{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.240 visninger | Oprettet:

Mette  M
Mette M
Følger: 8 Emner: 2 Svar: 8

HVilken race ville passe til mig? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har efterhånden søgt længe, taget et hav af hunderace-tests og læst omkring 100 raceprofiler, men jeg har svært ved at bestemme mig og syntes altid der er et eller andet der ikke helt passer.

Så jeg besluttede mig til at spørge her smiley det er trods alt bedst at spørge folk der har haft kontakt med dyrene i stedet for at læse om hvordan de er generelt smiley

Jeg søger en lille eller mellem hund. Jeg bor i en mellemstor lejlighed i stueetagen med direkte udgang fra køkkenet til en mellemstor indhegnet gård.
Det er vigtigt at den har et roligt temperament og ikke gør for meget. Derudover skal den kunne trænes til at være allene hjemme imens jeg skal på arbejde, uden at lave ulykker eller blive ulykkelig.

En god times gåtur om dagen er ikke noget problem og jeg har strand og skov i nærheden hvor vi kan leje på mine fridage. Men ellers må den gerne være en hyggetrold der kan ligge på sofaen en hel aften sammen med mig.

Helst en korthåret eller fællefri, men det er ikke et must.

Jeg tror det jeg søger er en mellemting, en hund der er selvstændig nok til at klare sig allene, men stadig kærlig og rolig nok til en omgang sofahygge, og med energi til lej og sjov en gang imellem.

Er det helt umuligt ? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HVilken race ville passe til mig?
  • #1   26. dec 2015 Puddel, mops, pinscher. smiley

• #2   26. dec 2015 Jeg tænker mops, fransk bulldog eller måske en engelsk smiley

• #3   26. dec 2015 Boston terrier..

Det med at være alene er et træning spørgsmål. Min Boston gør ikke, men ved andre gør.. Igen træning der bedstemmer det.

• #4   26. dec 2015 Det vil jeg sige en Lhasa apso, det er en genial hund, den er langhåret men kan klippes kort 3-4 gange om året og den fælder ikke. Og hvis du holder den langhåret skal den børstes en gang i mellem og så fælder den i små totter man nemt kan samle op. Pga pelsen er de allergivenlige.

Den forlanger ikke mere end du kan give den. Den tilpasser sig helt fantastisk og er en kærlig god hund.
    Hvis man ligger syg og man kun kan lufte den i haven eller gå i 5 minutter med den, så er det helt fint og kan du gå 20 kilometer med den, så følger den gladeligt med. Det er en perfekt hund på alle måder.

Jeg har selv haft en masse af dem og de er bare så gode til børn og dyr. Min som jeg har nu er bedste venner med en papegøje, kanin og en kat, og hun elsker vores datter og vores to andre hunde (vi har to boxerhunde ud over hende)

Jeg har en masse videoer med hende som du kan se hvis du vil se hvordan hun er samme med andre dyr smiley

• #5   26. dec 2015 Jeg kan videoer af hende på min profil kan jeg se - det skal dog siges at hun ikke lige er den kønneste af slagsen fordi hun er sort/grå - hvis man vælger en broget i feks hvid og brun så bliver de så flotte og nuttede at se på smiley

• #6   26. dec 2015 Kan se at folk har skrevet en fransk bulldog - de fælder og sviner en del. Og der skal man være opmærksom på de følgesygdomme de kan have.

• #7   26. dec 2015 Har du kigget på bichonerne? De fælder ikke rigtig men der er til gengæld noget pelspleje - det er lidt et kompromis. De fleste vil gerne med på en god frisk tur og kan uden problemer holde til ture til skoven og stranden, men behøves ikke timelange udfordringer dagligt smiley

• #8   26. dec 2015 Det første jeg tænkte var puddel

• #9   26. dec 2015 Hvad med fox terrier eller en dansk svensk gårdhund

• #10   26. dec 2015 Jeg vil mene at der ikke findes nogle racer der kan nøjes med 1 times gåtur om dagen. Det betyder jo at den er mere eller mindre passiv 23 af døgnets 24 timer.
    Hvis der kan justeres på mængden af aktivitet ville flere racer passe. smiley

• Mette  M
    Mette M Tilmeldt:
    dec 2015

#12   26. dec 2015 Tusind tak for alle svarende smiley

Jeg tror terrier har for meget temperament og nok kommer til at gø for meget, Jeg deler indgang med min overbo og det dur ikke at min hund gør hver gang han kommer hjem eller skal ha gæster (og hver gang jeg kommer hjem eller får gæster). Jeg ved at det handler om træning, men det ville være træls og synd hvis jeg bliver nød til at levere hunden tilbage fordi den ikke kan være stille. (jeg ved at ingen hunde er helt stille hele tiden, men lige terrier tror jeg har lidt for meget bjæf)

Lhasha apo og Bishunen har jeg kigget på flere gange, og de virker rigtig dejlige. men hvordan klarre de at være allene hjemme? de steder jeg har kigget står der at de ikke er glade for at blive efterladt af "flokken" (aka mig).

Det samme gælder pudel, som virkelig også virker som en dejlig hund og det er ikke fordi jeg ikke har overvejet den, men kan den være allene hjemme i 8-9 timer hver dag??? efter hvad jeg har læst bliver de hurtigt usikre og ængstelige...

Indtil videre er jeg jo kun mig selv - og selvfølgelig hunden, når jeg har valgt og føler mig klar. (der kommer nok en masse indslag med spørgsmål i den næste tid)

Anne Julie: Den ene time jeg taler om er den daglige eftermiddagstur, den lange tur lige efter arbejde, men der bliver selvfølgelig flere, lidt kortere, morgen og aften "tisseturer", lej, træning og fri adgang til gården. Og igen, ture til skov og strand og hede når jeg har min ugentlige fridag smiley

• #13   26. dec 2015 En løwchen er en meget gøende race.
    Men om givelsen og hvis man vil træne det fra hvalp af, kan man dæmpe det.. Jeg har en sheltie sammen med min Boston og hun siger næsten ingen ting. Til sheltien har ry for at gø helt vildt. Men jeg satte mig for at fra starten er det okay at sige vov en gang og så ikke mere. Og ind til videre køre det rigtig godt..min veninde gør det samme med hende løwchen og de siger vov en gang og så det det.. Mine gøer ikke når de er alene og det gør hendes heller ikke..
    Og når de hun har vænnet sig til at der kommer og går folk hele tiden og de ikke kommer ved jer. Registrere de det ikke.. Det mere hunde der opvokset med kun en engang. De to af mine der opvokset op i opgang, gøede kun når det bankede på min dør, ellers ikk

• Mette  M
    Mette M Tilmeldt:
    dec 2015

#16   26. dec 2015 Lenschow: jeg forstår godt din bekymring og jeg ved at du kun vil hunden (og mig) det bedste.

grund nr. 1 til at jeg vil ha en hund er at jeg har brug for en at være sammen med, de sidste mange år har jeg boet allene og har flyttet meget fra by til by og har dermed ikke det store nætværk. Jeg har brug for en følgesven.
    Nu er jeg så endelig flyttet hjem til væstkysten, og regner med at blive i min lejlighed minimum 5 år, gerne 15 år eller mer. Bortset fra min arbejdsplads (hvor det er umuligt at have en hund med), er det tanken at hunden skal følge mig lige meget hvor, om det er kunstkurser eller venne/familie besøg.

mht. andre hunde, har jeg lige pt. 3 valpe i mit liv (med hver deres ejer), som jeg hjælper med at passe og lejer med på ugentlig basis, de vil være et halvt til et helt år ældre end den valp jeg vælger mig. Og selvfølgelig skal min valp til valpetræning (og senere hundetræning) så hurtigt som muligt. Og rundt og sige goddag til voksne hunde i byen og i min familie.

Jeg er 100% klar på at give hunden den opmærksomhed og pleje den har brug for og tage ansvar for det valg jeg tager.

men derfor er det også vigtigt for mig at vælge den rigtige race, en der kan trives i de rammer jeg kan tilbyde. Derefter kommer lange samtaler med avlere, så jeg kan få en valp med en personlighed der passer til mig og jeg kan lærre hvad der er essentielt for lige den race og den valp.

Det her er kun første skridt på vejen, og selve købet af en valp bliver først om nogle måneder (eller måske et års tid).

Jeg er rigtig glad for alt jeres hjælp og omtanke smiley

• #18   26. dec 2015 Jeg tænker også at der bliver nævnt motion, men intet om aktivering - uden noget at bruge hovedet til bliver de fleste hunde da understimulerede og finder på ulykker? smiley

Men DSG og fox terrier, de kræver da betydeligt mere!

Synes Lenschow har en del gode pointer - og synes der mangler svar på om der vil bruges tid på aktivering m.v.?

• #19   26. dec 2015 Jeg er enig i at tibben kunne være en god mulighed, det er en dejlig hund. Og vist også ret sund. Men køb hos en seriøs opdrætte, som laver hunde med tavle.

• #20   26. dec 2015 En Lhasa Apso kan godt lære at være selv hjemme, dog er det en alarmhund, så den vil fortælle når den hører noget nyt/ukendt og har en tendens til at være mistroisk overfor fremmede.

Men det er altså en race som også holder af at lave noget, så bare en times gåtur om dagen, synes jeg ikke er fair for hunden. Det er ikke "bare en skødehund som gider ligge og putte dagen lang," det er en selvstændig race, som holder af at der sker noget og den sætter gerne selv gang i noget.

Er vi ovre i den type hund, ville jeg nok kigge mere på Shih tzuen, som er mindre selvstændig.
    Under alle omstændigheder synes jeg dog du skal gøre op med hvad du vil af træning og mental aktivering, for en times gåtur i løbet af en dag er ikke nok.

• #21   26. dec 2015 Hvis man ikke er til pelspleje og ikke gider de fæller ville jeg ikke anbefalde en hund som tibben.. Min sheltie bliver børste hver dag. Og hun fælder næsten ikke og vasket 1- flere gange om mdr og tørret med en blower. Men ellers fælder de en del og tibben har samme pels

• #22   26. dec 2015 Der er ikke meget pelspleje hos tibben, de er jo ikke voldsomt pelsede.

• #24   26. dec 2015 Dem jeg har mødt og det en del. De fælder..

• #26   26. dec 2015 Det med at gø er et træningsspørgsmål. Jeg har selv en meget gøende race, jack russell terrier, men han er trænet til kun at gø, når det ringer på døren. Beboerne her i opgange kan komme og gå som de vil, han siger ikke noget

• #28   26. dec 2015 #27 ja cavalieren er et godt bud, men kræver jo noget pels pleje smiley dog syns jeg ikke cavalieren er stædig smiley

• #30   26. dec 2015 Tja min stakkels hund har ikke fået helt langhår endnu.. Men alle hunde skal jo børste ind imellem smiley

• #31   26. dec 2015 Lhasa apsoen kan sagtens være alene hjemme det har aldrig været noget problem. Hun har desuden et hundebur som kun er hendes som hun går ind i om natten og sover i og når hun er alene hjemme. Hun kræver kun det man kan give hende. Og ville egne sig super til ældre mennekser, enlige og børnefamilier da de tilpasser sig

• #32   27. dec 2015 Min erfaring med selvskab racer er at de er gode til at tilpasse sig.
    Jeg syns du skulle kigge efter dem og læse om de forskellige racer, da de jo stadig er forskellige racer smiley

• #33   28. dec 2015 Du har da lige beskrevet en bostonterrier! Elsker at putte i sofa, gør sjældent, og kan også godt lide at blive aktiveret, sammen med dig smiley

• #34   30. dec 2015 Har du gjort dig yderligere tanker?

Kommentér på:
HVilken race ville passe til mig?

Annonce