1. apr 2011 Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 608
Sterilisering - før eller efter første løbetid? {{forumTopicSubject}}
Hej Hej
Jeg har brug for jeres erfaringer herinde.
Min 5 måneder tæve ser desværre ud til at udvikle underbid. Hun har fået trukket hjørnetænderne ud (mælketænderne) men desværre har kæben ikke flyttet sig nok til at hjørnetænderne går fri af ganen/de sidder tæt på en af fortænderne og trykker den ud af
De skal selvfølgelig trækkes ud, såfremt det bliver et problem.
Da hun jo var i bedøvelse for 3 uger siden da hun fik trukket mælketænderne ud, ønsker jeg At skåne Hende for alt for meget bedøvelse.
Grundet biddet kan jeg godt sige farvel til udstilling og derfor skal hun steriliseres, da hun jo ikke skal indgå i avl af den grund.
Mit spørgsmål er så - hvis nu tænderne allerede begynder at irritere ganen nu her, ville I så sterilisere før første løbetid - for at undgå bedøvelse 2 gange mere?
Hvad er jeres erfaring med at sterilisere en tæve inden første løbetid; kropsudvikling, mentaludvikling?
Jeg har tidligere steriliseret en tæve inden anden løbetid uden problemer.
Det skal siges at tænderne pt ikke giver problemer i munden - inden hul/sår i ganen, ingen mærker eller ømhed.
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Og skal man endelig sterilisere, så ville jeg vente til hun er ordentlig udviklet, altså efter 1. løbetid. Synes i enkelte tilfælde, at væksten bliver lidt forkert ved tidlig sterilisering.
okt 2011
Følger: 9 Følgere: 35 Hunde: 1 Emner: 92 Svar: 2.071
What she said ^^
apr 2011
Følger: 12 Følgere: 41 Hunde: 8 Emner: 71 Svar: 608
Men tak for jeres svar
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 9 Emner: 24 Svar: 3.178
Flere af mine tæver har slet ikke haft problemer med hormonsvingningerne, men har fungeret fint med de naturlige "drifter". Vores nuværende "intakte" hunhund har lidt en periode, hvor hun er lidt ekstra omsorgskrævende og glad for sine bamser, men det er jo en del af charmen ved hunhunde.
apr 2011
Tak for et brugbart svar! Som sagt er hun 5 mrd. Nu og racen går gerne i løb ved 5,5-7 mrd alderen.
Hun vejer stadig "kun" 2,7 kg og vil gerne have lidt mere fylde og højde på hende inden jeg "stopper" hende i vækst!
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
Jeg bestemte mig for at vente til efter 1 løb pga. svarende.
http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/611745-sterilisation_inden_foerste_loebetid
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.005
Og tage de par løbetider med der nåede at komme.
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 10 Emner: 239 Svar: 3.352
Vi kan ikke mærke om de er bagud mentalt. De begge høre fint efter til rally, tricks, rundering, indkald mm. Mange tror faktisk at vores er 2-3 år gamle fordi de er så lydige, så jeg tænker at det er meget individuelt, hvordan de modnes.
Grænser hos andre hunde bliver respekteret.
Men jeg kunne forstille mig at det måske var sundest for hunden at være fuldt udvokset før den bliver kastreret, så derfor vil min fremtidige hund være ovre min. 1. løbetid ved neutraliseringen - hvis den ikke kan/skal bruges til udstilling/avl.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.703
Dog skal du være obs. på at ikke alle dyrlæger vil fjerne tænder, samtidig med de fjerner underlivet på en hund. Tag en snak med din dyrlæge om hvad de anbefaler.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 108
Når jeg får en til hund bliver den steriliseret før første løbetid.
Google er din ven:-) Danmark er lidt bagud i forhold til det at steriliserer/kasterer.
Mange andre lande har den holdning: skal den ikke bruges til avl så er det det eneste rigtige at gøre.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
For og imod sterilisering har været debateret i utallige tråde herinde. Jeg har haft en ganske ung tæve med en enkelt løbetid bag sig, der var ganske kort tid fra at dø af en lukket livmoderbetændelse. Det har jeg aldrig nogensinde lyst til at opleve igen og derfor bliver mine tæver altid steriliseret.
apr 2011
Som skrevet skal hun uanset hvad steriliseres såfremt hun ikke skal indgå i avl.
Pt afhænger det af hendes tænder! Jeg har talt med en Dyrelæge med speciale i tænder i Silkeborg - så mener at der stadig er håb for at tænderne kommer ud og sidde rigtigt. Begynder der at komme trykninger i ganen på hende må jeg handle udfra det.
Hanhundene er begyndt at reagere på hende, så jeg tør ikke sterilisere pt grundet snarlig løbetid, så det bliver først efter 1. Løbetid, hvis det bliver aktuelt
apr 2011
Jeg håber selvfølgelig stadig tænderne retter ind! Men jeg kan ligeså godt have plan B klar.
apr 2011
Sterilisering - før eller efter første løbetid?