2.685 visninger
|
Oprettet:
Miemiv - Sølvgudindens ydmyge tjener
2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Løs hund - hvornår alarmere? {{forumTopicSubject}}
Jeg vil lige høre herinde, hvornår I vil ringe 1812, hvis I ser en hund uden fører og uden halsbånd, i f.eks. et ret tæt bebygget boligområde.
1 Vil du ringe straks?
2 Vil du forhøre dig hos naboer?
3 Vil du prøve at fange hunden og derefter forhøre i nabolaget?
4 Vil du lægge fremlysning ind på sociale medier?
5 Vil du lade som ingenting?
6 Vil du fange hunden, forsøge alle de ovennævnte?
7 Og hvis du vælger at fange hunden, eller har observeret den, hvornår vil du så ringe eller kære hunden på internat, f.eks.?
Eller noget helt andet? Hvad vil du gøre, hvad synes du er bedst? og hvorfor?
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
aug 2007
Hunden bor jo med stor sandsynlighed lige i nærheden.
Ser hunden skadet eller udsultet ud, ville jeg ikke tøve med at ringe.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
En anden gang, kunne jeg ikke fange 2 løse hunde, men de fulgte efter mig, ind mod et hus, og væk fra landevejen. Det viste sig så at det var der de boede. Desværre var ejerne nogle idioter, som jeg mistænkte for at slå hundene De begyndte i hvertfald at skælde ud, og jeg hørte et "klask", da kæresten slæbte hundene ind bagved Jeg skældte manden ud, over at det ikke var hundenes skyld at de ikke havde sikret deres have med et ordentligt hegn. Og gik, med en rigtigt dårlig smag i munden
De andre gange, hvor hunden ikke har kunnet indfanges, har jeg ringet til politiet, som desværre er pænt ligeglade
Næste gang vil jeg prøve at ringe til 1812, så har man da gjort noget.
aug 2007
Det skal lige siges, at jeg bor i et tæt-lav byggeri fordelt i små gårde med en masse stier, plæner o.s.v. og ingen tætbefærdede veje lige op til.
aug 2007
Jeg vil dog stadig til hver en tid prøve at finde ejeren, for det er sgu da meget normalt, at en hund kan stikke af fra matriklen. Det er noget helt andet, hvis man gentagne gange ser den samme løse hund, eller hvis hunden er sky, aggressiv eller ser udsultet ud, så skal der selvfølgelig alarmeres/ringes til nogen.
dec 2010
Har en anden gang oplevet en ejer, som ikke en gang beklagede at hans hund løb rundt midt på landevejen, midt om natten. Kunne ikke indfange hunden, men fulgte efter den ind på en ejendom, hvor den så bare stod og gøede ad mig, indtil ejeren endelig vågnede, og lukkede hunden ind. Jeg fik ikke så meget som et tak, fordi jeg var stoppet
I de over 20 år, hvor jeg har haft hunde, har de kun været smuttet fra mig, ganske få gange (under 5), og jeg håber da, at hvis det skulle ske igen, at folk gider at reagere.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.637
Dem jeg har fået fat i har jeg kunne kigge på halsbåndet og ringe til ejer
jun 2015
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 451
Jeg ville nok kigge på hunden og især kropssproget? Er risikoen for at blive bidt minimal, så lokke den til mig og se på halsbåndet og følge den hjem.
Humanum errerae est - eller noget i den retning?
Vi købte i første omgang, viste det sig, for spinkelt trådhegn til at sætte i hækken. En gang prøvede hvalpen at rende ud og lede efter mig på parcelhusvejen, omkring det tidspunkt jeg plejer at komme hjem fra arbejde.
En anden gang så hun naboen skovle sne, juhuu, sne! Han skulle da hjælpes?
Det er da fedt med gode naboer, de kom hjem med Saga efter få minutter. (Og så må man køre på byggemarked efter nyt hegn.)
En anden ting, er de strejfere, som er bidske.
Jeg har hverken jagttegn eller riffel endnu, og desværre må man vist ikke selv mere, men hunde er faktisk rovdyr. Der ville være jeg ringe efter myndigheder. De er sjældne situationer, men det må være meget ubehageligt med bidmærker i andre dyr.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Kort og godt
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men det er selvfølgelig kun hvis det er en hund, jeg kan/tør nærme mig.
mar 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 294
Men der var intet hegn om haven, og manden sagde, at den nok var blevet træt af at børnene legede med og sprang balloner.. Så bliver man altså lidt træt i hovedet, når man har brugt et par timer på at hjælpe hunden hjem - som iøvrigt var rigtig sød
mar 2013
mar 2013
Men dejligt at kvinden blev glad for katten og den havde det godt
maj 2011
Følger: 9 Følgere: 14 Emner: 1 Svar: 923
Er aldrig nået til at skulle holde på en hund i længere tid, så det har været nødvendigt at få den videre i "systemet", så ved ikke helt hvad jeg ville gøre hvis jeg stod i sådan en situation.
Min mor fik faktisk engang en ekstra hund på den måde - de var ude og køre et godt stykke fra hjem, en gravhund render ud foran dem, de fanger den og der er bare ingen i nærheden som vil kendes ved den, så den kommer med hjem, og bliver efterlyst ved flere politikredse, dyrlæger osv. og den har ingen halsbånd, chip eller noget og ingen vil kendes ved den.
Så til at starte med beholdt vi den, men senere kom den til min daværende tantes forældre, som havde mistet deres hund og gerne ville have en ny, så de fik den lille gravvuf. Ved faktisk ikke om hun er ved at være mæt af dage, er 12 år siden Men min fætter har da fortalt gennem årene at hunden havde det godt osv.
jul 2008
Følger: 16 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 43 Svar: 1.059
Den første var en berner sennen der løb ved en temmelig befærdet vej, dog holdte den sig på fortovet. Jeg spejdede efter en evt ejer men intet var at se, da jeg kom tættere på hunden (var på cykel) kunne jeg se den var vildt stresset, store øjne, tungen langt ude af munden og fyldt med savl på hele brystkassen. Jeg kalder på den, den stopper men vil ikke røres. Det ender med jeg følger efter hunden i 1 km ca før jeg kan få smidt cyklen ind foran hunden så jeg kan få fat i halsbåndet, og derefter ringe til ejeren. Det viste sig så at hunden blev passet, og passeren havde lukket hunden ud på et område og ikke havde kunnet fange den igen, så han havde åbnet lågen fordi så kunne den jo løbe hjem, hvilket den så ikke gjorde....
Den anden var på samme vej, en mægtig glad golden retriever der mente den var guds gave til mennesket og at alle da gerne ville hilse på den endnu engang var jeg på cykel jeg gik hen og hilste og spurgte så hunden om den skulle hjem også fulgte jeg ellers lige så stille efter og den løb selv ind hvor jeg så lige fortalte ejerne at jeg havde fundet den ved vejen. Den var så lige stukket af da jeg fandt den, og de havde lavet en del hegn forbedringer så nu skulle der ledes efter det nye sted den kom ud.
aug 2007
aug 2007
Nå men hun smuttede så, og der gik mindre end ½ time fra jeg opdagede, at hun var smuttet, til Falck ringede. Da havde han samlet hende op mindre end 200 m fra vores bopæl, tjekket chip og ringet! Som sagt bor vi i et tæt-lavt boligbyggeri, hvor mange kender hinanden og der er ingen stærkt trafikerede veje i nærheden. Jeg blev eddersmaskeme sur over at få en regning på 1400 kr. for at have kørt min hund 200 m. Så kunne madammen da godt lige have spurgt nogle naboer først! Hun er FB-ven med vores formand, og han kender stort set alle, så et lille opkald til ham havde været nok. Det har han senere skrevet til mig i en pb.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.637
Troede "højst" man kunne få en bøde
dec 2010
Jo, bevares, de 1400 kr. kunne da have været brugt på noget sjovere. Men tænk sig hvis damen bare havde været ligeglad, og din hund var løbet ud foran en bil, og blevet alvorligt skadet Så havde du stået med en dyrlægeregning, samt evt. erstatning til den uheldige bilist
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.142
aug 2007
Jeg bor i et boligbyggeri, som er et af de få i nærheden, hvor man må holde hund, så sandsynligheden for at den bor i nærheden er da stor!
dec 2010
Hvis jeg render ind i en løs hund, så er jeg som regel på vej til/fra job, og har absolut ikke tid til at rende rundt og stemme dørklokker. Og der bliver min løsning altså også at kontakte 1812/politiet.
aug 2007
Isabelle - og den "nogen" kunne ligeså vel være naboen. Jeg bor i et område, hvor næsten alle kende hinanden, så det skulle saftsuseme mig være mærkeligt, om der ikke var en af naboerne, der kender min hund. Jeg ved, hvor stort set alle hunde i området bor. Ikke-hundeejere tænker måske ikke i den retning, men så kunne hun da bare lade min hund være eller kontakte nogle andre!
aug 2007
apr 2008
Tænker at det da er bedre at hun i det mindste reagerer og gør noget, frem for bare at lade hunden løbe Nu ville jeg jo selv kontakte naboer, men det er jo kun hvis jeg rent faktisk har tid til det, kunne da personligt godt finde på at "overdrage sagen" når jeg havde travlt, hvis det var muligt.
Det er jo ikke alle der ved at det koster så meget at hente hunden, og selvom du ikke mener din hund er i fare så plejer jeg da (når jeg finder fremmed hund) at tænke at der er risiko for at hunden løber ud til større veje, så hun gjorde nok bare det, hun mente var bedst for hunden; at komme hurtigt hjem til sin ejer
aug 2007
aug 2007
aug 2007
apr 2008
aug 2007
Jeg er dog stadig af den mening, at man godt lige kan gøre lidt i forhold til at forhøre sig i nabolaget, før man griber knoglen og ringer til alarmcentralen - Det er jo ikke en hund i livsfare for fanden!
Jeg ringer heller ikke 112, hvis en lille dreng på legepladsen er faldet og har slået sig. Jeg hjælper ham og forsøger derefter at finde ud af, hvor han bor, hvis jeg ikke ved det i forvejen, og så tager vi den derfra.
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
Det mest naturlige er vist at de rent faktisk har tænkt på hendes ve og vel...og det kan vel sådan helt reelt...aldrig være andres skyld at hun har løbet rundt uden halsbånd og navneskilt.
Jeg siger ikke uheld ikke sker...men selvom ting ikke er med vilje, så risikerer man altså nogle gange man skal tage ansvar for det alligevel...
dec 2012
Og det havde været velvidende at politiet tager 2000kr for en hund uden skilt...hellere det...end den kommer til skade...og det ville jeg da håbe ejer egentlig ville sætte pris på? o.O
dec 2010
Flot at damen reagerer, mange var måske bare kørt forbi. Jeg håber da at jeg er lige så heldig som dig, hvis nogen af mine hunde, nogensinde skulle tage på udflugt på egen hånd.
aug 2008
1400 kr. er da vand i forhold til at finde sin hund splattet ud på vejen.
Hvis ikke man vil at andre finder ens hund, så må man jo sørge for at den ikke stikker af.
aug 2015
Følger: 72 Følgere: 8 Emner: 6 Svar: 113
FLOT gjort af kvinden - og hvor er det ærgerligt, at hun skal mødes af sådan en reaktion fra dig. Så er det kun mere end forståeligt, hvis hun ikke gider hjælpe en anden gang.
aug 2007
Som skrevet før, er der ingen veje med stærk trafik i nærheden. Det er et meget stort område med nogle enkelte stilleveje ind til p-pladserne (hvor biler kører max. 10 km/t.) og ellers kun cykel- og gangstier.
Jeg VAR ude at kalde på hunden, da jeg så, hun var væk. Det nytter sgu da ikke at rende rundt imellem 200 huse, hvis hun så står og vil ind. Jeg var på intet tidspunkt bange for, at hun var løbet langt væk eller helt ned til vejen.
Det er fandeme svært at sikre sin have, når hunden selv kan åbne døren. Og jeg gentager: Hun bliver ALDRIG lukket ud uden halsbånd med hundetegn.
Men jeg gider faktisk ikke forsvare mig mere, for I var her ikke og kender ikke området, og det naboskab, som ellers plejer at fungere. Alle de naboer/beboere i området, som har set mit opslag i en lokal gruppe, bakker mig op. Vi skal hjælpe hinanden
dec 2012
aug 2007
Ja, jeg er nok en rigtig dårlig og ansvarsløs hundeejer, men jeg er jyde, og vi er ikke så "hurtige" til at panikke
aug 2007
aug 2007
I kender ikke forholdene her. Døren kan IKKE låses, hunden er sikkert stille og roligt gået hen til en af de (få) naboer, som jeg ikke kender.
Jeg er bare så p***e træt af, at man straks ser panik og ulykker. Slap nu af.
I må gerne fortsætte debatten, men jeg orker ikke deltage mere. Undskyld
aug 2008
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
De spurgte om jeg ville komme med ham (30 km.) eller have ham på overnatning. Jeg valgte det sidste. Han blev installeret i kontoret og sov hele natten. Om morgenen mødte der et hold ind der kunne finde ud af at kæde efterlysning sammen med fremlysning (han havde været efterlyst da jeg ringede men ham der sad der kunne ikke finde ud af at krydstjekke åbenbart) og ejer kom og hentede ham ved 9 tiden.
Det viste sig i øvrigt han boede 6 km fra hvor jeg samlede ham op så han var virkelig blevet væk.
aug 2008
Og det er et splitsekund og hunden er ramt af en bil.
aug 2007
Som skrevet tidligere... Jeg ville til hver en tid lige forhøre naboer og lave et opslag. Hun kunne have lavet ét opkald: til vores formand. Han kender stort set alle i området OG vores hunde.
aug 2007
dec 2010
Jeg kommer vidt omkring på mine bilture, og ville da ikke ane noget som helst om et boligområde/ hundetilladelser i området, medmindre jeg altså kom der ofte/ boede der, og er hundeinteresseret.
Jeg synes at det er en ufattelig arrogant holdning som du udviser, overfor et mennesker, der bare har gjort sit bedste for at hjælpe en hund i nød. Og ja, en hund på egen pote, er i mit univers i nød. Din hund kan sagtens blive slået ihjel/alvorligt skadet, selvom en bilerne i dit område kører langsomt. Bare tænk på alle de små børn, der er blevet slået ihjel, fordi en bilist overså dem, og bakkede hen over dem En bil er stor og tung, så din hund vil blive skadet, hvis den bliver påkørt, selv ved lav fart.
Og noget helt andet er, at det kan vel for filan ikke været så vanskeligt at montere en haspe, eller lign. så hunden ikke selv kan åbne låger/døre.
apr 2008
Men hvordan skulle hun kunne vide, at hunden ikke løber længere væk, om den opsøger andre hunde (en risiko jeg personligt tager meget seriøst og reagerer prompte på), at hun bare kunne lade den løbe, at alle har hunde osv....?
Jeg synes ikke det er fair at du bliver sur på hende ud fra de oplysninger DU har, hun er jo ikke tankelæser og hvor skulle hun vide alt det her fra samt have tid til det hvis hun havde travlt?
Jeg tror slet ikke jeg ville stille spørgsmålstegn ved at min hund blev bragt tilbage af Falck, det er en ret naturlig ting at reagere på en løs hund og på den ene eller anden måde tilkalde hjælp - en kvinde opdagede en løs hund og ringede efter Falck, så hunden kunne komme hjem. Uanset området så kan jeg virkelig ikke se det dumme i det, og jeg mener jo personligt at det vigtigste er at nogen rent faktisk reagerede og hunden kom hjem
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
Jeg er jyde m stort J, og den eneste gang en af vores hunde er smuttet ud af gården, gik jeg i totalt panik...........
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
aug 2015
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 2
Løs hund - hvornår alarmere?