{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.498 visninger | Oprettet:

praktisk erfaring savnes, løbetid {{forumTopicSubject}}

HJÆLP jeg brug for lidt praktisk erfaring .
selv om jeg har læst og søgt noget er der ikke lykkedes mig at finde svar/løsning.

Bella er kommet i løbetid. (for 12 dage siden) hun har blødt en del og har stadig trusse på når vi er hjemme.
Stakkels Fnuller er så ved at eksplodere i overspænding og hormoner. det er helt slemt de sidste 3 dage. han er ikke kastreret.

DER SKAL UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER HVALPE UD AF DE 2. og derfor er de adskilt når vi ikke er hjemme. om natten er Bella i bur og om dagen er den ene af dem i den varme garage.
MEN når vi så lukker dem sammen. Ohlala. hun gør sig til og han humper løs forfra bagfra sidelæns og for hver 3. skridt han tager alene.
det har taget total overhånd.
i nat har fnuller præsteret at pisse på mig I MIN SENG ?? kl 3 i nat var jeg ikke køn at være i nærheden af. Damn.

som sagt har Bella trusse på og Fnuller har ofte en baby body på, så Bella trods alt kan slippe for trusse nogen tid.
hvad gør i med 2 hunde? hvordan holder i den kære hormon niveau bare lidt nede hos hannen??
vil det løse noget at han bliver kastreret?

hvis Bella bliver steriliseret vil fnuller så fortsætte ind i mellem. ?
og vil han alligevel te sig åndssvagt hvis han bliver kastreret og hun er i løbetid?
sidst men ikke mindst hvor lang er løbetiden og derned den vigtigste periode at holde kyskhedsbeltet fastlåst?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  praktisk erfaring savnes, løbetid
  • #1   29. feb 2016 Først ville jeg aldrig lade dem være i have uden styr på dem i snor. Når han er så bolle glad. Min tæve er i løb nu og Manfred er kasteret og han vil gerne humpe (kun hvis de har moslet inden for) og han får et klokke klart nej, de er overhoved ikke uden opsyn på noget tidspunkt, når de er ude af deres bure. Husk hendes trusser gør ikke at de ikke kan parre.

• #2   29. feb 2016 De bliver luftet hver for sig eller fnuller i snor med mig i den anden ende i haven.
    de trusse hun har på er ret effektiv på det område.... men ja de er så også kun sammen med hinanden, når vi er hjemme.

• #3   29. feb 2016 Herhjemme har vi de sidste 3 år haft to fertile hanhunde, en kastrat (som under løbetider ynder at være ligeså halvbelastende som de to fertile) og så 2-3 tæver med løbetider (Varierende antal, pga svigermors tæve har fået hvalpe heroppe, og derfor været her i løbetiderne ;))

Der er ingen løbetidstrusser, der er ingen bodies til hanhundene eller deslige - punkt et, det hjælper INTET ift. parringer, vil de så skal de nok klare det alligevel! Tæverne kan FINT holde sig rene uden.
    - Ser ingen grund til nogen af delene, ift. mine hunde.

Dernæst, så er de ADSKILT - HELE tiden! Ikke bare noget af tiden, men HELE tiden. Der skal ikke ske ulykker og en parring kan sagtens ske selvom man synes man er opmærksom på dem.
    - Kender en som fik hvalpe, tæven var i snor, hanhunden var hurtig og manden med hunden i snoren kiggede ikke væk mange sekunder før skaden var sket smiley (Heldigt for dem var det to avlsgodkendte fin alder osv. hunde som skulle have hvalpe - bare lige næste løbetid først... men de fik hvalpene)

Jeg ville bestemt ikke risikere hvalpe - så mine går ikke sammen. Vi har låger rundt i huset, så vi kan spærre stuen af, gangen over i to dele, lukke helt af ind til deres eget værelse m.v. og så foregår det ellers i hold under løbetiden.
    - Drengene for sig, pigerne for sig. Luftes hver for sig osv.

Eventuelt så tager vi den gamle hanhund som er et stort klynkedyr, og smider ham i en hvalpegård i stuen. Så snart han er derinde og tæt på os, så er han rolig.

Planen er at han inden næste løbetid, bliver kemisk kastreret, for at se om det tager toppen af hans hormoner.

Har man ingen planer om hvalpe - er dét måske en løsning til næste gang.

Ellers send hanhunden på ferie et sted ved familie/venner?

Men hold dem fra hinanden - hele tiden! smiley

• #4   1. mar 2016 Det er NU I skal passe sådan rigtig på.
    Jeg ville sterilisere hende.

• #5   1. mar 2016 De skal helt klart adskilles, for en parring kan ske på et splitsekund smiley Og så vil jeg klart anbefale at I får steriliseret tæven, når løbetiden er overstået.

En kastration af din hanhund vil være en dårlig idé, da han stadig vil være i stand til at parre hende = større risiko for at hun får underlivsbetændelse. Han kan ikke lave hvalpe, men de ville stadig skulle holdes adskilt i hendes løbetider.

• #6   1. mar 2016 Du har dem da for pokker ikke gående sammen i løbetid!!
    Stakkels hunde. Sikke n stress.
    Trusser hjælper intet
    Se at få steriliseret tæven, så ophører problemet.

• #7   1. mar 2016 De må IKKE være sammen, heller ikke når i er der, det er utrolig synd for både han og tæve at udsætte dem for stress på den måde, samtidig kan en parring altså ske på gå sek, det kan i simpelthen ikke nå at forhindre.
    Tæven bør ikke gå med løbetidsbukser, det forhindrer luft og giver større risiko for svamp, betændelse m.m, lad tæven holde sig ren selv, det er langt det bedste.
    Få en af dem passet ude nu og resten af løbetiden og få så neutraliseret en eller begge af dem;)

• #8   1. mar 2016 at få den ene passet er IKKE en mulighed.
    Bella har kun trusse på når vi er hjemme. dvs ca 6 timer i døgnet. netop fordi at hun skal kunne gøre sig selv ren og undgå Div. komplikationer.
    det er ikke muligt i vores hus at holde dem adskilt når vi er hjemme. Fnuller piber som besat og driver os til vanvid.

men som jeg spurgte om så vil jeg gerne vide hvor lang tid højløbs perioden er?
    er det en løsning at sterilisere Bella? syns at have læst at der stadig vil udskilles specielle dufte i perioder.

• #10   1. mar 2016 Det optimale tidspunkt at sterilisere på er midt mellem 2 løbetider. Der er der mindst gang i hormonerne

• #11   1. mar 2016 Er hundene alene hjemme i 18 timer om dagen? Eller mener du hun har trusser på når i IKKE er hjemme i 6 timer:o Jeg tror jeg havde stereliseret tæven.

• #12   1. mar 2016 Nej de er ikke alene i 18 timer. kunne jeg aldrig drømme om.
    hun har trusse på i 6 timer

• #14   1. mar 2016 Har ikke lige læst alle svar: Jeg synes i skal se om i kan finde en pasningsmulighed til en af hundene, og så virkelig passe på når de render rundt sammen, det kan tage et split sekund og så hænger de sammen :s hvis du skal prøve noget er der klorofyltabletter til tæven, det fjerner måske noget af hendes duft.

• #15   1. mar 2016 Steriliser tæven et par måneder efter endt løbetid. Det er ikke normalt at steriliserede dufter af løbetid smiley
    Og som andre påpeger så hold dem adskilt hele tiden (et børngitter kan være en god investering smiley ). Du drømmer ikke om hvor hurtig sådan en 'snigparring' kan foregå smiley Jeg kender to tilfælde af opdrættere i min omgangskreds, der har været ude for at 10 sek var nok smiley Begge gange var det heldigvis en parring der ikke var helt skidt, så de normale procedure blev fulgt og hvalpene fik stambøger.

• #16   1. mar 2016 Selvfølgelig er det en mulighed at få den ene passet, det er blandt andet det, man har pensioner til.
    Og før du svarer, at det kan du ikke nænne, så er det klart værre for din hanhund at blive udsat for en løbsk tæve lige i næsen hele tiden. Så hvis du ikke kan skille dem hele tiden, også mens I er hjemme, så bare afsted med ham.

Og så vil jeg støtte op om koret, der foreslår sterilisering af tæven om et par måneder.

Med hensyn til hvor længe, det kan vare, så varierer det jo meget. Jeg har fået parret en tæve på dag 25. og hun blev drægtig. Det var så planlagt.

• #17   1. mar 2016 Tak for jeres svar.
    Bella bliver steriliseret så snart dr. dyr siger god for det.
    ja det er fustrerende for hannen, (og hele familien) Derfor har jeg spurgt til jeres erfaringer, jer der har 2 hunde.
    i de 6 timer hun har trusse på, nej der kan hun selvfølgelig ikke gøre sig ren. men hun har dem så heller ikke på uden pause..........
    har da ingen intentioner om at mishandle mine hunde, tvært imod.....

en skriver om klorofyl tabletter. Er der nogen der har brugt dem?

• #18   1. mar 2016 Ja, givet i ret store mængder dæmper de hendes lugt. Men for at det skal være rigtig effektivt så skal man starte lige op til/i starten af løbetiden.

• #19   2. mar 2016 Nu ved jeg ikke hvor du bor i Midt/Vestjylland, men hvis hanhunden ellers er normalt fungerende smiley Og ikke æder andre hanhunde etc. må han da gerne være her.

Eller du må gerne låne en hvalpegård af mig - så du kan holde dem adskilt. Bare vær obs på at selv med hvalpegård kan en adræt hund komme ud - min hanhund er bare så gumpetung at jeg ikke er i tvivl om at han ikke kan smiley
    (Eller, hanhund ud - hunhund ind - alt er muligt)

Ja, de piver og er ynkelige, sådan er det med hanhund og tæver i løbetid, så vil også anbefale at finde en bedre mere permanent løsning, for ellers vil I have sådan en periode 2 gange om året, med 3-4 uger med piveri m.v. og stor risiko for drægtighed.

Kommentér på:
praktisk erfaring savnes, løbetid

Annonce