{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.476 visninger | Oprettet:

Hundeskov vs. alm. skov {{forumTopicSubject}}

I anledning af en anden tråd, er jeg blevet lidt i tvivl. Jeg ville ikke skrive i den anden tråd, idet den har taget en anden drejning, så opretter min egen.

Man skal have sin hund 100% under kontrol i en hundeskov (dvs. kunne kalde den til sig tilhver en tid), så må den gå løst - fair nok. Nogle hundeskove er tilmeld indhegnet.

Skov: En skov uden snorepåbud (dvs. ingen skiltning?), må du vel også gå løs i, såfremt hunden tilhver en tid kan kaldes til sig.. Ikke?

Hvad er forskellen så lige? Ud over selvfølgelig, at rigtig mange går i hundeskov, uden at have kontrol over hunden. Men hvad er forskellen "på papiret"?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundeskov vs. alm. skov
  • #2   14. jan 2016 Du skal læse skov og naturstyrelsen regler for kommunen alle skove i Frederikshavn kommune er der snor påbud i skovene hvor der ikke skiltes med at de må være løse.

• #3   14. jan 2016 I en offentlig skov skal hunden ALTID have snor på ellers risikere du en bøde, det er uanset om der er skiltning om snor påbud og om du kan kalde din hund til dig.

• #4   14. jan 2016 Så du skal have snor på i skoven om du kan kalde hunden til dig eller ej.

• #5   14. jan 2016 Ah, jeg troede faktisk skove gik under denne "§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. ", men de står der selvfølgelig ikke. Jeg havde husket "byer og områder med bymæssig bebyggelse" som blot offentlige områder smiley

• #7   14. jan 2016 Bøden for løs hund i alm. skov er 2.000kr så nej det er ikke tilladt.

• #9   14. jan 2016 Jeg er med nu smiley

• #10   14. jan 2016 Hvis man må have hunden løs er skoven pr. definition en hundeskov.

• #11   15. jan 2016 Jeg skulle mene at skov og natur styrelsen har efterhånden fået hegnet hundeskovene ind.
    Jeg kan ærligt redeligt ikke forstille mig en hundeskov uden hegn om, da hundene kan rende langt pokker i vold uden det.
    Her i skoven får man 3000 kr i bøde for at have løs hund.

• #12   15. jan 2016 Her i Hillerød og omegn er der masser af hundeskove, men jeg mener kun at have fundet en der er hegnet ind. Og da hundene jo skal være under fuld kontrol så render de vel ikke langt pokker i vold uden hegn smiley

• #14   15. jan 2016 Jeg ville så gerne have at der var en uindhegnet hundeskov her i området, så kunne det være at jeg ville besøge dem, da jeg jo så slipper for dem(måske ikke alle) som ikke har styr på deres hund, hvilket er grunden til at jeg ikke kommer i hundeskove.

• #15   15. jan 2016 Vi er også mest til de uindhegnede hundeskove, elsker at komme ved Bagsværd Sø, Hillerød, Hornbæk Plantage, Høve skov og strand, Nykøbing Sj. eller den nede ved Frøslevlejren i Sønderjylland.
    Det er faktisk en af de ting jeg holder meget af, når vi kommer rundt med campingvognen - at få besøgt nogle af alle de uindhegnede hundeskove. Desværre har vi ikke en eneste i nærområdet....
    Oplevelserne i de uindhegnede er at, generelt har folk der mere styr på hundene end i de indhegnede.

• #16   15. jan 2016 "Oplevelserne i de uindhegnede er at, generelt har folk der mere styr på hundene end i de indhegnede."

Og det er nok en af grundene til at vi alle har så forskellige indtryk af hundeskove. Mange af de uindhegnede skove er store nok til at gå en "rigtig" tur i dem, og selv om der på nogen tidspunkter er mange hunde, føles det ikke presset på samme måde som en mindre indhegning kan gøre det.

Jeg har også i perioder gået en del i nogen af de store gamle uindhegnede hundeskove i Nordsjælland, specielt Geels Skov og Hareskoven, og har masser af dejlige oplevelser med afslappede hunde og afslappede ejere.

• #18   15. jan 2016 Vi kommer også kun i uindhegnede hundeskove smiley

• #19   15. jan 2016 ... og det er så et rimeligt dansk fænomen det med at hunde som udgangspunkt skal være i snor. Jeg har tilbragt tirs-tors til møde i England og ved en af frokosterne kom vi til at snakke hund (jeg har et par engelske kollegaer der også er hundemennesker smiley ) og vi kom ind på emnet. De så komplet uforstående ud: hunde skulle da have lov at rende løse i skovene. Derovre er udgangspunktet at med mindre der er skiltet med 'hund i snor' så må den gerne være løs. Lidt det samme gælder fx i Sverige, hvor jeg har et sommerhus.

• #20   15. jan 2016 Enig, Mette Marie. Jeg solgte en hvalp til en ældre dame, der havde boet størstedelen af sit voksne liv i Wales, men nu flyttet tilbage til DK. Hun var rystet over de restriktioner, der var i DK bl.a. i forbindelse med at gå løs med hunde. Hun endte faktisk med at flytte tilbage til Wales.

Og jeg husker, da nogen af mine pyreneer venner var med på en pyr-skovtur i Tyskland. De var rystet over, at alle hundene undtagen deres blev sluppet løs. Pyreneere er ikke de nemmeste hunde at lære et godt indkald og kan have tilbøjelighed til at løbe ret langt væk fra ejerne. Men de tyske ejere tog det da som en selvfølge, at naturligvis skulle deres hunde da have lov til at strække benene.

• #21   15. jan 2016 Jeg har også den oplevelse når vi kommer til irer-træf i sverige at hundene er meget bedre til at omgås hinanden end vores danske hunde. Og det er altså heller ikke en race, der ligefrem er kendt for at være nem i omgang med andre hunde.
    Første gang var det med nogen bæven at jeg slap min voksne hanhund løs i stor flok af andre irere af begge køn og vidt forskellig alder. Men det gik forrygende og der var INGEN slagsmål.

• #22   15. jan 2016 Vores hundeskov - den eneste tilgængelige indenfor 40 km - er også uindhegnet. Det er bare en skov, hvor hundene må være løse.
    Det gode ved den skov er, at den bliver brugt helt almindeligt til gåture, ikke de der store hundemøder. Folk tager liner på hunden, når de møder andre og alle er bekendt med ansvaret i forhold til vildtet, som er i skoven.

Den fungerer ligesom alle skove gjorde for 20 år siden.
    Præget af gensidig respekt.

Vi bruger den dog kun i vintersæsonen, hvor det kun er lokale, der kommer der. Vi møder sjældent nogen, alle tager en forskellige ruter når de ser, der er andre

• #24   15. jan 2016 Ejer af den dejligste Border Collie: Det er vi heldigvis ikke stødt på - men igen, måske har det også noget at gøre med, at en gøende schæfer ofte får folk til at tage deres hunde i snor smiley

• #26   15. jan 2016 Vi går der et par gange om ugen, men det svinger meget hvilke tidspunkter - er faktisk endnu ikke stødt på en eneste løs hund, som er løbet hen til os.

Det kan da godt være vi skal finde ud af noget - som sagt vil hun jo nok gø af din hund også (alt efter hvor stor den er, det er ikke alle hun gør af), men vores erfaring er, at så snart hun lærer hundene at kende er det okay. Hun har i hvert fald STOR glæde af mine forældres hund og kærestens forældres hund - så vi holder os til at lege med hunde vi kender ejerne på, så hun ikke får nogle uheldige oplevelser smiley

• #27   15. jan 2016 Og hvis det en dag går helt galt, så kan hun også gø på kommando, hehe smiley

• #30   16. jan 2016 Der er det ene skilt, som der altid er i statsskovene - hund uden snor. Det lille grønne.

• #32   16. jan 2016 Der hvor vi går ind, er der intet skilt - men det er så også fordi vi går ind "midt" i skoven, og ikke ved en rigtig indgang - der er også det lille grønne skilt CH omtaler, ved vores hundeskove, men selvfølgelig kun ved indgangene, ellers kunne de jo hænge skilte overalt smiley

• #33   16. jan 2016 Ja, det er der jo som bekendt - også statsskovene har skovområder udlagt til hundeskov. Hvilket helt enkelt betyder at hunde må gå uden snor og hverken mere eller mindre.

http://www.hundeskovene.dk/

• #34   16. jan 2016 Her kan man finde hundeskovene som er udlagt af statsskovene....

http://naturstyrelsen.dk/naturoplevelser/aktiviteter/med-hund-i-naturen/

• #35   16. jan 2016 Og interessant fra den side - altså gældende for alle naturstyrelsens hundeskove:

"I Naturstyrelsens hundeskove må du lade din hund løbe frit - under forudsætning af, at du har "fuldt herredømme" over hunden, dvs. helt svarende til hundelovens bestemmelser om "fuldt herredømme".

"Fuldt herredømme" betyder, at hundeføreren kan standse hunden, hvis den fx angriber andre dyr og mennesker. Det betyder helt bogstaveligt, at hunden skal have tæt kontakt til føreren og ikke må genere andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv, fx ved at true eller løbe efter dem. Hunde som ikke fx prompte kommer på kald skal derfor føres i snor eller holdes ved fod. Det er som udgangspunkt hundeføreren, som har ansvaret for at undgå konflikter."

Kommentér på:
Hundeskov vs. alm. skov

Annonce