{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.297 visninger | Oprettet:

Farveskift ved puddel {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Mine svigerforældre har en 2 år gammel dværgpuddel. Da de skiftede fra hvalpefoder til voksenfoder begyndte hans pels at miste farve.
Han var oprindelig helt mørk chokoladebrun, men er efterhånden helt lysebrun/fesenbeige, undtagen ned af benene, hvor han stadig er brun.
Som hvalp fik han Select Gold fra Maxizoo, men har siden de skiftede til voksen prøvet lidt forskelligt, lige pt kører de med Olivers kornfri variant. Min svigermor overvejer dog at skifte til Essentials Nautical Living, da hun oplever at farven bliver lidt tydeligere når han får flere fiskeolier indenbords.

Har farveskiftet noget med foderet at gøre og/eller er der noget man kan gøre ved det? Har læst lidt om noget genetisk på engelsk, men fattede ikke ret meget af det. Såfremt det ikke er foder-betinget, er der så nogen der i forståelige vendinger vil forklare hvad det drejer sig om?

Han har tavle hos DRU.

Tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Farveskift ved puddel
  • #1   28. jan 2016 Jeg faldt over dette på denne side. Om det er troværdige oplysninger ved jeg så ikke.

    http://www.allpoodleinfo.com/poodle-colors



    profilbillede
  • #4   28. jan 2016 Spændende.
    Det giver jo god mening, at en mørkebrun kan blive til en cafe latte, hvis den er "clear"
    Det er jo det, der er sket for Tines svigerforældres hund.
    Jeg kender kun to Pudler, en sort kongepuddel og en hvid dværgpuddel, og de har ikke skiftet farve.
    Men jeg vil da ikke udelukke, at en abrikosfarvet en dag vil bo hos mig, og så er det da nyttig viden at få.
    Tak smiley


  • #5   28. jan 2016 Pudel er en af de racer der har det man kalder 'greying factor': et gen der gør at pelsen mister sin farve. Så det har givetvis intet med fodringen at gøre. Han vil med tiden næsten sikkert blive helt grålig.

  • #7   28. jan 2016 Isabelle - Vi møder somme tider en sort Kongepuddel om morgenen.
    Den er simpelthen så skøn smiley
    Men jeg tror jeg nøjes med en mindre udgave og så skal den være fersken/abrikosfarvet.
    Så det med " greying factor" skal der da læses lidt op inden.
    Jeg forstod på linket, at hvis den er "holding", så skifter de ikke farve.


  • #9   28. jan 2016 Isabelle jeg springer med på en sort en dag :). En storpuddel.
    Jeg kan MÅSKE overveje en hvid, hvis det er den helt rigtige og med den rigtige pigmentering smiley


  • #10   28. jan 2016 @Lis A: Jeps.
    Følgende racer har fx også genet:
    Old English Sheepdog, Bearded Collie, Tibetansk Terrier, PON, Bedlington, Terrier, Dandie Dinmont Terrier, Basset Griffon Vendeen, Pudel, Irisk Ulvehund, Skotsk HJortehund, Cesky Terrier, Kerry Blue Terrier, Havanese og Glen of Imaal Terrier.
    @Isabella: Eurasierens farveskift har intet med pudlens at gøre. Din races tilsyneladende farveskift handler om udviklingen af pelsen.


  • #11   28. jan 2016 Mette Marie> Synes dælme det er tidligt at han er blevet SÅ lys, så ja, du har nok ret i at det nok ender med at han mister al farven..

    Hvad gør man egentlig hvis det er en udstillingshund? Er dommerne klar over denne faktor eller ville han blive bedømt med fejl? Han skal ikke udstilles, men er bare lidt nysgerrig..


  • #14   28. jan 2016 Minion
    Det er jo en sølv/grå puddel. Det er en farve for sig smiley
    De er sorte ved fødsel


  • #18   28. jan 2016 Ja meget smiley

    Jeg var helt til brun i starten, men da jeg så hvor meget de falmede var jeg ikke så varm på farven alligevel smiley


  • #20   28. jan 2016 Med rotterne fader husky jo mere eller mindre, det er det den tegning gør.
    De sorte rotter ruster ofte og bliver brunlige i farven og forveksles til tider med chokolade, men det er nemt at se forskel hvis man har en (eller flere) af hver. Der er flere sorte der ruster end der silvrer smiley



  • #21   28. jan 2016 Jeg tror ikke sorte pudler fader med tiden, Mette Marie? Har kun hørt det med de brune (og så self med de sølv)..

    Ift udstilling, læste lige noget på en fb gruppe fornylig om, at de brune har en kort udstillingskarriere, netop pga at de mister farven. Om det er rigtigt, ved jeg ikke..


  • #22   28. jan 2016 Ja brun er en farve for sig smiley

  • #24   28. jan 2016 Farvegenetikken er jeg ikke så stærk i endnu.
    Men du kan feks også parre sort og hvid. Hvis den sorte del er dominant ( efter sorte forældre ) så kommer der kun sorte. Men parre du så til den tid en af de sorte med en hvid, så kan der komme begge farver.
    Sådan har jeg forstået det


  • #27   28. jan 2016 Minion> Skal se om jeg kan finde et.. Han er så speedy, at det er svært at få taget billeder af ham... Ellers må jeg lige få svigermor til at tage et og sende til mig.. Men det ligner meget godt det der af Max.. Der kan man se, at det går i intervaller, hvor han var helt sort da han blev født og så blev gradvist mere sølv.. Nu kan jeg så læse mig til, at det var meningen ved ham, men det tror jeg altså ikke det er ved Bobbi..

  • #29   28. jan 2016 De brune skulle have en slem tendens til det der. Der er også nogen der tester deres hunde for om der ligger brun i fordi det er en skidt farve at få over i de andre. Sølv/grå kan være længe om at farve ud, og de kan hele livet få små ændringer. Hundene på billedet er mor og søn. De er begge sølv/grå. Den mørke som er min er ikke færdig med at farve ud han fylder to år første maj.
    Og til klubben af dem der ønsker sig en storpudel, det gør jeg også smiley i krig hvid med god sort pigmentering. Eller en flot sølv?


    profilbillede
  • #30   28. jan 2016 De der sølvpudler har jeg haft en svaghed for i mange år. smiley

  • #33   29. jan 2016 Greying factor påvirker kun eumelanin (sort og brun) og ikke pheumelanin (rød). Dvs. både sort og brune pudler kan affarves og blive grå hvis de bærer greying factor.
    Mht sort så findes der hunde der er sort pga Dominant Sort (K-) og hunde der er sorte pga en variant af agutigenet (A). Sidstnævnte findes i følgende varianter: Ay - Zobel, aw - agouti, at - tan points og a - recessiv sort. Får en hund to kopier af a (=aa) bliver den sort. Dominant sort er det man ser hos fx labrador, cocker og pudel mens den recessive sorte er den der ses hos sorte schæferhunde. En hvid pudel er en recessiv rød men MEGET fortyndet. Den bliver altså 'hvid' fordi den har fået e fra begge sine forældre. Så ja en parring af sort og hvid pudel vil give sorte hvalpe, men de vil alle være bærere af e og dermed kunne give 'hvide' hvalpe smiley


  • #34   29. jan 2016 Lis A
    Jeg skrev om hvide pudler smiley

    Mette Marie A
    Er jeg helt ved siden af med det jeg skriver i #24 :)?


  • #35   29. jan 2016 Men Mette Marie, jeg synes bare slet ikke de sorte pudler bliver affarvet med tiden, ligesom fx de grå/sølvfarvede gør, eller for den sags skyld de andre racer, du nævner. Er det bare mig, der er galt på den? smiley

    Og hvis de hvide er affarvede røde, hvorfor har de så ofte sort/mørk grå/sølv hud?


  • #36   26. feb 2016 Minion> endelig lykkedes det med et billede! Jeg havde helt glemt tråden igen.
    Har intet før-billede, men han var ensfarvet over hele kroppen, samme farve som han har nederst på ben og ører. smiley


    profilbillede
  • #38   26. feb 2016 Ja, temmelig meget, endda. Men altså. Han skal jo ikke udstilles, så det betyder ikke så meget.

    Men hvordan hvis han nu skulle? Ville han så blive disket eller få fejl for farve eller er det noget dommerne tager højde for?


  • #40   26. feb 2016 Haha! Fair nok.
    Må se om der måske kommer en anden på banen med et svar. smiley


  • #41   27. feb 2016 Tænker du umiddelbart bare vil få en mindre god bedømmelse. Det er jo ikke som sådan en fejlfarve, den er bare ikke så klar i farven, som kunne være ønskværdigt.

Kommentér på:
Farveskift ved puddel

Annonce