{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.307 visninger | Oprettet:

Chihuahua lyder som en and. {{forumTopicSubject}}

Hej hg smiley
Jeg har i forgårs købt en Chihuahua tæve på 1 1/2 år. Hun er en stille og rolig pige, og hun er noget usikker. Hun er fra et opdræt med 12 andre hunde, så det er selvfølgelig en stor forandring tænker jeg i forhold til usikkerheden.
Men hendes vejrtrækning er nogle gange hurtig, og når den er det har hun åben mund. Fuldstændigt som en hund der har det varmt. Hun spiser og drikker, og jeg tror ikke på hun har det så varmt at hun bør trække vejret sådan. Jeg har for en sikkerheds skyld bestilt en tid ved dyrlægen i dag kl 13.20, så de kan undersøge hende generelt men også hendes luftveje smiley
Nu til mit egentlige spørgsmål. Hun kom med en lyd, der mest af alt lød som en and, lige før. Jeg har hørt en Chihuahua gøre det før, men Google har ikke gjort mig klogere på hvorfor hun gør det. Er jeg heldig at nogen herinde ved det? Jeg er bekymret for om hun måske har vejrtrækningsproblemer smiley
Jeg håber nogen kan hjælpe mig smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua lyder som en and.
  • #1   3. sep 2015 Måske reverse sneezing?

• #3   3. sep 2015 Det ville også være mit umiddelbare gæt smiley

• #4   3. sep 2015 Reverse sneezing er i øvrigt ikke farligt.. Dog må det være ubehageligt for hunden.
    Man kan stoppe det ved kortvarrigt at holde hunden for næsen, så den tvinges til at trække vejret gennem munden

• #5   3. sep 2015 Sanne, -også min tanke.

Godt du har en tid ved dyrlægen og får det tjekket!
    Nu ved jeg ikke hvor meget erfaring du, TS, har med hunde. Men måske din hund er stresset over det nye hjem og halser?

• #6   3. sep 2015 Rigtig godt bud Sanne M smiley Det lyder rigtig meget sådan, bare kraftigere. Så har jeg da noget at google ud fra. Tusind tak smiley

• #7   3. sep 2015 Det kan også hjælpe at nusse den på struben, eller puste den let i næsen ^^

• #8   3. sep 2015 Det ser ud til der en enighed om hvorfor hun kommer med den lyd, og jeg tror i har helt ret smiley Super dejligt med nogle gode råd, i forhold til hvad jeg kan gøre når situationen opstår. Dem vil jeg klart gøre brug af smiley Tusind tak skal i have! smiley
    Karena, jeg har haft hund før, og vi har alle hunde i min familie, så jeg ved en del i forhold til deres reaktioner, og hun er helt sikkert stresset over at være flyttet. Og så kan vejrtrækningen jo også sagtens påvirkes. Jeg vil også bare gerne være på den sikre side, derfor dyrlægen smiley
    Igen, mange tak for jeres svar. Det er dejligt at i deler jeres erfaringer med mig smiley
    Jeg giver en opdatering når vi er hjemme fra dyrlægen igen smiley
    God dag til jer alle! smiley

• #9   3. sep 2015 Jeg håber ikke du har betalt ret meget for den hund. Der er som regel en sygdomsgrund bag reverse sneezing, fx deforme luftveje, infektion, bronkitis mv. Det er virkeligt dårlig stil at sælge hunden sådan. Chihuahua er efterhånden en totalt skamavlet race, og opdrætter bør konfronteres med dyrlægens udtalelse.

• #10   3. sep 2015 Nu bliver jeg nervøs smiley Jeg håber godt nok ikke at det betyder at jeg har købt en syg hund, for en pæn portion penge. Hvis det skulle vise sig at være sygdom, så skal jeg nok fortælle opdrætteren om det, det er helt sikkert. For hvis det skulle være en sygdom man har kunne fornemme længe, så er det virkelig dårlig stil og ekstremt synd for hunden! smiley Jeg krydser mine fingrer, og håber på at hun "kun" har reverse sneezing.

• #11   3. sep 2015 Lucky har reverse sneesing og fejler altså ingenting (han er tjekket igennem ved dyrlægen for efterhånden længe siden) så det behøver altså ikke at betyde at hunden er syg, men god idé at få hende tjekket igennem smiley

• #12   3. sep 2015 Nu er vi hjemme igen, og GODT vi kom afsted! smiley
    I forhold til det her med at lyde som en and, sagde dyrlægen at det kan være hendes bløde gane der gør det. Mere var der ikke i det, og hunden lider ikke under det smiley Men straks efter siger han at han synes hun virker en smule varm. 40,2 har hun i feber, og hun raller en smule, så nu har hun fået smertestillende og anitibiotika. Hvor er jeg glad for at jeg ikke bare så det an i et par dage smiley
    Om en uge skulle hun gerne være på toppen igen, og så skulle jeg kunne fornemme en merkant forbedring i forhold til hendes vejrtrækning smiley
    "Ellers en fin, sund og rask pige" sagde han smiley smiley

• #13   4. sep 2015 Ifølge chihuahua grupper på facebook er det helt normalt?
    Min kærestes gør det næsten dagligt, hvor min tæve meget sjældent gør det. Hun er 10 mdr. og har gjort det maks 5 gange. (de er fra samme kuld)

• #18   4. sep 2015 Reverse sneezing er jo noget alle hunde kan få, dog ses det mere ved de små hunde. Helt præcist hvorfor ved jeg ikke, og jeg ved faktisk ikke om man kan gøre noget for at undgå det, hvis ikke det netop er pga noget med luftveje osv.
    Selvfølgelig kan man avle på hunde der ikke har det, men jeg tror ikke at det er en garanti, men må ærligt indrømme at jeg ikke ved det.

Det er pisse ubehageligt når ens hund har det, men da der ikke er nogen racer, så vidt jeg ved, hvor det anbefales at tjekke for osv. Vil jeg næsten tro, at det er fordi man ikke rigtig kan tjekke sig ud af problemet ? Hvis man kunne tror jeg flere gjorde det.

• #20   4. sep 2015 Jamen Ida kristine, så vidt jeg kan læse på nettet, så ved man faktisk ikke helt præcis hvorfor det kommer, det er nok noget med en blød gane, men hvordan sørger man så for det? for så vidt jeg ved er det ikke noget man bare kommer udenom, og jeg kan ikke finde noget om arvelighed, og hvis det ikke er noget der som sådan er arveligt, hvilket det vel ikke kan være, når ALLE hunde kan få det, så er det altså skide svært at arbejde væk fra det.

Derudover hedder det sig at alle hunde kan få det, det er mest helt små hunde, kort snudede hunde og kæmpe hunde der får det.
    okay så skal chihuahuaens standard laves om, vi skal til at have 10 kgs hunde, for at komme udenom det, for det er fordi de er så små. Det "sjove" er så at jeg står med to hunde herhjemme, den ene vejer 1 kg, har det kun når hun bliver alt for overgearet (glad) altså yderst sjældent, den anden vejer 1,8 kg, og har det af og til uden nogen speciel grund.
    Der er rigtig mange ting der kan tricke det, f.eks. det at hunden trækker i snoren.

Reverse sneezing er heller ikke det samme som forsnævret luftveje, som nogle tror hænger sammen, det gør det ikke!

Så ja chihuahua bøvler nok mere med det end mange andre racer, dette skyldes at deres snuder ikke er så lange, og fordi det er en af verdens mindste hunde. Så skal man undgå det, så vi altså lave en hel racestandard om.

Jeg ville da bestemt ønske at reverse sneezing ikke fandtes, at jeg ikke havde en hund med det, og at det var noget avlerne, som med PL kunne sige, det er der tjekket for!
    For det er bestemt ikke sjovt, selvom det ikke er farligt, det er frygteligt, og hunden har det jo heller ikke ligefrem godt når det sker. Heldigvis kan man få det stoppet hurtigt igen med små nemme metoder, men nej det er ikke spor sjovt.

Men måske hvis der kom mere fokus på det, og at der faktisk blev forsket mere i det, for det har jeg indtryk af at der ikke er så meget af, i hvert fald ikke i forhold til arvelighed. Men måske jeg bare er en dør til at finde noget om det. Men tænker hvis der var, ville flere opdrættere gøre mere for det, for jeg kender ingen, som ikke gerne ville at det ikke var der.

• #22   4. sep 2015 Vaks har reverse sneezing fra tid til anden og fejler altså heller ikke noget.
    Dog er det meget normalt hos chihuahua.

• #23   4. sep 2015 Ida Kristine, selvom man ikke ønsker at det skal være normalt, og man gør hvad man kan for at det ikke er det, kommer vi jo ikke uden om at det DESVÆRRE er normalt indenfor min race.
    Men du har ret i, at man ikke må se det som så noget som skal være sådan, som man dermed ikke er opmærksom på smiley
    Nu er chihuahua (som ikke er skamavlet) en generelt sund race, med stort set kun PL som jo heldigvis kan tjekkes for, og dermed undgåes i mange tilfælde. Så har de noget med Fontanelle, fordi de jo har æblerunde hoveder, men dette er der også opmærksomhed på hos de seriøse avlere, og så ja reverse sneezing.

Men nej ALDRIG skal man som ved bulldogs begynde at sige at sådan skal det være, sådan er det bare, eller simpelthen benægte at de sygdomme er der, for det er de!

Kommentér på:
Chihuahua lyder som en and.

Annonce