Hvilke egenskaber & dermed race? Hvilke egenskaber & dermed race?
Hey folkens (:
Jeg sad sammen med en ven på skype i dag, som lige har fået den sødeste hvalp, også kom vil til at snakke om hvordan han var kommet frem til at det var den hund han ville have og hvilke egenskaber han ville have i en hund.
Og efter at have tænkt over det så sad jeg og tænkte over hvorfor jeg endte med Meeko, og kom frem til at grunden til jeg endte med Meeko var fordi at jeg kendte racen og min barn/ungdoms-drøm om en poulsgaard hund, fordi det var hendes hunde der altid var på billederne i sheltiebladet, og jeg synes altid de var smukke dengang.
Men hvordan finder man egentlig den bedste racer der passer til en, eller de egenskaber man gerne vil have i en hund?
Når jeg tænker over det så har jeg altid mest tænkt i racer, som i at der er mange racer jeg er forelsket i og egentlig godt gad eje, også er der nogle jeg rationelt godt kan sorterer fra pga. størrelse eller lignende ting.
Men når jeg tænker så har jeg ikke som sådan tænkt på bestemte egenskaber som jeg gerne vil have i en hund. Så da jeg sad og tænkte over det kom jeg frem til at det kan ikke finde ud af? xD
Jeg vil gerne have en hund som er lærervillig, men samtidig selvstændig, og det er jo modsættende, og man kan vel ikke have begge dele i en hund eller? xD
Anyways, det endte med at være en sjov samtale, som fik dækket mange ting omkring racer og deres egenskaber, og det var super rart at få taget fokus væk fra min eksamen på tirsdag, fordi jeg ellers har en tendens til at blive super stresset og nervøs
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.943
jun 2011
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.664
Det lever Robin op til selvom han er en blanding
jun 2012
A-S - Haah, det sjovt du siger det med at opleve dem, fordi når jeg går på udstillinger så bliver jeg forelsket i hvad som helst nærmest xD F.eks. så brøds jeg mig ikke normalt om pudler, men på Roskilde DKK udstilling, var der en tøjpuddel hvalp og den var klippet i løveklip og hoold nu kæft jeg kunne have taget den med hjem i lommen. Jeg har aldrig set så fantastisk en lille hund. Det lignede en kongepuddel i micro mini størrelse, og den gik rigtig og ihj den var cute xD
Beltane - Hehe, selvom det er blandinger kan man da godt have en ide om hvad man vil have udover farve og race, så det da godt at høre
jun 2011
Men man skal huske på alt det arbejde der har ligget bag, huske på hverdagen
jun 2012
Desværre går der nok år, inden jeg skal have en hund til, men jeg ved det er bedst sådan, for jeg er nød til at få styr på mig selv og sådan inden og få styr på hvad det præcis er jeg ønsker i en vovse
Rotterne - aah
mar 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 119
Jeg ville have en hund der ikke bare skulle være familiehund, men en følgesvend en træningspartner også selvfølgelig også være en god familiehund..
Ønskede en hund men et godt drive, lyst til at lære men samtidig også selv kunne tage en beslutning om nødvendigt, ønskede en blød hund altså mentalt ønskede en hund der er eminent til at arbejde sammen og har et fantastisk fokus, sætter skam også pris på broderens signalfølsomhed, ønskede en hund der på sigt ville kunne hjælpe til med mine forældres får..
Og jeg har fået alt jeg ønskede og mere til i en border...
Havde jeg skulle vælge en hund udelukkende på udseende var jeg endt som en ulykkelig hundeejer for så havde jeg fået noget nært stik modsat af hvad jeg ønsker.. En afghaner
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.978
Faktisk er de ikke helt umulige, at træne med, hvis man bare finder koden til belønning, agility synes de fleste er sjovt og en del dyrker efterhånden rally med deres whipper.
Jeg gider ikke træne alverden, men Thor træner en del med Cala og hun er ret kvik.
Hun fattede i løbet af to minutter, at et plasticlåg, betød at hun skulle markere med poterne
Det jeg elsker ved whipperne er deres kærlige og blide sind, deres nysgerrighed, deres evne til at være on/off og at de ikke klistrer.
En af mine hvalpekøbere, der tidligere har haft beagle, udtalte efter nogle måneder med whippet i huset, at de alle var overvældede, ingen af dem havde forestillet sig, at en lille hund kunne indeholde så megen kærlighed
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.064
Og mon ikke du osse bevidst eller ubevidst gør det samme (TS) -at det lige netop er sheltien du faldt for, skyldes vel andet end at du kunne lide den engang da du så den i et blad.
-mon ikke du osse kunne lide hvad du mødte irl? Og det er jo bl.a. dens væsen, dens samarbejdsvilje og alle de andre egenskaber der udgør racen...
Medmindre man vælger 100% udfra udseende enten baseret på billeder man har set, eller hunde man kun kender overfladisk, så MÅ egenskaber da spille en rolle.
Mange falder jo f.eks. for den border collie de har mødt fordi den kan så mange ting (= den er lærenem, en egenskab der for nogen er vigtig).
Eller for den labrador de har kendt, som bare var helt vildt venlig og rar og tilmed meget velopdragen (igen: egenskaber der er typisk for racen, er et venligt sind og samarbejdsvilje og dermed "let at opdrage").
Nogen gør sig så mere bevidst tanker om deres præferencer, og det håber jeg da flere vil begynde på. Men tror altså det er svært at vælge race helt uden at skele bare lidt til egenskaberne
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Jeg er nu begyndt til agility med min hund. Vi synes begge det er rigtig sjovt, men nogle krudtugle på banen bliver hun aldrig. Så måske næste hund blive valgt udfra agility egenskaber?
Jeg synes som førstegangs hundeejer, at det er svært at vælge race, man vil jo ikke vælge den forkerte hund.
jun 2012
- Krumme , sjovt at læse at du faktisk vedkender at udseendet spillede en stor prioritet hos dig, det er jo ellers nærmest bandlyst herinde xD
Lidt sjovt også fordi at nogle har den der kærlighed til én eller et par racer som de så avler, men det har jeg bare ikke på samme måde. Kunne jeg eje en af hver race så havde jeg gjort det xD
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Jeg forsøgte dog at finde en anden race, da jeg ikke var sikker på at jeg kunne leve op til det aktivitets niveau den har.
Uanset hvad end jeg kiggede på, var det stadig aussien jeg tænkte på, jeg kunne simpelthen ikke slå den ud af hovedet.
Så jeg tænkte at hvis ikke den passede til mit behov, måtte jeg tilpasse mig så jeg kunne passe til dens behov, for eje den, det skulle jeg!
Jeg har bestemt ikke fortrudt det! En gudesmuk hund, arbejdsvillige og så er den så umådeligt sjov.
Jeg har flere andre racer jeg synes er smukke, interessante, fascinerende mm, men hver gang jeg for alvor overvejer tanken om en anden race, virker det bare 'forkert', aussien er bare det rigtige for mig.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
På en måde er min første border valgt på udseende.
Min første hund var en blanding af schæfer og collie, købt som 9 mdr's på internatet. Jeg begyndte til træning, for at få lidt styr på vovsen og blev helt bidt af det. Da hun ikke var mere, skulle jeg jo have ny hund og træningsmakker. Manden ville ikke have hverken schæfer eller labrador som ellers var de mest brugte hunde til DcH lydighed. Så måtte jeg jo i tænkeboks. Mandens krav var: Pæn at se på og blød at røre ved *GGG* Mine krav var: træningsvillig og pleasende. Det kunne kun være en Border Collie. her 20 år senere har jeg 4 stk. og dyrker agility.
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 71 Svar: 917
Jrg har ikke den store erfaring med borderen, mit indtryk er at border har et større drive, stresser nemmere, blødere, kan have større tendens til at løbe på væggene og er mere pleasende end aussien.
Aussien er arbejdsglad og pleasende, men ikke på samme måde som borderen, derudover kan den være meget vogtende og beregnende.
Størrelses mæssigt vil jeg sige det er det samme, arbejdslinierne er omkring det samme og udstillingslinierne er det samme
Men igen, det er blot mit indtryk - og der kan være stor forskel på en udstillings linie og en arbejds linie
Håber det gav mening
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.486
Min anden race Dobermann er også valgt med hjertet. Jeg var blevet bidt af DcH programmet med min gamle irerhan og ville gerne have en race der passede lidt bedre til det program en mine Irske Terriers. Jeg har kendt Dobermann i min tidlige barndom, da min mormor havde sådan en og jeg har egentlig altid vidst at jeg en dag ville have sådan en. Nu var 'undskyldningen' der så
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
Jeg elsker Freja, hun er den dejligste kammerat og selvfølgelig er der ikke nogen der kan tage hendes plads - hun er vores allerførste hund.
Men jeg har bare indset at jeg ikke skal have så selvstændig en hund. Jeg gider ikke stå og skulle opfinde verdens 8. vidunder bare for at hunden vil gentage øvelsen én gang til. Jeg gider ikke have en hund, jeg aldrig kan gå løs med fordi den vil skide mig et stykke så længe jeg ikke går med bøffer i lommen.
Jeg vil gerne have en hund, der vil samarbejdet; og det vil sheltien
Udseendesmæssigt var jeg i starten ikke vild med deres lange snuder, men det har jeg vænnet mig til. Elsker at de ser lidt "ræve-agtige" ud, og selvom de er liige til den lille side, så er de en tilpas størrelse til at de stadig føles som hunde (kan godt lide at jeg kan mærke en god vægt hvis de sætter sig på min arm eller maser mit hoved - er det underligt??), men lette at have med rundt!
Jeg vil gerne have en træningsmakker der er arbejdsivrig, hurtig og pleasende, og jeg satser på at det en dag bliver sheltien
Hvilke egenskaber & dermed race?