3.900 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Hårsækmider mider Hårsækmider mider

Er der nogen der har haft en hund med hår sækmider før, og ved hvordan fremtids udsigterne for det er?

Vi var ved dyrlægen i fredags med pippa da hun havde fået en skallede plet på hovedet, vores dyrlæge tog et skrab og der var hår sæk mider. Hun fik en pille som hed Bravecto som skulle tage det, vi gav hende pillen fredag aften, men idag har vi fundet flere hår løse pletter, så ser ikke ud til at have virket endnu.

Oven i det fortalte dyrlæge det er arveligt og vi derfor ikke kunne få hvalpe på hende hvis det var det der havde været planen. Har prøvet at kontakte opdrætter uden held, da dyrlægen sagde vi skulle fortælle hende hunde havde solgt os en syg hund, men vi kan desværre ikke komme i kontakt med hende.

Men håber lidt der er nogen der har haft det før og kan fortælle om fremtids udsigterne for en hund med hårsækmider.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Jeg skal have isoleret et skur 12.500 kr.
  • Kogeplade installation 600 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Almindelig rengøring i hjem 430 kr.
  • Bortskaffelse af afklippet hæk 900 kr.
  • Removing old sink and tap, attaching new sink and tap 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hårsækmider mider
  • #1   2. nov 2015 Hmmm jeres dyrlæge skal lige have styr på tingene.. Det kan godt være arveligt, men det ved man kun, hvis man evt lader være med at behandle... Hvis det væk er det ikke arveligt.. Hvis det kræver behandling er det formentlig arveligt.

Ang behandling så er Bravecto så nyt, og har aldrig hørt at det skulle tage det. Nogle dyrlæger giver Advocate... hvis det er den arvelige form kræver det oftest lidt kradsere behandling.

Uanset er det ikke noget der går væk på 1 uge.

Min gamle blev behandlet i over 6 mdr med penicillin og Interceptor før det gik væk.. det var den arvelige form.

• #2   2. nov 2015 Hendes race er en race, som døjer med det... min var ca. 4 mdr da dens startede...

Avler bør rigtig nok vide det, da man skal undersøge om andre hvalpe har det.

Hårsækmider er i bund og grund et problem med immunforsvaret... der så gør at det naturlige antal hårsækmider ikke kan holdes nede... det der er det største problem, ud over de bare pletter, er følgesygdomme som hudbetændelse, men også hvis det er arveligt at hunden kan have et svagere immunforsvar.

• #3   2. nov 2015 Det er vist også rimelig nyt det der hun fik, men det skulle vist virke rigtig godt smiley men døjer din stadig med det?

• #4   2. nov 2015 Bravecto er mod flåter og lopper mener jeg.

Min er aflivet... meget sygdom pga dårligt immunforsvar blandt andet...

• #5   2. nov 2015 Ja men det har vist sig at være meget godt mod hår sækmider også smiley og en del bedre end alle de skrappe sager man plejede at bruge forklarede vores dyrlæge smiley

• #6   2. nov 2015 Årh håber ikke hun kommer til at bøvlet meget med dårlig immunforsvar, fik af vide at det tit var hvalpe der fik udbryd.pippa har en lokal form tror jeg hun kaldte det og så var der vist en anden form som var værre

• #7   2. nov 2015 Tumle ja men den lokale er netop ikke arvelig... Derfor jeg undrer mig meget over, at din dyrlæge allerede nu udtaler, at det er arveligt?

De to former er den generaliserede/arvelige og den lokale/ikke arvelig.

Nu har I valgt at behandle.. Ergo finder I ikke ud af om det er det blot var den lokale. Hvis det kun var den lokale, altså hvis man satser på det, så lader man hundens immunforsvar klare dette uden behandling.

• #8   2. nov 2015 Min tæve havde en omgang for nogle år siden, blev behandlet med advocate og det t tog vel 7-14 dage så var det overstået.
    Har ikke set mere til den slags siden.

• #9   2. nov 2015 Arveligt eller ej, man avler IKKE på en hund med hårsækmider, for man kan aldrig med sikkerhed vide om det er arveligt.
    Synes at din dyrlæge er en ansvarlig dyrlæge når han/hun fraråder avl.

Selv om hunden kun har et eneste udbrud i hele sit liv, så kan det være arveligt.
    Og selvfølgelig behandler man en hund med hårsækmider straks, alt andet ville da være dyrplageri.

Min hund har Demodex - hårsækmider, som er arveligt.
    Udbrudene kommer ved stress. Min er så uheldig at hun får et udbrud, hver gang hun nærmer sig løbetid.
    Min hund er også så uheldig at hun har arvelig allergi ved siden af, hvor jeg har fået lavet en vaccine.

Men angående demodexen, så bliver min hund behandlet med Stronghold, det virker rimelig hurtig på den måde at hunden holder op med at klø.
    Men det tager rigtig lang tid før hårene vokser ud igen. På min egen går der 6-7-8 måneder.
    Hver gang hun er ved at blive pæn igen, så kommer der et nyt udbrud.

En gang kunne vi ikke stoppe udbrudet på min, så hun blev behandlet med Imovac - det er grisemedicin, som hellere ikke hjalp.
    Men Strongholden havde nok allerede hjulpet, for det viste sig desværre at hunden var allergisk over for 4 slags husstøvmider.

Min hund skal steriliseres for at nedbringe udbruddene ved løbetiden, men dette sker først når vi med sikkerhed ved om allergi vaccinen virker og det lader det til.

Demodex er ganske rigtig en gendefekt. Desværre kan man endnu ikke DNA teste alle racer for det.
    Mener, at man kan teste Mops og Fransk Bulldog, men vil ikke lægge hovedet på blokken for det.

Somme tider bliver man nød til at aflive en hund med demodex, men i de fleste tilfælde kan de leve et godt liv.
    Sørg for at hunden bliver udsat for så lidt stress som muligt og få den steriliseret når behandlingen virker.

Om behandlingen virker kan du se ved at hundens kløen aftager, det skulle den gerne gøre i løbet af en uge.

God bedring med hunden

• #10   2. nov 2015 Jeg har en hund der var voldsom plaget af hårsækmider i 3 år, men hun er rask i dag, og hun bliver snart 10 år.

Hun fik behandling af Michael Butler i Ålborg, han har skrevet dette om demodex:
    http://www.aalborgdyrehospital.dk/Page-68.aspx?Action=1&NewsId=106&PID=269

Hunde med generaliseret demodex bør rigtig nok ikke indgå i avl, så vigtigt at kontakte opdrætter.

Min hund blev behandlet med Advocate, men først da hun blev steriliseret begyndte det at gå fremad, vi opdagede nemlig, at det hos hende blev voldsommere, når hun kom i løbetid. Helt til sidst blev hun badet i sebersil, noget jeg fik fat i gennem en anden opdrætter (ikke dyrlægen).

Jeg har en race, hvor ikke alle hunde tåler ivermectin, som egentlig er det præparat der virker bedst mod hårsækmider, så derfor tog det lang tid før min hund kom sig - også fordi hun i langt tid blev fejlbehandlet af en anden dyrlæge.

Og husk så, at en hund med hårsækmider aldrig må få behandling med binyrebarkhormon, det er ellers noget der virker mod kløe. Men binyrebarkhormon svækker hudens immunforsvar, så når man giver det, så blusser hårsækmiderne endnu mere op.

• #11   2. nov 2015 Anni jeg er skam enig ang avl.. blot ret hurtigt at dyrlægen siger, at det er arveligt.

• #12   2. nov 2015 Louise
    Hvis det er Bulldoggen, som har demodexen, så synes jeg ikke at det er hurtig, det er jo en race, som er hårdt ramt .

• #13   2. nov 2015 Anni ok ja det kommer jo an på hunden, og hvordan den ser ud. Jeg synes det er hurtigt, at sige det. Igen enig ang race og den sygdom.

• #14   2. nov 2015 Øv Øv det er kedelig, med Hårsækmider.

• #15   2. nov 2015 Mange tak for svar smiley har kontaktet opdrætter, som desværre virker ligeglad med det smiley men må krydse finger for at det hun har fået virker og hun ikke for et udbrud igen.

• #16   2. nov 2015 Tja, opdrætteren til min er også bedøvende ligeglad.
    Jeg kører så en DKK sag på hende.
    DKK har sendt mig kopien af hendes version, hvor det så har vist sig at hun ikke kun er ligeglad, men også er fyldt med løgn.

Hvis det er din bulldog, så vil jeg tro, at det desværre ikke er det eneste udbrud den får, det er jo en af de sygdomme som racen lider meget af.

• #17   2. nov 2015 Anni ja den tur fik jeg også med Elmo, da jeg kørte sag mod avler... og ja jeg var mere eller mindre skyld i hans sygdom. Jeg endte dog med at vinde sagen.

• #18   2. nov 2015 Sådan er det også her, til ejeren af kuldbroren til min har opdrætteren direkte sagt at det er hendes egen skyld. Det er kommet fordi hunden har badet da den var hvalp.
    Sørgeligt at opdrætterne ikke kan tage ansvar for det de laver.
    Det her er så første gang jeg har købt en hund hvor forældrene ikke har været tjekket.
    Jeg troede på kvindemennesket - rigtig gammel opdrætter som lød meget seriøs.
    Men gud fri mig vel, bagefter fandt jeg ud af at hun havde avlet på demodex hunde de sidste 10-15 år og stadig gør det.
    Jeg går ud fra at jeg vinder sagen ved DKK, men regner ikke med at jeg får nogle penge retur, men jeg er så sur over at man bliver ved med at avle på syge hunde, så jeg har besluttet mig for at hvis ikke der kommer penge, så kører jeg retssag på hende, pyt med hvad det kommer til at koste.

• #19   2. nov 2015 Ja hele kuldet her havde også dermodex... Elmo var så heldig, at han også havde mislyd på hjertet, begyndende gigt i albuen og kronisk regnbuehindebetændelse ... man bliver træt. Jeg fik 7000 retur, men når ens regninger er løbet op over 60.000 er det jo ligegyldigt.

• #20   2. nov 2015 Det er rigtig, det er ligegyldig at man får pengene retur, for alle dyrlægeregninger får man jo aldrig dækket.
    Men det allerværste er jo at man sidder med en syg eller død hund, som man er kommet til at holde af.

Jeg er lidt mere heldig end dig. Jeg tror at min får lov til at leve. Hun er nu nede på at blive vaccineret (allergi) hver tredje uge og har været fri for kløestillende medicin i 5 uger.
    4-5 uger mere uden kløen, så ved jeg hvor jeg står og så er det op til dr. dyr til sterilisering, hvilket forhåbentlig stopper demodex udbrudene.

• #21   2. nov 2015 Ja Elmo fejlede for meget.. jeg kunne ikke gøre ham rask...

Kommentér på:
Hårsækmider mider

Annonce