Fodermængde overvægt {{forumTopicSubject}}
Glædelig december til jer derude.
Min tæve, Emma, har stille og roligt taget på i vægt, og nu er hun altså blevet overvægtig. I samarbejde med dyrlægen, har vi valgt at sætte hende på slankefoder. Det er blevet til VetPro's Slank Hund.
http://www.dyrenesbutik.dk/vetpro-slank-hund
Vejledningen for dosering af mad er for en hund med 25% overvægt.
Emma har en idealvægt på 7 kg og vejer nu 8 kg, så en overvægt på 12,5%.
Her er et lille uddrag fra vejledningen:
Kropsvægt ved 25% overvægt Gram foder pr. dag
5 kg. 70 g
10 kg 115 g
15 kg 155 g
Jeg estimerer, at en hund på 8 kg med 25% overvægt vil skulle have en små 100 g.
Men hvad pokker skal jeg give en hund på 8 kg med 12,5% overvægt?
Jeg håber, der er nogen, der ved noget, eller kan komme med nogle gode tanker.
Venligst
Tine
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 511 Svar: 12.478
En hund med idealvægt på 10 kg skal have 100 gr foder. Hvis den er overvægtig tager man 10% fra. Hvis den er neutraliseret - tager man 10% fra. Og hvis det er en tæve, tager man også 5-10% fra.
Sååå... Jeg ville sige MAX 60-65 gr. og så ville jeg supplere med kogte og rå grøntsager, som mætter, men ikke giver nævneværdige kalorier.
Det fungerede perfekt, da jeg skulle slanke en beagle på næsten 19kg ned....
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 375
Det er et slankefoder med ret lavt indhold af kalorier, så jeg vil ikke skære det ned til meget få gram (50-60g). Hun har heller ikke nogle umiddelbare konsekvenser på nuværende tidspunkt, så jeg synes heller ikke, det vil være sundt at tabe sig alt for hurtigt.
Grunden til, jeg skifter til slankefoder er, at jeg længe har forsøgt med at skære ned på hendes normale foder, men det resulterede altså i, at hun blev vældig sulten, og gik laaange længder, for at finde andet mad - på tur spiste hun fx halvdelen af skovbunden - og det var vældig ubehageligt at være vidne til.
(Jeg kunne i bakspejlet nok have gjort det bedre med at supplere op med grøntsager).
Hun er (heldigvis) en meget aktiv hund, og det bruger vi til fulde i missionen om at få vægten lidt ned.
Det er ret gode argumenter med de 100-115 g, det er jo helt rigtigt, at hun med 25% overvægt skulle veje næsten 10 kg - så det tror jeg, jeg vil prøve, og så lige se tiden an over de næste par uger.
Igen, mange tak for svar og tanker alle sammen!
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 511 Svar: 12.478
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.540
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Jeg ville give hende 80 gr. og så supplere op med rå og kogte grøntsager. Ligeledes kan du supplere med lidt magert råt okse-, heste- eller vildtkød. Det er alt sammen lidt "tungt" fordøjeligt, så kroppen bruger mere energi på at omsætte det og så mætter det mere
Endvidere ville jeg give hende en ugentlig dag, hvor jeg erstattede det ene måltid med et halvfrossent råt laksehoved eller andet anden sund fisk, det fylder udmærket i maven og giver lidt arbejde.
Hvis du giver andet ved siden af, så undgå mælkeprodukter inkl. ost og æg. Det er alt sammen meget optageligt, sætter sig og gør ikke rigtig noget godt..
En dosis kokosolie kan være en god ide, det er utroligt sundt, og giver en masse gode ting til immunforsvar m.m.
Spørg lige om jeg har en hund med tendens til at blive buttet - jo, jo kender problemet.
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 375
Kirsten - det er svært at gøre hende mæt nu med nedskæring af foder fra 110 til cirka 80 g - da hun fik 110g spiste hun kun op på dage med rigtig meget motion.
Så jeg håber lidt, at med 100 g slankefoder + grønt + mere motion vil give en mæt, glad og vægttabende hund. Hvis ikke, må vi jo skære ned på dette foder også.
Rigtig god idé med lidt fisk også, det vil hun elske - Kirsten, giver du bare fiskehovedet med kranie og alt? Så kan vi jo give nogle hoveder, når husstanden fanger en ørred en gang imellem.
Pia - Held og lykke med skiftet! Men hold da op, det er da godt nok meget lidt mad! Har han det ok med det?
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Man skal så sørge for at fryse fisk godt ned først, mindst et par dage i fryseren siger jeg gerne, så er der ingen risiko for, at evt. parasitter har overlevet.
Mine får de laksehoveder som jeg kan købe i Barf-forretningen, desuden får de forskellige fiskehoveder, som familiens lystfiskere husker at gemme til os.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Fodermængde overvægt