Dagsprogram for overvægtig hund {{forumTopicSubject}}
Vores ene hund er overvægtig (meget...) og hans slankekur går ualmindeligt langsomt.
Jeg kunne derfor godt tænke mig nogle fif, til hvordan hans dagsprogram kan omlægges.
Der er tale om en knap 8 års kastreret Golden han, Bamse. Han er omplaceringshund, vi har haft ham i små 3 år, og er umiddelbart hans 4. hjem.
Vi har fået fortalt, at han ikke altid har haft det lige godt. Tidligere ejer havde ham 1 år, og han var undervægtig da hun overtog ham.
Lige nu går han tur på et tidspunkt mellem 12 - 16, hvor vi går i minimum en time med et godt tempo (ca. 5 km), og igen kl. 21, hvor vi dog kun går 1.5-2 km, da vores anden hund er med på den tur. De går dog fri på aftenturen, og Bamse bliver sendt rundt, så han alligevel får en del mere motion end de knap 2 km.
Vi har stor have, som han er aktiv i nok omkring 2-4 timer dagligt.
Han får 250 g. foder, ud af de 400 g. han burde få, hvilket gør, at han render rundt og er konstant sulten. Han får kun mad en gang dagligt.
Vi har købt nyt foder, som han ryger over på snarest.
Hvor ligger min fejl, i forhold til hans slankekur?
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
Og man kan med fordel dele dags portionen i 2, så går der ikke så lang tid mellem han får mad
Og har i snakket med dyrlægen? Måske han/hun har nogle forslag som kan hjælpe.
Tænker, får han kun 2 gå ture? Ellers kan dette måske sættes op.
Vand løbebånd er også godt.
Men det tager tid.
Held og lykke. Og dejligt i har taget ham til jer til trods for hans fortid. Stor respekt.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
maj 2007
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 14 Svar: 111
Jeg arbejder på at sætte gåturene op, men han er noget nervøs ved at gå alene, uden vores anden hund er med, så vi tager det stille og roligt.
Tusinde tak for dit svar og din ros
jan 2013
Hvad med svømning? Er det noget han kunne finde interessant? Det er også god motion.
maj 2007
jul 2008
maj 2007
Tak Anne. Han er desværre ikke særlig tryg ved vand, så det bliver nok en udfordring
jul 2008
jan 2013
Men held og lykke med det.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Keg kender ikke så meget til goldens. Men jeg tænkte umiddelbart at 400gram ville være alt alt for meget. Og selv 250 gram lyder i mine øre som vedligeholdelses portion. Vores hyperaktive schæfertæve på 35 kg får 400 gram. Vires alm. Aktive schæfertæve på ca 30 kg får 275. Der er selvfølgelig forskel på foder.
Er en Golden oppe i samme vægtstørrelse ?
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
man taber sig på den sunde måde ved at øge motion og give den mængde foder, som passer til hvad kroppen skal bruge.
man taber sig på den usunde måde ved at øge motion/ikke motionere og sulte kroppen for den næring den har brug for, ved at spise alt for lidt kalorier/næringsstoffer.
det er værd at huske, når man sætter sin hund på slankekur
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Jeg fodrer to gange om dagen, halvdelen får hun som godbidder/træningsgodbidder i løbet af dagen og halvdelen får hun om aftenen. Virker hun meget sulten så hælder jeg vand over foderet, så det kommer til at fylde mere i maven - og så får hun f.eks. en gulerod at gnaske i.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Der er naturligvis forskel på foder, men din hund får mere end mine to sportshunde gør. Hvad der står af vejledning på posen kan ikke bruges til noget. Der er KUN at se på hunden - og taber den sig ikke er der kun to muligheder.
Enten er fodermængden for høj og så må den ned eller også har den forstyrrelser i de hormoner, der stimulerer dens stofskifte.
Jeg håber meget, at dyrlægen allerede har undersøgt det.
Ned med fodermængderne. Simpelthen. Og naturligvis op med aktiviteterne - både til at øge forbrænding men også til at forbedre hundens generelle stamina og velbefindende.
aug 2006
Lad ham søge den selv, lave lydighedsøvelser for den og lignende.
Lad ham ikke passivt æde af en skål en gang om dagen, men lav opgaver over hele dagen han skal løse.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.420
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
Den eneste "bivirkning" er at han idag er gulerodsnarkoman, men det betyder også at det er lettere at holde vægten.
maj 2007
Jeg har fulgt vejledningen på foderpakken, men hvis det er helt hen i vejret og for meget, er det jo klart det går så langsomt..
Det er faktisk mål fra et foderbæger... Jeg skaffer lige en vægt.
Jeg har også altid lært, godt nok i forhold til mennesker, at maden skal fordeles ud, for at forbrændingen holdes oppe. Men de dyrlæger vi har været hos og spurgt i forhold til vægttab, siger at han kun skal fodres en gang dagligt, og derfor har vi forsøgt dette.
Men det bliver lavet om med det samme, og der ryger grøntsager i også.
Han vejede 56 kg sidst vi var hos dyrlægen. Han er en meget stor Golden, og vejede 45 da vi fik ham, og der ville et kg eller 3 ekstra ikke skade. Så jeg tror, at hans ideel vægt er 47-48 kg.
Han er ikke særlig tryg ved nye ting, så alt ting til sin tid. Han er utryg ved ikke at være sammen med vores anden hund, og han er nervøs ved at køre bil for bagefter at komme ud til fremmede mennesker. Så svømning er ikke en mulighed som situationen er lige nu.
Han løber rundt i haven, leger med bold eller anden aktivitet, træning/øvelser og hvad vi ellers kan finde på.
Hvor mange g. foder vil i ca. sige han skal ned på så? Han ryger over på Royal Canin Labrador Retriever Sterilised, men umiddelbart ser fodervejledningen rimelig ens ud..
aug 2006
maj 2007
aug 2006
jun 2010
Følger: 45 Følgere: 61 Hunde: 2 Emner: 126 Svar: 3.859
maj 2007
Vi har stamtavle på ham, han er fra Kennel Lapija. Men ja.. Det er lidt mystisk, og vi har også snakket om i sjov, om han var blandet med Hovawart
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 726
Så mindre mad og mere motion er vejen frem, hvilket du også har fundet ud af
Lige et spørgsmål, de billeder på hans profil, hvornår er de fra og hvad synes du om hans vægt der?
aug 2006
maj 2007
Der er ikke taget prøver
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 38 Svar: 509
Styrtkure gavner hverken hunde eller mennesker på lang sigt
Dagsprogram for overvægtig hund