt jeg ændrer mening men lige nu er planen at det er slut. Jeg er bare lidt i tvivl om leptospirose. Han drikker det meste af sit vand i naturen, han elsker det og venter gerne med at drikke til gåturen. Hvad er jeres mening/erfaring om netop den vaccine ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination el ej
  • #1   18. maj 2016 Hvorfor stoppe NU hvor din hund er blevet ældre og mere udsat?

  • #3   18. maj 2016 Han har jo stadig 3 til 5 og måske flere år endnu

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #4   18. maj 2016 Du kan godt vaccinere mod leptospirose alene. Det gør vi hvert år, og så tager vi kun hele pakken hvert tredje år. Alle de andre vacciner dækker i tre år, det er kun leptospirosen der udløber på et år (eller knap et år).

  • #5   18. maj 2016 Jeg har bare læst så meget om at hunde (og mennesker) er overvaccinerede. Derfor vil jeg ikke udsætte hans system for mere end højst nødvendig. Han blev fuldt vaccineret sidste år. Men hvis den gælder i 3 år er der jo heller ingen grund til at vaccinere hvert år. Bortset lige for lepto... Den er jeg i tvivl om. Synes også at have læst om en masse bivirkninger ved netop den vaccine men kan ikke lige finde det. Han drikker jo vand af søer, åer osv og han tager også en mus i ny og næ.

  • Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

    Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 558
    #6   18. maj 2016 Den Clara får hedder nobivac L4, og vi har ikke oplevet bivirkninger. Der står lidt i produktresuméet:

    http://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2012/20120716123549/anx_123549_da.pdf


  • #7   18. maj 2016 Gud jeg har ikke engang tænkt tanken at stoppe med at vaccinere efter Balto er blevet ældre. smiley

  • #10   18. maj 2016 Tak for jeres svar. Jeg giver drengen en vaccinering mod lepto... for en sikkerheds skyld. Hvis jeg kan gøre noget for at forhindre at han bliver syg, så gør jeg det da selvfølgelig. I dag har også budt på et besøg ved dyrlægen. Jeg fandt en lille knude i går aftes, jeg mente det var en fedtknude, men ville gerne have dyrlægens vurdering. Hun mente bestemt det samme men vi holder øje.

  • #11   18. maj 2016 Mine bliver vaccineret mod kennelhoste, parainfluenza og leptospirose hvert år. Hvert 2. år vaccineres de for hundesyge og parvovirus og hvert 3. år for rabies.

  • #12   18. maj 2016 #11 Det er de samme vacciner Balto får.

  • #13   18. maj 2016 Har du også delt vaccinen op?

  • #15   18. maj 2016 Jeg synes det er en jungle. Og man bliver ikke meget klogere af at tale med dyrlægen.

  • #16   18. maj 2016 "Ville aldrig vaccinere mod parainfluenza. Den sygdom er ikke farlig nok til at jeg vil vaccinere. "

    Så er det jo godt at du har muligheden for at lade være.



  • #18   19. maj 2016 Jeg har en hund med svagt immunforsvar pga. allergi. Så jeg vaccinerer selvf.

    Dyrlægen ved hvad der skal vaccineres for, og det der holder 2+ år skal selvf. kun gives, når det er relevant, og ikke hvert år.

    Kia er naturhund. Hun bader i søer og åer, rigtig meget, og indtager i den forbindelse meget vand. Så selvf. er jeg meget obs. på, at hun passer sine leptospirosevaccinationer :o)

    Jeg kan ikke forstå hvorfor man vaccinerer mindre, jo ældre hunden bliver, og jo dårligere immunforsvaret bliver?

    Kun hvis hunden ikke længere er aktiv på samme måde, og risikoen for smitte fra diverse, er minimeret væsentligt ...

    Er der noget jeg har overset?

    Jeg vaccinerer også mine indekatte, selv om de i teorien ikke er udsatte, for diverse sygdomme ..


  • #22   19. maj 2016 Jeg er jo netop bange for at overvaccinere Basse. Det er jo selvfølgelig farligere for en gammel hund end for en ung hund. Han er jo altid blevet vaccineret 1 gang årligt og i må ikke være i tvivl om, at han selvfølgelig bliver vaccineret fremover, i det omfang der er brug for det. Jeg vil bare ikke belaste hans system hvis det ikke er nødvendig.

  • #23   19. maj 2016 Det med en gang årligt er det altså flere år siden man er gået bort fra. Så med mindre ens dyrlæge har et urgammelt lager smiley af vaccine fra dengang de kun holdt et år, så har dyrlægen vist tjent lidt lette penge......
    Moderne vacciner er normalvis virksomme i 3 år (undtagen de vacciner der kun holder knapt et år som fx Leptospirosen) når hunden er færdigvaccineret. Som andre ville jeg heller aldrig nogensinde turde undlade leptospirosevaccinen. Min hund har haft leptospirose og det var dælme tæt på at hun ikke var kommet ud på den anden side. Leptospirose bliver desværre mere og mere almindelig med vores mildere og vådere vintre. Det er ikke kun noget jagthunde, der arbejder i fugtig skovbund, får mere (min fik det ved at færdes på skovstier i Køgeområdet). Den specialdyrlæge der behandlede hende sagde at de desværre efterhånden så temmelig mange tilfælde. Mennesker kan også blive smittede ved fx at man kommer i kontakt med urin fra sin syge hund (og når nyrene er ramt skal man altså tage en del urinprøver gennem sådan et sygdomsforløb smiley ).
    Smitten kommer primært via gnaveurin; min hund må altså have indtaget vand med musetis i (den type hun havde kom fra mus). Så det handler altså ikke kun om at forebygge at hunden fx får fat i en rotte; det handler også om at forebygge at den kommer i kontakt med rotteurin smiley
    Så mine hunde får hele livet Leptospirosevaccination hver 11 måned (den dækker faktisk ikke et helt år). De får den der dækker 4 typer Leptospira. Vel vidende at der findes hundredevis af typer og at lige præcis den Perle fik ikke var dækket af nogen vaccination. Men jeg vælger at dække dem så godt jeg kan og håber at den vaccine der findes i udlandet der dækker 7 typer snart bliver godkendt i DK.


  • #25   19. maj 2016 Det er da vist en god idé lige at vende det med min dyrlæge en extra gang. Jeg får nemlig hvert år et kort om vaccine. Jeg aner intet om det men vil lige Google lidt mere. Jeg kan da se, ud fra hvad I skriver, at det ikke så ligetil.

  • #26   19. maj 2016 Jeg skiftede dyrlæge for 4-5 år siden og allerede første gang tog vi snakken om vaccination. Min "gamle" dyrlæge ville nemlig ikke dele den op. De syntes at det var noget pladder. Min nuværende dyrlæge var HELT med på den smiley

  • #27   20. maj 2016 Birgitta: Jeg fatter altså hat af hvad du mener med det her:
    "Mette Marie, Vaccinen mod både parvo, hundesyge, leverbetændelse og leptospirose står stadig på den nyeste liste, fra dec. 2014 .

    http://www.medicintildyr.dk/specialtema/immunprofylakse/vacciner-og-sera-til-hund.aspx
    Og der står ikke noget om, at den er ved at udgå?

    Den bliver vel også stadig brugt hver 3.-4. År? Den samme vaccine?
    Der er næppe tale om (mis)brug af "urgammelt lager".. "

    Jeg snakker ikke om noget der er ved at udgå. Jeg snakker om at man de sidste mange år ikke normalvis har brugt vacciner, der kun holder 1 år. Der er mange år siden at vacciner, der kun skulle gives hvert 3 år kom på markedet. Derfor undre jeg mig lidt over at der stadig er dyrlæger der vælger at vaccinere mod hele baduljen hvert år ?
    Og NEJ, der ikke kun hundenes immunforsvar, der er afgørende for hvor længe en vaccine sørger for at immunforsvaret kender pågældene bacille og reagere ved at afvise den smiley Fx skal immunforsvaret ved mange infektionssygdomme jævnligt udsættes for pågældende smitte for at holdes opdateret. Det er så det man gør med en vaccination under kontrollederede former smiley Man kan ikke regne med at immunforsvaret kender fx hundesyge hvis det ikke har 'mødt' sygdommen de sidste mange år og derfor risikere man så at hunden bliver syg af det, hvis den bliver smittet au naturel smiley
    Men ja, hundens eget immunforsvar har selvfølgelig en indflydelse og ja, nogle gange vil en vaccine ikke virke så længe som lovet pga at hunden eget immunforsvar måske lideraf 'dårlig hukommelse'. Vaccineproducenterne giver deres vejledninger ud fra hvad forsøg viser er optimalt rent statistisk og det er som regel godt nok til langt de fleste i en population. Og jo, flere i en population, der er beskyttede mod en sygdom jo mindre er sansynligheden for at de ubeskyttede så bliver smittede. Derfor er det så trælst at flere og flere begynder at droppe vacciner af både børn og hunde af frygt for bivirkninger ved vaccinen. Næsten alle tåler vacciner uden problemer og bør derfor have den for at beskytte de ganske få, der ikke tåler vacciner. Som hovedregel er de sygdommer vaccinerne beskytter imod langt langt mere alvorlige (fx dødelige) end evt. bivirkninger ved vaccinen.
    Skulle vi alle gå med livrem og seler så burder vi et par gange om året får testet (blodprøve og titertest) om vores hundes immunforsvar nu stadig kender alle de pågældende vacciner og så få opdateret dem, der ikke virker.
    Jeg arbejder med biostatistik i kliniske forsøg i lægemiddelindustrien smiley


  • #28   20. maj 2016 "De forvirrede læger og dyrlæger er ikke til megen hjælp. For de får deres oplysninger fra producenterne... Og de vil jo helst have at alle med risiko for at få en sygdom, også bliver vaccineret...
    Så man forsøger at lukke øjnene for de mange, tilfælde, hvor hunde -og mennesker- bliver syge af vaccinationerne..

    At det er de ældre hunde, der falder ud af de faste overvaccinationsprogrammer, det er ikke så sært. De er jo blevet overvaccineret i så mange år, så de der ikke kan tåle vaccinationerne, falder fra.. "

    Det er her er slet og ret 'konspirationsteorier'. Der er altså mange hunde der er blevet gamle og grå og døde af alderdom også selvom de er blevet vaccineret årligt gennem et langt liv.
    Og ja, selvfølgelig får læger og dyrlæger deres informationer fra producenterne; det er jo producenterne der har lavet forsøgene og ved hvad deres produkt kan og ikke kan. Og det at få godkendt et lægemiddel til enten dyr eller mennesker er ikke noget man bare lige gør; det tager typisk 10-15 år fra de første spæde forsøg til man har et færdigt og markedsført produkt. Og branchen er så gennemreguleret og kontrolleret at 'uheld' trods alt er ret sjældne. Og ingen pharmavirksomhed har lyst til at være den næste der får markedsført noget som viser sig at have nogle alvorlige bivirkninger som ikke har vist sig i forsøgene. Det er sket og det er noget som man næsten ikke kan rejse sig fra igen.
    Vi er ikke den store stygge pharmaindustri, der kun er ude på at tjene penge. Jo, selvfølgelig ønsker branchen at tjene penge, men uden indtjening ingen udvikling af nye lægemidler: Det koster milliarder at udvikle et nyt lægemiddel mod fx Psoriasis. Jeg er i mit daglige arbejde faktisk ret bevidst om at det jeg laver kan være med til at hjælpe nogle mennesker med en lidt overset sygdom til at få et bedre liv med højere livskvalitet.
    Det er ikke vaccineproducenterne, der fx ønsker at alle vaccinere deres børn mod mæsliger; der er sundhedsmyndighederne og det med god grund, da det er den eneste måde at udrydde en sygdom der på verdensplan koster temmelig mange børn livet hvert år.


  • #29   20. maj 2016 Mette- Jeps, min dyrlæge startede med det for et par år siden.

  • #30   20. maj 2016 Mette Marie: Det er bare så godt skrevet.
    Jeg er helt enig. Det går hårdt ud over medicinalfirmaerne økonomisk, hvis de viser sig at have lavet noget møg, som gør deres kunder syge.
    Og hvilken forsker ønsker også at lave noget møg? Jeg tror dybest set de virkelig ønsker, at bruge deres evner til at hjælpe deres medmennesker/dyr, og at det er dette, der en en af de mest motiverende faktorer i deres arbejde.

    Konspirationsteorier er der nok af. Derfor er det så vigtigt at man er kildekritisk.


Kommentér på:
Vaccination el ej

Annonce