{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
969 visninger | Oprettet:

BARF eller ej??? {{forumTopicSubject}}

Jeg snakkede med min dyrlæge sidst kaizer skulle kigges på og vi kom ind på BARF.

Han blev noget overrasket og gav klart ugtryk for at det ikke var noget han anbefalede.

Bl.a. fordi det ikke er dokumenteret og der står ikke en dyrlæge bag det, men et veterinærsygeplejerske, og at han i flere tilfælde har set at det er blevet værre med hundes allergi efter BARF ( Hans ord, ikke mine)

Er der nogen der kan give mig forklaringen på hvorfor BARF skulle være så godt og hvorfor lige til hunde med allergi???? (Jeg fodrer selv med Royal Canin Hypoallegenic)

Grunden til at jeg spørger om dette er fordi jeg sad og læste om tråd hvor ejeren mistede sin hund pga. Prednisolon, det får Kaizer også ved udbrud.

Jeg sidder bare og er hamrende forvirret over alt det foder....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BARF eller ej???
  • #1   15. okt 2006 Søg på ordet BARF i søgefeltet og der vil dukke mange tråde op om emnet.....

• #2   15. okt 2006 Mange tak

• #3   15. okt 2006 Barf er godt fordi det ikke er fyldt med konserveringsmidler og andre unaturlige ting

Mange allergi hunde kan ikke tåle lagermider som der heller ikke er i BARF

Rigtig mange allergi hunde er blevet væsentlig bedre og endda helt raske og har ikke brug for Prednisolon mere

Kunne din hund ikke testes og så måske vaccineres mod det den ikke kan tåle?

Min egen allergi hund er desværre ikke positiv på de traditionelle tests men hendes Prednisolon dosis er sat væsentligt ned efter vi skiftede til BARF

det kan varmt anbefales!

www.barf.dk www.kiplers.dk www.raw4dogs.dk

• #4   15. okt 2006 Tråden som MGP linker til, skrives der at Olivers er nr. 1?
    Er den nye test af hundefoder kommet?
    Jeg ved "Vores kæledyr" har en med i deres næste nummer, men findes der en ny?

• #5   15. okt 2006 Jeg fodrer også med BARF.
    Før jeg startede var min hund på penicillin, svampedræbende o.l. næsten hver måned, sandsynligvis pga lavt imunforsvar, på trods af dyrt og godt foder (royal canin) og tilsatte vitaminer. Dertil måtte vi altid bruge lotion til kroppen som den ikke tørrede ind. Sidste tid var infektionsudbrudene så slemme at vi frygtede hans skæbne.
    Efter vi er startet på BARF har han aldrig fået noget penicillin eller noget andet og det er yderst sjælden han har brug for lotion, hans krop og knoglebygning ser meget flottere ud nu og hans temperament er blevet langt mere harmonisk, hvilket alle har bemærket.
    Vores dyrlæge anbefalede os at starte på BARF og der bliver flere og flere anbefalet det fra dyrlægen her, fordi de ser hvor godt det virker.
    Men det afhænger nok også af hvad din hund er allergisk overfor.
    For os har det virket rigtig godt, ville aldrig vende tilbage til tørfoderet. Og så er det ikke engang dyrere at fodre med for os.

• #6   15. okt 2006 Vanja - dejligt at høre ; )

• #7   15. okt 2006 Vanja L. Kaizer er blevet testet allergisk overfor bøg, husstøvmider, lagermider. HAn er begyndt på vaccineindsprøjtninger. Han har ikke fået nogen udbrud siden. Men men men , nu er det sådan at jeg har gjort op med mig selv at jeg ikke vil have en hund der er afhængig af medicin.
    Jeg er bare i tvivl om hvad de overhovedet skal have når man barfer.

• #8   15. okt 2006 Ved at det ikke lige besvarer dit spørgsmål, men så har du da en persons erfaring med =)

Jeg ved at mange ikke vil BARFe, fordi de hører at hundene ca. 2-4 måneder efter får voldsomt udbrud af allergi igen. BARFcentret fortalte mig at nogle hunde der har været meget syge får voldsomme udbrud igen, det er de sidste giftstoffer fra anden mad der forlader kroppen.
    Nemo fik også en smule, men ikke så ekstremt, 2 uger efter var det væk og er ikke kommet tilbage.

• #9   15. okt 2006 Vanja - JA det har jeg også hørt. Men det får han jo alligevel, hvis du forstår :0) Jeg ved godt man ikke må gøre sin hund op i penge men min kæreste og jeg orker bare ikke de skyhøje regninger mere og det er heller ikke et liv for Kaizer. Tilmed har min dyrlæge ordineret et ugentligt bad med specialshampoo, jeg gloede noget da jeg fik det at vide

• #10   15. okt 2006 Natascha jeg fodre med barf og har gjort det i 2 måneder nu, jeg skiftede over fordi Fluffy fik allergi og så snakkede jeg med Nicola og min dyrlæge om det og de synes begge det var en god ide at prøve og jeg er nu nede på at give Fluffy ½ pille hver anden dag (prednisolon) og hun er stadig kløefri, mit mål med det var at få hende helt af pillerne, da der jo er mange bivirkninger ved det og det ser ud som om det kan lade sig gøre. Hun har det bedre nu har taget det på hun havde tabt og fået en lækre blød pels og hud end hun havde før, så jeg kan kun anbefale det til folk med allergi hunde.

• #11   15. okt 2006 Natascha - Min dyrlæge regnede også med det var lagermider og måske også støvmider der var problemet her, vi kom dog aldrig til en allergitest fordi han var altid i udbrud og så startede vi på BARF. Vi skulle også i gang med en masse prøver, endnu mere medicin og hvad ved jeg, men det sagde jeg nej til og så fortalte hun så om BARFmetoden.
    På barfhjemmesiden som Nicola linker til kan du finde den forhandler tættest på dig, der fortæller de dig meget godt hvordan det hele foregår og laver en foderplan som du så følger. Vi fik mulighed for at ringe både dag og nat når bare der var det mindste og de var rigtig søde og hjælpsomme smiley

• #12   15. okt 2006 Men når man tænker over det er det vel også os der er blevet for pylret omkring vores hunde. De må ikke få rå ben, de skal koges. Det er klamt at se dem æde rå fisk osv. Alle de ting plus at det er dejligt nemt at fodre "tørt" og der er alt hvad hunden har brug for.

Jeg er nok en af dem der har skide svært ved at tage springet......(bangebuks)

• #13   15. okt 2006 Fluffy er meget allergisk overfor mange ting, bla. Husstøvmider, lagermider, pollen, alt græs, alle træer og buske og blomster og flere andre ting, derfor besluttede jeg mig for at skifte til barf og jeg har ikke fortrudt det et sek. Hun kunne ikke få vacc da hun reagerede på for mange ting...

• #14   15. okt 2006 Jeg kender det jeg har overskredet mange grænser ved at barfe men man vender sig til det... Jeg synes det var klamt at høre min hund kvase en knogle eller spise lever og hjerte, men nu står jeg og skær det ud til hende og hun elsker det!!!!

• #15   15. okt 2006 Nadja - Det er virkelig en trøst at høre jeg ikke er den eneste. Kaizer reagerer meget fint på vaccinerne men han skal have dem resten af livet. og det vil jeg altså ikke være med til. Hvor er i altså søde og hjælpsomme :0)

• #16   15. okt 2006 Vanja - Hvilken forhandler brugte du

• #17   15. okt 2006 Natascha - vaccinerne skal ahn jo ikke have for evigt og hvis han er blandt de 70 % hvor det virker, bliver han jo helt rask og skal ikke mere have medicin - så det er med at holde ud - og så skal man altid huske på at tegne sygeforsikring på sin hund!

BARF er dog et super alternativ, men ja ikke mange dyrlæger ved noget om det eller vil vide noget om det - for det er ikke en indtægtskilde for dem overhovedet!

• #18   15. okt 2006 Natascha ja jeg var meget imod det før, men jeg kan se min hund har fået det meget bedre efter vi er skiftet og det er jeg bare så glad for, så det bliver vi helt sikkert på resten af hendes liv. Og min dyrlæge så hende til tjek i sidste uge og kunne se en klar forbedring i hendes hud, så det var hun glad for jeg havde gjort...

• #19   15. okt 2006 Nicola. Der går to måneder før jeg finder ud af om det overhovedet virker...

• #20   15. okt 2006 Du kan jo købe en del hos barf centeret, jeg køber nogen ting hos dem men resten hos min egen slagter og grøntsager køber jeg i frost i netto og så lader jeg dem tø op og blender dem, så er der til nogen dage bare det står på køl...

• #21   15. okt 2006 Britta - Det er ikke sådan at jeg ikke stoler på min dyrlæge. Jeg ville bare høre hvad andre har af erfaringer med BARF. Min egen dyrlæge vil ikke beskæftige sig med den slags så hos ham kan jeg jo ikke spørge.

• #22   15. okt 2006 Britta hvad er det lige du snakker om???

Min dyrlæge synes det var en god ide at prøve at barfe og det virker altså på min hund...

• #23   15. okt 2006 Jeg spørger jo ikke om det her for at sige at dyrlæger ikke ved en pind, men som sagt alle hunde er ikke ens

• #24   15. okt 2006 Britta - Sådan er min dyrlæge skam ikke men han har kun hørt dårlige ting om BARF og har derofr ikke ville sætte sig ind i det for at bruge det i hans praksis. Desværre er der nogle dyrlæger der kun bruger nogle af deres egne produkter og forkaster andre fordi de får procenter af det.....

• #25   15. okt 2006 Britta - allerede i denne tråd kan du nok høre at det er betydeligt flere som bliver raske ved skift til BARF end hunde der udvikler allergi....

Jeg har hørt om rigtig mange der er blevet raske og kun den ene der har allergi og ingen af os ved om det skyldes BARF...

• #26   15. okt 2006 Natascha - Jeg bor på Fyn, så jeg bruger den der ligger på Fyn =) og så er den kun 5 min herfra så det er så dejlig nemt smiley Men jeg snakkede også en del med en Lars, som vist er en af dem der står bag hele det BARF i DK(ikke sikker), fordi vi havde problemer med at holde foderet i ham i starten, det hele kom op igen, der fik vi også mulighed for at ringe både dag og nat når bare der var det mindste og de ringede også flere gange for at høre hvordan det gik. De er bare så søde og hjælpsomme og det er altid en fornøjelse når man kommer og skal købe mere smiley

Vi var også ret bekymrede for at starte på det, især fordi alt kom op igen, han spiste intet i 6 dage og var meget svag og sygelig. Men nu er jeg bare så glad for at vi hang i smiley

• #27   15. okt 2006 Vanja - Du får det til at lyde så nemt, altså på en god måde. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke på at når det nu er så godt hvorfor det så først er nu der kommet så meget snak omkring det??? ;0)

• #28   15. okt 2006 Nej dyrlægerne vil jo netop ikke have noget med det at gøre eller anbefale det da de egentlig kun må anbefale ting der er dokumneteret til bunds med fx 10 års kliniske forsøg - og det er der ingen der har gjort med BARF endnu desværre....

Jeg har fået mails fra rigtig mange - folk som har skiftet til BARF og som nu har raske hunde uden medicin forbrug - det vejer altså tungere end en anden som vi slet ikke ved om det er BARF...

• #29   15. okt 2006 Nicola - Du har en pointe. Man kan vel ikke være heldig hver gang (den hund med allergi) alle er jo ikke ens

• #30   15. okt 2006 Tror nu ikke avancen er den samme på frisk kød og alle de ting BARF centeret sælger som en 15 kgs Hills sæk til 450 kr??

Det hedder måske 40 % på tørkost og max 10 % på det friske....

• #31   15. okt 2006 Britta - Jeg kan godt forstå dig, det er i orden at være skeptisk. Hvis jeg skal tale for mig selv så er jeg vant til at få at vide at det er blevet klinisk testet osv. Men er bare lidt svært i dette tilfælde

• #32   15. okt 2006 Natascha - Det der har været sværest var at Nemo var så syg. Det at fodre med råt synes jeg ikke er noget problem. Vi køber al maden hos forhandleren og noget grønsagsmix eller frugtmix i pulver, det kan faktisk også bruges af mennesker. Pulveret skulle vist være fordi hundene ikke kan nedbryde cellevæggen i alm. grøntsager og optager derfor ikke meget af det.
    Vi tager kød op om aftenen og så er det tøet op om morgenen, puttet ½ teske grøntmix i og blandet det, så for os er det ikke værre end med tørfoderet smiley
    Foderplanen står skrevet på opslagstavlen, så det er bare lige at kigge om aftenen og så tage det op der står til næste dag smiley

Eneste vi har haft lidt svært ved er at overholde foderplanen helt. Jeg synes det er så synd med fastedagen... hehe... ved godt jeg er overpyldret, men man skal bare lige vænne sig til det.

Nadja - Har aldrig prøvet det med at blende. Er det noget du vil anbefale fremfor at købe det hos forhandleren?

• #33   15. okt 2006 Vanja - Jeg vil gerne indrømme at jeg selv er en pylret nor men det er jo værd at overveje hvis det viser sig at det vi har gang i ikke virker..

• #34   15. okt 2006 Britta - Jeg opfatter skam ikke BARF som en vidunderkur, og ja det kan godt være at det bliver udlagt sådan. Men der vel op til folk selv om de tager det som et vidundermiddel eller ej...

• #35   15. okt 2006 Vanja - optagelsen af det færdige pulver er bedre men nogle hunde nyder at spise det blendede - specielt dem der er meget sultne eller har tendens til at blive tykke....

• #36   15. okt 2006 Det er meget muligt at det bliver stillet op som et vidundermiddel, men for os har det sandelig også været det! smiley Og det har sparet os for ca. 10.000 kr, en masse bekymringer og sorg og vigtigst af alt, så er Nemo sluppet fra at blive pumpet op i medicin.

• #37   15. okt 2006 Jeg vil bare sige rigtig mange tak for alle de gode kommentarer der er kommet. Jeg er da blevet lidt klogere af dette indlæg ;0) Nu kan jeg da ihvertfald overveje hvad det er vi kan gøre for Kaizer.

• #38   15. okt 2006 Vanja - Nemo ser også ud til at være en dejlig hund. Jeg kan kun sige at jeg er oprigtig glad på dine vegne, For jeg kun alt for godt selv hvor meget man kan lægge ved kasse 1 hos dr. dyr.

• #39   15. okt 2006 godt jeg ikke Barf´er (oversat fra engelsk betyder det "at brække sig "!)

• #40   15. okt 2006 Nicola - Mange tak smiley Så holder vi os fortsat til pulveret smiley

Natascha - Mange tak smiley Og al held og lykke til dig og Kaizer. Håber alt vil gå som det skal

• #41   15. okt 2006 Britta - Jeg forstår godt hvad det er du skriver men hvor vil du hen med det???

• #42   15. okt 2006 Britta - jeg er lykkelig for din definition - nu er jeg bare endnu mere overbevist om jeg gør det rigtige ved ikke at give mine hunde kulhydrater i form af kornprodukter - de før frugt og grønt og ellers kød, fedt og knogler samt deres Hokamix, fiskeolie og hvidløg...

Jeg er også endnu mere overbevist om hvor korrupt tørfoder industrien er : )

Sikkert ikke det du gerne vil høre

• #43   15. okt 2006 Nicola - Lige min tanke smiley

• #45   15. okt 2006 *GG* Synes det her emne er oppe ret tit nu :o))
    Jeg har barfet i ca 3 uger og er godt tilfreds med det.
    Daisy er blevet mere madglad og hendes tørre grimme pels, er blevet silke blød og smuk :o)
    Sååå barf er ihvertfald godt til Daisy og hun får aldrig andet.

• #46   15. okt 2006 Dem der ikke råfodre med den begrundelse at de så ikke ved om hunden får det den skal have, får de selv den helt korrekte kost?

Det er jo ikke sådan at hunden hver eneste dag skal have xx% af det ene og det andet, det skal bare være over en periode fx en uge hvor der fodres forskelligt så alle behov dækkes. Du ved hvad din hund får, der er ikke lige røget en badesandal (protein) med i gryden. I naturen sortere hundene heller ikke til og fra og vejer og måler så de får den samme mængde hver dag.

At dyrlæger ikke anbefaler råfodring hænger i høj grad sammen med at de tjener kassen på at anbefale bestemte mærker tørkost til deres kunder. Tørkost der indeholder mest kornprodukter, men hvor mange har set en hund så og guffe løs på en kornmark?

Det er meget nemt at lægge ansvaret fra sig og fodre med tørkost, fordi mn så er sikker på at hunden får det den har brug for. Men hvorfor ikke selv tage det ansvar og så vide hvad det er hunden får i madskålen?

• #47   15. okt 2006 Pauseklovn - Hvordan skal man som førstegangsejer af hund kunne kende til BARF metoden hvis man ikke har fået det at vide hos dyrlægen eller kigger med herinde. Det er list synd at du siger at man ikke skal lægge ansvaret fra sig, men hvis man har en dyrlæge man stoler på og jo selvfølgelig regner med vil gøre det bedste for hunden, hvordan skal man så kunne stille spørgsmålstegn ved det???

• #48   15. okt 2006 Natascha Reimann J>> Nu kaler jeg det ikke BARF, men råfodring, et godt dansk ord som de fleste sikkert kan forstå hvad betyder smiley

Jeg hørte første gang om at fodre råt eller naturligt på tv, siden læste jeg om det på nettet, snakkede så med en dyrhandler om det, og til sidst fandt jeg en kennel med samme race som jeg, hvor de fodre med råt. Det er noget der har taget flere år før jeg selv turde, men i dag fortryder jeg at jeg ikke gjorde det noget før, for hundene, og katten elsker det. De var glade for deres tørfoder (som jeg altid at gået op i skulle være godt og indeholde så meget af det bedste for dem).

Det er helt sikkert et problem at dyrlægerne har en økonomisk fortjeneste ved at anbefale bestemte mærker tørkost, som i øvrigt ikke er mærker jeg ville servere for mine hunde. Så allerede der er den jo gal.

Det ville jo svare til at du gik til tandlægen med din baby, og når du så var færdig, så fik du lige et par prøver med hjem på babymos og grød i pulverform, med en forklaring om hvor vigtigt det var at din baby fik et godt foder med alt det den har behov for. Hvis du bare sørger for at fodre med den angivne mængde afhængig af vægt så er alt godt.

Har man aldrig hørt om råfodring før, så kan man jo først tage stilling til det den dag man hører om det.

Kommentér på:
BARF eller ej???

Annonce