{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.768 visninger | Oprettet:

spørgsmål om ungtæve/løbetid/adfærd {{forumTopicSubject}}

Undskyld overskriften, jeg kunne ikke finde på en bedre.

Jeg har for en måned siden overtaget en 6 måneder gammel tæve, og er lidt i tvivl omkring hvordan løbetid (i dette tilfælde 1. løbetid) kan påvirke tæven, hun er ikke kommet i løb endnu men tænker det kan være på vej, og da jeg jo kun har haft hende en måned, har jeg lidt svært ved at vurdere om det jeg oplever er hendes "normale" adfærd eller om hun er under påvirkning af at være på vej i løbetid, det kan selvfølgelig også være teenageren i hende der spilder ind.

Nå men pointen er egentlig om i vil dele jeres erfaringer om hvordan løbetid kan påvirke tævens adfærd.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spørgsmål om ungtæve/løbetid/adfærd
  • #2   7. jun 2015 CF: det var nu ikke fordi i skulle vurdere om hun var på vej i løbetid (det er nok svært at afgøre) men mere om jeres erfaringer med egne tæver.

Men hun er vel en mellem hund, ca. 12 kg, det jeg tænker er at hun er lidt svingende, altså nogle dage er hun ret rastløs/men alligevel mere træt i det (hvis det giver mening) andre dage er hun mere hvalpe energisk og fuld drøn fremad. Det er lidt svært at beskrive.
    men hun har tildens til at være rastløs og skal hjælpes til at finde ro. Synes bare at det gik super fremad, men pludselig er det ligesom gået tilbage og hun skal nærmest fastholdes for at finde ro.

Men jeg har jo ikke haft hende så længe og hun har den alder hun har så det kan jo også sagtens bare være det.

• #3   7. jun 2015 Min hund er altid blevet mere pylret , og doven under løb.. Desværre også appetitløshed. De kan ændre meget adfærd...
    Og så er der falsk drægtighed.. Rastløs/ også pylret.
    Min er stadig "besværlig" selv i en alder af 11 1/2 .. Nu kommer det så først efter løb.. Appetitløshed.. Det er træls..kan stå på i ugevis..
    Vil helt sikkert sterelisere min næste tæve. smiley

• #6   7. jun 2015 Afrodithe er mere afslappet når hun er i løb..
    Der er ikke så meget damp og krudt-i-måsen når det er..
    Hun spiser heller ikke så meget når hun er i løb.. smiley

Hun var desuden 10 mdr da hun kom i sin første løbetid.. Nr. 2 kom 1 år efter og nr. 3 kom 6 mdr efter..

Hun er en lille hund på 5,9 kg..

• #7   7. jun 2015 Tak for jeres svar.
    Pia, ok det er så helt modsat af min, meget kan man sige men doven og appetitløs er hun i hvert fald ikke smiley

CF, jo det er nok almindelig teenager kuller, hun er rastløs, løber/går rundt (stopper hende selvfølgelig i det) ligger sig lidt med noget legetøj eller skubber til noget men går igen og så små piber hun i mens. Så er der dage hvor jeg synes tingene falder på plads, der er mere ro, hun ligger sig selv eller hygger sig stille og roligt, og så kommer der dage hvor hun bare render rundt om sig selv og det er svært at få ordentlig kontakt, hun mister koncentrationen/bliver distraheret.
    Jeg kan sagtens træne med hende, der er hun egentlig god til at holde kontakt, det er mere når jeg ikke lige forholder mig til hende eller når vi er ude og gå.

Heidi B, du har nok ret i at det er teenager alderen der trykker, synes dog ikke hun er hys, hungør heller ikke ret meget og når hun gør er det meget kort og stopper når jeg siger det.

• #8   7. jun 2015 Carina, tak for svar, ja det er jo slet ikke det jeg oplever, så det er nok ikke løbetiden der er på vej, der var bare nogle hanhunde der virkede lidt interesserede i hendes bagdel så derfor tænkte jeg at det kunne være løbetiden, men det kan jo være de bare lige skulle tjekke hvem hun var.

• #9   7. jun 2015 Den kan sagtens være på vej..

Tæverne dufter jo et pænt stykke tid før de hæver op og bløder..

• #11   7. jun 2015 Heidi, ja fantastisk alder, bliver helt skizofren smiley Jeg har jo kun haft min en måned (præcis i dag faktisk) og synes jo ellers det går godt, hun har krudt bag i og har tendens til at blive rastløs, men tilgengæld er hun bare så glad, sjov og super charmerende. Det eneste der halter er alene hjemme træningen, det er lidt svært, men hun har jo også skiftet hjem to gange indenfor de sidste to måneder, det gør det nok ikke nemmere.

Jeg glæder mig til august/september, hvor vi kan komme på et træningshold det bliver super spændende.

• #12   7. jun 2015 min den ene var så SUR som en citron og knurrede bare man ville røre hende. Og mega rastløs. Den anden blev mere ked af det og gemte sig og så ville hun ikke ud og tisse. Så det er meget forskelligt.

• #13   10. jun 2015 Jeg har 3 tæver. Den ældste gik i løb første gang som 8 mdrs og var ikke påvirket. Dette gentog sig hver 7-8 mdr i 4 år. Alt var som det plejede, hun kunne arbejde, hun kunne gå løs, eneste forskel var at hun blødte.
    Så blev hun 5 og fanden tog ved hende. Hun hang ude i snoren og skreg efter hanhunde, jeg turde ikke have hende løs og hun begyndte at blive slemt falsk drægtig.
    Da hun ved sin sidste løbetid forlod træning med mig (som hun lever og ånder for) for at gøre sig til for en anden hund, blev jeg lidt stram i betrækket og da den efterfølgende falske drægtighed gav en superstresset hund, med mælk løbende ud af patterne, som skulle overtales til at gå med på tur... ja så blev hun steriliseret.

Nummer 2 var næsten 19 mdr før første løbetid satte ind. Hun er en lille hund på 8 kg, så det var meget sent!
    Hun har været uregelmæssig lige siden med alt mellem 5 og 14 mdr mellem hende løbetider.
    Hun orker intet når hun er i løb. Vil ikke arbejde, gider ikke de andre - andet end når hun er højløbsk - vil helst bare være velcrohund og sidde på skødet konstant. Hun bliver dog ikke falsk drægtig. Hun er 4 år nu, så ved ikke om det kommer.

Nummer 3 er knap 8 mdr nu, så vi venter spændt på om der mon snart kommer en første løb.

• #14   11. jun 2015 Susanne og Anna, det er godt nogle store adfærds ændringer i har oplevet, håber ikke min bliver alt for plaget, men så må vi ta den der fra.
    Tak fordi i deler jeres erfaringer.

• #16   11. jun 2015 Isabelle. Jeg krydser fingre for at det bliver forholdsvis ukompliceret for min tæve, nu må vi se.

Kommentér på:
spørgsmål om ungtæve/løbetid/adfærd

Annonce