1.591 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Sterilisering af hund Sterilisering af hund

Hej med jer smiley

Emma skal til dyrlæge og steriliseres imorgen, og med det står jeg jo med et par spørgsmål som jeg sikkert får svar på imorgen, men vil gerne høre hvordan det har været for jer.

Hvor lang tid gik der før i måtte hente dem igen? Hvordan var den efterfølgende, med hensyn til at komme sig? Viste den interesse i at ville slikke sig selv, og hvis i havde andre hunde ville de så slikke i det?

Er lidt små nervøs, men glæder mig til at det er overstået. smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sterilisering af hund
  • #1   10. jan 2016 Der går nogle timer, med Tøsen 3-4 timer og med Zenta 5-6 timer.
    Normalt går der 10 dage til sting skal tages og man skal altså tage det seriøst at de skal holdes i ro. Ikke noget med at lade dem hoppe og op ned og lade dem fræse rundt.
    Husk at hunden er nyopereret og derfor bare skal have lov at hvile sig og komme sig.
    Mange syntes det er SÅÅÅÅÅÅ synd for Fido at Fido ikke må få en god lang gåtur, men hvor mange nyopererede mennesker har lyst til en lang tur? Ingen vel?
    Brug i stedet for hovedet på hunden med søgning og spil så du trætter den mentalt.
    Om de vil slikke i det er meget forskelligt. Det bedste er en body eller en krave når hunden er uden opsyn.
    Og om andre hunde vil slikke i det er også meget forskelligt.

• #3   10. jan 2016 Nu som kongelig: Har også gået en tid ved dyrlægen til at få fjernet stingene igen.

Alt det med ro er jeg helt med på, korte ture og ingen springen og hoppen smiley Hun bliver i forvejen aktiveret meget mentalt fordi hun ikke bliver træt af motion alene, så vi det fortsætter vi bare med smiley

Var nogle af dine hunde dårlige med kvalme og sådan efter? Noget ved arret man skal være opmærksom på - tænker at vi med det skat vejr vi har i øjeblikket at der vil være chance for at hun kan blive beskidt dernede, må det skylles?

• #4   10. jan 2016 Birgitta: Det lyder jo super. Dyrlægen ville snakke om når vi kom, om hun kun skulle have fjernet æggestokke eller om hun også skulle have fjernet livmoderen. Så ved først imorgen hvilken form for operation hun skal have.

Hun skal afleveres kl 9, og kan slet ikke forestille mig hvordan jeg skal klare dagen! smiley

• #5   10. jan 2016 Du kan ikke rigtig bruge samlingen af mine hunde, for Zenta måtte åbnes igen på bordet, for hun blev ved med at bløde da de havde lukket hende og hun blødte indtil på 8 dagen tror jeg og fik først fjernet sting på dag 14 eller 15.
    Grunden til dette var at Zenta, uden vi vidste det, havde en bløder sygdom som gjorde at hendes blod ikke størknede igen og det er LIDT farligt først at opdage det når hunden er åbnet!
    Men på trods af det var Zenta ikke dårlig. Men jeg var et nervevrag i alle dagene efter. Ringede dagligt til dyrlægen osv.

Tøsen var dårlig, allerede da hun kom hjem. Hun måtte til dyrlægevagten om aftenen og opereres om da hun var ved at forbløde.
    Mine er ikke gået efter bogen, men lad være med at lade dig gå på af det.
    Normalt går det præcis som det skal smiley

Mine blev opereret i forår/sommer måneder, men du kan evt. få sådan en body med der beskytter maven, om ikke andet til når I er ude.

• #6   10. jan 2016 Nu som: Hold da op en tur, er da ked af at høre at det skulle gå så skidt for jer smiley

Må se om jeg kan få sådan en body hos dyrlægen. smiley

• #7   10. jan 2016 Ja det er jeg også. Det var simpelthen SÅ dumt. Først var jeg det igennem med Zenta og der er langt imellem at dyrlægerne oplever sådan noget. Vi havde jo ingen anelse om den blødersygdom før de havde åbnet hende. Det var 15 lange dage og jeg lignede seriøst udskidt æblegrød til sidst. Zenta havde det fint, men det havde jeg sku ikke.

Da Zenta er ovenpå vælger vi at mine forældres tæve skal steriliseres også og det er mig der kører ned med hende om morgenen og er der til hun sover og mig der henter hende om eftermiddagen. Hun ser godt nok dårlig ud, men altså det er jo også en stor operation og narkosen er hård ved nogle hunde.
    Aflevere hende hos mine forældre og kører hjem. Jeg får ved 18 tiden af vide at hun ikke har tisset siden om morgenen ved 8-9 tiden og at hun ikke vil.
    Mine far siger henkastet at hun også bløder men "Det gjorde Zenta jo også" siger han... Jeg spørger min far om jeg skal komme forbi og tjekke op på hende?
    Men det afslår han. Der går en times tid og så har jeg ham i røret igen. Selvom han ikke vil stå ved det kan jeg hører på hans stemme at han er tydeligt utryg ved situationen og jeg vælger at kører fra jobbet og hjem til mine forældre. Og heldigvis for det da!
    Da jeg kommer derhjem logre Tøsen stille med halen mens hun ligger ned. Jeg sætter mig ned og kigger på hende. Intet at se. Indtil hun rejser sig. HELT mørkt blod vælter ud under hende og det er ikke bare lidt, men meget.
    Jeg siger dig jeg sprang op, bad min far hjælpe mig med at læsse hende bag i min bil, mig ringe til Faxe. Jeg kørte som død og helvede hele vejen til Faxe mens Tøsen flere gange lagde sig fladt ned så jeg ikke kunne se hende i spejlet!
    Vagten sagde jeg skulle ligge kompres på hende, men jeg var alene i bilen. Jeg tudede hele vejen derned og min bil og hunden var sæbet ind i blod da vi landede der.
    Hun røg direkte på bordet da jeg havde holdt om hende til hun sov, fuck det var grimt.
    Vagten sagde at de nok skulle gøre hvad de kunne.
    Hun overlevede og har det den dag i dag godt, men jeg glemmer det ikke.
    Vi betalte intet til vagten, vores egen dyrlæge dækkede regningen.

Nå det var min skræk historie, men når det er sagt, så ville jeg stadig den dag i dag sterilisere mine hunde og jeg er stadig FOR at sterilisere smiley

• #9   10. jan 2016 Begge mine er kikkertsteriliseret. Lotus var øm samme aften og fik lidt smertestillende. Om aftenen hjalp jeg hende op i sengen, men næste dag var hun frisk som altid.

Kaido var der fuld knald på 2 timer efter hun var vågnet af narkosen. Ingen smertestillende overhovedet.

Begge har holdt sig fra sårene. Men de har også klart og kontant fået at vide at sår, ens eget eller andres, er NO GO.

• #11   10. jan 2016 Nå ja. Hjemkomst. Med Lotus var jeg selv med hele vejen (jeg er meget nysgerrig). Det fik jeg ikke lov til med Kaido så her sad jeg i venteværelset indtil hun blev lagt i bur i kælderen for at vågne op. Så sad jeg dernede med hende i nogle timer.

Her er Kaido dagen efter:

http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/54560-sterilisation_

• #14   10. jan 2016 Vi fandt aldrig ud af hvorfor Zentas blod var sådan, men det er rettet op igen med K vitamin mener jeg det var.

• #15   10. jan 2016 Og det er nok 5 år siden Zenta blev steriliseret. Om man er mere obs på tilstanden nu inden man operere ved jeg ikke.

• #17   10. jan 2016 Paya (chihuahua) var meget hårdt ramt de tre første dage. Måske fordi hun var på lidt stærk smertestillende OG så var hun meget bange for sit sår. Hun var nød til at have krave på, da hun ellers prøvede at stikke af fra sig selv. Skøre hund smiley

Men det gik ellers fint. Hun var kun 5½ måned og meget svær at holde stille, så det var med snor på i haven i de 10 dage, og da stingene så blev fjernet efter 10 dage sagde dyrlægen at vi måtte gøre som vi plejer - altså med lange ture og træning. smiley

(jeg mener at både livmoder og æggestokke bør fjernes - det bad jeg om, men det gjorde den dyrlæge alligevel også sagde hun. Det er vidst ikke alle der gør det)

• #18   10. jan 2016 Jo Birgitta, men for 5 år siden sagde min dyrlæge at det IKKE var hverdagskost at stå med en hund med den sygdom, slet ikke når ikke vi fandt ud af hvad der havde gjort det. Men det var nemt at rette med K vitamin og de sagde faktisk at hvis Zenta en dag skal opereres igen, så undersøger vi det lige inden.

• #19   10. jan 2016 Nu som: Hvor uheldig har man dog lov til at være smiley

Har fået af vide at hun skal faste. Godt at høre at der er flest med positive oplevelser med det. Håber og tror at alt også nok skal gå fint med Emma. Jeg havde egentlig også regnet med at bede dyrlægen om både at fjerne æggestokke og livmoder.

Fik i skærm / body med af dyrlægen?

• #20   10. jan 2016 Jeg ved det ikke.
    Faxe ringede til mine dyrlæger der om aftenen for at fortælle at jeg sad hos dem nu og at de ville lappe Tøsen sammen.
    De troede det var en joke for SÅ uheldig er der ingen der er!

• #21   10. jan 2016 Nej lige nøjagtig! Virkelig også utroligt at det kan gå så uheldigt smiley Slet ikke til at forstå

• #22   10. jan 2016 Nej, vi havde endda joket lidt omkring det inden og så sker det faktisk. Gys altså!

• #24   10. jan 2016 af de 2 sidste jeg har fået steriliseret var den ene på benene dagen efter, den anden hang mere en lille uges tid, hun skulle også smertedækkes ekstra...

Mine havde babybodystockings på for at skåne maven lidt ( de er jo ret lavbenede) .... men de var ikke særligt interesserede i såret...

Min dyrlæge vil beholde dem natten over ...

her et billede af Ipsen med bodystocking sidst på dagen efter operation:

profilbillede
  • #25   10. jan 2016 Nu som: Ja man skal dælme passe på med hvad man joker med smiley

Isabelle: Okay, så må vi se om jeg også får en med. Ellers må jeg kunne købe en der. En body vil ihvertfald være at foretrække da Emma ikke er god til skærme .

• #26   10. jan 2016 Åh ja! smiley

• #27   10. jan 2016 Hanne M: Uha, min dyrlæge kan lige våge på at ville beholde hende natten over smiley No No No, jeg vil da dø hvis hun ikke kommer hjem igen! bare at skulle undvære hende i de timer bliver stramt.

Men godt at høre at det også forløb fint hos dig. smiley

• #28   10. jan 2016 Er bestemt heller ikke så vild med det, men det er nu sådan han vil det, og jeg har fået 4 steriliseret ved ham, og aldrig haft komplikationer...

Han syr forøvrigt med indvendige sting der selvopløses og der er derfor ikke efterfølgende fjernelse af sting, arrene er så at sige ikke til at se efter ganske kort tid .....

• #30   10. jan 2016 Mine blev clipset. Man kan se clipsene på Kaido hvor hun ligger med bunden i vejret smiley

• #31   11. jan 2016 Hvor lang tid gik der før i måtte hente dem igen?
    Jeg sad der hele dagen, vi gik hjem omkring kl.14, da havde de vidst fået nok af mig smiley Men helt ærligt, hun var dagens første patient, de tog hende ind kl.9, hvor lang tid kan det tage?! smiley

Hvordan var den efterfølgende, med hensyn til at komme sig?
    Coco var forholdsvist dårlig. Hyperventilerede et par gange (ganske kort tid) om aftenen, ville ikke gå/bevæge sig overhovedet på dagen og dagen efter, efterfølgende 2 dage blev det bedre, men det var faktisk først på dag 6, at hun livede rigtig op.
    Hendes manglende mod på verden gjorde også, at hun hverken spiste eller drak, hvilket gjorde, at hun først tissede ca. 26-7timer efter vi kom hjem, og først havde afføring tre dage efter operationen...
    Hun blev syet med indvendige sting, så såret var allerede begyndt at hele på dag 2, og hun har ikke skullet tilbage til dyrlægen for at få fjernet sting eller noget. Aret er blevet ok, men det er da at se, hvis man fjernede pelsen igen.

Viste den interesse i at ville slikke sig selv, og hvis i havde andre hunde ville de så slikke i det?
    Hun var overhovedet ikke interesseret i såret, og da det helede så hurtigt, har der heller ingen problemer været med snavs eller noget i det. Hun har slet ikke haft body eller noget som helst på, på noget tidspunkt. (hun blev så heller ikke ladt alene de første 7 dage, da det var i min juleferie).

• #33   11. jan 2016 Ja, Ulla M, det gør de nemlig der, hvor jeg fik Coco ordnet, men det ville jeg ikke have, så de tog hende som dagens første. Og så ville de bare ikke slippe hende, før hun var helt vågnet fra narkosen, som åbenbart tog knap 3 timer...

• #35   11. jan 2016 Emma er nu afleveret, og hun ville blive sat igang med det samme smiley Ville kunne hente hende imellem 12-16, alt efter hvordan hun havde det under opvågning.

De ville åbne op, og se hvordan æggestokke og livmoder så ud, og så derfra tage en vurdering af om det kun var æggestokke der skulle ud, eller om livmoderen også skulle. De ville yderligere tage blodprøve for at tjekke at organer var som de skulle være. Så jeg føler mig tryg, og glæder mig nu bare til at kunne hente min pige igen smiley

Tusind tak for jeres svar smiley

• #36   11. jan 2016 Så er prinsessen blevet hentet smiley alt er forløbet helt efter bogen, og hun har det super godt smiley

• #38   11. jan 2016 Jeg føler mig meget lettet. Det var bestemt ikke sjovt at efterlade hende deroppe og det var nogle lange timer. Jeg afleverede hende jo kl 9, og heldigvis gik det så godt så hun var klar til at blive hentet kl 13. smiley

Jeg er super glad og super lettet over at det er overstået. Hun er selvfølgelig træt, men virker glad - og når hun er glad så er jeg glad smiley

• #39   11. jan 2016 Det er ikke sikkert det sker, men bare så du ikke bliver forskrækket, hun kan godt blive lidt mere pivet når smertedækningen begynder at aftage ... men du har vel fået noget med hjem til nogle dage ??

• #40   11. jan 2016 Ja jeg har fået smertestillende med hjem til de næste dage smiley

• #41   11. jan 2016 Og de har vel, forhåbentlig, taget det hele, når de nu alligevel havde åbnet?

• #42   12. jan 2016 Mette: Ja de har taget det hele ud. Ville jeg også helst have at de skulle. Der er ingen grund til at hun skal gå rundt med risiko for livmoder kræft etc, når hun ikke skal bruge den til noget alligevel smiley

• #44   12. jan 2016 Isabelle: Ja det er simpelthen så dejligt smiley Jeg snakkede også med dyrlægen om det med overnatning (sagde at jeg MEGET! gerne ville have hende hjem samme dag) og der sagde dyrlægen også at langt de fleste hunde ville være stressede af at overnatte andre steder en hjemme, og ovenpå sådan en operation var stress ikke godt. Udover det ville de jo ligge alene i bur, og kun blive tjekket op på - altså ingen konstant overvågning, så hun vil være i meget bedre overvågning hjemme smiley

• #46   12. jan 2016 @ Isabelle ... nej der sidder ikke nogen, dyrlægen bor i nærheden og har overvågning på til hjemmet ... men igen glad er jeg ikke for det, til gengæld er jeg tryg ved hans faglighed omkring selve indgrebet, derfor har jeg ikke valgt en anden .... men skulle det igen komme på tale med fremtidige hunde, vil jeg nok igen tage det op med ham og insistere på at tage hunden hjem ...

• #47   12. jan 2016 Louise:

Begge mine fik kun fjernet æggestokkene og de har ikke større risiko for livmoderbetændelse end din har. Men mine blev heller ikke åbnet helt. Livmoderen blev undersøgt igennem operationshullerne og HVIS han fandt det mindste, så var han klar til at åbne og tage det hele ud. Men de så begge perfekte ud, så derfor kun æggestokkene smiley

• #49   12. jan 2016 Mette: Mener heller ikke at der er nogen større risiko- blot at så længe livmoderen ikke er der, så kan hun ikke få kræft i den. Kræft i livmoderen ville jo have været fuldstændig unødvendigt, i og med at den ligeså vel kunne fjernes når den ikke skal bruges til noget smiley

• #50   12. jan 2016 Isabelle:

Spørger du mig, så er fordelen at fjernelse kun af æggestokke kan foregå ved kikkertoperation som, efter MIN mening, er betydeligt mere skånsom.

Og livmoderbetændelse kræver at livmoderen får tilført hormon (det er hormonet der udløser betændelsen). Hormonet får de fra æggestokkene, men de er jo væk? Ergo ingen hormon = ingen livmoderbetændelse.

• #51   12. jan 2016 Han har overvågning med lyd på i soveværelset , siger de ...har ikke tjekket selv smiley

Det med fagligheden var såmænd ikke for at sætte spørgsmålstegn ved andre, men nævnt fordi det var det der gjorde at jeg valgte ikke at søge anden dyrlæge .....

• #52   12. jan 2016 Hanne: Føler man sig tryg ved sin dyrlæge, kan jeg udmærket forstå at man ikke ønsker at benytte en anden. Syntes der er mange dyrlæger, som jeg ihvertfald ikke vil benytte til mine - og ofte får man jo først disse erfaringer efter man har været der, med mindre vedkommende er så upopulær at der er lavet stop-ham/hende hjemmesider smiley Så kan sagtens sætte mig ind i at du har accepteret det, på trods af at du ikke fik dyrene hjem.

Personligt ville jeg bare ikke kunne klare det. Og tror bestemt heller ikke at nogle af mine hunde ville syntes ret godt om at sove i bur et fremmed sted - jeg kunne allerede nu godt være bekymret for at Emma måske ville være utryg ved denne dyrlæge, fordi forrige tur jo ikke var den sjoveste smiley

Kommentér på:
Sterilisering af hund

Annonce