1.016 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Myter. Myter.

Hvordan sytten kommer man alle de myter om hunde til livs? Lige nu sidder jeg i en tråd på FB om en seperationsangst hund. Et råd som mange er enige i er at købe et bur og sætte hunden derind. Jamen, for fanden. Er det så svært at fatte at det er symptombehandling?? Jeg kan få helt ondt i maven af den tråd og jeg bliver helt 100 slagtet i tråden (det har jeg prøvet før, så det tager jeg roligt, hvis det bare hjælper hunden) fordi jeg mener at det er dyrplageri at købe et bur, smide en seperationsangst hund derind og så forlade den x antal timer for at gå på arbejde. Man kan snildt bruge et bur, men det kræver altså måneders tilvænning.

Jeg tror at alle os, som har haft angstanfald, kan føle hvordan hunden har det. JEG kan i alle tilfælde og jeg får fysisk ondt i maven ved tanken om hvor bange den hund er, hvis den bliver lukket inde i et lille bur uden at have prøvet det før. Og så efterladt alene.

Rådet bliver givet i flæng og en tog det til sig, købte et bur, fik hunden derind og kørte på arbejde. Da han kom hjem havde hunden splittet buret og havde ødelagt sofaen. Han spurgte så: "Hvad gør jeg nu??". Hvorefter de f****** skrev: "Køb et stærkere bur". Uha, jeg kan ikke ha`det!!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Korrekt montering af vaskemaskine 750 kr.
  • Grundig rens og fugning af chaussésten 700 kr.
  • Afmontering og montering af nyt armatur inkl hanen på den nye 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Myter.
  • #1   22. jun 2015 Bliver også helt åndssvag når jeg læser de "råd", forstår ikke hvorfor folk ikke tager sig tid til at sætte sig ind i hvad det kræves at lære en lille hvalp alene hjemme, renlighed mm.

• #2   22. jun 2015 Nogle burde bare ikke have hund smiley

• #3   22. jun 2015 Vi har lige nu en dulle der bider væggen i stykker når vi er væk! Vi vil for alt i verden undgå bur. Så idag fik hun en strandtur og en kong da vi gik, hun kunne frit gå i alle rum i huset og ikke kun gangen som ellers. der var intet da vi kom hjem!! smiley

• #4   22. jun 2015 Åååh jeg har det helt på samme måde. En Youtuber har en husky af en art, og han har så filmet hvordan den bryder ud af sit "bur" når den er alene hjemme. Ja det tror jeg da fandme når den sidder i et lille transportbur og som det så ud, uden vand eller andet!
    Folk kommenterer så på youtube, og FLERE anbefaler af det hjalp dem at få et stærkere bur eller sætte noget stærkere om lågen smiley smiley Der er også nogen der skriver, at han bare skal vise den, at det er ham der bestemmer....

Jeg kiggede også lidt på Tumblr forleden, hvor der er én der skriver et svar på, at hun ikke synes Cesar Millans metoder, som er "dominance-based" er særligt positive. FEDT tænker man. Og hun snakker om positiv forstærkning osv osv.

Og midt i det hele ødelægger hun så alt det, hun lige har bygget op, og skriver, at selvom man bruger positiv forstærkning kan man stadig godt være en "pack leader"...
    ... og hun giver så eksempler på at man kan vise, at man er en "pack leader" ved at spise mad først og lade hunden se det, samt gå først gennem smalle åbninger. I stedet for at bruge alfarul skal man bare give den masse guffer for at rulle, så man viser hunden at det er positivt at være "submissive"......
    Jamen det giver jo INGEN mening. Ej men jeg bliver så, så frustreret når jeg støder på sådan noget.

• #6   22. jun 2015 Jamen hvor er det dog fedt at sætte en bange hund i bur smiley
    Når jeg har hvalpe, står der et stort bur (mener det er 120x80), diverse transportkasser, hundekurve osv., som hvalpene kan lege og hoppe rundt i. Godbidder og legetøj gemmes i bur, kasser og kurve, så vores hvalpe forbinder bure og transportkasser med noget positivt. Har faktisk aldrig haft ballade, når vi har proppet hvalpe og voksne hunde i transportkasser for at køre fx til dyrlægen.
    Vores 4 voksne maltesere ved også godt, at når transportkassen står i gangen, så skal vi "køre bil", og så skal de nok sørge for at befinde sig i transportkasserne, så de er sikre på at komme med.
    Og hvad vil jeg så sige med det, jo, hvis man træner bur og transportkasse fra hvalp af, så kan det være positivt, og mange ting bliver meget lettere.
    Her står det store bur altid i "hunderummet", og det bruges primært til hanhunden, når tæverne er i løb. Min hanhund er nemlig helt rolig, når han bare kan holde øje med tøserne:-)

• #9   22. jun 2015 Myter lever i bedste velgående.
    Jeg er førstegange hundeejer, og som "ny i faget" søgte jeg viden om opdragelse. Det er ret udbredt det med, at man som ejer skal vise hunden hvem der bestemmer. Hunden må ikke gå først ud/ind af døren, hunden må ikke spise før dig hunden må ikke have en bestemt plads i sofaen (du er alfa og vælger først) osv. Disse teorier bliver underbygget med at hunde stammer fra ulve, og ulve lever i flok og kender deres plads.
    Nu er der sat spørgsmålstegn ved hunde/ulve teorierne, men som ny hundeejer, lyder det egentlig fornuftigt, så jeg kan godt forstå nogle myter er mere sejlivede end andre.

(PS min hund bliver trænet med positiv forstærkning, går for det meste først ind og ud af døren, har sin plads i sofaen...og bestemmer alt i hele huset smiley )

• #10   22. jun 2015 Åh ja der er virkelig nogle fjolser der inde. Jeg prøvede også at modargumenter brugen af bur. Men desværre for ret døve øre. Nogle dovne /uduelige hundejere vil bare have et quick fix på deres (og bestemt ikke hundens) problemer smiley

• #12   23. jun 2015 Min hund var også bange for at være alene hjemme jeg lod tv være tændt så var det problem løst hun har ikke lavet ulykker siden

• #16   23. jun 2015 Jeg har bestemt ikke noget imod bur. Jeg har noget imod bur som symptombehandling på seperationsangst. Og, som jeg skrev, HVIS man vil bruge bur, så skal hunden vænnes til buret over måneder. Ikke over 1 nat.

• #17   23. jun 2015 Mon der er nogle der, af et 100% ærligt hjerte kan sige at denne hund bliver mindre angst af den tur den er igennem her??:

https://www.youtube.com/watch?t=132&v=TE6Vpm1U7LM

• #19   23. jun 2015 Og alligevel får jeg hug i den tråd på FB fordi jeg "hagler" de andres forslag ned. jamen, en foreslår bare "BUR" uden at skrive andet. Og hvis folk ikke har forstand på hunde/adfærd, så er det da nærliggende at tro at så putter man hunden i bur og så er den rolig. ØV, jeg melder mig snart ud af hundeverden smiley

• #20   23. jun 2015 Mette: også grunden til at jeg ikke er medlem af NOGEN hundesider på facebook. Størstedelen af "hundemenneskerne" på FB (som jeg har oplevet det i hvert fald) er, for at sige det ærligt, nogle uvidende idioter. Man bliver SÅ frustreret og ked af det, når man ser hvilken tilgang de har til hunde(-adfærd). Og man har tabt kampen på forhånd. Så man kan lige så godt melde sig ud... smiley

• #21   23. jun 2015 Jeg givet Mette ret, bur kan være være en god løsning, men det tager tid at vende sin hund til det, og netop det der med at bare smide hunde i bur også tro alle problemer er løst pisser også mig af.

Og at det tager tid at lære sin hvalp at være alene og være tryg. Mange henter åbenbart hund om fredagen og tager så afsted mandag i 8 timer og forstår ikke hvalpen er ked af det og i frustration ødelægger ting smiley

• #22   23. jun 2015 Jeg var i en gruppe for lang tid siden, hvor en havde fået rådet "Køb et bur" til familiens seperationsangste hund. Dagene efter postede de et billede af et ødelagt bur og en skadet, blodig hund og spurgte "Hvad skal vi nu gøre??". De første råd lød: "Køb et stærkere bur". Så skrev jeg hvad jeg mente og så røg jeg ud af den gruppe. Jeg har selv kæmpet med angst og ved hvor forfærdeligt det kan være og jeg VED godt at hunde ikke er mennesker men angst er angst.

• #23   23. jun 2015 Det er det med det hunde kørekort folk der får hund for første gang skulle efter min mening på kursus for at lære at holde hund så de viste hvad de går ind til både for hundens skyld men også for folks egen skyld

• #24   23. jun 2015 Kanon ide, Per. Men hvor mange af dem der "ved alt" tror du ville tage hundekørekort? Og hvem skulle tjekke at alle hundeførere har det?

• #25   23. jun 2015 Det skulle være sådan at man ikke kunne anskaffe sig en hund uden kursus beviset og dyre lægerne og avler skulle kontroller af folk har været på kursus

• #27   24. jun 2015 Selvfølgelig ville det være skønt med sådan et kørekort, og de avlet med respekt for sig selv og racerne ville naturligvis ikke sælge til folk uden, men hvad med dem der avler for nemme penge skyld, hundehandlere, osv. De vil da skide højt og flot på om folk har kørekort til hund eller ej bare de kan tjene nemme penge.

Tror også at vejen frem er oplysning, opfordre folk til at gå til træning osv.

Kommentér på:
Myter.

Annonce