Dilemma omkring fodring {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere, kæresten og jeg har en lille udfordring omkring fodring af Cubone næste fredag, og jeg tænkte at I måske have en løsning vi ikke selv har overvejet
Sagen er den at min kæreste er blevet bedt om at arbejde sent den dag. Det vil sige at han tager herfra kl 10, og er først hjemme et sted imellem 22:05 og 22:30. Jeg skal dog også arbejde den dag, så jeg skal afsted kl 15 og er først hjemme 22:45. Det betyder at Cubone skal være alene fra kl 15 til når min kæreste kommer hjem.
Tiden han skal være alene er ikke et problem, han er trænet i det, og han har håndteret det perfekt alle gange indtil videre.
Vores udfordring ligger i fodringen den dag. Cubone er 6 måneder gammel, og han er vant til at få 2 måltider om dagen(kl.8 og 18-19), samt en lille snack om eftermiddagen. Vi har fået at vide fra flere parter, at han ikke må få mad og vand lige inden han skal sove, hvis han skal sove hele natten igennem. Vi synes dog heller ikke at vi kan give ham mad ved 12-13 tiden, og så lade ham gå uden mad frem til næste morgen. Vi kan ikke lade maden stå til ham, da han spiser maden på få sekunder efter det er sat frem, samt hvis han har mad(i form af kong eller lignende), så får han altid et uheld indenfor, hvis han har været alene.
Har i nogle gode forslag, eller skal vi bare give ham f.eks. En kong, og så bare være forberedt på at rydde uheldet op, når vi kommer hjem?(det er heldigvis nemt at rydde op, når der er trægulv )
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.095
jan 2016
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 101
aug 2008
Giv ham mad kl. 9-10 stykker og igen kl. 23 den ene dag
aug 2008
jan 2016
Og jeg vil da lade vandet stå fremover så
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.930
Og så havde hun fået mad dagen efter, og så var hun overlevet
Hvis din hund er vant til at være alene hjemme, kan den vel godt spise, lige inden du går, uden problemer?
Den skal have vand tilgængeligt døgnet rundt. Jeg tror faktisk, det er lovpligtigt.
aug 2008
jan 2016
A-S, han kan sagtens være alene uden at lave larme eller lave ballade, typisk hvis han ser vi tager overtøj på og lader line og sele hænge, så går han i seng. Men han er kommet ind i et dårlig vane med at have uheld når han er alene, ligemeget hvor meget han bliver luftet og aktiveret inden, så nu arbejder vi på at få brudt mønsteret. Så han er alene oftere, men i kortere tid, så der er mindre risiko for uheld. Men helt generelt er han kun alene i mere end 3 timer fast 2 gange om måneden, så det er sjældent et problem
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
De siger dog til, hvis det virkelig presser på, og det sker en sjælden gang i mellem, hvis vi ikke sørger for, at de får tisset/skidt inden aftensmaden.
Fx Tager jeg dem ud kl. 21. Går ind når de har tisset og skidt, fodre og så går vi i seng.
Og så er der bare nogen dage, hvor de fx ikke får skidt, og alligevel ikke kan vente til om morgnen. (specielt, hvis de har fået ben samme dag)
Så jeg kan ikke se problemet.
Det skader heller ikke, hvis der bliver sprunget et måltid over, eller det bliver givet tidligere end man plejer.
jan 2016
DKK, vi har lavet alene hjemme træning med ham, og vi sørger også for at holde den vedlige., Der var aldrig nogle problemer med det før, men for noget tid siden var han nødsaget til nogle gange at være alene i længere tid end han kunne holde sig på daværende tidspunkt. Nu kan han holde sig længe, dog virker det mere som om han mener at det okay at gøre, hvis der ikke er nogle hjemme. Derfor prøver vi at bryde mønsteret. det sker også kun når han er alene i længere tid, 4-5 timer er f.eks. Ikke et problem, men det kan 7-8 timer godt være.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.131
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Og et halvt måltid når jeg kom hjem, og en gåtur.
Evt et gnaveben fra slagteren hvis man virkelig frygtede han ville kede sig eller være sulten.
Og en lille gåtur lige inden sovetid, så blæren var tømt til natten trods usædvanlig fodringstidspunkt.
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 1.420
1: lad være med at give aftensmad. Hunden vil overleve dette
2: giv hunden aftensmad, når en af jer kommer hjem. Og tag hunden ud, sørg for, at han gør sig ren. Der burde ikke være uheld så.
3: giv halv aftensmad inden du tager af sted og efter den første er kommet hjem. Tag hunden ud og sørg for, at han gør sig ren.
Ingen grund til yderligere betænkeligheder, jeg har før brugt alle tre metoder og det er fint
Ja, og husk det med vandet...
jan 2016
I forhold til det med vandet, så lader vi det stå fremme natten over fremover.
Til dem der nævner at der står i dyreværnsloven, der kunne jeg godt tænke mig at vide hvor. Jeg har selv lige prøver at kigge, men jeg var ikke i stand til at finde noget i dyreværnsloven omkring at der skal være vand til rådighed 24/7. Jeg fandt kun "§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer.". Men hvis det skulle stå mere præcist et andet sted, så vil jeg meget gerne vide det, da jeg kender rigtig mange der ikke har der fremme hele døgnet
jun 2015
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 155
Og det står ikke mere præcist i dyrværnsloven end det, du selv har fundet i § 2
dec 2012
Følger: 35 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
hans "aftensmad" bliver serveret alt mellem 14-23...et par enkelte gange endda senere..
Og han har normalt altid afføring på morgenturen af to omgange....medmindre det er bendage, så er det en omgang på morgenturen og en gang på eftermiddagsturen.
Det har undret mig faktisk, at ind og ud-tidspunktet ikke har været tættere forbundet Så jeg ville bare fodre når det passede jer bedst
Jeg giver ikke ben han ikke kan spise -fordi de er for hårde ved tænderne, og jeg giver ikke ben uden opsyn
Den med døgnvand er i reglerne for
Bekendtgørelse om erhvervsmæssig handel med og opdræt af hunde samt hundepensioner og hundeinternater
§ 22. Hundenes opholdsrum skal være indrettet således, at hver hund har mulighed for en uforstyrret og naturlig indtagelse af foder og frisk vand.
Stk. 2. Hundene skal til enhver tid have adgang til frisk vand i tilstrækkelig mængde.
Men jeg forstår helt seriøst ikke hvorfor man lader være? Minion har haft vand døgnet rundt og er ofte stået op midt om natten for at drikke, faktisk drikker han mest aften-nat...og han har fra dag et og helt lille hvalp, været tør hele natten dagen var en anden side af sagen dog
jun 2015
Følger: 30 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 16 Svar: 155
dec 2012
mar 2013
Da jeg læste "Minion", kom jeg straks til at tænke på brugeren Minion... Og tænkte, at det da var vældig pænt af dig, at lade hende have adgang til vand hele døgnet Hæhæ
dec 2012
mar 2013
On a side note: kalder du (hunden ) Minion fx ved indkald, eller er det svært at sige? Jeg tror måske, jeg selv ville kludre lidt i det o.O
dec 2012
Minion bliver kaldt Minion ja det er nemt nok synes jeg, men har har bemærket andre kløjes lidt i det jeg har dog vist i ret lang tid han skulle hedde det...nok en fem års tid..så jeg har haft lidt tid til at vænne mig til det
Min-yon! Min-Yen -agtigt
mar 2013
Måske kan man egentlig også udtale det med tre stavelser?
Mini-on... Hurtigt på de to første og langsommere på den sidste... Hmm ..
Ja, kom lige til at tænke på det
dec 2012
mar 2013
dec 2012
Dilemma omkring fodring