Det er dælme op af bakke (ang. hvalpefabrikker) {{forumTopicSubject}}
Jeg ville jo rigtig gerne have at diverse hvalpefabrikker blev lukket og slukket. Men hvis man udelukkende lader det være op til hvalpekøberne, så tror jeg simpelthen ikke det kommer til at ske. Forstået på den måde at hvis folk holder op med at købe dårligt opdrættede hvalpe, så stopper produktionen. Men folk holder jo ikke op med at købe hvalpene.
For at tage et eksempel, så har sønnen til et af mine forældres vennepar lige købt en hund. Søn og kæreste ville gerne have en Boston terrier, men de havde ikke tålmodighed til at spare de penge sammen som sådan en koster.
Så nu har de købt en blanding af fransk bulldog og puddel, fra en hvalpefabrik i Ruds Vedby, og givet 6000kr for den. Og de troede i ramme alvor at det var en god kennel, eller i hvert fald troede de at en kennel er sådan et sted med vildt mange hunde, hvor indehaveren lever af opdrættet.
Oven i hatten så har sønnen allergi over for hunde, men han og kæresten troede at den hellige grav var velforvaret, hvis bare de købte en puddelblanding....
Dvs. de har ikke lavet ordenligt research. De har ligsom bare købt en hund. Og sådan tror jeg rigtig mange hvalpekøb forgår.
Jeg synes simpelthen det er hamrende trist at de fabrikker kan blive ved med at leve i bedste velgående.
Men hvordan får vi dem lukket, hvis folk ikke holder op med at købe der?
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men mange folk virker simpelthen skrækslagne for ny viden, eller viden i det hele taget..... se bare herinde, hvor tit man er en hundesnob.
Det er fair nok at være uvidende, det har alle været, og det vil man altid være på nogen områder, men at være lukket over for ny viden, det er noget helt andet.
Som sagt så tror jeg kun et holdningsskift kommer med en brat opvågning. Jeg ser gang på gang på gang folk, der stædigt fastholder deres egen idé om virkeligheden og bare lever i en lyserød bobbel af at hunden er hvad man gør den til og så er racehunde også sygeligt indavl og stamtavlen er da bare snobbet for jeg er hundeæælsker.
Hvordan sådan en opvågning lige kommer (hov, det begynder at lyde lidt creepy), det er jo svært at sige når SÅ mange folk bare er totalt lukkede over for input..
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.751
Den gode bager er også dygtig, der kommer aldrig dårligt brød fra hans butik. Det gjorde der for år tilbage, men den sløsede bagersvend er for længst fyret, og nu holder han øje med svendene hele tiden.
Nu blev jeg fanme sulten
apr 2008
Og jeg har lige sagt nej tak til dessertpandekager og is... brød lyder endda helt godt nu..
maj 2008
apr 2008
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.979
Jeg er ligeglad med om hundene har talve eller ej. De skal laves under gode forhold, uanset.
apr 2008
maj 2007
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Og her snakker jeg ikke om stamtavle eller ikke stamtavle, men bare det at man lige laver en internetsøgning på racer og hvilke problemer der kan være, hvad der forstås ved god hvalpeprægning, hvor tidligt hvalpen må komme fra sin mor osv.
Det er efter min mening noget man bør gøre uanset om man kigger på tavlehund eller blandingshund.
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
For mange mennesker er det at have hund, bare noget man gør, og ikke tænker nærmere over, for sådan har det altid været i familien. Så en hund er en "nødvendig genstand" som man ikke tænker nærmere over, hvor den kommer fra, eller hvordan den er opvokset. Det handler bare om at få den så billigt og nemt som muligt.
Den slags mennesker vil nok altid findes, og vil være nærmest umulige at få til at ændre holdning, da de jo nok ikke frivilligt opsøger info/viden omkring adfærd, fodring, racekendskab osv. Desværre.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Folk ved ikke bedre. Derfor.
maj 2008
Til Funke - jeg kan ikke forklare det for dig og finder heller ikke behov for det.
maj 2008
Hvis nu flere gode kenneler forsøgte at møde købere i øjenhøjde og ikke med det forpulede snobberi, man fornemmer blandt nogle avlere. Ikke dig Isabelle - du virker ikke ophøjet og frelst i din tilgang til at eje hund. Og du har altid udsolgt af hvalpe - sammenhæng?!
maj 2008
apr 2008
- tal lige om at møde folk i øjenhøjde...
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Min første DKK hund kom desværre fra en useriøs/usamarbejdsvillig/løgnagtig DKK opdrætter. Som endte med at blive smidt ud af DKK pga. min sag. Og det er jo netop fordelen ved at købe hund med stamtavle, man er bedre sikret som hvalpekøber.
Jeg mener dog ikke at en stamtavle er den evige sandhed, for der findes masser af skønne blandingshunde, fra "gode" opdræt. Jeg er i princippet ligeglad med om folk køber hund med eller uden stamtavle. Dog skal man som køber være klar over, at man selv står med alle problemerne, hvis man har købt hund uden stamtavle, som viser sig at være syg.
Oplysning er helt klart vejen frem, problemet er jo bare at det kræver at folk selv opsøger info. Og det er jo så her at problemerne opstår. Hvis ikke man interesserer sig for "hundevidenskab", så opsøger man det jo heller ikke
Ville ønske at alle hvalpefabrikker og hundehandlere kunne lukkes, men så længe at folk ikke tager det her med at købe hund mere seriøst, så kommer det ikke til at ske.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Vi kommer så for tidligt, og sætter os så bare udenfor og venter. Generelt møder vi mange folk, fordi Rosa er så lille, så en del skal snakke med hende, eller kommentere osv.
Der kommer så en dame og spørger om vej, men da jeg ikke er så kendt i det område, kunne jeg ikke så godt hjælpe hende, men får jo så et: hvor er hun lille og sød. Siger pænt tak, hvorefter hun siger: hvor kan man købe sådan en henne?.. Jeg må ærligt indrømme at jeg tror mit ansigt så ca. sådan ud:
Og jeg sad bare: øhhhh.. jeg endte med at få sagt at jeg kendte hende der havde dem dengang, hvilket så åbenbart var svar nok. Havde det været et seriøst spørgsmål, og ikke lidt alla hvis man spurgte indtil en tøjbamse, så havde jeg nok fået forklaret noget længere og bedre.
Men det undre mig ikke at hvalpe fabrikker og lign lever i bedste velgående, hvis det er sådan folk køber hund (siger ikke hende her ville gøre det, men sådan generelt)
men jeg tror også den eneste vej frem er oplysning, oplysning og oplysning. Det er så skide svært, når folk ikke tjekker noget som helst inden køb.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.585
Men problemet, og er sikker på I kender det fra jer selv, er man ikke i tvivl om noget så søger man ikke den oplysning ... tror man det man skal til er "bare lige, og hvor svært kan det være" så søger man ikke information, så mange af dem man gerne vil ramme med den oplysning de får den aldrig .... og dem der finder dem, det er jo dem der havde fundet noget alligevel, fordi de søgte viden ...
jan 2014
Følger: 10 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 83
Kan være folk bare vil redde dem
maj 2007
Det er dælme op af bakke (ang. hvalpefabrikker)