{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Fodermængde overvægt {{forumTopicSubject}}

Glædelig december til jer derude.

Min tæve, Emma, har stille og roligt taget på i vægt, og nu er hun altså blevet overvægtig. I samarbejde med dyrlægen, har vi valgt at sætte hende på slankefoder. Det er blevet til VetPro's Slank Hund.
http://www.dyrenesbutik.dk/vetpro-slank-hund

Vejledningen for dosering af mad er for en hund med 25% overvægt.
Emma har en idealvægt på 7 kg og vejer nu 8 kg, så en overvægt på 12,5%.
Her er et lille uddrag fra vejledningen:
Kropsvægt ved 25% overvægt Gram foder pr. dag
5 kg. 70 g
10 kg 115 g
15 kg 155 g
Jeg estimerer, at en hund på 8 kg med 25% overvægt vil skulle have en små 100 g.
Men hvad pokker skal jeg give en hund på 8 kg med 12,5% overvægt?

Jeg håber, der er nogen, der ved noget, eller kan komme med nogle gode tanker.

Venligst
Tine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodermængde overvægt
  • #2   10. dec 2015 Jeg slettede lige min kommentar, jeg havde misforstået smiley

• #7   10. dec 2015 Hvis det er besværligt med det slankefoder havde jeg nok bare fortsat på en lavere ration af det normale foder, gulerødder, og mere motion indtil du kan se at hunden rammer idealvægten.. smiley

• #9   10. dec 2015 Altså... min dyrlæge gav mig en fin tommel-finger-regel en gang.

En hund med idealvægt på 10 kg skal have 100 gr foder. Hvis den er overvægtig tager man 10% fra. Hvis den er neutraliseret - tager man 10% fra. Og hvis det er en tæve, tager man også 5-10% fra.
    Sååå... Jeg ville sige MAX 60-65 gr. og så ville jeg supplere med kogte og rå grøntsager, som mætter, men ikke giver nævneværdige kalorier.

Det fungerede perfekt, da jeg skulle slanke en beagle på næsten 19kg ned....

• #11   10. dec 2015 Tak for svar, alle sammen!
    Det er et slankefoder med ret lavt indhold af kalorier, så jeg vil ikke skære det ned til meget få gram (50-60g). Hun har heller ikke nogle umiddelbare konsekvenser på nuværende tidspunkt, så jeg synes heller ikke, det vil være sundt at tabe sig alt for hurtigt.
    Grunden til, jeg skifter til slankefoder er, at jeg længe har forsøgt med at skære ned på hendes normale foder, men det resulterede altså i, at hun blev vældig sulten, og gik laaange længder, for at finde andet mad - på tur spiste hun fx halvdelen af skovbunden - og det var vældig ubehageligt at være vidne til.
    (Jeg kunne i bakspejlet nok have gjort det bedre med at supplere op med grøntsager).
    Hun er (heldigvis) en meget aktiv hund, og det bruger vi til fulde i missionen om at få vægten lidt ned.

Det er ret gode argumenter med de 100-115 g, det er jo helt rigtigt, at hun med 25% overvægt skulle veje næsten 10 kg - så det tror jeg, jeg vil prøve, og så lige se tiden an over de næste par uger.

Igen, mange tak for svar og tanker alle sammen!

• #12   10. dec 2015 Jeg kan virkelig anbefale det med, at supplere kosten med en masse grøntsager. Man har det bare lidt bedre med "slankekuren", når man ved, at hundene rent faktisk kan spise sig mætte smiley

• #13   10. dec 2015 Caos tager nemt på, når jeg så syntes han er på grænsen til at mangle sin slanke figur, sætter jeg bare hans mængde mad ned.. Hvis jeg gav ham hvad der står på posen, ville han blive tyk, så du skal ikke satse 100% på, at fodre lige med mængde der står på posen,, jeg ville nok gi samme mængde mad i light fodret, som den mængde du hele tiden har givet i alm foder og så justere efter kropsbygning og ikke efter vægt

• #16   10. dec 2015 Hvis det er svært at gøre hende mæt nu, så er det det nok også med slankefoderet.

Jeg ville give hende 80 gr. og så supplere op med rå og kogte grøntsager. Ligeledes kan du supplere med lidt magert råt okse-, heste- eller vildtkød. Det er alt sammen lidt "tungt" fordøjeligt, så kroppen bruger mere energi på at omsætte det og så mætter det mere

Endvidere ville jeg give hende en ugentlig dag, hvor jeg erstattede det ene måltid med et halvfrossent råt laksehoved eller andet anden sund fisk, det fylder udmærket i maven og giver lidt arbejde.

Hvis du giver andet ved siden af, så undgå mælkeprodukter inkl. ost og æg. Det er alt sammen meget optageligt, sætter sig og gør ikke rigtig noget godt..

En dosis kokosolie kan være en god ide, det er utroligt sundt, og giver en masse gode ting til immunforsvar m.m.

Spørg lige om jeg har en hund med tendens til at blive buttet - jo, jo kender problemet.

• #17   10. dec 2015 Tak for de nye kommentarer! Jeg vil bestemt give hende noget grønt ved siden af.
    Kirsten - det er svært at gøre hende mæt nu med nedskæring af foder fra 110 til cirka 80 g - da hun fik 110g spiste hun kun op på dage med rigtig meget motion.
    Så jeg håber lidt, at med 100 g slankefoder + grønt + mere motion vil give en mæt, glad og vægttabende hund. Hvis ikke, må vi jo skære ned på dette foder også.

Rigtig god idé med lidt fisk også, det vil hun elske - Kirsten, giver du bare fiskehovedet med kranie og alt? Så kan vi jo give nogle hoveder, når husstanden fanger en ørred en gang imellem.

Pia - Held og lykke med skiftet! Men hold da op, det er da godt nok meget lidt mad! Har han det ok med det?

• #20   11. dec 2015 Når fisken er rå, så kan de spise det hele også kraniet, det er ligesom alle andre ben. Men i øvrigt så er benene så bløde, at de gnaver den halvfrosne fisk helt i stykker.

Man skal så sørge for at fryse fisk godt ned først, mindst et par dage i fryseren siger jeg gerne, så er der ingen risiko for, at evt. parasitter har overlevet.

Mine får de laksehoveder som jeg kan købe i Barf-forretningen, desuden får de forskellige fiskehoveder, som familiens lystfiskere husker at gemme til os.

• #21   11. dec 2015 Jeg havde nok bare givet den de 70 gram. Så er der også plads til en godbid eller en gulerod i løbet af dagen.

Kommentér på:
Fodermængde overvægt

Annonce