1.337 visninger
|
Oprettet:
spørgsmål angående udstilling og spor træning {{forumTopicSubject}}
Hej jeg skal udstille min tæve til oktober men er lidt i tvivl om hvilken udstillingsline jeg skal vælge og hvor man finder en, har været i maxizoo og petworld og der var ikke rigtig noget.
det er til hende her.
Mit spørgsmål omkring spor er, jeg er begyndt at lave spor, hr brugt små pølse stykker og min hund finder fint sporet men hun springer en del pølsestykker over fordi hun ligesom zig zagger omkring sporet, men jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig til det, synes jo også hun har lidt for meget fart på, men er lidt forsigtig med at blande mig/stoppe hende, da jeg er usikker på om hun vil miste lysten.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
Det med spor kan jeg ikke hjælpe med
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 170 Svar: 1.891
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
jun 2008
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
jun 2008
sep 2008
Jeg ville ikke rose undervejs på sporet, da godbidderne(i dit tilfælde pølserne) jo er belønning/ros for at gå rigtig. Giv hunden ro til at arbejde.
jun 2008
jun 2008
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
Til at begynde med havde jeg simpelthen fat i hans sele for at holde igen, og det hjalp da også, men han havde stadig alt for travlt med at nå enden på sporet.
Jeg har haft størst effekt af en periode med cirkelspor istedet for at gå ligeud. I begyndelsen lavede jeg små cirkler, og efterhånden som tossen har sat tempoet ned, har jeg lavet større og større cirkler, indtil vi igen begyndte at gå ligeud fra tid til anden.
jun 2008
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.182
Jeg ville ikke rose undervejs på sporet, da godbidderne(i dit tilfælde pølserne) jo er belønning/ros for at gå rigtig. Giv hunden ro til at arbejde.
Nooooo - lad være med at lave afslutningen ekstra lækker - det er simpelthen no go !!!
Hunden lærer én ting af det - det der med at gå selve sporet er ikke ligeså interessant som at finde slutningen, for det er dér den store gevinst er. Aj, sådan må du VIRKELIG ikke gøre.
Du skal lære den, at det er fantastisk at gå sporet - ikke at det er fantastisk når det er slut !
Og at du ikke skal rose hunden undervejs - jo naturligvis skal du det - alt det, der er påkrævet. Men pas på at du ikke bare snakker og snakker og snakker - så mister det sin værdi. Ros hunden når den eksempelvis har haft et problem på sporet og har udredt det. Så er det "dygtiiiiiiiiiiiiiig", stille og roligt og et lille stryg henover siden på den.
Cirkelsporene er iøvrigt geniale - hvis lagt som de skal - for her lærer hunden virkelig hvad der kan betale sig, og hvad der ikke kan.
jul 2012
Hun foreslog at starte med cirkelspor, fordi Gustav - på grund af det høje tempo - simpelthen "løb over" knæk.
sep 2008
jan 2006
Eksempel -
Et barn sidder og tegner - en voksen kommer hen, sætter sig og kigger på. Den voksne siger "hold da op, du er godt nok god til at tegne, sikke nogle flotte farver du bruger, du er godt nok god til at ... bla bla bla ... "
Barnet vil blive stolt og rigtigt gøre sig endnu mere umage - vil nyde at rigtigt vise hvad det kan og få ros.
Et barn sidder og tegner - en voksen kommer hen, sætter sig og kigger på. Den voksne siger "Når du er færdig får du et stort stykke chokolade, nogle skumbananer og en kæmpe is".
Hvad tror du så der sker ??
Det er ikke en god måde at gøre det på - hunden lærer ikke at nyde sporet - den får iøvrigt ikke noget ros, for det siger du jo man ikke må, andet end de pølser den finder - og som du formoder den har lært af sig selv er anderkendende ros, helt uden at føreren har sagt så meget som et ord i den sammenhæng.
Nej det der - det er ikke godt nok, beklager.
jun 2008
Eva: ok, det er det gode ved træning, at man får nogle andre øjne på tingene og nogle gode råd/fif, man ikke selv havde tænkt.
Jeg starter til træning i DCH her 1. september, så der får vi jo sikkert god hjælp, fik bare lige hunden ligesom alle hold begyndte at slutte for sæsonen, så vi er bare så småt gået i gang selv.
sep 2008
Hvordan vil du indikere for hunden at sporet er slut?
jan 2006
Bare lad være med at lave den til en "iiiih SE hvad vi har fundet her" ... almindelig tankegang vil få en frem til det resultat, at hunden ¨- som jo ikke har fået noget som helst form for ros hele sporet igennem - nu får en masse.
Hvad tror du så hunden lærer ?
Lær din hund at sporet er fantastisk at gå - og det er SÅ øv, når den er færdig med det.
Det er mit allerbedste råd - selvom jeg ikke er elitehundefører i DCH
jan 2006
Som jeg allerede har beskrevet ovenover.
Jeg er ikke spydig - jeg siger bare tingene, som de er.
jan 2006
Også fordi de aldrig slutter, men at man selv kan vælge at afslutte sporet når hunden er allermest i drift - for derigennem at have den topmotiveret næste gang den får chancen for at gå spor.
Tænk det på den måde, at det er for hundens skyld I træner - ikke for din.
jul 2012
Jeg bruger et jordspyd og en lang line, som jeg sætter fast på mig selv. Med linen strakt ud sætter jeg en startmarkering, og så er det ellers bare at lægge sporet med linen strakt ud. Jeg plejer at stoppe sporet et par meter før jeg når tilbage til startmarkeringen.
Når vi går sporet, sætter jeg igen linen fast på mig selv, så jeg hele tiden ved, hvor sporet er. Jeg markerer ikke afslutningen af sporet - heller ikke med ekstra guf.
jul 2012
jul 2012
jun 2008
Caroline. Du hopper bare jeg var lige ved at spørge om det samme.
Eva. Spændende med cirkel sporet, det vil jeg klart overveje, skal lige finde ud af hvordan jeg får det lavet.
CF. Min hund er ikke en jagthund, men vil prøve mig lidt frem med antal af guffer på sporet.
Jeg har overhovedet ikke tjek på vind og vi går sporet med det samme, altså har bundet hunden af, ligger sporet og går det efterfølgende.
jun 2008
sporet?
jun 2008
CF. Ok ja jeg har faktisk slet ikke tænkt så langt, tak for dine råd/viden det vil jeg klart ha med næste gang, men måske jeg bare skulle vente til jeg starter i Dch, synes bare det er spændende og da hun er i løbetid var det bare en god måde at få hende aktiveret på.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
jun 2008
Mette Marie A: lyder godt. Jeg har slet ingen forstand på at bruge genstande så det venter jeg med til vi starter til træning, men jeg ser frem til at nå der til.
spørgsmål angående udstilling og spor træning