Wobbler - Vibeke E? {{forumTopicSubject}}
Ja...arbejdet trak ud igår, så jeg var først hjemme efter midnat...
Nu laver jeg lige en ny tråd, da den gamle er "lidt langt væk"...
Som sagt var Hector også wobbler.
Det startede, da han var lidt over et år gammel. Når vi skulle stille ham op til udstillinger, begyndte han at stå og skyde ryg, sænke hovedet og stå med meget stor afstand imellem de dirrende bagben...
Vores dyrlæge tjekkede først hofterne, der så fine ud!
I løbet af en måneds tid blev det værre og værre og efter mange besøg ved vores dyrlæge, der ikke kunne finde noget, blev vi anbefalet en anden, der med det samme tænkte "wobbler".
Et røntgen-bilede af nakken viste, hvor deforme hans nakkehvirvler var - lige efter bogen. Gav ingen beskyttelse til rygmarven overhovedet på enkelte steder...
Men desperate efter et mirakel som man er, når ens kære hund er syg, så valgte vi at se tiden an. Hector blev selvfølgelig pensioneret fra udstillingsringen med det samme, og vi håbede at kunne beholde ham som familiehund...
Men det gik Meget hurtigt ned af bakke!!
Hectors symptomer var nu, at hans bagben gav efter, når han skulle stå stille (f.eks spise, drikke, tisse osv) Når han bevægede sig var der INTET at se på ham, og han var glad og fjollet som altid:o)
Meeen så begyndte hans forben også at være påvirket. Han slæbte den ene pote afsted.
Han kunne ikke længere lægge sig roligt ned. Han måtte nærmest bare lade sig falde :o(
Han spiste ingenting, og begyndte at gå og tisse på sig selv... Ku ikke holde sig på benene til det..
Operation blev nævnt, men efter at ha snakket med en gd-opdrætter, hvis hund var igennem en mislykket én af slagsen, så sagde vi nej tak.
HVIS operationen gik godt, skulle Hector holdes i FULDSTÆNDIG ro i op til 3 mdr. Den eneste måde at gøre det på, var ved at holde ham halv-bedøvet, og dén tanke kunne jeg slet ikke ha´!
Sidst i maj måned var Hector så dårlig, at vi valgte at lade ham sove ind. Det var han bedre tjent med, end det liv han havde:o(
Der er mange u-afklarede spørgsmål om wobbler, hvilket desværre resulterer i at emnet, inden for grand danois ihvertfald, er enormt tabu-belagt. Har man avlet en wobbler, er det tys-tys, for man vil ikke stemples som wobbler-opdrætter.
Men i bund og grund er der ingenting (endnu), som opdrætterne kan gøre(udover at ta wobbler-hunden ud af avlen selvfølgelig!)for at undgå wobblere.
Genet kan ligge "i dvale" i mange generationer og så pludselig "bryde ud". Dvs det er umuligt at opspore, hvor sygdommen stammer fra.
Jeg har efter talrige opfordringer)valgt at være åben om vores oplevelse med Hector. Bestemt ikke for at hænge hans opdrætter (der er et af de dejligste mennesker)ud, men for at se om man da for pokker ikke kan komme det tabu til livs!!!
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
:o) :o) :o)
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 1.802
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 26 Hunde: 5 Emner: 173 Svar: 2.035
Wobbler - Vibeke E?