{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.924 visninger | Oprettet:

Fældning; reducering med foder og tilskud? {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Vi har en lækker, stor Golden retriever-han på ni måneder, som fælder voldsomt.
Jeg børster ham ugentligt med en furminator, men ligeledes kaster han stadig meget pels af sig.
Jeg kan se, hans pels lige nu er under stor forandring, hvilket sandsynligvis også har betydning, men jeg vil stadigvæk høre om I har nogle gode råd angående foder og evt. tilskud, som kan hjælpe til at reducere fældningen.
Lige pt. kører han på Real Nature Wilderness hvalpefoder som han ellers fungerer fint på, men inde for få måneder skifter vi over til voksenfoder, og vil ved den lejlighed skifte til andet mærke, hvis det kunne afhjælpe fældningen en smule.
Gode råd modtages ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fældning; reducering med foder og tilskud?
  • #2   24. feb 2016 Han er formentlig ved at smide hvalpepelsen, og den skal af, så han kan sætte en fin ny voksenpels.

Jeg vil ikke anbefale forskellige fodermærker, for nogen trives på noget, andre på noget andet. Selvfølgelig vil man gerne give noget, som hunden trives så godt på, at den har en god og sund pels, men at fælde - og nogen gange voldsomt - er altså helt naturligt.

• #3   24. feb 2016 Ok, tak for svar smiley
    Det er min første gang med langhårshund, så har ikke oplevet noget lignende. Men det er da en trøst, at det formodentligt blot er en fase, og det derefter så vil aftage lidt.
    Jeg var forberedt på at støvsugeren skulle luftes dagligt, men jeg bliver alligevel forbavset hver morgen, hvor mit køkkengulv er gået fra sort til hvidt, af bare hundehår ??

• #4   24. feb 2016 Nogen hunde fælder jævnt hele tiden, men mange hunde fælder voldsomt i perioder, og har så andre perioder, hvor der nærmest ikke fældes.

• #6   24. feb 2016 Ok, jeg synes ellers det har positiv effekt med furminatoren - jeg kan se morgenen efter, der ikke ligger lige så meget pels. Og støvsugeren er også en hjælp, han lader sig ikke genere af at blive støvsuget igennem smiley
    Vi må vente og se, lige nu er pelsen som sagt også under stor forandring smiley

• #7   24. feb 2016 Problemet med furminator er, at den let ødelægger dækhårene, som den voksne hund får.

Hvis du vil have fældningen overstået hurtigt, kan et bad være en god ide. Det får pelsen til at løsne sig.

• anja  K
    anja K Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Svar: 2
    #9   24. feb 2016 Det kan som sagt være overgangen fra hvalp til voksen.... Men det kan også være mangel på b-vitamin! Vores langhårede Chihuahua fældede pludselig ekstremt, og i lang tid ( hun er 7). Hun havde mangel på b-vitamin hvilket gjorde hun blev ved med at fælde smiley nu har hun fået b-vitamin i to mdr, og det har virkelig hjulpet smiley

• #10   24. feb 2016 Jeg vil lige have det med furminatoren i mente, og bad får han allerede relativt ofte, da mudderhuller er en fest.

• #11   25. feb 2016 Jeg mente bad med varmt vand og shampoo. smiley

Jeg ved ikke om, det er sådan, du vasker ham efter mudderbad.

• #12   25. feb 2016 Haha, det var skam også det jeg mente - fest i mudderhul lig med varmt bad bagefter smiley Ellers tror jeg aldrig, han ville blive helt ren igen smiley

• #13   25. feb 2016 Når der for alvor går gang i fældningen med mine huskyer, så står den på bad, og så ellers en ordentlig omgang med bloweren, så alle de "døde" hår kommer væk i én omgang.
    Det reducerer behovet for støvsugning og børstning med 75%, vil jeg gætte på smiley

Derimod synes jeg kun det bliver værre, hvis jeg smider dem i bad uden at få dem blowet bagefter.

• #14   25. feb 2016 Det er et noget større arbejde bare at børste dem efter et bad, men resultatet kan være lige så godt. Det er dog en fordel at gøre det uden for, for der kommer godt nok meget pels af. smiley

• #15   25. feb 2016 Når du vasker din hund med shampoo, så brug en børste og din føntørrer,man får mange hår af på den måde,støvsug din hund hver dag,og hold dig væk fra Furminatoren og giv den så et tilskud af B-vitamin--det hjælper alt sammen..men jeg synes at jeg hører om at mange goldens fælder meget.

• #16   25. feb 2016 Jeg hænger mig lige i at du skriver at hunden bliver badet jævnligt med shampoo, det kan sagtens være problemet, hvis huden bliver tør og ireteret vil hunden fælde meget mere, jeg ville nok undlade alle de bade og bare børste hunden grundig igennem når den var tør;) hundepels er oftest ret selvrensende og jævnlige bade kan ødelægge den fine balance smiley

• #17   25. feb 2016 Vand uden shampoo fjerner også fint mudder, hvis man ikke lige har et sted, hunden kan ligge og tørre og drysse mudderet af, eller bare ikke har lyst til den løsning. Det kræver ikke shampoo.

Der er jeg enig med Bodil, man kan også bade for tit.

• #19   25. feb 2016 Fældetid er arbejdstid når man har hund med underuld.
    Vores tæve er i fæld pt og hun får SÅ træls pels af det. Grå og mat, huden skæller.

Men det hører udelukkende fældetiden til - ville ikke skifte foder efter det.

Furminator - det ville jeg ikke bruge. Brug en god underuldskam i stedet.

Få minutters arbejde forleden aften:

profilbillede
  • #20   29. feb 2016 Tak for svar smiley
    Han kommer i bad, når det er nødvendigt, og det vil sige jævnt ofte, for det er vi simpelthen nødt til - men vaskes med en mild shampoo naturligvis. Fremover vil jeg forsøge mig med føntørreren, og lægge furminatoren på hylden , så må jeg se om ikke det har en effekt.

Kommentér på:
Fældning; reducering med foder og tilskud?

Annonce