1.899 visninger
|
Oprettet:
Milla - med schæfer & collie <3
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.161
22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.161
Kombinere tør- og vådfoder {{forumTopicSubject}}
Ville man kunne det? Fodrer som udgangspunkt med tørfoder, men så f.eks. 1-2 gange om ugen give vådfoder i stedet?
I så fald, SKAL det så minde om hinanden indholdsmæssigt eller er det lige meget? Hvilke mærker er gode? (Gerne fra maxi-zoo eller zooplus)
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.459
Jeg tror mange gange når hundes maver er sensitive, er det fordi vi selv har vænnet dem til alt for ensartet mad
Men du bliver nød til at se på hvordan din hund reagerer mavemæssigt...ernæringsmæssigt er der intet problem Det er bare svært at svare på hvor sensibel fordøjelse andres hunde har
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1468 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.205
Mine får som udgangspunkt tørkost.
Men de får også en stor del vådfoder, faktisk dagligt, da jeg gemmer Laikas piller deri.
Jeg køber både det dyre vådfoder med meget kød i, men også det billige.
De får også hele måltider skiftet ud med råt og de får også måltider med diverse rester.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.161
Hun er 1 år og har fået Arion hele hendes liv - så er det mon for sent at vende hende til hyppige foderskift? Det KAN også være, at det kunne virke ved blot at blande maden op ved hvert foderskift? Hun har fået kyllingepølse, blodpølse, en smule pålæg, madrester og diverse andre ting uden problemer, men det er jo også kun "tilbehør", hvis det giver mening?
Råt har vi ikke forsøgt os på, da jeg er en lille smule pivet, lidt bange for at noget skulle gå galt.. Så pt. får hun rester, af de steder hvor maden ikke er krydret. Det er dog ikke hver dag..
aug 2008
jun 2014
aug 2008
jun 2014
aug 2008
Kan hun ikke tåle det du giver hende, jamen så får hun en omgang tyndskid og så er det det. Værre er det altså ikke
Mine kan tåle ALT for det har jeg vænnet dem til.
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.924
De første 6 år jeg havde hund vandt min ældste hund så mange foderpræmier til konkurrencer og stævner, så jeg købte aldrig selv foder. Det betød så, at de sjældent fik det samme. Jeg hældte bare oveni foderspanden. De er nu 8, 5 og 1 og jeg kan tælle på 1 hånd de gange de har haft dårlig mave...
Jeg tror på at variation gør maven i stand til at holde til det. De er altædende fra naturens hånd.
jun 2014
Det er jo ikke fordi det hele skal gå op i penge, MEN prisen er ikke uden betydning. Lige pt. føler jeg, på Arion, at hun godt kunne få et bedre foder end dette. Taste of the wild har en god pris, så det overvejer jeg lidt - men må lige kigget på markedet lidt mere, nu hvor jeg har sat budgettet (inde i mit hoved) op, fordi jeg gerne vil give hende noget bedre
aug 2008
Af tørfoder kigger jeg på om det er kornfrit og så mængden af kød.
Med vådfoder kigger jeg ikke på så meget, for det er jo ikke det deres mad består af.
Råt køber jeg det jeg får tilbudt. Har lige nu hest, kanin, hele duer osv. i fryseren.
aug 2008
jun 2014
jun 2014
aug 2008
Kingsmoor Pure er ikke dyrt, Wilderness er også OK til prisen på tilbud som det er lige nu i Maxi Zoo.
jun 2014
(Sidstnævnte pris er ved store bestillinger på en gang, hos f.eks. zooplus)
Det er beregnet ud fra normalpris, ikke tilbud.. Vi har aftalt et budget på ca. 400 kr. pr. måned i hundemad, og her går størstedelen jo faktisk under, så er det bare med at finde ud af, hvilket det skal være.
Pris pr. måned ved Arion: 270 kr. (IKKE kornfrit)
Pris pr. måned ved Taste of the wild: 299 kr. / 283 kr.
Pris pr. måned ved Acana: 358 kr. / 341 kr.
Pris pr. måned ved Wilderness: 386 kr.
Pris pr. måned ved Essentials: 372 kr.
Pris pr. måned ved Orijn: 358-394 kr. (WOW!! det overraskede mig virkelig, men hun skal have væsentlig mindre foder pr. dag, derfor den lave pris.. Jeg er dog ikke helt sikker på hvor meget mindre, så derfor er der lidt variation i prisen)
Pris ved Kingsmoore PURE: 309 kr.
Er der andre mærker, jeg bør tjekke ud? Hvad ville I vælge (har valgt forskellige smagsvarianter, men i mange af mærkerne er der jo mulighed for variation)?
1. Kylling 50% (tørvejet), ris 35%, kartoffel, kyllingefedt, ærter, hydroliseret kyllingprotein, roemasse, mineralsalt, tørgær, træstof ,raffineret cellulose ,lakseolie ,calciumcarbonat ,F.O.S. ,M.O.S. ,vindruekerner ,rosmarin.
2. bison, lammekødmel, hønsekødmel, æg, søde kartofler, ærter, kartofler, canolaolie, stegt bison, stegt vildt, naturlig aroma, tomatpuré, fiskemel, salt, cholinklorid, tørret julesalat-rod, tomater, blåbær, hindbær, yucca schidigera ekstrakt, enterococcus faecium, lactobacillus casei, lactobacillus acidophilus, lactobacillus casei og lactobacillus plantarum, tørrede trichoderma longirbrachiatum fermentation ekstrakt
3. Tørret kyllingekød, russet kartofler, frisk kylling (uden ben), friske sandart (udbenet), hvidfiskemel, ærter, kyllingefedt (med naturlig E-vitamin), soltørret alfalfa, kyllingelever, frisk hvidfisk (udbenet), hele æg, lakseolie, søde kartofler, græskar, spinat, roegrønt, tomater, gulerødder, æbler, havplanter, tranebær, saskatoonbær, enebær, solbær, julesalatrod, lakridsrod, kvan, bukkehorn, morgenfruer, fennikel, pebermynteblade, kamille, lavendel, sommersar, rosmarin, lactobacillus acidophilus, enterococcus faecium.
4. Laks (tørret, 24%), hvid fisk (tørret, 22%), fersk laks (20%), kartofler (tørret, 12%), kartoffelmel (7%), æbler (tørret, 5%), lakseolie (4%) , fersk kyllingelever (2%), gulerødder (tørret, 1%), spinat (tørret, 1%), ærter (tørrede, 1%), glucosamin sulfat, chondroitin sulfat, mannan-oligosaccharider, fructo-oligosaccharider, Yucca schidigera, tranebær (tørret , 0,005%), rosmarinekstrakt (0,004%), søgræs ekstrakt (0,002%), spirulina extrakt (0,0018%), psyllium ekstrakt (0,0016%), tang ekstrakt (0,0014%), timian ekstrakt (0,0012%), mælkebøtte ekstrakt (0,001%).
5. Frisk kylling og and, tørret kylling og and, sød kartoffel, ærter, frisk laks og ørred, havre, hørfrø, friske hele æg, kyllingefedt, kartoffel, leverfond, lucernespirer, vitaminer og mineraler, MOS, FOS, glukosamin*, kondroitin*, MSM* (*alle fra naturlige kilder), tranebær, acai, blåbær, morbær, æble, tomat, appelsin, pære, gulerod, spinat, blomkål, tang, morgenfrue, grøn te, ingefær.
6. frisk hønsekød (udebenet) (22%), tørret hønsekød (15%), frisk hønselever (4%), hel frisk sild (4%), frisk kalkunkød (udbenet) (4%), tørret kalkunkød (4%), frisk kalkunlever (3%), hele friske æg (3%), frisk sandart (udbenet) (3%), frisk hel laks (3%), friske fjerkræhjerter (3%), fjerkræsbrusk (3%), tørret sild (3%), tørret laks (3%), fjerkræleverolie (3%), røde linser, grønne ærter, grønne linser, solmoden alfalfa, yamsrod, ærtefibre, kikærter, græskar, butternut græskar, spinatblade, gulerødder, Red Delicious æbler, Bartlett pærer, tranebær, tang, lakridsrod, kvan, fennikel, morgenfruer, bronze fennikel, pebermynteblade, kamille, mælkebøtter, vinter-sar, rosmarin.
7. Kylling (kødproteinmel), ærter, kartoffel (stivelsesmel), roetrævler, hørfrø, animalisk fedt (kylling), fisk (proteinmel/olie), rapsolie, mineralstoffer (salt), cikorierod, æg (proteinmel), ølgær, gulerødder samt urter.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.195
Og så kan du jo i øvrigt sagtens starte lidt blidt op og kombinere med lidt billige råt. Mange discountfødevarebutikker har tit tilbud på kød, der er ved at nærme sig udløb, jeg fik f.eks. 5 pakker kyllingebryst i Rema for 10 kr. pr. pakke her den anden dag. En klat fars, når du selv skal have noget med hakket kød er en anden mulighed for at variere.
Og få så givet den hund lidt rå ben at gnave i, det er så godt for deres tænder... Det er rå gulerødder i øvrigt også.
Og i løbet af kort tid har du med den varierede kost en hund med en meget mere robust mave.
mar 2008
Mine er vant til det, så de tåler foderskiftet fra dag til dag.
jun 2014
dec 2012
Regal Grainfree
http://foderdamen.dk/onewebmedia/Grainfree%20Chicken.pdf
Foderet er UDEN majs og korn.
Regal Grainfree Chicken & Duck Bites indeholder ikke kemiske konserveringsmidler som Ethoxyquin, BHA eller BHT,
men er Konserveret med naturlige E vitaminer i form af Alpha, Delta og Gamma tokoferoler samt vitamin E + C, som
konserverer og bevarer friskheden af dette unikke og velsmagende hundefoder.
Regal hundefoder indeholder ingen:
• Biprodukter
• Sukker eller mælkeprodukter
• Hvede, majs eller soja
• Okse/svinekød/benmel
• Genmanipulerede råvarer
• Stråforkorter
Fuldfoder til hunde.
Analytiske bestanddele:
Råprotein 30% - Råfedt 14% - Råaske 6,8% - Træstof 4% - Calcium 1,5% - Fosfor 1,0%.
Sammensætning:
Kylling (25%), Søde kartofler, Tapioka, Ærter, And (7,5%), Kyllingefedt, Heltling fisk, Gulerødder, Selleri, Roetrævler,
Persille, Salat, Brøndkarse, Spinat, Hele Æg, Ølgær, Hørfrø, Havsalt, Fiskeolie (menhadden sild), Canola Olie,
Glukosamin, Økologisk tørret tang
Eller i bøffel udgaven
Det her er også et "ok" foder og jeg må indrømme min hund ELSKER det
Wolf of Wilderness "Green Fields" udmærker sig ved følgende egenskaber:
100 % korn- og glutenfri opskrift
Højt kødindhold på mindst 61 %
Indeholder masser af fersk kød (mindst 41%) for en god smag, der vækker lykke i hundeskålen
Smagt til med skovbær, rødder og vilde urter
Høj andel af animalsk protein (78% af det samlede proteinindhold)
Også velegnet til hunde, som ikke tåler gluten
Fremstillet i Tyskland
Uden kunstige aroma, farve- og konserveringsstoffer
Dette garanterer et velafbalanceret næringsstofoptag, og opfylder samtidig vores krav til en uforfalsket og naturlig ernæringsprofil.
Fås i enten 1 kg eller 12 kg
Ingredienser:
Fersk kyllingekød (41%), kartoffelstykker (tørrede) fjerkræprotein (12%, delvist tørret og hydrolyseret) lammeprotein (8%, tørret) roesnitter (uden sukker) hørfrø, fjerkræsfedt. ølgær (tørret) æg (tørret) natriumklorid, skovbær (0,3 %, tørrede: tranebær, ribs, hindbær, hyldebær), krydderurter (0,2 %, tørret: gråbunke, perikum, brændenældeblade, kamilleblomst, røllike, følfod, mælkebøtterødder), gærekstrakt (tørret, = 0,2% beta glucan og mannan-oligosaccharide), æble (getrocknet), cikorie-inulin (0,1%), lakseolie, solsikkeolie.
http://www.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/wolf_of_wilderness/toerfoder/478501
Billigere i tyskland selvf.
jun 2014
jun 2014
jun 2014
dec 2012
jun 2014
Tænker bare det er lidt anderledes når det er fra mærke til mærke
Mht. råt og tilbud, ville det så f.eks. kunne være de der kyllingestykker med rygben eller lår? De har dem nemlig ofte til 10kr i rema, har en pakke i køleskabet, kan sende et billede når jeg kommer hjem, er lige på vej ud og gå spor.
Hvis man nu en dag skal give et råt måltid. hvor mange gram skal hun så have?
dec 2012
Jeg giver råt til han er mæt...og ja så samler jeg resten op, smider i en pose og i køleren til næste dag...nogle siger 2 andre 5% af deres vægt..Min spiser en del mere, men er også stadig kun lige lidt over 1 år
jun 2014
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 183
mar 2008
Jeg kan godt lide tankerne bag fodersammensætningen, kvalitetsråvarerne, der er fra England, Island m.v. og ikke fra Østlande og så ideen om, at en del af overskuddet benyttes til forskellige velgørende formål til fordel for dyr/hunde.
mar 2008
Okse/kalveknæ, do. brystben er nogle af favoritterne her.
jun 2014
De har dog mængderabat på essentials, så det vil vi prøve, eventuelt to forskellige sække, hvis man kan det
mar 2008
Prøv også at se om de har frosne laksehoveder, mine elsker dem og det er sindsygt sundt. De skal have de frosne, så gnaver de dem helt i stykker. De ligger hos min forhandler i poser med 2 stk., pakket hver for sig. Du kan måske godt have 1 i fryseren.
Jeg køber også løsfrosset barf, det ligger i poser med 1 og 2 kg, men det kan du nok ikke have i fryseren.
Noget helt andet er, at de også har rigtig gode, seje tørrede naturlige gnaveting som oksehovedhud og meget mere. Man bliver nemt fristet.
jun 2014
Vi har flere muligheder.. Uanset hvad vil hun primært blive fodret med tørfoder, og så kan f.eks. vådfoder eller råt blive sat i stedet for et måltid engang i mellem (hun fodres to gange om dagen, dvs. 2 måltider om dagen).. 2% af hende idelle vægt er ca. 540 gram, 5% er ca. 1300 gram, så hun skal jo have halvdelen af det, som ét BARF måltid, hvis det giver mening?
Så vidt jeg kan læse, vil hun skulle have ca. 500 gram vådfoder som ét måltid. Hun får ca. 300 gram tørfoder om dagen, dvs. 2x 150 gram, men det svinger jo alt efter variant..
Her til Februar vil vi godt kunne lægge nogle penge i, at købe stort ind (altså med måde, vi kan ikke lægge 2000 kroner..) Så der er lidt forskellige muligheder:
1. Zooplus, så ville vi købe 2 sække Orijen af samme smagsvariant, da man ikke kan kombinere tilbud. Ud over det ville vi købe 24 dåser Lukullus af forskellige smagsvarianter, og så eventuelt holde øje med tilbud i supermarkedet på råt (jeg oplever dog ikke rigtig at der er BEN som passer til en schæfer..?) Her vil der være tørfoder til 3 måneder og vådfoder til 19 dage / 38 måltider.. Dvs. der vil gå 3-4 måneder, før vi ville bestille en anden smagsvariant af Orijen (eller et andet mærke)
2. Pitstop (rigtighundemad forhandler), så ville vi købe 2 sække Essentials, af to forskellige smagsvarianter. Ud over dette noget råt kød (men vi kan som sagt ikke opbevare ret meget), og så kan vi eventuelt købe noget vådfoder i Maxi-zoo, hvis vi alligevel skal ud og låne bil, men deres vådfoder er heller ikke heeelt billigt
jun 2014
Vi kan selvfølgelig også køre ud i pitstop og købe essentials og så købe det rå kød vi nu kan have i køleskabet, og så bestille lidt forskelligt vådfoder fra zooplus, så må vi bare betale fragt
jun 2014
jun 2014
Kombinere tør- og vådfoder