Sterilisering af hund Sterilisering af hund
Hej med jer
Emma skal til dyrlæge og steriliseres imorgen, og med det står jeg jo med et par spørgsmål som jeg sikkert får svar på imorgen, men vil gerne høre hvordan det har været for jer.
Hvor lang tid gik der før i måtte hente dem igen? Hvordan var den efterfølgende, med hensyn til at komme sig? Viste den interesse i at ville slikke sig selv, og hvis i havde andre hunde ville de så slikke i det?
Er lidt små nervøs, men glæder mig til at det er overstået.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1467 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.149
Normalt går der 10 dage til sting skal tages og man skal altså tage det seriøst at de skal holdes i ro. Ikke noget med at lade dem hoppe og op ned og lade dem fræse rundt.
Husk at hunden er nyopereret og derfor bare skal have lov at hvile sig og komme sig.
Mange syntes det er SÅÅÅÅÅÅ synd for Fido at Fido ikke må få en god lang gåtur, men hvor mange nyopererede mennesker har lyst til en lang tur? Ingen vel?
Brug i stedet for hovedet på hunden med søgning og spil så du trætter den mentalt.
Om de vil slikke i det er meget forskelligt. Det bedste er en body eller en krave når hunden er uden opsyn.
Og om andre hunde vil slikke i det er også meget forskelligt.
jan 2010
Følger: 16 Følgere: 35 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 717
Alt det med ro er jeg helt med på, korte ture og ingen springen og hoppen
Var nogle af dine hunde dårlige med kvalme og sådan efter? Noget ved arret man skal være opmærksom på - tænker at vi med det skat vejr vi har i øjeblikket at der vil være chance for at hun kan blive beskidt dernede, må det skylles?
jan 2010
Hun skal afleveres kl 9, og kan slet ikke forestille mig hvordan jeg skal klare dagen!
aug 2008
Grunden til dette var at Zenta, uden vi vidste det, havde en bløder sygdom som gjorde at hendes blod ikke størknede igen og det er LIDT farligt først at opdage det når hunden er åbnet!
Men på trods af det var Zenta ikke dårlig. Men jeg var et nervevrag i alle dagene efter. Ringede dagligt til dyrlægen osv.
Tøsen var dårlig, allerede da hun kom hjem. Hun måtte til dyrlægevagten om aftenen og opereres om da hun var ved at forbløde.
Mine er ikke gået efter bogen, men lad være med at lade dig gå på af det.
Normalt går det præcis som det skal
Mine blev opereret i forår/sommer måneder, men du kan evt. få sådan en body med der beskytter maven, om ikke andet til når I er ude.
jan 2010
Må se om jeg kan få sådan en body hos dyrlægen.
aug 2008
Da Zenta er ovenpå vælger vi at mine forældres tæve skal steriliseres også og det er mig der kører ned med hende om morgenen og er der til hun sover og mig der henter hende om eftermiddagen. Hun ser godt nok dårlig ud, men altså det er jo også en stor operation og narkosen er hård ved nogle hunde.
Aflevere hende hos mine forældre og kører hjem. Jeg får ved 18 tiden af vide at hun ikke har tisset siden om morgenen ved 8-9 tiden og at hun ikke vil.
Mine far siger henkastet at hun også bløder men "Det gjorde Zenta jo også" siger han... Jeg spørger min far om jeg skal komme forbi og tjekke op på hende?
Men det afslår han. Der går en times tid og så har jeg ham i røret igen. Selvom han ikke vil stå ved det kan jeg hører på hans stemme at han er tydeligt utryg ved situationen og jeg vælger at kører fra jobbet og hjem til mine forældre. Og heldigvis for det da!
Da jeg kommer derhjem logre Tøsen stille med halen mens hun ligger ned. Jeg sætter mig ned og kigger på hende. Intet at se. Indtil hun rejser sig. HELT mørkt blod vælter ud under hende og det er ikke bare lidt, men meget.
Jeg siger dig jeg sprang op, bad min far hjælpe mig med at læsse hende bag i min bil, mig ringe til Faxe. Jeg kørte som død og helvede hele vejen til Faxe mens Tøsen flere gange lagde sig fladt ned så jeg ikke kunne se hende i spejlet!
Vagten sagde jeg skulle ligge kompres på hende, men jeg var alene i bilen. Jeg tudede hele vejen derned og min bil og hunden var sæbet ind i blod da vi landede der.
Hun røg direkte på bordet da jeg havde holdt om hende til hun sov, fuck det var grimt.
Vagten sagde at de nok skulle gøre hvad de kunne.
Hun overlevede og har det den dag i dag godt, men jeg glemmer det ikke.
Vi betalte intet til vagten, vores egen dyrlæge dækkede regningen.
Nå det var min skræk historie, men når det er sagt, så ville jeg stadig den dag i dag sterilisere mine hunde og jeg er stadig FOR at sterilisere
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Kaido var der fuld knald på 2 timer efter hun var vågnet af narkosen. Ingen smertestillende overhovedet.
Begge har holdt sig fra sårene. Men de har også klart og kontant fået at vide at sår, ens eget eller andres, er NO GO.
maj 2007
Her er Kaido dagen efter:
http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/54560-sterilisation_
aug 2008
aug 2008
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 239 Svar: 3.375
Men det gik ellers fint. Hun var kun 5½ måned og meget svær at holde stille, så det var med snor på i haven i de 10 dage, og da stingene så blev fjernet efter 10 dage sagde dyrlægen at vi måtte gøre som vi plejer - altså med lange ture og træning.
(jeg mener at både livmoder og æggestokke bør fjernes - det bad jeg om, men det gjorde den dyrlæge alligevel også sagde hun. Det er vidst ikke alle der gør det)
aug 2008
jan 2010
Har fået af vide at hun skal faste. Godt at høre at der er flest med positive oplevelser med det. Håber og tror at alt også nok skal gå fint med Emma. Jeg havde egentlig også regnet med at bede dyrlægen om både at fjerne æggestokke og livmoder.
Fik i skærm / body med af dyrlægen?
aug 2008
Faxe ringede til mine dyrlæger der om aftenen for at fortælle at jeg sad hos dem nu og at de ville lappe Tøsen sammen.
De troede det var en joke for SÅ uheldig er der ingen der er!
jan 2010
aug 2008
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 93 Hunde: 4 Emner: 954 Svar: 17.988
Mine havde babybodystockings på for at skåne maven lidt ( de er jo ret lavbenede) .... men de var ikke særligt interesserede i såret...
Min dyrlæge vil beholde dem natten over ...
her et billede af Ipsen med bodystocking sidst på dagen efter operation:
jan 2010
Isabelle: Okay, så må vi se om jeg også får en med. Ellers må jeg kunne købe en der. En body vil ihvertfald være at foretrække da Emma ikke er god til skærme .
aug 2008
jan 2010
Men godt at høre at det også forløb fint hos dig.
feb 2011
Han syr forøvrigt med indvendige sting der selvopløses og der er derfor ikke efterfølgende fjernelse af sting, arrene er så at sige ikke til at se efter ganske kort tid .....
maj 2007
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.945
Jeg sad der hele dagen, vi gik hjem omkring kl.14, da havde de vidst fået nok af mig
Hvordan var den efterfølgende, med hensyn til at komme sig?
Coco var forholdsvist dårlig. Hyperventilerede et par gange (ganske kort tid) om aftenen, ville ikke gå/bevæge sig overhovedet på dagen og dagen efter, efterfølgende 2 dage blev det bedre, men det var faktisk først på dag 6, at hun livede rigtig op.
Hendes manglende mod på verden gjorde også, at hun hverken spiste eller drak, hvilket gjorde, at hun først tissede ca. 26-7timer efter vi kom hjem, og først havde afføring tre dage efter operationen...
Hun blev syet med indvendige sting, så såret var allerede begyndt at hele på dag 2, og hun har ikke skullet tilbage til dyrlægen for at få fjernet sting eller noget. Aret er blevet ok, men det er da at se, hvis man fjernede pelsen igen.
Viste den interesse i at ville slikke sig selv, og hvis i havde andre hunde ville de så slikke i det?
Hun var overhovedet ikke interesseret i såret, og da det helede så hurtigt, har der heller ingen problemer været med snavs eller noget i det. Hun har slet ikke haft body eller noget som helst på, på noget tidspunkt. (hun blev så heller ikke ladt alene de første 7 dage, da det var i min juleferie).
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.945
jan 2010
De ville åbne op, og se hvordan æggestokke og livmoder så ud, og så derfra tage en vurdering af om det kun var æggestokke der skulle ud, eller om livmoderen også skulle. De ville yderligere tage blodprøve for at tjekke at organer var som de skulle være. Så jeg føler mig tryg, og glæder mig nu bare til at kunne hente min pige igen
Tusind tak for jeres svar
jan 2010
jan 2010
Jeg er super glad og super lettet over at det er overstået. Hun er selvfølgelig træt, men virker glad - og når hun er glad så er jeg glad
feb 2011
jan 2010
maj 2007
jan 2010
jan 2010
feb 2011
maj 2007
Begge mine fik kun fjernet æggestokkene og de har ikke større risiko for livmoderbetændelse end din har. Men mine blev heller ikke åbnet helt. Livmoderen blev undersøgt igennem operationshullerne og HVIS han fandt det mindste, så var han klar til at åbne og tage det hele ud. Men de så begge perfekte ud, så derfor kun æggestokkene
jan 2010
maj 2007
Spørger du mig, så er fordelen at fjernelse kun af æggestokke kan foregå ved kikkertoperation som, efter MIN mening, er betydeligt mere skånsom.
Og livmoderbetændelse kræver at livmoderen får tilført hormon (det er hormonet der udløser betændelsen). Hormonet får de fra æggestokkene, men de er jo væk? Ergo ingen hormon = ingen livmoderbetændelse.
feb 2011
Det med fagligheden var såmænd ikke for at sætte spørgsmålstegn ved andre, men nævnt fordi det var det der gjorde at jeg valgte ikke at søge anden dyrlæge .....
jan 2010
Personligt ville jeg bare ikke kunne klare det. Og tror bestemt heller ikke at nogle af mine hunde ville syntes ret godt om at sove i bur et fremmed sted - jeg kunne allerede nu godt være bekymret for at Emma måske ville være utryg ved denne dyrlæge, fordi forrige tur jo ikke var den sjoveste
Sterilisering af hund