{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.816 visninger | Oprettet:

2 årig hund med lydigheds problemer {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 2 årig han hund, som jeg har gået til lydighedstræning med i et år nu. Han har i løbet af det år udviklet sig godt i forhold til lydighed og udførelse af øvelser. Har altid vist stor interesse og iver i det. Men har nu oplevet at han i løbet af den seneste måned er begyndt at blive ret ligeglad med mig og øvelserne, han er dog stadig helt oppe og kører når vi skal afsted (og han er godt klar over det er til træning), samt når vi ankommer til træningspladsen. Han er nu meget mere interesseret i snuse i græsset, træer, buske og hvad der ellers er. Så jeg kan lige pludselig blive trukket afsted efter ham, hvis han først får færten af noget.
Han har været rigtig god til spring øvelsen, og sprang næsten tilbage til mig inden jeg havde sagt kommandoen. Nu når han springer over, så bliver han ved med at løbe videre hen til et træ eller lignende og er fuldstændig ligeglad at jeg kalder på ham.
Jeg kan ikke helt se hvorfor denne ændring er kommet, og hvad der kan være sket.
Jeg bruger skinke som godbidder, jeg prøver alt hvad jeg kan for at gøre mig selv spændende og gøre øvelserne sjove og til en leg. Vi har en træner, som går rigtig meget op i at hundene skal have det sjovt og øvelserne skal være som en leg for dem, og man laver variation i øvelserne og hvordan man udfører dem.
Når jeg prøver at læse på nettet, så synes jeg at de alle steder skriver at de burde være over teenage årene og de store udsving i lydigheden, når de er på den anden side af 2 år. Vi oplever at han er mere rolig og lydig her hjemme og i hundeskoven. Så det er kun til træning at han har ændret sig.
Så jeg ville høre om der er nogle der har prøvet noget lignende eller kender til sådan et problem?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2 årig hund med lydigheds problemer
  • #3   15. okt 2015 Jeg tænker at han keder sig i træningen. Er det alm lydighed med tusind gentagelser?

• #6   15. okt 2015 Jeg skal ikke kunne afvise at der har været en tæve i løbetid på træningspladsen. Og min hund er heller ikke kastreret.
    Jeg har altid en bold med til træning, som jeg bruger når han lige skal have en lille pause fra øvelserne. men bruger den ikke decideret som belønning efter hver øvelse.

Vi i familien synes bare ikke det virker som om det ikke tænder ham mere. Når jeg går ind for at tage mit træningstøj på, så ved han godt hvad vi skal. Og han er derfor helt oppe og kører, løber frem og tilbage i huset og kan næsten ikke være i sig selv. Når vi så når parkeringspladsen til træningen, så sidder han inde i sit bur og gør og vender sig rundt, fordi han ikke kan vente med at komme ud. Og når han så er kommet ud, så trækker han mig næsten hen til træningspladsen af iver. Så det synes jeg virker som en hund der rigtig gerne vil til træning.

Det er almindelig DCH lydighed der bliver trænet, men vores træner gør rigtig meget ud af at vi ikke skal tørvetrille alle øvelserne. Så synes selv han er god til at varierer vores træning, og giver os muligheder for at kunne vælge mellem at lave en masse forskellige øvelser i løbet af timen. Samt viser han os flere muligheder for at lave den samme øvelse, så det ikke bare bliver at vi er står helt stive, siger en kommando til hunden og roser den. Vi skal snakke, rose og udvise massere af energi overfor vores hunde, når vi er på træningspladsen.

Jo han er en labrador, med en virkelig god lugtesans. Men ja, det kan være at jeg skal tænke lidt kreativ det næste stykke tid, og finde en måde at lave de forskellige øvelser uden at vi kommer væk fra hinanden.

• Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #9   16. okt 2015 Hvad siger din træner til det? Har han/hun ikke et forslag til hvordan i kan rette op på problemet?

• #12   16. okt 2015 hvis det var mig var der flere ting jeg ville afprøve.
    En anden form for belønning, evt leg hvis det er noget der tænder ham.
    Tænk andre former for godbidder, nogle hunde (inklusiv min egen) kører død i de samme godbidder over en længere periode. Skidt gerne en gang imellem, der findes oceaner af muligheder. Frikadeller, kylling, ost, lever Etc
    Som der bliver nævnt, kontakt øvelser. Sæt kravene heeeelt ned, han skal lige have en chance for at genfinde dig - på trods af evt løbske tæver og det kræver altså virkelig træning smiley

Hvis intet af det overstående virker, ville jeg overveje at tage en pause med lydigheden og lave noget andet end periode.

Men ville som sagt afprøve de andre muligheder først - for er det pga en løbsk tæve, hjælper det ikke noget at holde en pause, han skal jo lære at holde fokus på trods af det smiley

• #13   16. okt 2015 Jeg har desværre ikke de store muligheder, udover agility, for at træne andet end lydighed. Men hvis det fortsætter, så ville det være en mulighed at tage fat i dem med agility. Ville dog selv synes det er lidt ærgerligt, da jeg rigtig godt kan lide vores træner og hans metoder.

Jeg ankommer til træningspladsen ca 5 min før træningen starter. Jeg er altid i hundeskoven ca. 15 min inden, for at han lige kan blive luftet og bruge noget af hans krudt. Men kan selvfølgelig godt se at han ikke får lov til at dufte træningspladsen af inden start. Så tror jeg vil prøve at springe skoven over i næste uge, og så bruge tiden på pladsen i stedet for.
    Min træner har også sagt at jeg skal tage nogle små pauser i løbet af timen, hvor jeg går hen på parkeringspladsen, og vi får noget ro og kontakt igen. Har fået nogle kontakt øvelser af ham, som jeg kan lave.

Min træner har desværre ikke været der de sidste 2 uger, hvor det rigtig er begyndt at gå galt med os. Vi har haft en anden erfaren træner de to gange, men han kender ikke til os og vores hunde, så det har været svært at hente hjælp fra ham. Vores egen træner kom så tilbage i går, og han kunne godt se at det var helt skidt mellem os, og vi næsten var tilbage til det punkt vi startede ud med, da jeg startede hos ham i januar. Han har så foreslået vi tager de små pauser løbet af timen og vi ikke lærer ham nye tricks. Altså behandler det, som da han var 1½ år og i en "teenager" periode, hvor han ikke kunne koncentrer sig mere end 5 min af gangen. Men han virkede meget overrasket over at vi havde taget den drejning i træningen, og han mente heller ikke at der skulle være flere af de store udsving, når de var over 2 år.

Vi træner lydighed i en time en gang om uge. Og ellers er det der hjemme i stuen, hvor der bliver brugt 5-10 minutter på hist og her. Og så kan jeg også finde på at tage til selv træning i en halv times tid på træningspladsen en gang om måneden. Så det er ikke fordi at jeg synes han bliver tæsket igennem det hele dagen lang. Og når vi træner det derhjemme, så er han næsten for vild, da han bliver så begejstret over at jeg finder trænings godbidder frem.
    Men kan godt høre at der måske skal til at tænkes endnu mere kreativt ift. hvordan øvelserne kan formidles.
    Jeg har en bold med snor i, så vi kan lave andet end at kaste det. Der er skam også trukket og hevet i den, og vi "kæmper" sammen om at få den. Men har en hund der nemt bliver overgearet, og leg gearer ham mere op. Det er derfor at jeg ikke kan bruge den som belønning hele tiden.

Det er jeg ked af at høre Lenschow.
    Det er da helt sikkert noget man skal have i baghovedet så. Men tror jeg vil afprøve de andre ting først og se om der ikke er noget der kan hjælpe på det. Hvis han ikke viser tegn på at skulle have ondt.

Dejligt med alle de kommentarer, foreslag og gode idéer. Er ved at have en plan for hvad jeg kan gøre de næste gange.
    Tror jeg vi starte ud med at hoppe hundeskoven over, og tage hen på træningsladsen noget tid før, så han kan få lov til at snuse rundt der. Så vil jeg udskifte skinken med en anden form for godbid. Holde en nogle små pauser med ham i løbet timen og få god kontakt med ham igen. Og så lave nogle øvelser, hvor vi er tæt på hinanden hele tiden, eller lave øvelserne om, så det bliver sådan. Og så må jeg se om det kunne ændre noget i løbet af de næste gange.

• #14   16. okt 2015 Det lyder som om din hund er inde i en modningsfase og skal have noget tid til at finde sig selv igen. Og så kan det da godt være at du skal få dyrlægen til at kaste et blik på ham for at få tjekket om problemet evt er smerter.
    Og endelig; hvis jeg var dig så ville jeg prøve at give det med leg som belønning en chance. Det er noget i begge to skal lære så du skal have fat i din træner til at lære dig at lege med din hund som belønning. Jeg har selv haft en på hold der sagde fuldstændig det samme som dig omkring leg: Det fungere ikke for hunden bliver bare overgearet. Det tog lidt tid, men nu fungere leg med bolden supergodt for pågældende hund. Og det at kunne lege med sin hund som belønning giver bare et helt andet drive end godbidder, der jo rent faktisk dæmper hele systemet.
    Jeg ville også som Camilla prøve at sætte kravene HELT NED og fx træne en masse kontaktøvelser.

• #16   16. okt 2015 At brænde krudt af FØR træning forstår jeg ikke formålet med?
    Der skal være maks krudt til træningen - det er jo det, der skal formidles til spænding, glæde og arbejdslyst smiley

Jeg tror du skal skrue voldsom op for leg og glæde i din træning og så skal forstærkeren du bruger have langt mere værdi for hunden. Legetøj er ideelt - og leg som belønning styrker i den grad samarbejdet og får hunden til i højere grad at søge sin fører fremfor alt muligt andet.

Skru op for filans - der skal drift og glæde ind i træningen. Og drop den tur i hundeskoven - det ødelægger din træning.

• #17   16. okt 2015 Men har en hund der nemt bliver overgearet, og leg gearer ham mere op. Det er derfor at jeg ikke kan bruge den som belønning hele tiden.

Se det ville jeg jo synes var fantastisk og ville udnytte at hunden drifter godt op.

Hvad er det, der er problematisk ved at hunden tænder på boldlegen?

• #18   16. okt 2015 jeg undre mig over at du går i hundeskov inden træning?
    Sådan jeg kender hundeskove, er det der hunden lærer at der er andre ting der er mere spændende end sin fører. Der hvor der ikke er konsekvenser hvis man ikke lige kommer når der bliver kaldt.
    Så jeg tror bare din hund vælger dig fra fordi den har fundet noget som er meget sjovere end dig.
    Så hvis jeg var dig, ville jeg vælge hundeskoven fra og koncentrere mig om at får mere leg og træning ind, så hunden igen vil vælge dig som den aller sjoveste at være sammen med.

• #19   16. okt 2015 Tillader mig lige at linke til en af mine egne videoer med boldleg....

At hunden er driftet op på bolden er netop det der gør at den kan bruges til belønning.
    I klippet er det bare leg med en lille bitte smule minimale lydighedsøvelser i, men det viser hvordan alt den iver resulterer i arbejdslyst og førerfokus.

http://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/36672-boldleg

• #20   16. okt 2015 Helt enig med CH's indlæg 16 og 17!!!!!!!

• #21   16. okt 2015 Min hund har en masse energi, som der kan være svært at få brugt på den rigtige måde. Det har før i tiden været med til at forstærke hans problemer med at koncentrere sig, da han så gerne ville tingene og fremad, at han fløj derud af uden at koncentrere sig om mig og øvelserne. Og så kunne jeg ellers hoppe og danse og snakke til ham i den mest overdrevende glade stemme uden han ville stoppe op og se på mig.
    Og det var derfor min træner foreslog at jeg skulle prøve at gå i hundeskoven med ham inden, for at få taget toppen af hans energi. Og det virkede også rigtig godt for os i det sidste halve år op til nu.

Det med at lege med ham som belønning, kan jeg desværre ikke se hvordan jeg skal kunne bruge det efter hver øvelse, når vi ikke er længere i vores træning end vi er. Vi er stadig ved at lærer de mange basale øvelser. F.eks. at gå pænt i snor. Det er noget vi arbejder meget på, men den er stadig ikke lykkes helt for os. Så hver gang han går stille ved siden af mig og kigger op på mig, så skal der belønnes - altså ros og godbid.
    Jeg kan sagtens se hvordan og hvorfor man kan bruge leg som belønning længere henne i forløbet. Og det kan jeg da også se efter en dæk øvelse, spring osv.
    Men når jeg har problemer med at bare få lidt ro på ham, så han kan lytte til hvad jeg beder ham om, så kan jeg ikke se hvorfor jeg skal gearer ham mere op, ved hver mulighed der er for det. Han kan ikke en gang sidde/ligge stille, når vi får en besked fra træneren. Så hopper han rundt og gør helt vildt. Han har ikke særlig meget tålmodighed.

Jo når vi går tur, så træner vi også at han skal gå pænt, sidde på plads, dække osv. Hvis jeg slipper ham fri ude i naturen og det kun er ham og mig der er der, så har jeg ingen problemer med at kalde ham til mig.
    Det samme er i hundeskoven. Han elsker at være der og lege med andre hunde, men kalder jeg på ham, så kommer han også. Og hvis vi i flok går rundt på stierne, så opholder han sig også største del af tiden tæt på mig, i stedet for at rende længere fremme med alle de andre hunde. Så jeg føler på ingen måde at han vælger mig fra, tværtimod.
    Mit problem er også kun på træningspladsen. I hundeskoven er han meget opmærksom på mig, og hvor jeg er henne. Så er også begyndt at træne med ham, når vi er alene i skoven. Og det har også været meget positivt for os begge.

Dejlig video, CH. God kontakt mellem hund og fører, og god balance mellem iver og ro.
    Men sådan ser det desværre ikke ud når vi leger. Han har svært ved at skifte mellem legen og roen. Så når vi først er begyndt at lege, så bliver han oppe i det niveau. Og skal han dække eller sætte sig, så begynder han at gø eller hoppe og af mig. Hvilket han jo ikke skal. Og så er det jeg kæmper for at få ro på ham igen.

• #22   16. okt 2015 Den leg de to leger i min video er ikke noget der er kommet af sig selv. Det er noget, de har udviklet sammen.

Det er det, der er tricket - at få sat tingene i system, at laver nogle mønstre, som hunden kan være i og som gentager sig og bliver kendte for den.

Man skal lære at lege med hunden og hunden skal lære at lege hensigtsmæssigt. Det tager både tid og energi, men det er virkelig vigtigt.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
    #23   16. okt 2015 Et lille pip fra én, der har stået med præcis samme problem: Lyt til CH!

Min Gustav havde (og har stadig) knald i låget, og bliver meget let overgearet. Hver eneste træningsgang var en regulær kamp, og jeg var fysisk udmattet efter sølle 30 minutter på træningsbanen. Vovse var til gengæld fuld af krudt...

Min daværende træner gik højt op i, at jeg skulle dæmpe hunden - altså belønne udelukkende med godbidder og bruge en masse energi på at "holde igen" - og han mente, at det var helt fint, hvis vi kunne brænde noget krudt af før træningen.

Efter at have tilbragt næsten et år alene i det fjerneste hjørne af træningsbanen, havnede jeg på et nyt hold med andre trænere. De brugte det første stykke tid på at få mig til at glemme alt, hvad jeg havde lært, og derefter fik de lært mig at arbejde med hunden istedet for at arbejde imod.

For mig var det rigtigt svært at lære både boldbelønning og at lære at elske vovses skrupskøre indfald, men det det lykkedes nogenlunde i løbet af et par måneder.

• #24   16. okt 2015 Når du starter med at sætte det i system for hunden, så handler det om at legen fylder rigtig meget, kravene rigtig lidt.
    Beløn for splitsekunder af ønsket adfærd - og når hunden har forstået at det udløser leg, så begynd at kræve to splitsekunder.

Det stiller krav til dig om at være ultra præcis med dine belønninger - ikke noget med at stå og holde kunstpauser når hunden har gjort det, du har bedt den om (eller fået den til ved lokning, hvis du bruger det).

Det betyder ikke noget at hunden tilbyder en hel masse tossestreger til at begynde med.

• #25   16. okt 2015 Okay. Kan godt høre at det går meget imod hvad jeg har lært. Men er da villig til at skifte belønningsmetode, hvis det virker bedre for ham og for vores samarbejde.
    Men så kommer det gyldne spørgsmål; hvordan?? Hvordan og hvor skal man starte?

• #26   16. okt 2015 Som skrevet - skruer helt ned for krav og helt op for belønningen.

Jeg bliver lige nødt til at spørge dig - hvor længe er du på banen ad gangen, når du træner?

Når man træner med høj intensitet og især i starten så er der kun 5-10 minutter at tage af inden hundens indlæringskurve falder.

Slut med at traske derudaf, skridt efter skridt, side efter side... Tag et skridt, beløn. Tre skridt, beløn - maks leg og gas hver gang.

Afgiv kommando - dæk, sit, stå, whatever - beløn i det sekund hunden lander i korrekt position.

Der starter det. Og det vil skabe en spænding på belønningen som gør, at man kan trække tiden til et, to, fire sekunder stille og roligt fremadrettet.

Men - ned med krav, fyr helt op for gassen.

Husk at indfør regler omkring legen alt efter hvad du finder praktisk.

• #27   16. okt 2015 Og for guds skyld - hav det SJOVT med hunden smiley
    Det er jo total fed leg, man kommer til at smile af, så nyd det og alt det giver jer.

• #28   16. okt 2015 Okay tak! Så forstår jeg det bedre. Det må afprøves i morgen.
    Altså vi træner en time af gangen, når jeg har træner på. Hvis jeg selv træner på banen, så er det nok 30 min.

• #29   16. okt 2015 Det er under alle omstændigheder alt alt alt for meget. Hverken motivation eller indlæringskurven kan være stabil over så lang en periode. Så skru ned for den tid, men op for intensiteten.
    Det andet dræner ALT i en hund.

• #31   16. okt 2015 Okay, det må jeg så prøve at ændre på også!

Fedt BB, det vil jeg rigtig gerne se!

• #33   16. okt 2015 Rigtig dejlig video! Og super fedt at se jeres træning og hvordan du bruger begge slags belønninger.
    Jeg glæder mig helt til at skulle ud og træne i morgen.

• #34   16. okt 2015 Det er de færreste, der bruger leg som belønning, der ikke også bruger mad. Det sker for enkelte hunde at maden som driftmål ikke virker fordi legetøjet er så meget desto større et mål - men det er heldigvis ikke majoriteten.

Mad er rigtig godt at bruge når man skal have koncentration og præcision. Legetøj er godt til spænding, drift, hurtighed og appel/frejdighed. Alt dette i indlæring.

Men når hunden som udgangspunkt keder sig - så skal der fuld skrue på legetøjet indtil hunden har en fornuftig grunddrift og til den ved, at den ALTID kan "risikere" at det er legetøjet - det højeste driftmål - den bliver belønnet med.

• #38   17. okt 2015 Boldleg er ikke bare boldleg.
    Da jeg var hvalpetræner var boldmotivation faktisk en af de ting, jeg brugte rigtig meget tid på at undervise i - det er teknikkrævende netop fordi det ikke er bare er vild leg, men målrettet i forhold til driftstimulation og også med udvikling af tænd/sluk funktion hos hunden.

I en tråd som denne kan man ikke beskrive alt i detaljen - det, der vil være godt er, hvis TS går ud og prøver, observerer og mærker efter hvad der virker og hvad der ikke virker, og spørger helt konkret. Måske vi er heldige, der også kommer en video og så kan man rådgive meget mere præcist.

• #40   17. okt 2015 Min hanhund - ham på videoen - er en stresshund. Han er usundt stresset og mange ville nok mene, at netop sådan en som ham skulle man træne ro med.

Hvis man forsøger at dæmpe en hund som ham, så står dampen for alvor ud af ørene. Han bliver trænet efter principperne, jeg beskrev tidligere - godbidder til ro og koncetration, osv...
    Det kan han sagtens - men hvis ikke han fik afløb for både alt det ophobede stress og så den gode mængde drift, han besidder, så ville han blive voldsomt frustreret. Og hos ham udløser frustration tilfældige bid i hvad der nu måtte være i nærheden.

Netop fordi han er så tosset har det været vigtigt at lære ham at lege rigtigt - og han har en afsindig veludviklet tænd/sluk-funktion. Noget han bestemt ikke er født med, men har lært - og det har han lært via princippet om, at en hund gør, hvad der kan betale sig.

Han er beviset på, at en stresset hund sagtens kan bruge leg som belønning - og i den grad kan drage nytte af det.
    OGSÅ uden for en træningsplads - for alt det bærer han jo med sig. Velstimuleret og med nogle mønstre og genkendelige metoder, som kan bruges alle steder.

Hunde som ham bliver aflivet fordi de er svært styrbare og folk falder i den der "ro-fælde".

• #42   17. okt 2015 Caroline J: Det er det samme jeg har fået at vide af min træner på nær nr. 2. Og det er også det vi har arbejdet ud fra, men det er som om det ikke er nok mere.

Jeg ved min træner bruger boldleg til at belønne hans hund med. Så jeg vil helt sikkert også forhører mig hos ham om hvordan jeg bruger den bedst.

Jeg har i dag været ude og træne lidt selv på træningspladsen. Hvor jeg havde taget nogle forskellige bolde med, som jeg kunne bruge til belønning og skifte lidt i mellem. Det var ikke den store træning, bare lidt lineføring, sit øvelse og spring. Og jeg må sige at jeg blev godt overrasket.
    Vi trænede at han bare skulle være opmærksom på mig i 5-10 skidt af gangen og så blevet der givet en bold og leget lidt. Både noget kast og træk. Og han fandt da også hurtigt ud af at når han blev bedt om at slippe den, så var vi færdige med at lege for denne omgang. Og så kunne vi så træne lidt igen. Og det var helt det samme vi gjorde i sit og spring. Der var selvfølgelig ikke fuld opmærksomhed hele tiden, men det havde jeg heller ikke forventet. Men han begyndte at se lidt mere på mig når vi gik rundt. Hvilket har været et af vores største problemer. Så boldene skal helt klart med til næste træningstime. Og så må vi se om det virker lige så godt, når der er andre hunde på pladsen.

• #43   17. okt 2015 Nu skriver du 5-10 skridt ad gangen smiley

Det var ganske bogstaveligt da jeg skrev 1 skridt og 1 splitsekund smiley

Hvis du skal have drift op, så skal der ikke gås 5-10 skridt og så belønnes. Så skal der gås 1 perfekt skridt - og aldrig nogensinde gås så langt at der er risiko for, at hunden "falder ud".
    Gå først 2, 3, 4 skridt, når de foregående er perfekte.

Husk at beløn for slip en masse. Når du beder hunden om at slippe og den gør det fint, sætter du gang i jagten igen med det samme. Gør det oftere end du tager bolden efter slip.

• #44   17. okt 2015 Og husk med tiden at gøre det uforudsigeligt for hubden hvornår belønningen kommer, fx gå nogle forskellige mønstre ; 2 skridt beløn, 5 skridt beløn, 1 skridt beløn osv osv
    Ligesom man skal huske ved de forskellige øvelser, ikke at belønne samme sted i øvelsen hver gang, men belønne undervejs.
    Når hunden ikke ved hvornår belønningen kan falde, så er den også mere på fordi der kunne falde en belønning når som helst smiley

• #45   17. okt 2015 Og - gå til siden, bagud, vend, drej, gør alt muligt... Variation er VIGTIGT. Både i øvelsen og i belønningsfrekvensen. Husk også at træn kontakt i grundstiling smiley

• #48   18. okt 2015 Palle - videoen jeg efterlyser er fra TS. Hvis man for alvor skal guide folk i denne måde at belønne på kræver det at man ser hund og fører sammen.

I forhold til at bruge leg som belønning er der jo ikke noget, man ikke kan belønne sådan. Men det er klart at der er ting, hvor det er mere eller mindre praktisk.
    Dertil kommer at belønningens form og måden den afgives på skal understøtte det, man træner. Og der kan det snildt hænde at noget andet end leg er mere hensigtsmæssigt (jvf. det at leg skaber hurtighed, frejdighed, mad skaber ro, koncentration og præcision)

Herhjemme bruger vi leg som belønning for hvad som helst. Med vores gamle hund lagde vi hans bold på bordet, når han skulle have medicin, ordnet øjne el. lign - og så fik han den efter veludført job.

Der er ikke noget, det ikke kan bruges til - og vi bruger leg som belønning i alle dele af hundens liv.

Kommentér på:
2 årig hund med lydigheds problemer

Annonce