Hunde møder katte - problem {{forumTopicSubject}}
Sagen er den at jeg har katte (og hunde hvis nogle skulle være i tvivl). Som katteejer oplever man del mennesker som har meget lidt til overs for katte og er fx meget irriterede over fremmede katte i deres have osv. Og helt ærligt jeg kan kun give en gruppe det overordnende ansvar for kattens lidt brogede ry (og for de tusinder af katte som kommer til skade og bliver dræbt når de er ude) og det er katteejerens. For hold da op man møder en hel del meget uansvarlige ejere som tilsyneladende er ret ligeglad med deres kat (i det mindste indtil der sker noget med den).
Men dette er nu en anden diskussion. Hvorom altid er så prøver jeg at være ansvarlige katteejere (både over for mine katte og overfor omverdenen). Dette indebærer at mine katte skal have et indholdsrigt liv, med mental og fysisk aktivering hver dag. Desuden indebærer dette også at jeg overholder loven. Rent praktisk betyder dette at mine katte bliver holdt på egen matrikel hvis de ikke er sammen med mig. Det betyder også at de bliver trænet hver dag og kommer på tur hver dag (dette foregår på egnede områder og i sele).
Problemet opstår desværre når vi møder hunde og hundeejere – for lige så uansvarlige mange katteejere kan opleves når de ikke har styr på deres kat lige så uansvarlig oplever jeg desværre en del hundeejere som har hunden fri og på INGEN måde kan stoppe hunden når den ser en kat (altså mig med en af vores katte i snor) Desuden oplever jeg meget ofte at de hunde som så kommer hen til os har en meget anden opførsel end størstedelen af de hunde som kommer over til os når jeg går min mine hunde. Kommer den en fri hund over til mig og mine hunde vil den ofte bare hilse, af og til lege og i uheldige tilfælde vil den markere og er udfarende. Når jeg møder de her hunde med mine katte vil jeg sige at over 50% af dem jeg har mødet har været meget udfarende og bestemt ikke venlige overfor mine katte.
Jeg er godt klar over at mande hunde slet ikke er venner med katte og at katte for nogle hunde decideret er ”bytte”. Men det ser jeg på ingen måde som en undskyldning for at mine katte og jeg skal være SÅ udsat når vi går tur. At man har en hund som kommer når man kalder når den ser en anden hund eller et mennesker er fint nok. Men det betyder jo på ingen måde at den er under kontrol (og dermed må gå fri visse steder). Dette kræver en hund som også kommer når den fx ser en kat, en hest eller en kanin. Det er virkelig som en stor gruppe af hundeejere har overset denne pointe og det gør det meget vanskelig for mig at have mine katte med ude.
I går var jeg uden med lille Alma som er 100% døv, har nedsat syn og lugtesans, skal have trænet motorik og ellers bare er en helt igennem fantastisk søde og venlig kat. Ud af det blå kommer pludselig en hund farende (det er en dobermann og altså en ret stor hund) den er løs og stiler direkte imod Alma – jeg må flå Alma op, holde hende over hovedet imens jeg forsøger at sparke hunden væk. Ejeren kommer og får hunden i snor og går så. Tilbage står jeg heldigvis med en levende kat som dog ligger i mine arme og ryster og bestemt ikke bliver lettere at tage med rundt efter endnu en af disse oplevelser.
Jeg vil egentlig ikke andet med dette indlæg end at rette nogens opmærksomhed imod det faktum at der findes andre dyr (fx mine katte) som har lige så meget krav på at kunne færdes ude som hunde har det. Desuden ville jeg høre om I har nogle gode råd hvad hvordan hulen jeg kan holde fremmede hunde på afstand i disse situationer?
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
apr 2008
apr 2008
jun 2010
apr 2008
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.891
Jeg tror desværre ikke der er så meget at gøre, der vil altid være folk der ikke styr på deres hund eller som er ligeglad/ikke tænker så langt.
jun 2010
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Men, selvom det er dybt uretfærdigt, så ville jeg nok finde andre steder at lufte kat, især din smukke hvide, døve, svagtseende. Du skylder den, at den ikke skal opleve sådan noget
Kan sagtens følge dig i, at det ikke er fair, at du ikke kan lufte dine kattevenner hvor du lyster, men er det risikoen værd, at holde på sin ret, at lufte kat, hvor der til tider er hunde, i snor eller løs.
Jeg har tidligere haft kaniner, men aldrig om jeg ville gå ture med dem hvor der kunne være løse hunde. Det er bare ikke risikoen værd..
jun 2010
CVR tak for det Kattene har jo lige så meget ret til et sjovt, indholdsrigt og godt liv Her er Björk ved at træne lidt
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 438
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 33 Svar: 334
(jeg siger desværre i "" da det jo er synd for hunden men ejeren havde godt af en lærestreg, den hund gik altid løs også tit uden ejeren var med).
En anden kat jeg havde gik det ikke så heldigt med, efter et møde med en gøende hund nægtede den at gå tur mere, så den blev indekat
jun 2010
jun 2010
jun 2010
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
jun 2010
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
Men rent lovmæssigt så tolker jeg det altså som om at alle husdyr undtagen hunde, skal holdes på egen matrikel (at all times)..
§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.
Nyeste version uddyber yderligere:
1. I § 1 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Loven omfatter ikke hunde.«
Eller tager jeg fejl?
jun 2010
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.410
jun 2010
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Har du overvejet at tage en transportkasse med på turen ? Sådan én hvor toppen åbnes. Så kan du da redde kattens liv, ved at smide den i en transportkasse, i en fart. Hvis den forkerte hund kommer forbi, og den evt. hopper op ad dig/får dig væltet, kan det jo gå helt galt
Men øv, hvor er det bare træls, at man ikke kan gå i fred, uanset om man lufter sin kat, kanin eller lille hund
For øvrigt, smukke, smukke, smukke katte
jun 2010
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Hunde møder katte - problem