1.519 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Omplacering og afstande Omplacering og afstande

Jeg oprettede jo et emne ang. mine tanker (og drømme) om en hund nr.2, jeg fik nogle gode svar, som gav en masse stof til eftertanke - tak for det smiley

Jeg er gået fra tanken om en kerry blue, ikke kun pga. de åbenlyse potentielle problemer med egetkønsagression, når jeg har en tæve i forvejen, men også fordi jeg er kommet frem til, at jeg gerne vil have en race, som vil være mere træningsglad. Altså, mere end den jeg har nu, som er ganske glad for træning, men som jo trods alt er en schnauzer og bare ikke altid er så hooked på træning, som jeg er..

Og valget faldt på pudel, og jeg har så mødt et par storpudler (tre stk, så ikke mange!) og jeg er jo fuldstændig forelsket! smiley

Så jeg har pint mig selv en del på det sidste med at kigge på hvalpelister, især den svenske, da det er, hvad jeg hører, når man spørger folk; kig til Sverige.

Tilfældigvis faldt jeg så over en omplaceringshund, den perfekte omplaceringshund (næsten selvfølgelig..) smiley
MEN den befinder sig i NORDSverige! (som i mere end den dobbelte afstand fra Kbh til Stokholm... - mindst 3t med fly..!)

Jeg har slet ikke kontaktet opdrætteren, da jeg slet ikke ved, hvad jeg skulle sige umiddelbart.. Endnu i hvert fald.. Jeg har dog tjekket hendes hjemmeside næsten hver dag, siden jeg så den, da jeg faktisk er helt nervøs for, at den bliver afsat, inden jeg får taget mig sammen til noget som helst smiley

Men mit spørgsmål til jer er så, hvor langt ville tage for en omplaceringshund?
Og hvordan ville I gøre - ville I have kontakt med ejer i en tid og så tage op og hente hunden/måske endda få ejer til at komme med hunden (hvis nu ejer vil se hundens nye bolig fx), ville I besøge den flere gange på trods af afstand, ville I afskrive den fra start?

På forhånd tak smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Elektriker 850 kr.
  • Haveloungesæt, fod er knækket 1.526 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Omplacering og afstande
  • #2   17. okt 2015 Enig, afstand er ingenting for den rigtige vovse smiley
    Få en god snak med opdrætter, og så på weekend ophold smiley
    Hvis det kniber med sove steder har jeg noget familie der op ad smiley

• #3   17. okt 2015 Hmm jeg ville ikke tage SÅ langt som til Norge eller Sverige.
    Men jeg er ligeglad om det er Sjælland, Fyn eller Jylland.
    Jeg bor på Sjælland og Laika hentede jeg i Jylland, til trods for at hun ikke var en hund jeg selv havde lagt billet ind på smiley

• #4   17. okt 2015 Jeg har hentet Esther i Norge og ja det koster (skal man huske) men jeg har ikke fortrudt det. Men du skal jo nok have din egen hund med der op. For at se om hunden kan sammen. Men ville snakke med opdrætter for at høre hvad hun har at sige. Hun kender hunden bedst

• #5   17. okt 2015 Tak for svar smiley

Har lidt bedre mod på at skrive nu, så tænker jeg sætter mig i aften og prøver at få forfattet noget til opdrætteren. Så må man jo tage den derfra..

Ift. at tage derop, så tror jeg, jeg ville tage være nød til at tage med fly, da det både med bil og det offentlige er ca. 14-15-16 timers transport. Men så er det jo lidt tricky med at transportere hundene frem og tilbage.. Min egen hund kan vitterligt med alle - så længe de ikke ligefrem angriber hende (for så bider hun altså igen smiley ), så på det punkt ville jeg ikke være nervøs, det ville komme an på den anden hund og dens sind.. Men det vil man jo også finde ud af med opdrætteren, tænker jeg.

Kom gerne med flere svar/holdninger/erfaringer, Coco og jeg tager i skoven om ikke så længe (Geel skov, btw, hvis nogen blir fristede smiley ), men vender tilbage senere!

• #7   17. okt 2015 I mine øjne ville det mest optimale være, hvis du kørte den lange vej, og med din egen hund i bagagen. Så er der sikret at hundene kan sammen, sådan noget har det jo med at være svært at bedømme sådan uden videre. smiley

• #8   17. okt 2015 Så er der dømt roadtrip! smiley

Jeg ville ikke synes Nordsverige var for langt, for den rette hund.

• #10   17. okt 2015 Jeg havde bare gjort det. Jeg er blevet tilbudt omplaceringshunde i både Sverige og Tjekkiet (to hunde, som jeg kender til - ikke bare tilfældige tilbud), og begge gange var jeg helt frisk på turen, hvis altså ikke kæresten havde sagt nej smiley

• #11   17. okt 2015 Hvis det kun stod til mig, tog jeg gerne den tur for den rigtige hund, uanset om det var omplacering eller hvalp. Min kæreste er ikke af samme mening, han synes det er LANGT væk, selvom det kun er Sjælland f.eks. Men vi har heller ikke bil, så det gør selvfølgelig en del.

Men ja jeg ville som de andre nævner, tage en weekend/uge med vovse derop, så de kan mødes og både du og opdrætter også kan mærke efter om det er det rigtige, og så kan du jo tage vovse med hjem smiley

P.S. for mig er det kun familiehunde, ikke noget med konkurrencer eller at jeg skal vinde udstillinger, men hvis drømmehvalpen er der, kigger jeg ikke så meget på afstand smiley
    dog vil jeg ikke længere væk en Europa og umiddelbart ville jeg ikke kigge længere end tyskland, Norge og Sverige, for min race er så stor i både Danmark og de andre nævnte lande, at det burde være muligt at finde en god familiehund som levede op til mine ønsker indenfor de lande.

• #12   17. okt 2015 Jeg kan anbefale at du kontakter Liv E med Kiwi og Mango herinde..hun ved alt hvad der er værd at vide om linier i storpudler. Og kan bestemt hjælpe dig i rigtig retning...

• #13   17. okt 2015 Fedt Zarah, det vil jeg gøre smiley

En roadtrip lyder jo umiddelbart hyggelig, men jeg kender ik så mange, som ville have tid/lyst, tror jeg, til at tage med... Men altså, for den rigtige hund, må man jo strække sig lige det ekstra smiley

• #14   17. okt 2015 Ved hun læser med herinde (har tippet hende) så hun er forberedt på at høre fra dig smiley

• #16   17. okt 2015 En omplaceringshund behøver jo ikke være noget negativt, tværdigmod nogle gange. Jeg syntes ikke at det er for langt at rejse efter den rigtige hund, men jeg ville flyve og ikke tage min egen hund med. Og ville nok afse en weekend til det, så jeg kunne lærer hunden lidt at kende og se den ordenligt an inden jeg tog den med hjem.
    Men jeg syntes også, at det kommer an på hundens alder, hvordan man lige griber det an.

• #18   17. okt 2015 Som sagt så kommer det an på hundens alder, er hunden mellem 6 mdr og 1,5 år og ikke har vist tegn på aggrasion overfor andre hunde, ville jeg overhovedet ikke være bekymret.
    Er hunden ældre ville jeg sådan set heller ikke være bekymret, hvis den ikke har været aggressiv overfor andre hunde.
    En seriøs opdrætter vil ikke lyve og sådanne ting og man kan jo have en fornuftig dialog med opdrætteren inden, som evt. også kan sende nogle videoer med hunden.

Jeg kender flere opdrættere som sælger til udlandet. Blandt andet en, som lige nu skal have en "hvalp" til Kina. På grund af regler mv. er hvalpen et år inden den må komme derned, køberen i Kina har ikke besøgt hunden og hun kommer heller ikke til dk med hendes andre hunde for lige at se om de passer sammen inden den bliver føjet derned.
    Det samme gør sig gældende til USA, der er hvalpen knap så gammel, og jeg har ikke hørt om at det ikke skulle være gået godt.
    Et andet eksempel er en dansk professionelhyrde som havde en hund, den var vist nok 2 år, den kunne ikke hyrde på den måde hun skulle bruge. I Tyskland var der en anden hyrde som også havde en hund som ikke duede til den form for hyrdning han manglede. Tilfældighederne ville at manden i Tyskland så manglede en hund med dansker hundens egenskaber og omvendt, så de mødt hinanden og byttede hund. Og nej, hele deres hjemlige hundefolk mødte ikke først den nye hund inden de byttede.

MEN det kommer jo også an på, hvordan ens egen hund er med fremmede hunde.

• #20   17. okt 2015 Jeg kan virkelig godt forstå begge sider, AboutMyDogs og Krumme. Men jeg vil så sige, at dværgschnauzere og pudler ser jeg umiddelbart ikke som skarpe hunde overhovedet (ved at mange dværgschnauzeropdrættere, som har mange hunde, bare sætter nye hunde ind i deres flok sådan BUM, og det skal bare fungere, og gør det, så vidt jeg ved, også), så for min skyld kunne jeg godt se en evt. omplacering i den her situation som AboutMyDogs beskriver, MEN jeg kan også SAGTENS forstå, hvis opdrætter har en anden mening, og er den at de skal mødes først, så er det jo sådan det er.

Edit: hunden er pt.8mdr og min er 2,5år, så umiddelbart har de vel gode odds for at kunne sammen..

• #21   17. okt 2015 Jeg er selv blevet ret vild med racen, og kigger selv for sjov.
    Må jeg spørge efter hvad der gjorde, at du faldt lige for hende her :)?
    ( jeg spørger kun for at lære, og fordi jeg tror jeg ved hvilken omplacering du har kig på smiley )

• #22   17. okt 2015 #21: Helt ærligt så er det først og fremmest bare hundens ansigt... Da jeg lige så den første gang på billederne, var der bare et eller andet, der sagde hende! i mig.. Virkelig dårlig grund på en måde, men også en virkelig insisterende grund i mit hoved nu... smiley
    Men derudover så passer det med farve, køn og hvordan opdrætter undersøger sine hunde - bl.a. mentaltester hun og sådan.. Hunden har en god alder ift. min egen og den har ikke bare gået som klappehund, men har været til træning og sådan, hvilket giver mening ift at jeg leder efter en træningsmakker. Egentlig søgte jeg ikke en omplacering, men pt. giver det faktisk mere mening for mig med en sådan istedet for hvalp.. smiley

• #23   17. okt 2015 Okay :). Tusind tak for dit svar smiley
    Jeg faldt nemlig over, at hun bla nævnte hendes hunde og avl som hunde med motor. Det kunne jeg godt lide, da det er hvad jeg er til smiley

• #24   17. okt 2015 Lige præcis smiley

• #25   17. okt 2015 Jeg hentede Robin i Randers, og det var egentlig liiiidt langt væk for mig (bor i Fredericia uden egen bil, så måtte lige låne kærestens), men det var jo heldigvis turen værd smiley

Det opvejede også at han var gratis så kunne bruge lidt ekstra på benzin smiley

• #27   17. okt 2015 Afstand er jo relativt, for nogen er det langt at køre 50km for en hund - for andre er 5000km ingenting. Det er meget individuelt.

Men, personligt kan jeg få lidt røde knopper af folk som regner med at finde den rette hund 'lige i baghaven' - jo man kan være heldig, men at lade geografi begrænse sig, synes jeg er fjollet. Kan ikke se problemet i nogle timers kørsel frem og tilbage - det er jo et spørgsmål om planlægning.

Nordsverige er ganske vist mere end et par timer væk smiley Man skal selvfølgelig tænke en del praktisk og økonomisk i det, men er det 'do able' og synes du ikke selv det virker uoverskueligt, så synes jeg da ikke afstanden, skal stoppe dig, fra at finde den rette hund.

Om ikke andet, så prøv at snak med opdrætteren - det kan jo være de svar du får der, giver noget afklaring, til den ene eller anden side smiley

• #28   17. okt 2015 Jeg syntes så godt man kan finde den perfekte hund i ens baghave, det kommer jo an på hvad den skal bruges til smiley

• #29   17. okt 2015 Beltane: Det kommer jo an på hvilke krav, man har til en perfekt hund - såfremt man har nogen overhovedet.

• #30   18. okt 2015 Først og fremmest skriv til opdrætteren så du ved om der overhovedet er grund til at forelske sig yderligere. Så er jeg sikker på du finder svar på hvordan du strikker det praktiske sammen bag efter hvis det ender med at være hunden.

Kommentér på:
Omplacering og afstande

Annonce